הרים - אתר האופניים הגדול בישראל

כתבות > מדור שביל ישראל
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!

7/4/2006, 09:17
תצפית מהר ברך

הכנות מקדימות

אין ספק שמסע אופניים הנמשך כמה ימים, הוא חוויה שונה לחלוטין מטיול אופניים של יום אחד. המרחקים הגדולים, תאי השטח המתחלפים, הלוגיסטיקה - כל אלה הופכים את המסע לחוויה יוצאת דופן. ואם הטיול הוא בארץ ישראל, הרי זה משובח.

הכוונה היתה לתכנן טיול, שמתחיל באזור באר שבע ומסתיים באילת. העקרון המנחה בתכנון היה מקסימום טיול ומינימום לוגיסטיקה. זה מה שיצא:
יום ראשון - מיתר, הר עמשא, ערד, דימונה, ממשית. סה"כ 87 ק"מ
יום שני - ממשית - מעלה עקרבים - חצבה - צופר. סה"כ 80 ק"מ
יום שלישי - צופר - נחל ברק - פארן. סה"כ 50 ק"מ
יום רביעי - פארן - צ. ציחור - צ. שזפון - שחרות. סה"כ 83 ק"מ
יום חמישי - שחרות - אילת. סה"כ 80 ק"מ
יום שישי - ארוחת בוקר ונסיעה הביתה.

במעבר בין תאי שטח תוך כדי רכיבה הוא מדהים - יער יתיר, בקעת ערד, מדבר יהודה, אזור המכתשים, ערבה, אזור הנחלים הגדולים והרי אילת. רק בסוף הטיול, כשמסדרים את התמונות באלבום יש זמן לעכל את כל הנוף.

הזמן הטוב ביותר לביצוע הטיול הוא בעונות המעבר - לא חם ולא קר מידי. אנחנו טיילנו בסוכות.

לוגיסטיקה:
לא היה לנו רכב מלווה שיכול לעזור ב"הקפצות" או נשיאת ציוד. לכן כל את כל הציוד לקחנו על הגב. יצא לכל אחד לסחוב תיק במשקל 13-14 ק"ג.
לינה - התבססנו על אורחנים לאורך הדרך. כל אורחן כלל ארוחת ערב, ארוחת בוקר, מקלחת ומקום לישון (מיטה או שק שינה). מכיוון שהתחלנו את הרכיבה בשעות מוקדמות, השאירו לכבודנו את המטבח פתוח וכך יכולנו להכין סנדוויצ'ים לדרך.
ציוד:
הדבר החשוב ביותר הוא מים - כל אחד לקח 8-9 ליטר מים. היו ימים שהיינו צריכים למלא מחדש באמצע המסלול.
ציוד טכני - פנימיות, ערכה לתיקון פנצ'רים, מפתח כלים, שרשרת חלופית, משאבה. אפילו צמיד חלופי ומשאבת אוויר לבולמים. את הציוד חילקנו בין כל הרוכבים.
אוכל - פירות יבשים, חטיפי אנרגיה, משקאות איזוטונים. סה"כ היינו די רעבים לאורך הטיול.
חוץ מזה - מפות, פנס, ציוד אישי, גרביים להחלפה, מצלמה. ויתרנו על ערכת קפה.

אופניים - לפני היציאה לטיול, כל האופניים עברו טיפול מקיף - חיזוקים, מתיחות, כיוונים, החלפת חלקים שחוקים. לאורך המסלול אין אף חנות אופניים, כך שחייבים לוודא שהם במצב תקין ולקחת ציוד תיקונים למקרה הצורך.

היינו שלושה רוכבים לאורך כל הטיול, ועוד שלושה שהצטרפו לחלקים ממנו.

