הרים - אתר האופניים הגדול בישראל

כתבות > מדור טכני
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

   לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!
   רוכב/ת בשעות הערב המאוחרות
   רק עם זריחת החמה
   החום לא עוצר אותי
 
 

סנייקבייטס, נשיכת הנחש המפורסמת, היא תופעה מרגיזה, שנפוצה אצל רוכבים אגרסיביים ואצל רוכבים בקרקע אגרסיבית. מה זה, ואיך נמנעים מזה?
קרדיט: חלק מהתמונות מתוך פירסומי היצרנים
הועלה על-ידי: 
איתן ברמן לאתר של איתן ברמן
22/2/2009, 11:27

                

   

 מה זה? 

תקר בגלגל שנוצר עקב צביטת הפנימית בין הצמיג לבין החישוק. קורה על פי רוב כשהגלגל נלחץ בעוצמה כנגד מכשול קשה וצר (למשל שפת מדרכה). אם הצביטה חזקה מספיק, נוצר נזק לפנימית - ולפעמים גם לצמיג. במקרים רבים נוצרים שני חורים קרובים זה לזה, המזכירים נשיכת נחש. מכאן השם.

מכיון שמדובר בשני חורים לא קטנים, חומרי איטום הנמצאים בתוך הפנימית (ג'יפה) אינם מסוגלים לסתום את החור, ועל פי רוב זה נגמר באיבוד מיידי ומוחלט של האויר, ללא יכולת לנפח שוב.

אז מה עושים כדי לא להגיע לזה?


 לחץ אויר 

האמצעי הפשוט והזמין ביותר - לחץ אויר גבוה בגלגל. עם לחץ אויר גבוה הסיכוי למעיכת הצמיג עד לחישוק קטן יותר, וכך נמנעים מרבית המקרים של סנייקבייטס. לחץ האויר המירבי המומלץ על ידי יצרני הצמיגים מספיק, ברוב המקרים, למניעה כמעט מוחלטת של התופעה.

בתנאי קרקע מסויימים, ולצורות רכיבה מסויימות, נעדיף לחץ אויר נמוך, ולכן אולי כדאי לנקוט באמצעים אחרים.

 



 פנימית 

הפנימיות הרגילות מיועדות על פי רוב לצמיגים צרים יחסית - ואף על פי כן רבים משתמשים בהן גם בצמיגים רחבים. התוצאה היא שהפנימית מתוחה יותר, ומתקבלת דופן דקה יותר ורגישה יותר לצביטות.

ניתן לקנות במחיר לא מבוטל (כפול ויותר) פנימיות יעודיות לפרירייד ומדרונות. פנימיות אלה מיועדות מלכתחילה לצמיגים רחבים, והן גם בעלות דופן עבה בהרבה, מה שעוד מוסיף על עמידותן.



 צמיג 

צמיגים המיועדים לרכיבה אגרסיבית מגיעים ברוב המקרים עם דופן מחוזקת, ולחץ אויר מומלץ נמוך יותר. הדופן המחוזקת (והמעובה) מפעילה לחץ מפוזר יותר על הפנימית, ויוצרת צביטה מופחתת, שיכולה לעשות את ההבדל.

כדאי לדעת שישנם סוגי צמיגים מסויימים שיש להם גרסאות עבות יותר או פחות ("1PLY" מול "2PLY" או "XC" מול "DH"), ורוכבים שמועדים יותר לסנייקבייטס יכולים לבחור בגרסא העמידה והכבדה יותר, לרכיבות בעייתיות (קרקע או סגנון).



 חישוק 
ככל שהחישוק יהיה רחב יותר, כך יהיה הצמיג יציב יותר, וכן הצביטה תהיה קטנה יותר (ניתן לדמיין חישוק רחב בהרבה מהצמיג - לא תיווצר שם צביטה כלל). גם למבנה שפת החישוק תפקיד חשוב, וישנם חישוקים בעלי מבנה שפה רחב ומעוגל המקטין את הסיכוי לסנייקבייט.


 טיובלס 

מכיון שהמושג "סנייקבייט" מתייחס לנזק בפנימית, ניתן לצמצם מאוד את הנזק אם מרכיבים את הצמיג ללא פנימית - כלומר טיובלס. מרבית הצמיגים יהיו עמידים לנזק מצביטה יותר מהפנימית המותקנת בהם. ואכן, עם טיובלס אפשר לרכוב בלחץ אויר נמוך יחסית, מבלי לסבול מסנייקבייט.

אבל צריך להבין שטיובלס איננו קסם, ובצביטה חזקה מספיק עלול גם צמיג DH עבה וחזק להינזק ולאבד את האויר לבלי יכולת לנפחו (לפעמים ניתן יהיה לנפחו בעזרת פנימית, אבל הנזק כבר נעשה, ואין לסמוך על צמיג כזה).

מובן שצמיגים שאינם יעודיים לטיובלס (UST) ובמיוחד הקלים והרכים שבהם, יהיו פגיעים יותר, ויתכן שלא יהיה הבדל משמעותי בין התקנה עם פנימית להתקנת טיובלס. לכן מומלץ מאוד להשתמש בצמיגי UST ייעודיים, אפילו עם חישוקים מוסבים. כמובן שגם חישוק UST מומלץ, למי שיכול להקציב את התקציב.



 טריקים 

  • ישנו חומר שמנוני ייעודי, שמורחים בין הפנימית לצמיג ואמור למנוע את צביטת הפנימת - גם במקרה של צביטה תחליק הפנימית מתוך המלכודת, ולא תינזק.
  • ניתן גם למרוח טלק ביד נדיבה על הפנימית לפני ההתקנה. האפקט דומה.
  • לפני הכנסת הפנימית לצמיג כדאי לנפח אותה מעט. זה מונע קיפולים ועיוותים בפנימות, ומאפשר לה לקבל את הצורה העגולה של הצמיג.

קרדיט: חלק מהתמונות מתוך פירסומי היצרנים
 
 ניקוי רפידות בלמי דיסק...
ניקוי רפידות בלמי דיסק היום נלמד כיצד מנקים את רפידות בלמי הדיסק שלנו להמשך
 טיפול לבולם מסוג פיפט אלמנט...
טיפול לבולם מסוג פיפט אלמנט החברה של פיפט אלמנט נסגרה והבולם צריך טיפול? פה תוכלו ללמוד איך עושים טיפול תקופתי קל ומהיר... להמשך


לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של איתן ברמן...
 לתצוגת פורום
סנייקבייט - מה זה, ואיך נמנעים מזה?
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
לדרוג הכתבה יש לבחור בין הר אחד לחמישה הרים
פצצה 5 4 3 2 1 חלש 
מספר מדרגים: 36    דרוג כללי: 3.66

––––– אודות הרים  –––  יצירת קשר  ––––  רשימת הדיוור  ––––  תנאי שימוש
אומניבייס בע"מ 2001 - 2019