המערכת המסורתית
רובנו משתמשים במערכת המעבירה את השרשרת בין גלגלי שיניים בגדלים שונים, וכך מתקבלים יחסי העברה שונים. מערכת זו כוללת מנופים המופעלים בעזרת ידיות הנמצאות על הכידון. המגרעות שלה ידועות: - מכיון שהשרשרת צריכה לעבור בקלות יחסית, מתוכננים הגלגלים עם שיניים קטנות, שמאפשרות נפילת השרשרת. המעבירים אמורים להחזיק את השרשרת במקומה, אך אינם יעילים במאה אחוזים.
- העברת הילוכים מחייבת סיבוב הפדלים. במצבים מסויימים (כמו עליות טכניות תלולות) אי אפשר להפסיק להפעיל לחץ על הפדלים, מה שמגביר עוד יותר את השחיקה.
- על הרוכב להיות מודע כל הזמן למצב ההילוכים, כדי להימנע מ"הצלבת שרשרת" – דבר העשוי להגביר מאוד את השחיקה, ואף לגרום נזקים מיידיים..
- קו השרשרת איננו אחיד, ובודאי שרוב הזמן איננו מושלם, מה שמגדיל את החיכוך הצידי על המערכות הנעות, ומאיץ את שחיקתם.
- המערכת הפתוחה מחייבת ניקוי ושימון תמידיים, ועלולה ללכלך.
- שחיקת השרשרת מוגברת עקב חשיפת כל המערכת ללכלוך ברמות שונות. מה שמאיץ את השחיקה, ומחייב תשומת לב תמידית לניקוי ושימון.
- גם גלגלי השיניים חשופים לשחיקה צידית, מה שמקצר מאוד את חייהם.
- מנגנוני ההעברה חשופים למכות ונזקים.
- ריבוי גלגלי השיניים והמנגנונים להעברת מעלה את משקל האופניים, וכן את מחיר החלפת החלקים המתכלים (שרשרת, גלגלי שיניים).
דרך אגב, הדרך שבה נוהגים לספור את ההילוכים (מספר גלגלי שניים קדמיים כפול מספר גלגלי שיניים בקסטה) איננה ממש משקפת את מספר ההילוכים למעשה, משום שיש חפיפה בין הילוכים רבים. במערכת ”27" הילוכים ישנם לכל היותר 14 הילוכים "אמיתיים", וכל השאר חופפים להילוכים אחרים. |
לא, זה לא הילוך יחיד...
|
תמסורת בטבור הגלגל האחורי
מזה עשרות שנים קיימות בשוק מערכות הילוכים הבנויות אל תוך טבור הגלגל האחורי. במערכות אלה גלגל השיניים האחורי (הבודד) איננו מחובר ישירות אל מעטפת הטבור, אלא דרך מערכת גלגלי שיניים המאפשרת שינוי יחס ההעברה. יתרונות מערכת זו הם: - המנגנון סגור ואטום, ומשומן תמידית. טיפול תקופתי ניתן לתיכנון מראש.
- ניתן להגיע לקו שרשרת מושלם.
- ניתן להשתמש בגלגלי שיניים (מלפנים ומאחור) בעלי שיניים ארוכות, המונעות נפילת השרשרת אפילו במצבים קיצוניים.
- בשלדות המיועדות להילוך יחיד ניתן לוותר כליל על מותחן שרשרת, ולהנות מאמינות של BMX.
- ניתן להעביר הילוך (או הילוכים רבים) גם ללא סיבוב הפדלים.
- בעת רכיבה אין משמעות למצב הנוכחי של ההילוכים: רוצים להעלות – מעלים, רוצים להוריד – מורידים.
כל אלה מאפשרים מערכת אמינה בהרבה. החסרונות: - מחיר יקר – לא פחות ממערכת מרובת גלגל"ש מקבילה באיכותה.
- טיפול תקופתי איננו דבר של מה בכך, ומצריך כלים, ידע ותנאים שונים ממה שנדרש לטיפול במערכת מרובת גלג"ש.
- אמנם האמינות גבוהה, אבל במקרה של תקלה בשטח היכולת לתקן (ולאלתר) נמוכה בהרבה.
- בגלל המכניקה המתוחכמת ישנם בתמסורת כזאת הפסדי כח. המערכות האיכותיות יותר (והיקרות הרבה יותר) מצליחות לצמצם הפסדים אלה במידה משמעותית, ועדיין מדובר בשניים-שלושה אחוזים לעומת מערכת מרובת גלגלי שניים. אולי לא משמעותי לרובנו, אך זה מסביר מדוע רוכבים תחרותיים אינם משתמשים בתמסורות כאלה.
- המשקל הגבוה נחשב לחיסרון, אך יש לזכור שמערכת כזו מחליפה לא רק את טבור הגלגל, אלא גם את הקסטה ואת המעבירים, והופכת את מוביל השרשרת למיותר. למעשה מוותרים גם על ידית הילוכים אחת....
|
14 הילוכים פנימיים!
|
טכנולוגיה מודרנית
בשנים האחרונות, עם התפתחות הטכנולוגיה וירידת המחירים, אנו ניתקלים יותר ויותר בטבורי תמסורת משוכללים יותר, אמינים יותר, ומרובי הילוכים. אם פעם הסטנדרט היה שלושה הילוכים, היום מערכת בת שמונה הילוכים איננה עניין נדיר, ולא מעטים היצרנים האיכותיים (כולל שימאנו וסראם) שמספקים מערכות כאלה. השיא (ככל הידוע לי בעת כתיבת שורות אלה) מוחזק על ידי חברת Rohloff, המייצרת טבור עם תמסורת פנימית בעלת 14 הילוכים – המכסים טווח יחסי העברה המקביל ל-27 הילוכים במערכת מרובת גלגלי שניים. שלא כמו רוב המערכות האחרות, מערכת זו מיועדת לרכיבת הרים, אפילו אגרסיבית מאוד. |
גם גיר רציף כבר המציאו לנו
|
תמסורת רציפה
כיום ניתן להשיג גם טבור שבתוכו גיר בעל יחס העברה רציף, ללא קפיצות. במערכת כזו יחס ההעברה משתנה ברציפות, ומאפשר לרוכב לבחור בדיוק את היחס הנוח לו, ללא פשרות |
גיר פנימי וגל הנע
|
גל הנע
עוד תוספת מעניינת לגיר פנימי, שמעלה עוד יותר את אמינות המערכת, היא גל הנע (Drive Shaft), המחליף את השרשרת. כמובן שגל הנע שכזה מסתובב בתוך מערכת סגורה ומשומנת, והופך את כל עניין נקיון ושימון השרשרת לסיפור אימים מסרט אחר.... החסרונות הגדולים, שוב, הינם מחיר ויעילות העברת כוח. מן הסתם אעדיף מערכות כאלה אם אצא לרכיבה ארוכה באיזורים שכוחי אל, שבהם המרחק מחנות אופניים אחת לשניה עלול להמדד באלפי ק"מ. |
איפה השרשרת?
|
|