הרים - אתר האופניים הגדול בישראל

כתבות > מדור טכני
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

   לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!
   רוכב/ת בשעות הערב המאוחרות
   רק עם זריחת החמה
   החום לא עוצר אותי
 
 

במדינת ישראל ישנם תנאי דרדרת מרבית השנה, ובאיזורים הצחיחים כל השנה. איך נתאים את עצמנו ואת אופנינו לרכיבה בדרדרת?
מאת:  איתן ברמן לאתר של איתן ברמן
30/9/2008, 01:49

                

   

 שלדה, מתלים ובולמים 

  • בדרדרת – ובמיוחד אם היא על שביל משובש - יש יתרון מובהק לאופני שיכוך מלא. העקיבה המשופרת אחרי הקרקע של שני המתלים מאפשרת לחץ קבוע של כל גלגל על הקרקע, ואחיזה צפויה יותר.
  • אם אנחנו מתמקדים ברכיבה עם הגלגלים על הקרקע, בלי קפיצות, בנתיב לא חלק, נוכל לכייל את המתלים בצורה רכה יותר, כדי לספוג יותר.
  • בבולם עם פלטפורמת דיווש יציבה עדיף לשחרר את הבולם ככל האפשר, כדי לאפשר עיקוב רגיש ככל האפשר לקרקע.

שני האחרונים ישפרו את האחיזה, אבל כמובן יאפשרו סגירה קלה יותר של המתלים, ויותר בובינג בדיווש. כדאי לעשות קצת נסיונות, כדי למצוא את הנקודה המיטבית עבור התנאים שאנו רוכבים בהם.



 צמיגים 

זהו החלק היחיד באופניים שנמצא במגע ישיר וקבוע עם הקרקע - ולכן אולי המרכיב החשוב ביותר בציוד, בהקשר של אחיזת שטח בכלל, ובדרדרת בפרט.


כל אחד מאלה בנפרד משפר את האחיזה בדרדרת, ושילוב של כולם משפר עוד יותר:

  • צמיגים רחבים
  • קוביות גבוהות
  • מרווחים גדולים בין הקוביות
  • לחץ אויר נמוך

על משטחים קשים (כביש, סלעים), יש יתרון לתרכובת גומי רכה ש"נדבקת" אל המשטח - אך גם נשחקת מהר יותר. בתנאי דרדרת יש פחות חשיבות להרכב הגומי, ונקבל אחיזה טובה גם בגומי "קשה", בצד חיים ארוכים יותר לצמיג. אם הדרדרת שלנו כוללת סלעים חדים (כמו במדבר) – יגדל היתרון הזה עוד יותר.



 דיווש 
  • ברכיבה בדרדרת בעליה הגעתי בפעם הראשונה למסקנה שאני רוצה SPD. עם פדלים שטוחים קשה יותר לשמר דיווש קבוע בעת החלקה של הגלגל האחורי, בעוד שעם חיבור לפדלים אפשר "לפרפר" ולהמשיך להתקדם גם בתנאים קשים מאוד.
  • לטובת הדרדרת גם תירגלתי "דיווש עגול". זה מאוד עוזר ליעילות הדיווש גם בתנאים אחרים, אבל הפעלת כוח קבוע על הפדלים לאורך הסיבוב מונעת החלקות הנובעות מ"מכת כוח" של דיווש "רגיל", ללא חיבור.
  • כמו כן, כדאי להתרגל לקצב דיווש (Cadence) גבוה יחסית, משום שזה נותן מרווח של תימרון בזמן החלקה. אם הגלגל האחורי מחליק בעת רכיבה איטית מאוד, רב הסיכוי שהרוכב לא יצליח להמשיך בדיווש, ויאלץ לעצור.


 העברת משקל 

בכל עליה תלולה, ובמיוחד באופניים קצרים, נוצר מצב שבו מיקום הגוף בין גלגלי האופניים הוא חשוב מאוד:

מחד – להמנע מהזדקרות האופניים, במיוחד בדיווש מתקפים (לא מחובר).

מאידך – להעמיס מספיק משקל על הגלגל האחורי, כדי לקבל אחיזה מספקת להמשך דיווש.

בדרדרת התופעה מוקצנת, ותופיע בעליות תלולות פחות, וגם באופניים ארוכים, שעל פי רוב מקילים על הטיפוס.

בירידה נעדיף להעביר משקל לאחור, כדי שלהחלקת הגלגל הקדמי תהיה פחות השפעה, ונוכל להספיק לתקן לפני שניפול.

