הרים - אתר האופניים הגדול בישראל

כתבות > מדור טכני
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

   לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!
   רוכב/ת בשעות הערב המאוחרות
   רק עם זריחת החמה
   החום לא עוצר אותי
 
 

הצצה לקודש הקודשים של המכונאופן.....
קרדיט: Sheldon Brown, DT-Swiss, Park Tools, Wheel Pro UK, PRO Bike Gear, Dan Halem, Danny Epstein, Damon Rinard,
הועלה על-ידי: 
ערן מנשה לאתר של ערן מנשה
29/3/2009, 12:43
בניית גלגל
                

   

 רקע 
בימנו ניתן להשיג גלגלים מוכנים באיכות סבירה עד מצוינת במחירים הוגנים בחנויות ובאתרי האינטרנט.
הסיבות שכן יובילו לבניית גלגלים:
1. אנו רוצים להחליף טבור אופן (נאבה) בגלגל בגלל שנהרס או מטעמי שדרוג (בין אם שדרוג טכנולוגי או שדרוג קוסמטי)
2. אנו רוצים להחליף חישוק בגלל שנהרס או מטעמי שדרוג (בין אם שדרוג טכנולוגי או שדרוג קוסמטי) או מטעמי שינוי סגנון רכיבה (חישוק חזק יותר או קל יותר) – לא ממש מחייב שזירה מחדש של הגלגל (ראה הסברים בפרק הטיפים) אבל יתר השלבים זהים
3. נשברו לנו מספר חישורים ואנו מעוניינים להחליפם
4. אנו מעוניינים להחליף גלגלים אבל לא מצאנו גלגלים מוכנים שתואמים לדרישות שלנו בהיבט משקל, איכות, חוזק וכד'

שים לב ! - בניית גלגלים זה לא עסק פשוט בשביל מי שמתחיל ואם אין לך סבלנות או יכולת מינימלית טכנית אז תשאיר את זה למי שיודע, הנזק שיכול להגרם לחישוק, לחישורים או לפיטמות הוא לפעמים בלתי הפיך.
בניית גלגלים נחשבת למלאכה המסובכת ביותר של מכונאופן ולעיתים תמצא כאלו שמתמחים בכך ומצד שני כאלה שלא רוצים אפילו להתקרב לתחום.
לחובב או מקצוען שמתחיל ללמוד את התחום, בניית גלגל יכולה להמשך סדר גודל של מספר שעות עד לסיומה בעוד שלבונה גלגלים מנוסה זהו עניין של שעה ולפעמים פחות מכך.

 כלי עבודה 
1. מפתח חישורים – עדיף שיהיה בעל מספר מידות שיתאים לכל עובי חישור (מידות נפוצות: 13G, 14G, 15G, 3.3, 3.2, 3.5).

מפתח חישורים אוניברסלי - PRO
מפתח חישורים אוניברסלי - PRO
2. מברג שטוח
3. מתקן ליישור גלגלים (לא חובה, ניתן תמיד להשתמש באופניים כשהן הפוכות, עבור שני הגלגלים)

Truing Stand - Park Tool
Truing Stand - Park Tool
4. מד מתח חישורים (מומלץ, אך המנוסים יכולים להגיע לתוצאות מספקות גם בלעדיו ע"י שימוש בטכניקות אחרות)

Spoke Tension Meter - Park Tool
Spoke Tension Meter - Park Tool

 אביזרים / חלקים 
1. טבור אופן (נאבה)
2. חישורים (שפיצים)
3. פיטמות (ניפלים)
4. חישוק

 עזרים 
1. מד זחיח (קליפר)
2. כלי עזר לחישוב אורך חישורים דרוש

Digital Caliper - Park Tool
Digital Caliper - Park Tool

 שלבי בנייה 
1. הכנות
2. מדידות והתאמות החלקים
3. שזירת הגלגל
4. מתיחת הגלגל
5. איזון/יישור הגלגל
6. שחרור לחצים

