הרים - אתר האופניים הגדול בישראל

כתבות > מדור טיולים בארץ
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

   לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!
   רוכב/ת בשעות הערב המאוחרות
   רק עם זריחת החמה
   החום לא עוצר אותי
 
 

מסלול הלוקח אותנו לשפלת יהודה, למקום התרחשותו של מרד בר כוכבא שהתרחש בשנים 132-135 לספירה
מאת:  אופן אחר לאתר של אופן אחר
9/5/2002

                

מאפייני הרכיבה: פיזי קל,טכני קל.
אזור: ירושלים והסביבה
עונה מומלצת: חורף ואביב
אורך המסלול: 33
אורך המסלול בשעות: שש שעות
אוכל: 3 ליטר מים
   

 הסיפור והמסלול 
התכנסנו בתחנת הדלק סמוך לקיבוץ בית גוברין. אנחנו נמצאים בשפלת יהודה, מקום התרחשותו של מרד בר כוכבא. האזור מלא בשכיות חמדה וממצאים ארכיאולוגיים מתקופות מגוונות בהיסטוריה של העם היהודי בארץ ישראל. המרד התרחש בשנים 132-135 לספירה.
במשך שלוש השנים וחצי של קיומו, נוצרו אחד מהאתוסים הגדולים של השאיפה לקיומה של מדינה יהודית במקום זה, וכגודל התקווה, כך גם גודל החורבן. בניגוד לארועים אחרים בתולדותינו, במקרה זה לא היה היסטוריון שתיעד את התפתחותו. את התמונה קיבלו החוקרים מרסיסי מידע מפי אחד, דיו קסיוס, היסטוריון רומאי, ובעיקר מהממצאים הרבים שנתגלו בשלושים השנים שחלפו. הסיבה הרשמית היתה ייסוד עיר אלילית, איליה קפיטולינה, על חורבות ירושלים על ידי אדריאנוס. הכנת המרד היתה מדוקדקת, נצבר נשק שחלקו יוצר עם פגמים, נפסל על ידי הרומאים והוחזר לכשירות על ידי היהודים. נחפרו עשרות רבות של מחילות ומערות מסתור, בהם נאגרו אספקה וציוד, והמצאת שיטות לחימה והתמודדות עם החיל הרומאי. בשלב הראשון של המרד, לאחר נסיעת אדריאנוס, נתפסו מקומות אסטרטגיים, בוצרו והוספו למערכת המסועפת של מערך ההגנה. בעיקר עקב שאננות הרומאים, ההצלחה הייתה מיידית. עם התעשתות המצביאים הרומאים, נשלחו לארץ כשמונה לגיונות, כוח אדיר במימדיו. אך הרומאים נתקלו כאן בשיטות לוחמת גרילה. התקפות פתע ולאחר מכן העלמות הכוח המתקיף אל תוך מחילות המסתור, גרמו לאבידות כבדות בכוח הרומאי שלא היה מורגל בסוג לוחמה זה והיה ערוך ומאומן למפגש צבאות. לאחר זמן מה, הרומאים פיתחו שיטות משלהם של לוחמה בזעיר אנפין, ניתוק קווי אספקה, תקיפת מטרות נקודתיות על ידי כוחות קטנים תוך אבטחת אגפים ולאחר תקופה ארוכה, השמידו את הכוח היהודי הלוחם. מדובר על כ 580,000 הרוגים ישירות מאירועי הלחימה מספר לא ידוע של הרוגים כתוצאה מהשפעות המלחמה כגון מחלות,רעב וכד´ 50. מצודות ו985 כפרים הוחרבו. מי שנותר בחיים והיה כשיר נמכר לעבדות. והארץ התרוקנה מיושביה. המפליא שלא נמצאו שרידי אדם באף אחת ממערכות המסתור המרובות.

