הרים - אתר האופניים הגדול בישראל

כתבות > מדור ספורט ותזונה
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

   לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!
   רוכב/ת בשעות הערב המאוחרות
   רק עם זריחת החמה
   החום לא עוצר אותי
 
 

בעקבות ריבוי מקרי התמוטטות של רוכבי אופניים בעת פעילות לאחרונה ד''ר רותי פילץ-בורשטיין, מנהלת המרכז לרפואת ספורט בוינגייט, מזכירה מהי חשיבותן של בדיקות המאמץ ועונה על שאלות רוכבים בנושא
קרדיט: ד''ר רותי פילץ-בורשטיין מכון וינגייט
הועלה על-ידי: 
דרור סופר לאתר של דרור סופר
5/9/2007, 18:33

                

   


כיום, לפי חוק הספורט, בגילאים מסוימים ובתדירות מסוימת, חייב כל מי שעוסק בספורט תחרותי לעבור בדיקת מאמץ. בדיקת מאמץ חשובה מאוד לכל רוכבי האופניים ולאנשים שעוסקים בספורט בכלל. מבחן מאמץ מאפשר לרופא הספורט לבחון באופן מבוקר את התגובה של מערכת הלב, הנשימה וכלי הדם למאמץ שעולה בהדרגה.

בבדיקות המאמץ הנערכות במרכז לרפואת ספורט ולמחקר שבמכון וינגייט מביאים בפועל את הנבדק עד למאמץ מרבי, דבר שונה ממקומות אחרים, שבהם נקבע מראש מתי יפסיקו את המאמץ. בדרך כלל, ברוב המקומות בוחרים לעצור את הנבדק בדופק שבין 80% ל- 90% מהדופק המרבי החזוי שלו, הנקבע לפי גיל הנבדק.
החשש הוא שבמקרים מסוימים יכולה להיווצר בעיה קרדיאלית, דווקא במאמץ שמתקרב למאמץ המרבי וכאשר עוצרים את הבדיקה בדופק של בין 80% ל- 90% מהדופק המרבי, יכול לקרות מצב שלא תאותר בעיה קיימת.
בבדיקות שמבוצעות בוינגייט, אנחנו כן מביאים את הנבדק עד למקסימום ואז, אם קיימת בעיה, נאתר אותה בסבירות גבוהה. זאת, כמובן, למעט אותם מקרים שבהם קיימת סיבה רפואית לעצור את הנבדק לפני כן.
חשוב גם לדעת שבמקרים רבים יש הבדל גדול בין הדופק המרבי החזוי לפי הגיל לבין הדופק המרבי בפועל. הרבה מאוד פעמים ובעיקר אצל אלה שעוסקים בפעילות גופנית (גם בצורה חובבנית), הדופק המרבי בפועל גבוה יותר מהדופק החזוי ולכן אם מחליטים מראש מתי תיפסק הבדיקה ומתי לעצור את הנבדק, סביר שהנבדק לא יגיע אפילו ל- 85% מהדופק האמיתי וכמובן שבבדיקות מהסוג הזה הסיכון לא לאבחן בעיה קיימת, גדל.
הנושא של בדיקות מאמץ שנוי במחלוקת מאחר שגם אצל אנשים בריאים, שעברו בהצלחה את הבדיקה, יכולה להתפתח בעיה לאחר תקופת זמן מיום הבדיקות ואת זה לא ניתן לחזות.
בבדיקת מאמץ, בזמן אמיתי, ניתן לאתר ולאבחן בעיות. לא כל נבדק שנתגלתה אצלו בעיה במהלך הבדיקה, בהכרח מנוע מלקיים פעילות גופנית. הבדיקה מאפשרת לנו להמליץ לאותו נבדק שנתגלתה אצלו בעיה לבצע בדיקות קרדיאליות נוספות ולברר אם המצב מצריך מגבלה כלשהי.
בדיקת מאמץ חשובה מאוד לכל מי שעוסק בפעילות גופני ובמיוחד לאנשים בעשור הרביעי לחייהם ואילך.
אנו תלמידים בכיתה י"ב, שעוסקים במחקר על רכיבה נכונה באופניים. האם יש מדדים פיזיולוגיים ואחרים שיכולים לזהות מאמץ גופני?
כמובן שישנם מדדים שיכולים לזהות מאמץ גופני והמדדים הללו יכולים להיבחן חלקם בבדיקות שנעשות בשטח וחלקם בבדיקות שנעשות בתנאי מעבדה.
המדד הזמין ביותר והפשוט ביותר כדי לבדוק מאמץ גופני הוא כמובן הדופק שלנו. ברגע שרוכב אופניים יוצא לאימון או לתחרות ומצויד ברצועה ובשעון דופק, הוא יודע בזמן אמיתי בדיוק באיזו תדירות דופק הוא נמצא, מדד שמשקף את עוצמת המאמץ שלו. אצל אדם/נער בריא הדופק מגיב תמיד בצורה ליניארית לעוצמת המאמץ.