 הכנות לפני שמתחילים 
1. מומלץ לנקות את הטבור והחישוק לפני ההרכבה.
2. יש לוודא שמספר החורים בטבור, מספר החורים בחישוק ומספר החישורים והפיטמות שיש לנו מתאים
3. מומלץ לשמן קלות את ההברגות בחישורים ואת כל החורים בחישוק ע"מ לאפשר מתיחה קלה יותר של החישורים בזמן בניית הגלגל

 מדידות 
יש למדוד את הטבור והחישוק ולהשתמש בכלי עזר לחישוב אורך החישורים הדרוש.
1. מדידת חישוק
א. בחישוק יש בדר"כ מידה אחת – ERD (Effective Rim Diameter) שלרוב מפורסמת באתר יצרן החישוק ולעיתים מודפסת על המדבקה שעל החישוק.
ב. ע"מ לחשבה יש להכניס שתי פיטמות נגדיות ולמדוד את האורך מראש של אחת ועד לראש של השניה.
ג. יש לבצע את המדידה במספר נקודות בחישוק ולחשב ממוצע

2. מדידת טבור האופן
א. לטבור מספר מידות (לעיתים ניתן למצוא אותם באתרי היצרנים):
1) אורך (דרוש לצורכי חישוב המידות האחרות בלבד)
2) מרחק אוגן (פלנג' - הפלטה ממנה יוצאים החישורים) ימני מאמצע הטבור (D)
3) מרחק אוגן שמאלי מאמצע הטבור (C)
4) קוטר אוגן ימני (מרחק בין שני חורים נגדיים) (B)
5) קוטר אוגן שמאלי (A)
6) קוטר חור להשחלת חישור בטבור
ב. המידות המסובכות למציאה הן מרחק האוגנים מטבור הנאבה ואותן ניתן לחשב ע"י החסרת מרחק האוגן מקצה הטבור ממחצית אורך הטבור בכל צד בנפרד.
ג. את המדידות מומלץ לבצע עם מד זחיח לדיוק מירבי.

Hub Measurments - Wheel Pro UK
Hub Measurments - Wheel Pro UK

 התאמת החלקים 
1. במחשבון לחישוב אורך החישורים הדרוש בדר"כ נכניס את כל המידות שמדדנו קודם ונקבל שני תשובות שתלויות במספר ההצלבות שאנו מתכננים בין החישורים. שתי התשובות יבטאו את אורך החישורים הדרוש בצד הימני ובצד השמאלי של הגלגל.

2. מחשבונים ניתן למצוא במספר אתרים:
א. http://www.wheelpro.co.uk/spokecalc/
ב. http://www.geocities.com/d_halem/wheel/wheel.html
ג. http://www.appliedthought.com/danny/Spoke/SpokeCalculator.html
ד. http://www.sheldonbrown.com/rinard/spocalc.xls (המועדף עליי)
ה. http://www.dtswiss.com/SpokesCalc/Calculator.aspx

3. מספר ההצלבות בין החישורים תלוי במספר משתנים:
א. שימוש הגלגל
ב. אחורי או קדמי
ג. בלמי חישוק או דיסק
בדר"כ רוב הגלגלים בשוק לרכיבת הרים או כביש נבנים עם 3 הצלבות (3X) – נותן גלגל שמספיק חזק לכל שימוש.

4. אורך החישורים הדרוש יהיה שונה במספר מילימטרים בדר"כ בין צד שמאל לצד ימין של הגלגל וזאת בגלל שימוש בבלמי דיסק (גלגל קדמי או אחורי) ושימוש בהילוכים (גלגל אחורי). הדבר נובע מהסטת האוגנים בטבור פנימה לעבר אמצע הטבור ע"מ לאפשר מקום לקסטה (גלגל אחורי) או למתאם הרוטור בבלמי דיסק (גלגל אחורי או קדמי). בגלגל קדמי בשימוש בבלמי חישוק המידות אמורות להיות זהות.

 שזירת הגלגל 
נעשית ביתר קלות בישיבה כשהחישוק על הירכיים. השזירה נעשית בארבעה שלבים שמותאמים לארבע קבוצות חישורים - שתי קבוצות מתחברות לצד ימין של הטבור ושתי קבוצות לצידו השמאלי.
בכל צד של הטבור יש שתי קבוצות חישורים – אחת שתהיה מחוברת בכיוון סיבוב הגלגל ואחת בכיוון הנגדי.

