הרים - אתר האופניים הגדול בישראל

כתבות > מדור טיולים בחו"ל
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

   לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!
   רוכב/ת בשעות הערב המאוחרות
   רק עם זריחת החמה
   החום לא עוצר אותי
 
 

סיפור על הדרך, האימונים, ההשתתפות והעמידה באתגר המרתון הרב יומי, הוותיק והמפורסם ביותר בעולם אופני השטח.
קרדיט: אלון אבנד
הועלה על-ידי: 
אלון אבנד לאתר של אלון אבנד
26/9/2010, 09:56
"על גג העולם"
                

   

 "על גג העולם" טרנסאלפ שטח 2010 

"על גג העולם" – טרנסאלפ שטח 2010

מאת : אלון אבנד מרצה ומאמן כושר http://emalon.fav.co.il/


תחרות הטרנס אלפ שטח:
תחרות מרתון אופני שטח רב-יומי הוותיקה והידועה ביותר בעולם אופני השטח. התחרות מתקיימת זו השנה ה- 13 ומשלבת בין רוכבי שטח מקצוענים מן הטופ העולמי במרתון קרוס קנטרי לרוכבים חובבים הרוצים לאתגר עצמם. התחרות מתחילה בגרמניה ונמשכת 8 ימי רכיבה ברציפות בהם חוצים את האלפים דרך אוסטריה, שוויץ ואיטליה, כשהסיום הוא באגם גרדה לאחר 600 ק"מ עם 20,000 מ' טיפוס מצטבר. כמו רוב המרתונים בשטח, התחרות היא זוגית כשהמשמעות: הזמן של השני קובע, עזרה רק מבן הזוג, רווח של עד דקה בנקודות הביקורת ועד השנה - פרישה של אחד גרמה לפסילה של השני (השנה הגמישו את העניין ונתנו ליחיד לסיים, אבל ללא דירוג בתחרות). החברה המארגנת היא גרמנית וכיאה לגרמנים זו הפקה מדהימה של פסטיבל המתגלגל מעיירה לעיירה ובו כל פרט נלקח בחשבון. מן הדברים הגדולים כמו העברות ציוד, הקמת בייק פארק לטיפול ואפסון האופנים בסוף יום, סימון המסלול, אוכל במשך ואחרי יום הרכיבה ועד הפרטים הקטנים, כמו פרסום זמני הגעה דירוג ותמונות אונליין באינטרנט עוד לפני שהגעת בסוף יום למלון. ההרשמה לתחרות מוגבלת לכמות של 550 זוגות (1100 רוכבים ורוכבות) ועד היום תמיד נסגרה חודשים מראש.
חשוב להזכיר, שתרבות האופניים האירופאית, שהיא השולטת בעולם הרכיבה, משחקת תפקיד מרכזי בהפנינג. העיירות מתחרות על הזכות לארח את התחרות ומקצות שיטור מקומי, סגירת כבישים, שטח לבייק פארק, אולם לפסטה פרטי בערב הכולל אוכל, בירות, הופעה ואיך לא - גם סרט שנערך במקום על היום שהיה. מכל רחבי אירופה מגיעים משלחות ממועדוני אופנים חובבים (רוכבים שבארץ היו נחשבים למקצוענים לכל דבר על פי הרמה) עם תלבושות אחידות, שזו להם החגיגה השנתית של רכיבת השטח.


המשלחת הישראלית לטרנסאלפ שטח
השנה אורגנה לראשונה משלחת ישראלית מסודרת לתחרות ביוזמתו של הראל נחמני, שארגן משלחת כזו לטרנס אלפ כביש (האחות הצעירה של התחרות בשטח) בשנה שעברה. 20 רוכבי שטח, ששמעו על התחרות ובאו להגשים חלום ולאתגר עצמם נרשמו לתוכנית המשלחת שכללה אימונים מפרכים של חצי שנה, מחנות אימונים, הדרכה עם עז הרים, תוכנית אימון של אופיר גלון מאמן הנבחרת וכמובן תמיכה לוגיסטית וטכנית בתחרות עצמה. הרבה שעות על האוכף במחיר כבד של זמן על חשבון עבודה ומשפחה ואיך לא גם כסף להרשמה, בדיקות, התאמות ובלאי של ציוד. הרבה סיפורים וחוויות בתוך הזוגות ובין אנשי המשלחת בחצי השנה של האימונים התגמדו מול עוצמת החוויה של התחרות עצמה. כל זוג הגיע עם הציפיות הפרטיות שלו. חלק ביקשו רק לעמוד במשימה ולסיים את המסלול וחלק אחר - להתברג במקום מכובד. בסופו של דבר, למעט זוג אחד, סיימו כולם תוך תחושה של חוויה מדהימה, והכי חשוב - כולם חזרו יחד בריאים ושלמים.