חירבת ענים

יום ראשון
חברים הקפיצו אותנו לישוב מיתר. התארגנות זריזה ותחילת רכיבה באזור 6:00 בבוקר. מהכניסה ליישוב התחלנו לרכב צפונה על דרך עפר במקביל לכביש, עד למפגש עם שביל ישראל. עם שביל ישראל המשכנו מזרחה לכיוון יער יתיר. הדרך לחירבת יתיר מלאה עליות וירידות, אבל ללא ספק זהו אחד האזורים היפים בארץ. בחירבת יתיר עשינו הפסקה לארוחת בוקר. משם המשכנו מזרחה לאורך דרך עפר טובה מסומנת באדום עד לישוב שני. משם ניווט חופשי על דרכי העפר עד לישוב עמשא. מומלץ לבקר בחירבת ענים. הדרך עוברת קרוב לגדר ההפרדה, מה שמבטיח מינימום מטיילים ואזור נקי ויפה.
ממשיכים בסינגל לאורך שביל ישראל, שמצטרף אליו סמ"ש שחור עד לפיסגת הר עמשא. עוצרים לתצפית על בקעת ערד, מדבר יהודה, דרום הר חברון ונהנים מהחיים הטובים.
יורדים מהר עמשא דרומה לכיוון בקעת ערד על שביל ישראל לאורך מה שמצויין במפה כ"דרך רומית" ובמציאות זהו שם קוד לדרך גרועה. בכל מקרה זהו סינגל קופצני ונחמד. למי שלא עומדים לפניו ארבעה ימי רכיבה נוספים - יכול לא לרחם על האופניים ולסיים את הירידה תוך שתי דקות.
ממשיכים על שביל ישראל וחוצים את בקעת ערד, עוברים דרך פארק ערד (מי שצריך יכול למלא מים) וממשיכים עד למנחת ערד. המנחת משמש כיום בעיקר עדרי גמלים ופחות מטוסים.
מהחלק הדרום מזרחי של המנחת יוצא שביל עפר, מסומן בירוק. נרכב עליו עד להר יהל. מכאן מתחילה ירידה מהירה דרך הר כיפון עד לנחל חימר. על ירידות צריך לשלם, ולכן נטפס בדרך עפר ללא סימון ונחצה את אזור המחצבות עד לנחל דימונה. איתו נמשיך בעלייה מתונה אך מתישה עד לדימונה ומשם בירידה מהירה על הכביש עד לממשית.
לדימונה הגענו יחד עם השקיעה ואת החלק האחרון על הכביש עשינו לאור פנסים. פחות כדי להאיר את הדרך ויותר כדי לסמן לכל הנהגים המטורפים להיזהר.
בממשית - ארוחת ערב על מחצלות בסגנון בדואי, תה מתוק, מקלחת ולישון.

סה"כ 87 ק"מ של ירידות ועליות. בעיקר עליות. הרוב המוחלט בשטח.

לפני הירידה מהר יהל

יום שני
היום מתחיל במה שהופך לנוהל קבוע - השכמה מוקדמת, מכינים לעצמנו ארוחת בוקר במטבח, לוקחים קצת אוכל להמשך היום ומתחילים לרכב עם הזריחה.
מתחילים ברכיבת כביש לחימום - יוצאים ממשית לצומת רותם, פונים דרומה לכיוון מפעלי אורון ובצומת הכבישים הבאה פונים שמאלה מזרחה לכיוון מעלה עקרבים. בערך שלושה ק"מ אחרי הפנייה שמאלה מגיעים לסמ"ש ירוק שיוצא מהכביש ימינה לתוך נחל ימין. כאן מתחיל אחד הקטעים היפים בטיול. עולים על הסימון הירוק וממשיכים בסינגל רכיב ברובו עד למעלה ימין. אם התמזל מזלכם, הגבים בנחל ימין יהיו מלאים. עוצרים להפסקה בראש מעלה ימין, מתרשמים מהסדקים העצומים בסלע ונהנים מהנוף של נחל ימין, נחל חתירה וקירות המכתש הגדול. חיים יפים כבר אמרנו?
ממשיכים בסינגל לאורך סמ"ש כחול עד למצד צפיר ושם עשינו הפסקה לארוחת בוקר.
אחרי שאכלנו ושתינו - מנמיכים אוכפים, פותחים את הבולמים ומתחילים לרדת במעלה עקרבים הרומי (סמ"ש כחול). הרומאים לא מאכזבים ומצליחים לארגן דרך מחורבנת לכל כלי תחבורה שהוא, מלבד גמלים ואופניים. אפשר לעצור מידי פעם כדי לקלוט את הנוף האדיר שמסביב. מי שרוצה יכול לדבר על נבטים ,דרכים עתיקות ומור"קים על ימיה הראשונים של המדינה. אפשר גם לשתוק ולהסתכל על הנוף. הדרך מסתיימת ברוג'ום צפיר.
התכנון המקורי מכאן היה להמשיך לכיוון הר צין, להתחבר לשביל לכיוון שלוחת צלמון ולהשפך עם נחל מרזבה עד הערבה. אבל, מצב השרירים הכתיב לנו שינוי בתוכניות.
המשכנו עם הכביש במגמת ירידה קלה עד לצומת חצבה. בדרך שיחקנו במשחקים של רוכבי כבישים. למרות שסחבנו הרבה מים על הגב, עצרנו בצומת חצבה כדי למלא את שקיות השתייה.
ממשיכים על כביש הערבה בזהירות עד שממול לבית ספר שדה חצבה, פוגשים סימון ירוק שחותך מערבה אל תוך השטח. עולים על הירוק עד למפגש עם שביל עפר מסומן בשחור וממשיכים איתו שמאלה - דרומה.
ממשיכים עם השחור, מתרשמים מעין שחק - פינה ירוקה באמצע המדבר, חוצים את השביל האדום שבנחל נקרות. בהמשך השביל השחור הופך לאדום ואיתו ממשיכים עד לצופר, לשם הגענו יחד עם השקיעה.
בקצה הישוב קיים אורחן נחמד שבו העברנו את הלילה. אחד הרוכבים עזב, רוכב אחר הצטרף במקום. קצת מתיחות ותיקונים קלים לאופנים - והולכים לישון.

