הרים - אתר האופניים הגדול בישראל

כתבות > מדור טכני
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

   לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!
   רוכב/ת בשעות הערב המאוחרות
   רק עם זריחת החמה
   החום לא עוצר אותי
 
 

בניגוד לכתבה הישנה פה באתר על מוט אוכף מחליק, נתקלתי בבעיה ההפוכה, קרי, מוט אוכף תקוע. לכאורה בעיה שנראית פשוטה לפתרון, אך לא כך הדבר...
קרדיט: Specialized, Sheldon Brown
הועלה על-ידי: 
ערן מנשה לאתר של ערן מנשה
17/3/2011, 00:03
האופניים לפני התיקון
                

   

 רקע 
מאיפה הכל התחיל, ובכן, אישתי שתחיה מתאמנת ומתחרה בעיקר בשחיה וריצה כשמידיי פעם נופל עליה הג'וק והיא נרשמת לטריאתלון. מאחר ואין לה אופני כביש, את הטריאתלון הראשון שלה עברה כשבשלב הרכיבה רכבה על אופני ההרים שברשותה (וכפי שאתם מנחשים התוצאות היו בהתאם...).

הבטחתי לאישתי שלפני הטריאתלון הבא שהיא מעוניינת להשתתף בו, נקנה אופני כביש שיוכלו לשפר לה משמעותית את התוצאה כמו גם לשפר לה את חווית הרכיבה בכביש שעד אותו זמן היתה לא טובה בלשון המעטה.

לפני קנייה הצעתי שתבחן אופניים בהשאלה ולכן שאלתי אופני כביש ישנים מחבר שקנה אופניים חדשים. מידת האופניים התאימה ואישתי היתה מרוצה מהאופניים והתוצאות המרשימות שהיא יכולה להשיג לעומת הטריאתלון הקודם. האופניים ששאלתי הם דגם Columbus Comp של Specialized שבשנת הייצור שלהם (2002) היו דגם אחד מתחת לספינת הדגל של Specialized באופני הכביש, קרי, אופניים יחסית קלים (כ-8 ק"ג) ובעלי מכלולים טובים (Ultegra).

כמובטח, קפצנו לחנות ובחנו מספר דגמי אופני כביש ברמת כניסה והוחלט על דגם Dolce של Specialized כבחירה שלנו. ביקשנו את מנהל החנות להזמין עבורינו את המידה המתאימה מהדגם ע"מ שנוכל לבחון בשנית לפני רכישה ועזבנו. לאחר כשבוע, שבמהלכו אישתי רכבה מספר פעמים על האופניים המושאלים, חזרנו לחנות לבחון את האופניים שהוזמנו.

למרות שהמידה שהוזמנה על פניו הייתה צריכה להתאים, מתברר שהאופניים היו קטנים מדיי לאישתי ובנוסף מאוד כבדים יחסית לאופניים המושאלים שהיו בבית. מנהל החנות ציין בפנינו שזוהי המידה הגדולה ביותר שמביאים לארץ לנשים לדגם זה. ולכן בדקנו גם את הדגם הרגיל (Allez) וראינו שהוא אפילו מעט יותר כבד והמכלולים ברמת כניסה.

האופניים שבדקנו בחנות
האופניים שבדקנו בחנות

 הבעיה 
בדקנו עם החבר את האפשרות לרכוש את האופניים שהיו אצלנו בהשאלה והוא נענה בחיוב והמחיר שביקש היה סימלי בלבד. אישתי ואני היינו מרוצים וסגרנו עסקה. החבר הסביר לנו שיש בעייה אחת והיא שלא ניתן להזיז את מוט האוכף (הוא תקוע) למרות שהיה מספר פעמים אצל המכונאי במצמן לא הצליחו לפתור לו את הבעיה.

מאחר וגובה האוכף כמו שהוא (תקוע) היה לא רחוק מהגובה המתאים לאישתי לא היה כל צורך בתחילה לנסות לתקן את הבעיה וכך עברו להם מספר שבועות.
לאחר מספר שבועות בהם אישתי רכבה מספר פעמים לאימונים לקראת הטריאתלון, היא התלוננה שהיא מרגישה שהאוכף מעט נמוך ושהיא יכולה להפיק מהאופניים יותר במידה וגובה האוכף יתאים למה שהיא צריכה.
במילים אחרות, הייתי צריך להגביה את האוכף ע"מ שאישתי תוכל לרכוב בנוחות ומבלי לעשות נזק גופני כלשהו (בעיקר לברכיים).