 החישור התחילי וקבוצת חישורים ראשונה 
את השזירה נתחיל מהחישור התחילי. ניקח חישור שמתאים באורך לצד ימין ונכניס אותו לאחד החורים באוגן הימני בטבור מבחוץ פנימה ונחבר אותו לחור שליד חור שסתום הניפוח (הונטיל) - או אחד רחוק ממנו.
הבחירה בחור ליד חור שסתום הניפוח (או אחד רחוק ממנו) תלויה במבנה החישוק. ישנם חישוקים שחלק מהחורים קדוחים עם נטייה ימינה (ואמורים להתחבר לאוגן הימני של הטבור) וחלק קדוחים עם נטייה שמאלה (ואמורים להתחבר לאוגן השמאלי של הטבור). בהרבה חישוקים כל החורים קדוחים ישר כלפי המרכז ואז זה לא משנה.
מיקום החישור התחילי מאוד חשוב כי בסופו של תהליך הבנייה נרצה ששסתום הניפוח יהיה במקום המיועד לו בין חישורים מקבילים כדי לאפשר חיבור משאבת ניפוח אליו ללא הפרעות.
נחבר פיטמה לחישור התחילי ונסובב מספר סיבובים ע"מ שיחזיק.
נשחיל את שאר החישורים של קבוצה ראשונה מהצד הימני של הטבור מבחוץ כלפי פנים, כשאנחנו שומרים על מרווח של חור אחד בין חישור לחישור בטבור. לאחר שכל החישורים של קבוצה ראשונה מושחלים נתחיל לחברם לחישוק כשאנחנו שומרים על מרווח קבוע בין בחישורים ע"י השארת 3 חורים פנויים בין חישור לחישור בהתחברות לחישוק.
לכל חישור נחבר פיטמה ונסובב מספר סיבובים כדי שתחזיק.

First Group Spokes
First Group Spokes

 קבוצת חישורים שניה 
כעת, נהפוך את הגלגל כך שחלקו השמאלי יופנה כלפי מעלה. יש לשים לב שהחורים בטבור בשני צידי הטבור (בשני האוגנים) לא נופלים זה על זה בדיוק אלא בהסטה, כלומר, חור בצד ימין נופל בין שני חורים בצד שמאל וההפך.
נבחר חישור שמתאים באורכו לצד השמאלי של הגלגל

Second Group Spokes - first spoke
Second Group Spokes - first spoke
במידה והחישור התחילי מחובר לחור שליד חור שסתום הניפוח, נבחר להתחיל להשחיל את החישור הראשון באוגן השמאלי מהחור שנופל משמאל לחור של החישור התחילי וצמוד אליו ביותר (כשהחלק השמאלי של הגלגל מופנה למעלה). במידה והחישור התחילי מחובר לחור אחד רחוק מזה שליד חור שסתום הניפוח, נבחר להתחיל להשחיל את החישור הראשון באוגן השמאלי מהחור שנופל מימין לחור של החישור התחילי וצמוד אליו ביותר (כשהחלק השמאלי של הגלגל מופנה למעלה). כמובן שגם כעת החישורים של הקבוצה השניה יושחלו מבחוץ כלפי פנים הטבור.
נחבר את החישור לחישוק ע"י פיטמה ונסובב מספר סיבובים. שוב, נשחיל את כל שאר החישורים של הקבוצה השניה כאשר גם כעת אנחנו שומרים על מרווח של חור פנוי בין חישור לחישור בטבור.
כמו קודם ,נחבר את החישורים כשאנחנו שומרים על מרווחים זהים בין חישורי הקבוצה השניה וסופרים 3 חורים בין חישור לחישור בחישוק (יש שים לב שכעת חלק מהחורים יהיו תפוסים ע"י חישורי הקבוצה הראשונה אך גם אותם לוקחים בחשבון בספירה – לא רק חורים פנויים.)
נחבר את החישורים לחישוק בעזרת פיטמות ונסובב מספר סיבובים כדי שיתפסו.
כעת נתפוס את צידו הימני של טבור הגלגל ונסובב בכוח עם כיוון השעון. הטבור יסתובב כ-1/8 סיבוב ויעצר ע"י המתח של החישורים.
עד כאן הרכבנו את כל החישורים שנגד כיוון הנסיעה