סה"כ - 80 ק"מ. בערך 30 - 35 מהם על כבישים. אחד הימים היפים של הטיול.

יום שלישי
היום השלישי, אמצע הטיול, תוכנן מראש כיום מנוחה. למרות זאת, משכימים לקום ומתחילים לרכב. יוצאים מהחאן מערבה עד שפוגשים שוב את הדרך המסומנת באדום. עם הדרך הזו נגיע בסוף היום למושב פארן. בדרך מתרשמים מהעתיקות במואה ונהנים מרכיבה רגועה יחסית עד לנחל זעף.
על המפה כתוב שצריכים להיות פה ציורי סלע - חיפשנו ולא מצאנו.
המשכנו עם השביל האדום עד לצומת עם השביל הכחול שמגיע מנחל ברק. כמובן שלא יכולנו לותר על החוויה ועלינו על השביל הכחול עד הכניסה לקניון. השארנו את האופניים בכניסה לקניון, מתוך הנחה ותקווה שנמצא אותם שם כשנחזור, והלכנו לטייל רגלית בקניון היפה של נחל ברק. קצת סולמות וחבלים וכשמרימים את הראש מתוך הקניון - רואים קירות זקופים וביניהם פס כחול דקיק של שמים.
חזרנו לאופניים ועלינו חזרה על השביל הכחול שאיתו הגענו. הגענו שוב לצומת עם השביל האדום ואיתו חצינו את נחל פארן ונכנסנו לישוב עצמו.
הגענו לחאן אבירן בערך ב - 14:00. קצת מוזר אחרי שהתרגלנו לסיים את יום הרכיבה בחושך או לקראת שקיעה. בכל מקרה החאן הוא מקום מפנק ומומלץ בחום - כולל ג'קוזי, ערסלים וקערות מלאות תמרים טעימים. בעלי המקום הם זוג מאוד נחמד שהכינו לנו אוכל ביתי מצויין לארוחת ערב ואף המליצו לנו על מקומות לבקר בהם בהמשך המסלול. בקיצור - אחלה מקום.