חוק הספורט מחייב ספורטאים תחרותיים בגילאים מסוימים לעבור בדיקת מאמץ כאשר אנחנו נמצאים בתנאי מעבדה יש הרבה יותר אפשריות, אחת מהן היא בדיקה פיזיולוגית שנקראת בדיקת סף חומצת חלב. בבדיקה זו נלקחת דגימת דם מהאצבע אחת לכל כמה דקות, בסיומו של כל שלב ושלב של המאמץ, ונמדד ריכוז חומצת החלב בדם. במקביל, הנבדק מחובר לא.ק.ג, כלומר לבדיקה של המוליכות החשמלית של שריר הלב כדי לעקוב אחר תגובת הלב למאמץ המבוצע.
ריכוז חומצת החלב בדם הוא מדד שנותן תמונה לגבי המסלולים, מבחינה אנרגטית, שבהם עובד רוכב האופניים. כאשר כל כמות החמצן שהשריר זקוק לצורך עבודה מסוימת מסופקת לו על ידי מערכת הנשימה, הלב וכלי הדם, השריר מייצר אנרגיה בנתיב אירובי, כלומר מייצר את האנרגיה שהשריר צריך בנוכחות חמצן והעבודה הזו נקראת עבודה אירובית. בשלב מסוים, כאשר נגביר את עוצמת המאמץ נהיה במצב שבו לא כל כמות החמצן שהשריר צריך על מנת לבצע את המאמץ מסופקת על ידי המערכת המרכזית ואז אנחנו נעזרים במסלול נוסף, שבו אנחנו מייצרים אנרגיה שלא בנוכחות חמצן, ולמסלול הזה קוראים מסלול אנאירובי.
כאשר אנחנו עובדים במסלול האנאירובי אנחנו מייצרים חומצת חלב בקצב מוגבר. חומצת החלב היא תוצר לוואי של המסלול האנאירובי ומאחר שהמערכת שמפנה את חומצת החלב לא מצליחה לפנות את כל הכמות שנוצרת אנחנו רואים עלייה בריכוז חומצת החלב בדם. באמצעות הבדיקה הזאת אנו מגדירים את הסף האנאירובי של הנבדק ויודעים להמליץ לו על טווח הדופק או מהי עוצמת המאמץ שבו מומלץ לו לעבוד על מנת לפתח את הבסיס האירובי שלו.
אין ספק שבתנאי מעבדה אפשר לאסוף הרבה יותר נתונים לגבי המאמץ הגופני שמתבצע, היכולת האירובית המרבית של הנבדק וכן תהליך ההתאוששות שלו.
 אני רוכב שלוש פעמים בשבוע ברכיבת אופניים, בכל פעם שעתיים. טווח הדופק שלי הוא בין 120 ל- 170 פעימות בדקה. אני מעוניין להבהיר את המגבלות שלו ולפיהן לתכנן את תוכנית האימונים.
מומלץ שתעבור בדיקה פיזיולוגית שנקראת בדיקת סף חומצת חלב, שמטרתה לזהות את הסף האירובי והאנאירובי ובהתאם לכך נוכל להמליץ לך על העומס וטווח הדופק הנכון ביותר שמתאים לך לפי רמת הכושר הנוכחית שלך. הבדיקה נערכת במרכז לרפואת ספורט ולמחקר שבמכון וינגייט, במחלקה לפיזיולוגיה. משך הבדיקה כשעה ותוכל לבצע אותה גם עם האופניים שלך, שיוצבו על מכשיר שמיועד לכך.
במהלך הבדיקה, בין שהבדיקה מבוצעת בריצה (קמ"ש או שיפוע) ובין שמבוצעת ברכיבה על אופניים (התנגדות בוואט), עוצמת המאמץ גדלה בהדרגה כל ארבע דקות. במהלך הבדיקה הנבדקמתאמנים ברכיבה? הקפידו לערוך בדיקת מאמץ מחובר למערכת א.ק.ג, ואחת לארבע דקות נלקחת דגימת דם קטנה מהאצבע ונבדק ריכוז חומצת החלב. בסוף הבדיקה הפיזיולוגית לבדיקת הסף האנאירובי, הנבדק ממשיך במאמץ עוד מספר דקות, עד לדופק המרבי שלו, כדי שנקבל גם את התמונה הקלינית ונדע שמבחינה קרדיאלית, מבחינת תפקוד מערכת הנשימה, הלב וכלי הדם, הנבדק כשיר לפעילות.
למעשה משולבות כאן שתי בדיקות: האחת פיזיולוגית והשנייה קלינית.
בתום הבדיקה הנבדק מקבל גרף שמשקף בדיוק את תגובת הלב ותגובת חומצת החלב למאמץ שביצע. על בסיס התוצאות, ומול הגרף הזה הוא יכול לקבל גם ייעוץ של פיזיולוג של המאמץ, שימליץ לו על תוכנית אימונים נכונה בהתאם ליכולת שלו.