Second Group Spokes
Second Group Spokes

 קבוצת חישורים שלישית 
נבחר חישור שמתאים באורכו לצידו הימני של הגלגל.
כשהגלגל מופנה עם חלקו השמאלי כלפי מעלה נשחיל את החישור מבפנים החוצה בצידו הימני של הטבור (זה שקרוב לרצפה), החישור כעת יבלוט מהגלגל כלפי מטה.
כעת נהפוך את הגלגל ונתאים את החישור הראשון בקבוצה זו למקומו. מאחר וחישורים בקבוצה זו (וגם בקבוצה הבאה) ישזרו בכיוון ההפוך לכל אלה שכבר שזרנו (קבוצות אחת ושתיים) החישור יבצע הצטלבות עם חישורים קיימים מקבוצות אלו. השזירה מתבצעת ע"י הצטלבות מעל 2 חישורים ומתחת לשלישי. ע"מ להכניס את החישור מתחת לחישור הנגדי השלישי יש לכופפו. כעת נותר לבחור את החור המתאים לחיבור החישור בחישוק. מאחר ובמקום אליו הגענו בחישוק יש שני חורים פנויים נבחר את החור המתאים ע"י בחינה של החישורים הקיימים בידיעה שחישורים מאותו צד של הטבור לא יכולים להתחבר לחורים צמודים בחישוק. נחבר את החישור לחישוק ע"י פיטמה ונסובב מספר סיבובים

Third Group Spokes
Third Group Spokes
נהפוךאת הגלגל (חלק שמאל פונה למעלה) ונשחיל את כל שאר החישורים בקבוצה השלישית. נהפוך שוב את הגלגל ונשזור באותה צורה את יתר החישורים בקבוצה השלישית כאשר כל חישור מחובר לחישוק עם פיטמה ומסובבים מספר סיבובים רק שיחזיקו.
יש לשים לב שכל חישור מצטלב עם 3 חישורים נגדיים, כאשר שתי ההצטלבויות הראשונות הן מעל החישורים הנגדיים והשלישית מתחת לחישור הנגדי (בכוונה כמובן לחישורים נגדיים המחוברים לאותו צד של טבור האופן).

 קבוצת חישורים רביעית 
כשצידו הימני של הגלגל מופנה כלפי מעלה נשחיל את החישורים שנותרו, נהפוך את הגלגל ונחזור על פעולת השזירה בדומה לקבוצה השלישית

Laced Wheel
Laced Wheel

 מתיחת הגלגל 
התאמת מתח חישורים ראשוני.
בשלב זה יש לנו גלגל שזור שבו כל (או רוב) החישורים מועגלים מעט והגלגל נראה כמו פרח. לפני שמבצעים מתיחה של הפיטמות יש לכופף כל חישור בחיבור שלו לטבור לכיוון אליו הוא מורה, בעיקר את החישורים החיצוניים (אלו מקבוצות 3 ו-4). אם נשאיר את משימת הכיפוף של החישור למתיחת החישור ע"י הפיטמה, הגלגל יצא מאיזון לאחר תקופה קצרה של שימוש ולכן מאוד חשוב לבצע זאת לפני מתיחת ואיזון הגלגל.
כל החישורים מחוברים לחישוק ע"י הפיטמות וחלק מההברגה בכל חישור צריכה להראות בשלב זה שלפני המתיחה. כעת בעזרת מברג שטוח (או מברגה) נעבור פיטמה פיטמה (נתחיל מזו שליד חור שסתום הניפוח כדי שתהיה לנו נקודת ייחוס להתחלה) ונסובבה ע"מ להסתיר את ההברגה בכל חישור (במידה והחישורים שבחרנו טיפה קצרים אז יש להשאיר אורך קבוע של הברגה גלוי לעין). המטרה היא להגיע לאיזה שהוא בסיס שווה עבור כל החישורים לפני איזון מה שיבטיח ברמה מספקת שאין לנו גלגל ביצתי.
החישורים אמורים ברוב המקרים להיות עדיין רפויים אך יותך מתוחים מקודם, נתחיל שוב מהפיטמה הראשונה ונבצע בעזרת המברג סיבוב אחד. נמשיך ונעבור את כל הפטמות עד לאחרונה ונבדוק ידנית אם החישורים מספיק מתוחים.
נחזור על הפעולה עד שנגיע לשלב בו החישורים מתוחים דיים