הדרך שלי לטראנס אלפ
שמי אלון אבנד בן 46 תושב כפר סבא, בעל תואר שני בחינוך גופני, מרצה ומאמן בנושאי אורחות חיים וכושר גופני. כבר בגיל 15 עשיתי מרתון ריצה ראשון ומאז מתחרה ומשתתף בסוגי מרתונים בקיאקים, טריאטלון, ובשנים האחרונות באופני שטח. כששמעתי על המשלחת המתארגנת ההחלטה היתה ברורה. כבר שנתיים חלפו מאז האתגר האחרון "שביל ישראל באופני שטח" ועל תחרות הטרנסאלפ שמעתי בפורומים וקומונות של אופני השטח מהמשוגעים לעניין. למרות מכשולי הזמן והכסף ראיתי בזה גם הזדמנות מקצועית לחוות את אחד האתגרים הגדולים הקיימים בעולם אופני השטח. האימונים התחילו בחורף וכללו לא פעם טריינר בבית, כדי לחסוך בזמן ולא לרכב בכבישים הרטובים, אך גם רכיבות שטח בבוץ ובגשם (הטענה היתה שאין טראנס אלפ ללא גשם ואכן צדקו לגמרי בעניין). אימוני קבוצה משותפים פעם בשבוע מוקדם בבוקר בבן שמן עם עמרי, מדריך מקסים מעז הרים שעשה איתנו את התחרות, עברו בכיף גדול ונתנו לנו כל פעם מחדש דלק להמשך המסע המפרך. לקראת הקיץ הגענו לנפחים הרציניים והחום לא הקל איתנו. השקמות של 4-5 בבוקר עזרו רק באימונים הקצרים אבל ב 5-6 שע' רכיבה הגענו לשעות החמות שהוסיפו להתמודדות הקשה גם כך עם העליות והקילומטרז'. למרות כל זאת, אני אישית חגגתי. כאיש מקצוע, באימון גופני חלק מהמטרה הייתה לחוות על עצמי את התהליך, והשתדלתי לחיות כספורטאי תחרותי לכל דבר - אוכל שינה אימונים, הכל על מנת לראות למה הגוף שלי מסוגל להגיע. היה מרתק לעקוב אחרי השיפור. לראות בעצמי מה עובד ומה פחות, מה השפעות הגיל (עברו כ- 15 שנה מאז שהתאמנתי מכוון מטרה באינטנסיביות כזו לטריאטלון) ובקיצור, איך מתכוננים לפרויקט כזה בצורה הטובה ביותר.

מחנה אימונים אחרון
מכיוון שזו היתה משלחת ראשונה לטראנס אלפ שטח, גם אנחנו וגם הצוות התלבטו לא מעט איך להתמודד עם האימונים הארוכים והלוגיסטיקה. מבחינת התוכנית היה ברור שצריכים לבצע בסוף תקופת האימונים הדמייה לשלושה ימים מלאים ברצף. כלומר, כ- 80 ק"מ עם 2000 טיפוס לפחות כפול 3. הזמן, המרחקים, העלויות והלוגיסטיקה הכריעו והוחלט לבצע זאת בצורה זוגית וכאן היה מעניין לראות את הפתרונות היצירתיים של חברי המשלחת, שאופיים המיוחד כבר התגלה באימונים הראשונים, אבל ללא ספק היווה תפקיד מרכזי ביכולת לבצע את המחנה האחרון - ובסופו של דבר גם את התחרות עצמה. חוץ מהחרמון אין בארץ עליות רצופות של 2000 מ' ומעלה ולכן היו שביצעו מסלולים של שלוש פעמים ברציפות מעלה גולני, חמש פעמים ברציפות עליה ביער הקדושים ועוד רעיונות שונים ומשונים. אני אישית הבטחתי לעצמי שלא חוזרים על עלייה פעמיים ולכן תפרתי מסלולים של 100 ק"מ ו- 6 שעות רכיבה בהרי ירושלים ובכרמל על מנת להגיע ל- 2000 טיפוס במשך שלושה ימים ברציפות.