לפני כשבועיים עברתי אוטם בשריר הלב. עד אז עסקתי בפעילות ספורטיבית אינטנסיבית ואימונים לקראת השתתפות בטריאתלון בחודשי הסתיו. כמובן שעם האירוע הופסקו גם האימונים הללו.
האם קיימת אצלכם תכנית אימונים לשיקום חולי לב המתאימה לכושרי הגופני וליכולתי, שתחזיר אותי במהירות האפשרית לקצב הקודם?
בשלב זה אתה יכול לחזור לאימונים, אולם מומלץ שתגיע אלינו לבדיקת סף חומצת חלב שתאפשר לנו לבנות לך תוכנית אימונים שמתאימה למצבך הנוכחי.
חשוב שתזכור שבעקבות האוטם לא תוכל להמשיך בעוצמת האימונים מאותה הנקודה שבה הפסקת, אלא עליך ללכת אחורה ולהתחיל בהדרגתיות ובצורה מאוד מבוקרת כדי לא לגרום לעצמך נזק. קצב ההתקדמות צפוי להיות מהיר מאחר שכבר התאמנת בעבר וסביר להניח שהכושר הבסיסי שלך טוב ואתה מכיר מתכונת של אימונים מבוקרים.


לפרטים על בדיקות המאמץ של המרכז לרפואת ספורט בוינגייט חייגו: 09-8639400, 09-8639401.
לפרטים נוספים ניתן לפנות למרכז לרפואת ספורט במייל: sportmed@wingate.org.il

קרדיט: ד''ר רותי פילץ-בורשטיין מכון וינגייט
 
 התאמת המידה הנכונה באופניים לילדים...
התאמת המידה הנכונה באופניים לילדים בזמן האחרון שוב, פונים אליי ילדים והורים בעיקר, אשר מתלבטים איזה גודל אופניים לקנות. הדילמה אכן קשה, מכיוון שבתקופה קצרה מאוד גודל הילד/ה מהר מאוד להמשך
 עומס (Stress) בריא ועומס מיותר...
עומס (Stress) בריא ועומס מיותר אימון גופני הוא תהליך בו אנחנו מביאים את גופינו למצב של עומס (Stress). ולאחריו אנו נותנים לו מנוחה (Recovery) כדי להתאושש ולבנות את הכושר. בלעדיי גירויים אלו Stress+ Recovery, הכושר לא יתפתח ולא יתקדם. להמשך


לפורום ספורט ותזונה
לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של דרור סופר...
 לתצוגת פורום
בדיקת מאמץ לרוכבי אופניים
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
לדרוג הכתבה יש לבחור בין הר אחד לחמישה הרים
פצצה 5 4 3 2 1 חלש 
מספר מדרגים: 23    דרוג כללי: 2.95

––––– אודות הרים  –––  יצירת קשר  ––––  רשימת הדיוור  ––––  תנאי שימוש
אומניבייס בע"מ 2001 - 2019