כזכור,מוט האוכך היה תקוע והתחלתי לחשוב מה עלי לעשות ע"מ לפתור את הבעיה.

 נסיונות לפתרון הבעיה 
לאחר פרק זמן ארוך של חקירות, חפירות וחיפושים באתרי פורומים שונים ואתרי אופניים וטיפולים שונים מצאתי מספר דרכים שבעזרתן ניתן אולי להתגבר על הבעיה של מוט האוף התקוע ושרובן גם נמצאות בכתבה מסכמת לעיניין באתר של שלדון בראון - http://www.sheldonbrown.com/stuck-seatposts.html

מאחר ולא רציתי לפגוע בשלדה או בחלקים אחרים באופניים (חוץ ממוט האוכף כמובן), הרי אישתי רוצה להמשיך לרכוב עליהם, ביצעתי נסיונות שונים ומגוונים לשחרר את המוט - החל בשמן ודגריזר דרך חימום, קירור והשריה בחומרים וכלה בהפעלת כוח לכל כיוון אפשרי. לא מימשתי את כל השיטות המוצעות, למשל חימום ע"י מבער שעלול לפגוע בצבע או ניסור פנימי של מוט האוכף לאורכו שעלול לפגוע בשלדה. מיותר לציין שכל יתר הנסיונות עלו בתוהו.

הסיבה שמוט האוכף תקוע היא שמוט האוכף וצינור הכסא, שעשויים שניהם מאלומיניום, הותכו והתחברו זה לזה בתהליך כימי איטי עם הזמן (שהרי האופניים לא חדשים ומרבית הזמן אם לא כולו גובה האוכף לא שונה).

 הפתרון שלי 
עלה במוחי רעיון להשתמש במוט האוכף התקוע כחלק אינטגרלי של האופניים (כצינור מוט אוכף) ובעצם להכניס בתוכו מוט אוכף בעל קוטר קטן יותר וכך לתת פתרון אפשרי לבעיה בעלות לא גבוהה וללא נזק אפשרי מיותר לשלדה ולשאר המכלולים באופניים.

לפני תחלית ביצוע הפרויקט, רציתי לדעת מה המידה הפנימית של מוט האוכף ע"מ לוודא שישנם מוטות אוכף באותו הקוטר – המידה החיצונית של המוט היא 27.2 מ"מ כך שהאפשרויות למצוא מוט אוכף שיתאים לקוטר הפנימי די מוגבלות.
מאחר והמוט תקוע בשלדה, לא ניתן לראות את עובי הדופן שלו ולא למדוד את הקוטר הפנימי.

ע"מ לפתור בעיה זו קדחתי חור קטן (2.5 מ"מ) בצידו האחורי של מוט האוכף התקוע ומדדתי ע"י קליפר אלקטרוני דרך החור את המידה הפנימית. המידה שהתקבלה היתה 24.4 מ"מ (קוטר חיצוני של מוט האוכף הישן פחות פעמיים עובי הדופן שלו) שהיא בין שתי מידות מוט אוכף סטנדרטיות 25.4 מ"מ ו-22.2 מ"מ.

התחלתי לחפש מתאמים למוט אוכף שאוכל להשתמש בהם עם מוט בקוטר 22.2 מ"מ וקוטר פנימי של צינור האוכף העתידי 24.4 מ"מ אך ללא הצלחה מרובה

מדידת קוטר פנימי של מוט האוכף התקוע
מדידת קוטר פנימי של מוט האוכף התקוע

 אביזרים וחלקים 
באחד הפורומים של רכבי שטח דנו בצינורות אלומיניום ונירוסטה בעלי דופן דקה וציינו מספר חנויות בתל אביב שמחזיקות מידות שונות של מוטות נירוסטה בעוביים שונים.

קפצתי לביקור בתל אביב ותוך כדי שיטוט באיזור המוזכר בפורום הגעתי לחנות בהרצל 81 (סגלוביץ חיים) שמחזיקה צינורות ומוטות מסוגים, גדלים ועוביים שונים, רכשתי צינור נירוסטה בקוטר 25.4 מ"מ בעובי דופן 1 מ"מ באורך חצי מטר (20 ש"ח) והתכוונתי לייצר ממנו מתאם ממוט אוכף צר יותר (22.2 מ"מ) למוט האוכף התקוע.