בנוף הרכסים באלפים
בנוף הרכסים באלפים

 חוויית התחרות 
הגעה לתחרות
הגענו לעיירה FUSSEN בגרמניה יום לפני התחרות להרשמה והרכבת האופנים שלנו שהבאנו מפורקים בארגזים מהארץ. כבר בסיבוב החימום נפעמנו מכמות ואיכות הרוכבים, סוגי האופניים, פריסת אוהלי התחרות והספונסרים עם ציוד סוף הדרך בכל פינה בעיירה. יצאנו לסיבוב של שעה לבדוק את האופניים ולסובב רגליים לאורך נחל שהפך לאגם מקסים וכל זאת בטיילת אופניים. ושוב נפעמתי מכך שהכל שם בנוי נוח לאופניים, וגם כשירדנו לכביש בקטעי מעבר מכוניות פשוט התייחסו אלינו ככלי תחבורה ואפילו נתנו זכות קדימה. הגענו להרשמה ומשם כבר הכל תקתק כמו שעון. מהר מאד נכנסנו ללו"ז מדוייק: 6:00 השקמה, 6:30 תיק עם הציוד האישי בלובי שנאסף ומחכה לך אחה"צ בעיירה הבאה, ארוחת בוקר 8:00, מעבר על תקינות האופניים וב- 8:30 מוכן ברחוב הראשי עם עוד 1100 רוכבים לזינוק.

יוצאים לדרך
ביום הראשון הזינוק היה בשעה 9:30 והמראה של עשרות רוכבים הממלאים את הרחוב הקפיץ מיד את האדרנלין ותחושת התרגשות של זהו - זה מתחיל! מילאה אותי. שיחות והחלפת מידע עם זוגות שממתינים לידך ויוצאים לדרך. רכיבה איטית, אנשים המריעים מהצדדים, מוסיקה, דגלים ושערים מתנפחים מלווים אותך ברקע ואתה בתחושת אופוריה, ורק חוזר ומזכיר לעצמך כל הזמן לא להיסחף לקצב שאח"כ תשלם עליו מחיר כבד. מהיום השני הזינוק ב- 9:00 בכל בוקר ויש לך מיקום בקבוצה לפי הרמה שלך. לאורך המסלול יש סימונים מדוייקים של הדרך, נקודות אוכל ושתיה, אופנועי שטח מקצוענים שאחראים על הצלה במקרה של תאונה, עזרה טכנית במקרה של תקלה ואיך לא, גם על פריסת מצלמות מקצועיות לתיעוד אישי של כל אחד מן הרוכבים. 100 הזוגות הראשונים הם מקצוענים המייצגים את הספונסרים הגדולים בתחרות סיימו כל שלב בזמן של כ- 3-4 שעות וכשאני הגעתי לאחר 5-6 שעות, הם כבר היו במנוחת הצהריים שלהם. זמן ההגעה הוא קריטי מאחר והוא קובע את זמן ההתאוששות שלך עד 9 בבוקר למחרת, כשבזמן זה אתה צריך להספיק להשלים אוכל, שינה, רחצה וטיפול באופניים וכמובן מסיבת פסטה עם התוצאות, הסרט של היום שהיה ותדריך לקראת היום שיהיה. במשלחת היו זוגות שסיימו רק לאחר 7-8 שעות ואני הורדתי בפניהם את הכובע בכל יום על הנחישות והעמידה ב- 9 למחרת מוכנים ליום הבא. אמרו לנו שאין יום קל בטראנס אלפ ואכן, בכל יום ציפו לרוכבים בין שתיים לשלוש עליות, שכל אחת מהם דורשת שעתיים עד שלוש של פידול על ההילוך הנמוך ולפעמים גם הליכה בגלל תנאי השביל, ולקראת הפאס (הנקודה הגבוהה ברכס) מתחילה להיות רוח קרה ולפעמים גם גשם והליכה בשלג. ואז כשקר ורטובים לגמרי מתחילה ירידה מטורפת שיכולה להימשך גם 40 דק' בשבילי עפר, שלעיתים הופכים לסינגל (שביל צר) עם אבנים ובוץ.

