הרים - אתר האופניים הגדול בישראל

כתבות > מדור ספורט ותזונה
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

   לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!
   רוכב/ת בשעות הערב המאוחרות
   רק עם זריחת החמה
   החום לא עוצר אותי
 
 

במאמר זה נדון בהתאמה בין הדרישות האנרגטיות של תחרות מסוימת ליכולתן של המערכות האנרגטיות בגופנו לספק דרישות אלה
מאת:  אייבי גילת לאתר של אייבי גילת
6/6/2002

                

   

 שלוש תמונות 
תמונה ראשונה – מרוץ קלאסי של למעלה מ-250 ק"מ במשך 6 שעות ויותר על האוכף עם עליות, ירידות, תנאי מזג אויר שונים, רוחות צד ופנים, בריחות וקפיצות, רדיפות טקטיות ומה לא בעצם ?
תמונה שניה – בתוך וולודרום ספרינט של 500 מטרים all out
תמונה שלישית – מרוץ נגד השעון – time trial. מקסימום מאמץ במינימום זמן.

רכיבה על אופניים כפעילות ספורטיבית תחרותית דורשת התאמה מרבית בין מערכות אנרגטיות שונות בתכלית זו מזו ובין גופו של רוכב האופניים.
אגב גם מסע אופניים הנערך בניחותא בתנאים טופוגרפיים שונים ובתנאי מזג אויר שונים דורש מהרוכב שיתוף וסינרגיה ( עבודה במקביל ) של מערכות אנרגטיות שונות בגופו של הרוכב. ( רק שכאן העומסים הם נמוכים יותר ).

אחת הטעויות השכיחות שנתקלתי בהן היא שרוכבי אופניים רבים וביניהם ותיקים וטובים, עולים על האופניים ורוכבים נסיעות ארוכות, ללא אימוני איכות.
אותם רוכבים מודדים ק"מ!. " נסעתי באימון 100 ק"מ " הם יאמרו לך בתחושה של גאווה וסיפוק.
טעות.
אם המטרות שלך הן:
1) לשכלל את היכולת שלך.
2) להגיע לכושר גופני יותר טוב על האופניים שלך.
3) ולממש את הפוטנציאל שלך על האופניים .
השאלה שצריכה להישאל היא בכמה זמן רכבת 100 ק"מ ? כמה שעות נמשכה הרכיבה? וכן באיזו מהירות ממוצעת רכבת?.
הגישה הכללית באימון לדעתי היא שכל אימון משמש עוד נדבך בדרך הארוכה לפסגת הכושר הגופני של אותו רוכב. לכל אימון יש מטרות שאחת מהן כאמור היא לקדם את רוכב האופניים מעלה – מעלה.
כלומר קיימות אצל רוכבי האופניים דרישות אנרגטיות גבוהות ביותר הנובעות בין השאר ממשך התחרות – האם מדובר על מרוץ של שעה, שעתיים, שלוש, שש, שבע, ואפילו שמונה שעות רכיבה רצופה על האופניים?.
ובעיקר מקצב התחרות – האם מדובר על תחרות אופניים שבה הממוצע הוא מעל 45 קמ"ש ? ( ויש כאלו ). האם יש בתחרות בריחות? ספרינטים? האם המסלול משופע בעליות? ואיזה סוג של עליות? קצרות וחדות עם אבנים משתלבות כמו במרוצי תחילת העונה בבלגיה או בעליות ממושכות וארוכות כמו בגרנד טורים ? או אולי המסלול הוא שטוח ונוח ומתאים לסיום חזק בספרינט?.
מאידך, האם המערכות האנרגטיות של רוכבי האופניים המשתתפים בתחרות מסוגלות להתמודד עם השונות בדרישות הללו?!.

אחד העקרונות המרכזיים הוא שדרישות אנרגטיות שונות מכתיבות את אופי התרגול והאימון הנחוץ לפני, וכן את התזונה והשתייה הנחוצים לחידוש מאגרי האנרגיה המדוללים.
בגופינו עובדות 3 מערכות אנרגטיות זו בצד זו. בכל סוג של מאמץ הן מעורבות ברמה זו או אחרת. לא קיים מאמץ שבו משתתפת רק מערכת אנרגטית אחת בלבד!

הבנה של מערכות האנרגטיות המעורבות במאמץ מכתיבות לרוכב האופניים את סוג האימון והתרגול הנחוץ !!!.




 השוואת המערכות האנרגטיות שבגופו של רוכב האופניים לרמזור 
אור אדום – atp-cp - מערכת הקריאטין פוספאט – מאמץ אנאירובי.
אור צהוב – la-02 – גליקוליזה אנאירובית- מאמץ אנאירובי.
אור ירוק – 02 - המערכת האירובית – מאמץ אירובי.

רוכב אופניים צריך לדעת להשתמש בכל אור ברמזור !!!.
אחת התכונות המייחדות רוכב אופניים טוב לדעתי היא מידת ההתאמה שבין הדרישות האנרגטיות השונות של התחרות לבין מה שהמערכות האנרגטיות בגופו מסוגלות לספק אחרי תרגול מתאים.
הגדולים באמת, בני האלמוות הם אילו שהצליחו לשלב בין מערכות אנרגטיות שונות – התפרצויות רבות עוצמה וקצרות של אנרגיה מחד, ומרוץ אופניים ממושך מאידך. שילוב קטלני של כוח מתפרץ, כוח, מהירות, סיבולת מהירות, וסיבולת על. זהו השילוב שמוליד את האגדות.
 
 רכיבה על אופניים משפרת את חיי המין...
רכיבה על אופניים משפרת את חיי המין רכיבה על אופניים יכולה להוות תחליף לויאגרה עבור חלק מהגברים הסובלים מלב חלש. להמשך
 למה קוקהקולה ואיך מכינים משקה איזוטוני בבית...
למה קוקהקולה ואיך מכינים משקה איזוטוני בבית למה רוכבים תחרותיים שותים קוקהקולה וכיצד ניתן להכין משקה איזוטוני תוצרת בית להמשך


לפורום ספורט ותזונה
לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של אייבי גילת...
 לתצוגת פורום
רכיבה על אופניים ומערכות אנרגטיות
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
לדרוג הכתבה יש לבחור בין הר אחד לחמישה הרים
פצצה 5 4 3 2 1 חלש 
מספר מדרגים: 44    דרוג כללי: 3.51

––––– אודות הרים  –––  יצירת קשר  ––––  רשימת הדיוור  ––––  תנאי שימוש


אתר הרים הוקם על ידי דרור סופר כפרוייקט קהילתי ללא מטרות רווח
בשנת 2010 האתר עבר למצב "טייס אוטומטי" וככזה הוא אינו מתוחזק באופן עקבי
הוצאות תחזוקת האתר באדיבות אומניבייס בע"מ 2001 - 2024

הצהרת נגישות