את הצינור שרכשתי חתכתי למידת אורך של 15 ס"מ וניסרתי לכול אורכו ע"י דיסק ויצרתי לו שפתיים שיוכל להתלבש על שפתי מוט האוכף התקוע.

בדיעבד התברר שכל זה היה לשווא מאחר ולמרות כל המדידות המוט החדש והמתאם היו עבים מדיי בשביל להכנס לתוך המוט הישן ונאלצתי להשתמש במתאם פלסטי מאולתר בעובי דופן 0.7 מ"מ

 מוט האוכף, מחבר האוכף וחבק מוט האוכף החדשים 
בחנות האופניים השכונתית רכשתי מוט אוכף של אופני BMX בקוטר 22.2 מ"מ באורך 40 ס"מ (כ-10 ש"ח).

מאחר ונדרש סוג של חיבור כלשהו בין מוט האוכף התקוע והמוט האוכף החדש עם המתאם רכשתי בחנות שכונתית אחרת חבק צינור מוט אוכף במידה מתאימה לקוטר מוט האוכף התקוע – בחרתי במידה 28.6 מ"מ שקצת יותר גדול אבל לפי המכונאי בחנות ניתן לכיווץ למידה המתאימה בקלות וללא נזק לחבק (מסתבר שמאוד קשה להשיג חבק במידה 27.2 מ"מ) כ-25 ש"ח

מוט האוכף ומחבר האוכף
מוט האוכף ומחבר האוכף

 הטיפול במוט האוכף הקיים (התקוע) 
את מוט האוכף התקוע חתכתי ע"י חותך צינורות נחושת בגובה של כ-4 ס"מ מעל לצינור השלדה המקורי וביצעתי קדח וחיתוך אנכי עד אליו בדומה למה שקיים בצינור השלדה ע"מ לאפשר לחבק מוט האוכף ללחוץ על מוט התקוע כדי להצר את רוחבו למטרת אחיזה במוט הצר יותר שאשחיל לתוכו.

הלבשתי על המוט התקוע החתוך (קרי, צינור הכסא החדש) את חבק מוט האוכף שקניתי, הכנסתי את המתאם שהכנתי, לאחר מכן הכנסתי את מוט האוכף שרכשתי ובדקתי שהעסק עובד.

 האופניים לאחר יישום הפתרון שלי 
ניתן להתרשם מהתוצאה הסופית. משקל האופניים (למי שזה חשוב לו...) אחרי התיקון עלה בכ-100 גרם על זה שלפני התיקון.

לאחר התיקון
לאחר התיקון

 לסיכום 
אישתי היקרה מרוצה מהתוצאה ויכולה להמשיך להתאמן ולהשתתף בטריאתלונים על אופניים טובים ובעלות לא גבוהה (יחסית לאופניים חדשים...).
לפני כשנה השתתפה בטריאתלון הנשים בהרצליה (ע"ש תמר דבורקין) וסיימה בתוצאה טובה בהרבה מהשנה הקודמת ולפני מספר חודשים הגיעה מקום רביעי בקטגוריית הגיל שלה בטריאתלון אילת 2010 (כל הכבוד אישתי היקרה :) ).

אני מרוצה מכך שמצאתי פתרון לבעיה ומתעסוקה מעניינת ומאתגרת תוך כדי התהליך.

קרדיט: Specialized, Sheldon Brown
 
 כיסוי מגן לאוכף מפנימית ישנה...
כיסוי מגן לאוכף מפנימית ישנה עשה בעצמך כיסוי מגן לאוכף להמשך
 בניית גלגל...
בניית גלגל הצצה לקודש הקודשים של המכונאופן..... להמשך


לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של ערן מנשה...
 לתצוגת פורום
פתרון מקורי לבעיית מוט אוכף תקוע
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
לדרוג הכתבה יש לבחור בין הר אחד לחמישה הרים
פצצה 5 4 3 2 1 חלש 
מספר מדרגים: 19    דרוג כללי: 4.52

––––– אודות הרים  –––  יצירת קשר  ––––  רשימת הדיוור  ––––  תנאי שימוש
אומניבייס בע"מ 2001 - 2017