עם בן הזוג בזינוק
עם בן הזוג בזינוק

 הקושי והנופים באלפים 
סיוט ביום ההולדת
היום החמישי בהחלט עמד בהגדרה של סיוט וכבר בתחילת הפרויקט בארץ שמתי לב שהוא יוצא לא אחרת מאשר ביום ההולדת שלי. 106 ק"מ עם שלוש עליות שהאחרונה מתחילה לאחר 70 ק"מ ונמשכת 20 ק"מ ברצף. היה לי ברור שאם אחגוג - זה יהיה בסיומו של השלב ואכן, הוא עמד בכל הציפיות ויותר! לנתונים "היבשים" נוספו הגשם, הבוץ וקטעי ההליכה וכשסיימנו את הרכיבה לאחר קרוב ל- 9 שע' היינו רטובים ובעיקר תשושים - ושום מחשבה חוץ ממקלחת חמה, אוכל ולישון לא היתה לי, בטח לא לחגוג יומולדת. מצבינו לא היה הגרוע ביותר והיו כאלה שסיימו לאחר יותר מ- 11 שעות, מה שהותיר להם בקושי זמן לאכול וישר לישון 5 שע' עד להורדת התיק ללובי בבוקר המחרת, שוב הצדעתי לחבריי במשלחת שעמדו עייפים אך מוכנים ביום שאחרי לזינוק.

נופים מדהימים
יחד עם רגעי הקושי היו גם הרבה רגעים קסומים של שמש בשבילי פסגה עם נוף אלפים מדהים או סינגל יפיפה בתוך יער ואני השתדלתי לשים לב גם לרגעים אלו בתוך המאמץ. מבחינת מיצוי יכולת ביומיים הראשונים התקשיתי עם התנאים והאוכל ובסוף היום השני דורגנו רק 215 - רחוק מהמטרה שהצבנו לעצמינו, אבל דווקא אז התחלתי להשתפר ולהרגיש טוב מיום ליום כאשר ביומיים האחרונים כבר סיימנו במקומות 160-170, מה שהעלה אותנו בסופו של היום השמיני למקום ה- 181 המכובד וראשונים מבין הישראלים.

מעבר בכפרים ציוריים
מעבר בכפרים ציוריים

 חווית סיום בגרדה 

הסיום בריווה, עיירה מקסימה בקצה הצפוני של אגם גרדה, היה תפאורה מושלמת לסיום עם שמש, דשא, חוף ים, דוכני אוכל ושתיה ועשרות מסיימים החוגגים עם המשפחות, וגם תיירים רבים שהריעו ופירגנו על ההישג. התיישבתי עם בן הזוג שלי, בירה ביד אחת, פיצה בשניה והרגשת שמחה וסיפוק שמילאה אותי והתעצמה ככל שהגיעו ונאספו שאר חברי המשלחת. היום הסתיים במסיבת סיום גדולה שבה כל מסיים עלה על הבמה וקיבל חולצת סיום, תעודה ומדליה.

עבורי, התחרות היתה חוויה בלתי נשכחת, שמעבר לעמידה באתגר הייתה גם שילוב של חגיגת אופניים ברמה הגבוהה ביותר בעולם רכיבת השטח, אווירה מדהימה בכפרים ובעיירות בדרך ומסלול יפייפה עם נופים מדהימים.

לסיכום
נושא הפעילות הגופנית כחלק מאורך חיים בריא, הולך ומתפתח בארץ ובתוכו תופסים אופני השטח בפארקים וביערות פופולריות הולכת וגדלה, וכמו שבריצה רבים מסמנים מטרות של מרתונים מפורסמים בעולם, כך אני ממליץ בחום לרוכבי שטח ברמה טובה לסמן את תחרות הטראנס אלפ כאתגר והמטרה הבאה.

בברכה,
אלון אבנד.
נייד: 054-3519513


על קו הסיום
על קו הסיום

קרדיט: אלון אבנד
 
 טיול לקפריסין...
טיול לקפריסין טיול אופניים לקפריסין 21-27/08/2009 להמשך
 ארמניה - ארץ נהרות מים ואנשים עם לב רחב...
ארמניה - ארץ נהרות מים ואנשים עם לב רחב ארץ בלי ים אבל עם אגם אחד גדול ורחב (האגם הגדול באירופה והשלישי בגודלו בעולם) רחב כמו הלב של אנשיה להמשך


לפורום טיולים
לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של אלון אבנד...
 לתצוגת פורום
''על גג העולם'' טרנסאלפ שטח 2010
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
לדרוג הכתבה יש לבחור בין הר אחד לחמישה הרים
פצצה 5 4 3 2 1 חלש 
מספר מדרגים: 9    דרוג כללי: 3.66

––––– אודות הרים  –––  יצירת קשר  ––––  רשימת הדיוור  ––––  תנאי שימוש


אתר הרים הוקם על ידי דרור סופר כפרוייקט קהילתי ללא מטרות רווח
בשנת 2010 האתר עבר למצב "טייס אוטומטי" וככזה הוא אינו מתוחזק באופן עקבי
הוצאות תחזוקת האתר באדיבות אומניבייס בע"מ 2001 - 2024

הצהרת נגישות