 איזון הגלגל 
בשלב זה נחבר את הגלגל למתקן לאיזון גלגלים (במידה ואין אז נהפוך את האופניים ונחבר את הגלגל למקומו). יש 4 דברים שנצטרך לעבוד עליהם:
1. יישור שמיניות - יתבצע בהתאם למפורט במאמר הבא – מבוא ליישורי גלגלים - http://www.harim.co.il/Article.asp?ID=216
2. יישור ביציות / מרכוז – נסובב קלות את הגלגל נבחן אם החישוק מתקרב ומתרחק מצירו. במידה וכן, נתחיל באיזור שרחוק ביותר מציר הגלגל נחזק את הפטמות כחצי סיבוב ונבצע בחינה מחודשת ומתיחה נוספת באיזור שעכשיו הכי רחוק.
3. הסטה צידית של החישוק – יכול להיות שהחישוק שלנו ממורכז, לא ביצתי וללא שמיניות, אבל אם נסתכל עליו מלמעלה נראה שהוא מוסט כולו כלפי צד אחד ולא נמצא בקו הדימיוני שעובר במרכז האופניים. ע"מ לתקן זאת נשחרר כחצי סיבוב בכל הפטמות של החישורים הנמצאים בצד הגלגל הקרוב יותר למזלג (הצד אליו נוטה הגלגל) ונמתח את כל הפטמות של החישורים בצד הגלגל השני (הצד אליו רוצים להביא את הגלגל).
4. מתיחת חישורים סופית – ע"מ להגיע למתיחה נכונה של החישורים ניתן להשתמש במד מתח חישורים ואם אין אז בעזרת הקשה ושמיעת הצליל הנובע מהם והשוואתו לגלגל מוכן. יש לשים לב שבגלגל אחורי מתח החישורים בצד הקסטה יהיה גבוה ממתח החישורים בצידו השני (כנ"ל לגבי גלגל קדמי בצד הדיסק).
יש לעבוד על כל אחד מהדברים בנפרד עד לתיקונו ומומלץ לעבוד על מה שבאותו רגע הכי גרוע ואז לעבור לדבר הבא.

 פיתול בחישורים 
כשמגיעים למתיחה גבוהה של החישורים מתחיל להווצר פיתול בחישורים עצמם שלא תמיד נראה בעין או מורגש. העובדה ששמנו מעט שמן על הברגות החישורים מקטינה את התופעה אבל לא מונעת אותה. ע"מ לתקן את התופעה, בעת סיבוב הפטמות למתיחה נסובב ב-1/8 סיבוב יותר ממה שאנחנו מתכוונים בכל פעם ונחזיר את ה-1/8 לפני מעבר לפיטמה אחרת. (במידה ורצינו למתוח 1/4 סיבוב, נסובב 1/4 ועוד 1/8 ונשחרר 1/8). במידה ולא נדאג לשחרר פיתול בחישורים הוא ישתחרר עם הזמן בעת השימוש והגלגל ייצא מאיזון.

 שחרור לחצים בגלגל 
לפני הרכבת הגלגל על האופניים לצורכי שימוש יש לבצע שחרור לחצים סופי בגלגל.
ישנן מספר שיטות שונות ובניהן:
1. הנחת הגלגל על צידו (על הציר) על משטח קשיח או רצפה ולחיצה על החישוק בשתי נקודות נגדיות. יש לעבור על החישוק לכל היקפו וללחוץ בנקודות נגדיות. לאחר מכן להופכו ולבצע שוב את אותן פעולות.
2. כיפוף חישורים מצטלבים אחד כלפי השני
3. תפיסה של קבוצות של 4 חישורים מצטלבים בכל פעם ומעיכתם זה אל זה ע"י איגרוף כף היד