 


 בלימה 

קודם כל, צריך להבין שבלימה מגדילה את העומס שמפעיל הצמיג על הקרקע. מלבד משקל הרוכב ישנה התנגדות אופקית, שמשנה את הוקטורים הפועלים. מכאן שהאחיזה הטובה ביותר בתנאים של קרקע בלתי-יציבה תתקבל כשלא נוגעים כלל בבלמים. אם פוגשים קטע לא ארוך שבו יש תנאים קיצוניים, ומייד אחריו יש מרווח מהודק יותר שעליו ניתן לבלום, לפעמים הפתרון הטוב ביותר הוא פשוט לתת לאופניים לרוץ, ולהשתלט על המהירות אחרי הקטע הבעייתי.

בירידות מדורדרות, עדיין הבלימה היעילה ביותר תהיה בעזרת הבלם הקדמי – אבל מכיון שהאחיזה נמוכה, יקל עלינו לאבד אחיזה. זה הזמן לנצל את ה'מודולציה', כלומר היכולת לשלוט במדויק בעוצמת הבלימה (תכונה שמאפיינת יותר בלמים הידראוליים), ולחפש את האיזון הנכון בין שני הבלמים. לאחר אימון נצליח להגיע לשימוש יעיל בשני הבלמים, ולניצול מירבי של אחיזת הקרקע של כל אחד מהם, בתנאים שונים.



 מהירות 


בניגוד לאינטואיציה של רוכבים רבים, מהירות משפרת את היציבות ואת האחיזה. ככל שהמהירות גדולה יותר, כך יקל על האופניים לחזור לקו הבסיסי, בלי פעולה מודעת של הרוכב, ולהחלקה תהיה פחות השפעה על ניהוג האופניים.


ככל שהגלגל מסתובב מהר יותר, הוא יעבור מהר יותר נקודות החלקה, ויחזור לאחוז.

 

שימור מהירות בעליה יאפשר המשך שמירת שיווי המשקל ולכן המשך דיווש גם בעת החלקת הגלגל האחורי, ושמירה על הקו הרצוי.

בירידה קל יותר לשמר מהירות, אבל יש לזכור שיכולתו הטכנית של הרוכב להתמודד עם קשיי הדרך צריכה להכתיב את מגבלת המהירות. ככל שיהיה הרוכב מיומן יותר, ויוכל להרשות לעצמו מהירות גבוהה יותר מתוך שליטה בתנאים הנתונים, כך תשתפר (בין השאר) אחיזת הקרקע.



 סיכום 

רוב הרכיבות שלי מתבצעות ברמת הגולן, והדרדרת חוגגת כאן 8-10 חודשים בשנה. שילוב של כל העקרונות שמניתי מאפשר לי להינות מהאופניים במישור, בעליה ובירידה, גם בשלהי הקיץ.

 
 סנייקבייט - מה זה, ואיך נמנעים מזה?...
סנייקבייט - מה זה, ואיך נמנעים מזה? סנייקבייטס, נשיכת הנחש המפורסמת, היא תופעה מרגיזה, שנפוצה אצל רוכבים אגרסיביים ואצל רוכבים בקרקע אגרסיבית. מה זה, ואיך נמנעים מזה? להמשך
 ניקוי רפידות בלמי דיסק...
ניקוי רפידות בלמי דיסק היום נלמד כיצד מנקים את רפידות בלמי הדיסק שלנו להמשך


לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של איתן ברמן...
 לתצוגת פורום
טיפים לרכיבה בדרדרת
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
 18/10/2008 :08:57 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  כפיר סימן טוב עם תוכן  כתבה מצויינת!!
 30/9/2008 :16:41 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  ערן מנשה עם תוכן  רכיבה בדרדרת


[ ]
לפרסום זה יש: 2 הודעות

לדרוג הכתבה יש לבחור בין הר אחד לחמישה הרים
פצצה 5 4 3 2 1 חלש 
מספר מדרגים: 22    דרוג כללי: 4.36

––––– אודות הרים  –––  יצירת קשר  ––––  רשימת הדיוור  ––––  תנאי שימוש


אתר הרים הוקם על ידי דרור סופר כפרוייקט קהילתי ללא מטרות רווח
בשנת 2010 האתר עבר למצב "טייס אוטומטי" וככזה הוא אינו מתוחזק באופן עקבי
הוצאות תחזוקת האתר באדיבות אומניבייס בע"מ 2001 - 2024

הצהרת נגישות