נחל איה

יום רביעי
בכוחות מחודשים יצאנו לדרך. התחלנו ברכיבה על השביל הירוק שיוצא ממש ליד השער של המושב לכיוון כיפת עשת. משם המשכנו בניווט חופשי ובלי לדעת תמיד איפה אנחנו, לכיוון כללי מערב עד שנשפכנו לנחל ציחור ומשם על הכביש לצומת ציחור.
שימו לב שהאזור הוא שטח אש ולכן הכניסה אליו מותרת בתיאום או בשבתות וחגים בלבד. חוץ מזה - אזור מדהים ביופיו, עם צורות וצבעים שמזכירים את הירח. או מאדים.
מצומת ציחור לצומת שיזפון לא הייתה לנו ברירה ועשינו את הדרך ברכיבה על הכביש. מימין ומשמאל לכביש הדרכים מלאות פודרה ולכן הן בלתי נסבלות לרכיבה. אפשרויות להיכנס לעומק השטח מאריכות מאוד את המסלול.
צומת שיזפון - עצירה למנוחה, מילוי מים ואיך אפשר בלי כוס קפה ועוגה.
מהצומת ממשיכים מערבה לכיוון עובדה, אחרי 500 מטר בערך, פוגשים משמאל בדרך עפר אדומה שמטפסת לכיוון דרום. עולים עליה וממשיכים עד למפגש עם השביל הכחול שעובר בנחל איה. עם השביל בכחול ממשיכים מערבה עד שמגיעים לכביש. בכביש פונים שמאלה ורוכבים עליו עד שמגיעים לשביל אדום שלוקח אותנו לדיונה שליד נחל כסוי. הביקור בדיונה ממולץ מאוד, למרות שהרכיבה אליה מחייבת מעבר קטעי חול ומאריכה את הדרך ב - 2-3 ק"מ. משאירים את האופניים בתחתית הדיונה, מטפסים עד לפיסגה, רובצים על החול הנעים ונהנים מהחיים.
ממשיכים עם השביל האדום בחזרה לכביש, פונים עליו שמאלה דרומה וממשיכים עליו עד לשחרות. לפני שמגיעים ליישוב עצמו, ישנה טיפוס קטן שמאלה לכיוון האורחן, שבו נבלה את הלילה.
כשהגענו לאורחן, גילינו שבאותו יום מתקיימת תחרות דאונהיל במקום. המתחרים יורדים משחרות לכיוון יטבתה בלילה לאור פנסים, ועלים חזרה למעלה בעזרת משאית. עדיין לא החלטנו מי יותר דפוק - הם או אנחנו.

בכל מקרה - מתחילים את הפעולות השגרתיות הכוללות מתיחות לשרירים, ארוחת ערב, מקלחת, טיפול באופנים, הכנת התיק ליום המחר והתארגנות לשינה. בערב הצטרף אלינו רוכב נוסף ליום האחרון.

סה"כ - 83 ק"מ. מתוכם משהו כמו 50 באזורים שוממים ולא מטויילים. בקיצור - תענוג.