התכנסות בבאר
התכנסות בבאר

מתחנת הדלק נמשיך צפונה על הכביש כק"מ ואז נפנה מזרחה בדרך עפר שתובילנו בכיוון כללי אל תל גודד, צמוד לשביל ישראל עד שהדרך תעבר בצמוד לכביש בית גוברין-צומת האלה. שם נתחבר לשביל כחול המטפס לתל ונתאמן ברכיבה טכנית בשביל משופע. בתל גודד נמצאו שרידי יישוב החל מהתקופה הכנענית עד לתקופה הרומאית. מתל גודד נמשיך צפונה על קו הרכס עם שביל ירוק עד למצפה משואה. השביל בחלקו דרך 4X4 ובחלקו סינגל. בדרך נעבור בחירבת צורה- ישוב מהתקופה הערבית הקדומה. בימים אלו נשלמת הכנתה של דרך נוף השפלה- שם לא רשמי. חבל לראות איך נהרסים קטעי נוף על מנת בפלוני יוכל לבוא גם עם המזדה החדשה. ערמות ערמות של מצעים מונחות ונכבשות ויוצרות פסים לבנים אשר חותכות את הרכס בכיעורן. לאחר מעבר בקר יש לפנות שמאלה כחמישים מטר ואז שוב ימינה וצפונה על השביל הירוק. זהו סינגל נחמד שיביאנו עד למצפה משואה. ( מי שמוריד רגל בעלייה, צריך לרדת ולעשות זאת שוב). ממצפה משואה ביום יפה, רואים את מגדלי תל אביב. לנו היה יום סגרירי שדוקא העצים את תחושת האינסוף. הכנו תה חם ועישנו סיגריה. בקצהו הדרום מערבי של המצפה, יורד שביל כחול ובקצהו המזרחי שביל אדום- שניהם מהנים. לקחנו את הכחול ואפילו תרגלנו קצת ירידות תלולות. תומאס מוביל ומראה לכולם כמה קל. בתחתית השביל מתחברים עם דרך עפר כחולה שהופכת לאחר 2.5 ק"מ שוב לסינגל, הפעם עד פתחן של מערות לוזית.
הגענו קצת אחרי סיומה של מסיבה כנראה, לפי כמויות הציוד שהועלה ובקבוקי המים המינרלים. במקום יש כמה מערות פעמון שנוצרו כתוצאה מחפירה בסלע הרך למטרות חומרי בנייה. פתח קטן למעלה ויורד לעומק בצורת פעמון. בחלקת נחצבו קולומבריום . גורסים כי המקום יועד לגידול יונים למטרות פולחן, אולי מאכל. סברה אחרת גורסת שהטמינו בתאים אלו את אפרם של המתים. בכל מקרה, מדהים. כאן נפרדנו לשלום מחמישה חברים שחזרו על כביש לוזית - בית גוברין חזרה לתחנת הדלק. היות ונעשה מאוחר, החלטנו לקצר ועלינו על הכביש מזרחה אל עבר ליאון, האופציה השנייה לחזור על השביל הכחול ולהתחבר למערכת הדרכים במורדות פארק בריטניה דרך חירבת צפיון. לאחר כחמישה ק"מ נגיע לפתח פארק בריטניה - החלק הצפוני. שם נתחבר לדרך העוברת במקביל לכביש עוד כ 500 מטר מזרחה, אז נפנה שמאלה ונטפס בדרך, היא תתעקל מערבה, פרסה ומזרחה. לאחר כמאה מטר מהעיקול נמצא הכניסה לשביל. הוא אינו מסומן אז יש לשים לב.