 טיפים ותוספות 
1. החלפת חישוק בגלגל בנוי חוסכת לנו את שלב השזירה. להלן השלבים:
א. שלב קריטי – בדיקה ש-ERD של החישוק החדש זהה או קרוב (לא יותר מ-2 מילימטר הבדל ממידת הישן) למידת החישוק הישן. במידה ויותר גדול או קטן משמעותית יש להחליף גם חישורים (מקביל לבניית גלגל מהתחלה). בדיקה נוספת היא שמספר החורים בחישוק החדש והישן זהה.
ב. שיחרור כל הפטמות כמעט עד להפרדתן מהחישור (האינדיקציה היא שרואים חלק מההברגה מחוץ לכל פיטמה)
ג. הצמדת החישוק החדש לישן בעזרת אזיקונים או איזולירבנד במספר מקומות בהיקף החישוק
ד. מתחילים מחור שסתום הניפוח, משחררים פיטמה צמודה ומעבירים אותה ואת החישור המתאים לה לחישוק החדש
ה. עוברים לפיטמה הבאה ומבצעים את אותו התהליך
ו. לאחר שהעברנו את כל החישורים והפטמות חותכים את האזיקונים או האיזולירבנד ומתחילים לאזן את הגלגל לפי השלבים למעלה.

2. נהוג להרכיב את החישוק כאשר את הכיתוב ניתן לקרוא בסופו של תהליך מצד ימין של האופניים

3. נהוג להרכיב את טבור האופן כאשר הכיתוב שלו פונה כלפי חור שסתום הניפוח. כדי לבצע זאת יש לדאוג שהחישור התחילי יתחבר לטבור האופן 3 חורים ימינה לכיתוב.

4. אורך פיטמות לא סטנדרטי – פטמות סטנדרטיות הן באורך 12 מ"מ ורוב המחשבונים לוקחים זאת בחשבון. במידה ויש לנו פיטמות ארוכות יותר יש להוריד ממידת אורך החישור המחושב את הפרש האורך של הפיטמה שיש לנו מאורך פיטמה סטנדרטי. לדוגמא: אם יצא לנו בחישוב אורך חישור 264 מ"מ ויש ברשותינו פיטמות 16 מ"מ (4 מילימטרים ארוכות מהסטנדרט), יש להשתמש בחישורים באורך 260 מ"מ

קרדיט: Sheldon Brown, DT-Swiss, Park Tools, Wheel Pro UK, PRO Bike Gear, Dan Halem, Danny Epstein, Damon Rinard,
 
 השלכות בשינוי אורך בולם קדמי...
השלכות בשינוי אורך בולם קדמי מכיון שרוב השדרוגים הם לבולם ארוך יותר, הכתבה כתובה בכיוון הזה - אבל כל העקרונות נכונים גם בכיוון ההפוך. להמשך
 למה לא רוכבים בפארק אופניים סגור...
למה לא רוכבים בפארק אופניים סגור בטיחות מתחילה במקצועיות. אני חשבתי שלא חייבים לבדוק שהמתקנים במצב טוב. גמרתי ממש על הפנים. להמשך


לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של ערן מנשה...
 לתצוגת פורום
בניית גלגל
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
 10/5/2012 :21:37 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  guy sarussi עם תוכן  מדריך מעולה!!!
 11/5/2012 :12:11 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  ערן מנשה עם תוכן  תודה
 30/12/2011 :20:15 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  ערן מנשה עם תוכן  בניית גלגל - תיקון טעות בנושא אורך פיטמות (ניפלים)
 19/4/2009 :15:14 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  חגי בנימין ללא תוכן  אך מאזנים גלגל שקיבל מכה בזמן רכיבה(שמיניות)?
 19/4/2009 :15:50 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  ערן מנשה עם תוכן  גלגל שקיבל מכה


[ ]
לפרסום זה יש: 5 הודעות

לדרוג הכתבה יש לבחור בין הר אחד לחמישה הרים
פצצה 5 4 3 2 1 חלש 
מספר מדרגים: 107    דרוג כללי: 3.84

––––– אודות הרים  –––  יצירת קשר  ––––  רשימת הדיוור  ––––  תנאי שימוש
אומניבייס בע"מ 2001 - 2017