דיונה בנחל כסוי

יום חמישי

משחרות לאילת ישנם הרבה מסלולים וכולם יפים וטובים. בחלקם רכבנו בהזדמנויות אחרות ולחלקם נחזור בעתיד. אנחנו בחרנו במסלול סולידי יחסית.
משחרות יצאנו חזרה על הכביש שממנו הגענו, עד שהכביש מגיע לגדר של בסיס חה"א עובדה. פונים שמאלה על השביל השחור, שרץ במקביל לגדר הבסיס. במפגש עם השביל הירוק עוברים אליו. מגיעים למפגש ראשון עם שביל שחור, מתעלמים ממנו וממשיכים על הירוק עד למפגש שני עם שביל כחול. גם פה מתעלמים מהכחול וממשיכים על הירוק. בצומת השבילים ירוק - שחור, מומלץ לקפוץ על השביל השחור בערך 1.5 ק"מ עד לאיפה שכתוב על המפה "בולבוסי גיר". מי שמפספס את הבולבוסים יגיע בסופו של דבר לבקעת סיירים. תסתכלו טוב לצד ימין של השביל ואין סיכוי שתפספסו. הפסקה להתרשמות מהבולבוסים וארוחת בוקר. חוזרים חזרה לשביל הירוק פונים עליו ימינה דרומה עד למפגש השלישי עם שביל כחול.
הפעם לא מתעלמים מהכחול ומטפסים עליו כל הדרך להר ברך. טיפוס נחמד, שבסופו מגיעים לתצפית היפה ביותר בארץ. יש הרבה מקומות, שכותבים עליהם שהם התצפית היפה בארץ. אבל זו באמת התצפית היפה בארץ - בקעת תמנע, הר תמנע, הרי אילת, הרי אדום ממול, הרי סיני רחוק ממערב. אפשר גם להבחין בעמודי שלמה ובפטריה המפורסמת. מוטיב החיים היפים חוזר על עצמו.
קצת קשה לעזוב את המקום אבל מכאן מתחיל קטע רכיבה מעניין ומאתגר. תופסים את השביל האדום וממשיכים איתו בסינגל שיורד דרומה. עוברים את הפיצול עם השביל השחור וממשיכים על האדום בסינגל שתענוג לרכב בו. במפגש עם השביל הירוק עולים עליו ופה ממתינה לכם ירידה על סכין צרה ובהמשך ירידה מעניינת בתוך ערוץ נחל עד שמגיעים לנחל עתק. זהו הקטע האקסטרימי של הטיול.
קצת אחרי המפגש של הסינגל הירוק עם השביל הכחול שבנחל עתק, משאירים את האופנים ויוצאים לטיול רגלי בקניון עתק.
חוזרים לאופנים וממשיכים על השביל הכחול לכיוון כללי דרום ובהמשך לכיוון מזרח עד לנחל רחם. תחילת השביל הכחול בטיפוס קטן, שבסופו תצפית על הקניון שטיילתם בו ברגל לפני מספר דקות. מכאן ירידה מהירה על השביל הכחול עד למפגש עם נחל רחם והשביל הירוק. הרכיבה בנחל היא במגמת ירידה, מהירה מאוד והנחל מרשים ביופיו.
בפיצול עם השביל הירוק בנחל רחם פונים שמאלה צפונה ורוכבים כ - 2 ק"מ. מצד ימין נראה אוכף ברור שמטפס אליו שביל עפר מסומן בשחור. מטפסים לאוכף - זוהי העצירה האחרונה לפני אילת.
מתחילים לרדת מהאוכף מזרחה בירידה מהירה. שימו לב להצמד לצד ימין של השביל - שביל לא מסומן שמתפצל מהשביל השחור יוביל אותכם למחנה הנטוש באר אורה.
ממשיכים עם התאוצה של הירידה עד לכביש הערבה.
מכאן החלטנו להמשיך על כביש הערבה כל הדרך לאילת. מי שרוצה יכול למצוא שבילי עפר שיובילו אותו לאילת (באר עברונה ודקלי דום מאוד ממולצים). אנחנו ניצלנו את הרוח הצפונית החזקה וטסנו ב - 40 קמ"ש עד לים סוף.
מגיעים לים, מצטלמים כדי שתהיה הוכחה וחוזרים לקיבוץ אילות שם ישנו. הפעם הרכיבה היא נגד הרוח, אבל זה כבר לא משנה.

בערב - מסאז', ארוחת שחיתות שכוללת סטייקים ויין ולמחרת חזרה הביתה באוטובוס.

סה"כ - 80 ק"מ ביום האחרון.

מעוספיה למעברות על שביל ישראל...
מעוספיה למעברות על שביל ישראל פרק נוסף בסדרת הכתבות לאורך שביל ישראל להמשך
 שביל ישראל לאופניים מחזון למציאות...
שביל ישראל  לאופניים           מחזון   למציאות צעד ראשון וחשוב בדרך לחזון שביל ישראל שיחבר את הארץ מדן ועד אילת באופניים נצעד השבוע בסדנה לבניית שבילי אופניים SINGLE TREK שהתקיימה במתקן קק''ל אשתאול ובוינגייט. להמשך

לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של גיא דביר...
 לתצוגת פורום
מסע אופנים ממיתר לאילת
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
 9/4/2010 :14:45 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  גיא דביר עם תוכן  מגיא דביר - לגיא דביר
 19/5/2006 :11:37 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  .הכריש ט עם תוכן  מעוניין לחצות את שביל ישראל מעוניין במידע וטיפים
 17/7/2008 :23:29 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  אופיר שדמי עם תוכן  שביל ישראל
 19/5/2006 :16:37 משתמש אנונימי  יוס י עם תוכן  כריש, את האתר של ג´ו ליפמן אתה מכיר ?
 19/5/2006 :11:53 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  ערן בהלול עם תוכן  שלום לך כריש
 15/4/2006 :10:34 משתמש אנונימי  שחור בוץ עם תוכן  "יויתרנו על פק"ל קפה"