מערת הפעמון בלוזית - משמשת לסנפלינג משפחות
מערת הפעמון בלוזית - משמשת לסנפלינג משפחות
שביל זה יביאנו בסופו של דבר עד תל עזקה. השביל ברובו במגמת עלייה אך ניתן בצורה זו לרכב את כולו. אם נהפוך את כיוון הרכיבה (על אף שיהיו כאלה אולי שימליצו, אך אל תשמעו בקולם) קטעי הירידות יהפכו לסחיבת אופניים על הגב בעלייה (תלילות ומדרגות) וקטעי העליות יהפכו לסתם עוד שביל בירידה, ללא אתגר של ממש. שביל נחמד כמה קטעים טכניים, לא יותר מידי מסובך. גיורא, יבתק את המעביר האחורי שלו והלכה ההברזה, אבל לפני זה, הוא טס במורדות השביל כאילו רדפו שד, שד משחת. מעוז, גילה שאפשר עם אופניים לעשות המון ולעבור במקומות שחשבם לבלתי עבירים, ושאר הרוכבים, טוב נו, כולם פנתרים. התל היה עיר מבצר חשובה, חולשת על המעבר מהשפלה להרי יהודה. במקום קיימת מערכת מסתור והיא אף נזכרת במלחמתו של יהושע בחמשת מלכי האמורי. בכל מקרה תצפית יפה על הסביבה.

מכאן ניתן לרדת בדרכים רבות, אנו בחרנו בשביל היוצא כרגיל מהפינה הדרום מערבית של התל, למטה עד לחניון קק"ל, נתחבר לכביש ונחזור מזרחה לצומת זכריה. היום עמד בפני סיום, ואנחנו כבר עייפים. התכנית היתה לעלות של שביל ישראל מזרחה, מעל קיבוץ הל"ה, להתחבר לנחל זנוח, לטפס, ובסוף לרדת בדרך הקיסר - דרך שחיברה את בית לחם למישור החוף ולחבור למכוניות בל"ה. אנחנו ויתרנו ואמרנו עוד נחזור. סגרנו בצומת האלה.

ולסיכומו של יום- מקום נחמד, מלא בשבילים, שונה מאופי השבילים שאנו מורגלים אליהם. שבילים ברובם כבושים עם סלעים מקובעים. טוב למתחילים ברכיבה טכנית. תמצאו עליות תלולות, ירידות, דרופים אם תרצו והכול עם אחיזה טובה של הצמיגים.

וכפי שכבר נכתב
בר כוכבא היה גיבור,
הוא היה גיבור,
הוא היה גיבור גיבור,
הוא היה גיבור,
הוא היה גיבור,
הוא היה גיבור,
הוא היה גיבור גיבור
הוא היה גיבור,
גיבור,
גיבור.

נסו ותהנו
מרחבים פתוחים
גיא כנען.
צולם ע"י שי ניר ולודוויג אברהם.

המסלול באדיבות "אופן אחר" מדרשת שדה בוקר.
 
 לאורכה של דרך הבשמים הנבטית - מעבדת לערבה...
לאורכה של דרך הבשמים הנבטית - מעבדת לערבה זהו אחד המסלולים האטרקטיביים ביותר בנגב לאופני הרים ובו קטעי רכיבה נפלאים לאורך הדרך המקורית של הנבטים להמשך
 ממצפה סיירים ליטבתה דרך מעלה צאלה...
ממצפה סיירים ליטבתה דרך מעלה צאלה מסלול הלוקח אותנו לביקור בשמורת בולבוסים באזור מצפה סיירים לירידה מדהימה במעלה צאלה, מבאר מלחן לערבה. להמשך


לפורום טיולים
לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של אופן אחר...
 לתצוגת פורום
מבית גוברין לתל עזקה
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
 20/12/2005 :14:20 משתמש אנונימי  חגי עם תוכן  אחרי הגשם


[ ]
לפרסום זה יש: 1 הודעות

לדרוג הכתבה יש לבחור בין הר אחד לחמישה הרים
פצצה 5 4 3 2 1 חלש 
מספר מדרגים: 54    דרוג כללי: 3.05

––––– אודות הרים  –––  יצירת קשר  ––––  רשימת הדיוור  ––––  תנאי שימוש
אומניבייס בע"מ 2001 - 2020