הרים - אתר האופניים הגדול בישראל

כתבות > מדור ספורט ותזונה
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

   לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!
   רוכב/ת בשעות הערב המאוחרות
   רק עם זריחת החמה
   החום לא עוצר אותי
 
 

סוגי ספורט שיש בהם יתרון לספורטאים נמוכים לעומת גבוהים.
קרדיט: ד''ר איתי זיו וצור קסטל, קמפוס שיאים, אוניברסיטת תל-אביב
הועלה על-ידי: 
דרור סופר לאתר של דרור סופר
8/9/2009, 12:16

                

   


מאת: ד"ר איתי זיו וצור קסטל.

 

כדורסל, כדוריד, כדורעף, הרמת משקולות, אומניות לחימה, אתלטיקה קלה, שחייה, רכיבה על אופניים, ריצה ועוד מהווים רשימה חלקית של מקצועות ספורט שכיחים שעוסקים בהם ספורטאים מקצוענים וחובבים (לא בכולם). מסתבר שלכל ענף ספורט יש את מבנה הגוף והגובה הנדרש האופטימאלי על מנת להצליח בסוג ספורט זה.

לדוגמה: 

  • שחקן כדורסל מומלץ שיהיה גבוה על מנת למלא תפקידים רבים יותר במגרש, לקלוע בקלות יתרה לסל והגובה בכדורסל בהחלט מהווה יתרון מהותי.
  • שחקן כדורעף מומלץ שיהיה גבוה על מנת שיוכל להנחית בקלות למגרש של הקבוצה היריבה.
  • קופץ לגובה מומלץ שיהיה גבוה יחסית על מנת לקפוץ ביתר קלות מעל הרף.
  • למרות שניתן לדבר בהכללה על יתרון של גבוהים במקצועות הכדור וברבים מהמקצועות האישיים אך, לא ניתן להתעלם מכך שגם בענפי הכדור הללו בתפקידים מסוימים יש יתרון לנמוך כמו: "המרים" בכדורעף או שחקן שדה שאמור לקבל את הקבלה הראשונה בהגנה יתרון הספורטאי הנמוך הנו בזריזות והמהירות שלו יחסית לגבוה. תפקיד המרכז בכדורסל אף הוא נשמר לנמוך "יחסית" במגרש בשל המהירות והזריזות לה הוא נדרש והחסרה הרבה פעמים לשחקנים הגבוהים המשחקים כשחקני ציר  ו/או בתוך הקשת.
  • ענף הכדורגל ניתן לחלק את תפקידי השחקנים במגרש ואת הגובה הנחוץ בכל תפקיד. כשמדובר בקו האחורי, קו ההגנה הרי נמצא שיש יתרון רב לגבוהים ומהירים תוך רצון לשלוט בכדורי הגובה לעומת זאת בקישור נמצא שחקנים נמוכים באופן משמעותי  ומהירים. בחוליית החוד נהוג היה למצוא נמוכים יחסית אך בכדורגל המודרני גם בחוליית החוד מוצאים אנו שחקנים גבוהים, הבנויים אתלטית כך שמתאפשרת תנועה מהירה ושליטה בכדורי הגובה.

 

לעומת זאת ישנם לא מעט סוגי ספורט שהגובה בהם לא מהווה יתרון, אלא דווקא חיסרון. לדוגמה:

  • בהרמת משקולות מומלץ דווקא שהספורטאי יהיה נמוך יחסית. הדבר תלוי בסגנונות הרמת המשקולות. נכון יהיה לומר שסיכויי ההצלחה של מרים משקולות נמוך יהיו גבוהים יותר לעומת הגבוה בסגנון הדחיקה ולעומת זאת בסגנון ההנפה לעיתים מוצאים אנו ספורטאים גבוהים יחסית שמנצלים את הטכניקה המשובחת שלהם בכניסה המהירה מתחת למשקולות ובכך מביאים לידי יתרון את הגובה שלהם בדחיקה בהרמת המשקולת אל החזה. עדיין ניתן לומר שגבוהים וזריזים יכולים להיות בעלי יתרון אך בדחיקת המשקולת מהחזה כלפי מעלה אין ספק שאורך הגפיים מהווה חסרון בולט לגבוהים ויתרון בולט לנמוכים  הסיבה לכך הנה שבמידה והספורטאי גבוה אורכן של הידיים והרגליים גורמות לכך שהדרך שיש להרים את המשקולת מהקרקע (מכונה "זרוע המנוף") גדולה במיוחד. במקרה זה דווקא גובה יהווה חיסרון ולא יתרון. לכם לא נבחין במרימי משקולות גבוהים אלא בעיקר נמוכים.
  • התעמלות מכשירים. גם במקרה זה ישנה עדיפות למתאמנים נמוכים ולא גבוהים. התרגילים קשים מאוד לביצוע, תלויים רבות בהרכב הגוף של המתאמן (מסת שרירית גבוהה לעומת מסה שומנית נמוכה) ולאורך זרוע המנוףחשיבות רבה במקרה זה. לדוגמהביצוע צלב במכשיר הטבעות, במידה והספורטאי הנו גבוה התרגיל יהיה קשה מאוד לביצוע מכיוון שהעומס המופעל על מפרקי הגפה העליונה רב במיוחד לעומת מקרה בו היה הספורטאי נמוך. כמו כן מרכז הכובד אצל ספורטאי נמוך מהווה יתרון לעומת ספורטאי גבוה מבחינת יציבות. הדבר משמעותי במיוחד בעת עמידה על בסיסים צרים וביצוע מטלות ספורטיביות שונות המצריכות שיווי משקל.  לעומת זאת,  התעמלות המכשירים הרי בענף האולימפי של התעמלות אמנותית יש יתרון דווקא לגבוהות. התנועות המבוצעות על ידן פחות מצריכות מנופים קצרים ומרכז כובד נמוך וכמו כן אנו מוצאים קשר בין גובה לשיפוט אסטטי בהתעמלות אומנותית ולכן נמצא שהעוסקות בהתעמלות האמנותית גבוהות משמעותית מהעוסקות בהתעמלות מכשירים.
  • מקצוע נוסף בענף ההתעמלות הוא האקרובאטיקה שגם בה יש יתרון רב לנמוכים לעומת הגבוהים מהסיבות שהוזכרו קודם.
  • חשוב לציין שלא רק הגובה קובע כי רבים מענפי הספורט הספורטאים מתחרים בהתאם לקטגורית משקל גופם כמו: אגרוף /משקלות /ג'ודו /האבקות וכדומה כאן בא לידי ביטוי  יתרון גובה בתוך קטגורית המשקל לדוגמא בקטגורית המשקל של אריק זאבי (בג'ודו) עד 100 ק"ג נמצא ספורטאים בגובה 1.80 מ' ונמצא ספורטאים בגובה 1.65 מ' בענפי הקרב. הגובה ייתן יתרון למתמודד אך לא לבד כמובן, אורך הגפים והיכולת של מתאגרף להכות ביריבו מרחוק ללא הסתכנות מיותרת בהתקרבות שבה יש יתרון לנמוך

 

מה קורה בספורט בו יש צורך בספורטאי גבוה נמצא ספורטאי נמוך ולהיפך בספורט שיש צורך בספורטאי נמוך יש ספורטאי גבוה?

במקרה זה אותו ספורטאי נדרש לתכונות ייחודיות כגון: אתלטיות, כישרון יוצא דופן, ואולי אף תכונות אופי מסוגים שונים כגון: מנהיגות, עמידה במצבי לחץ וכדומה. ללא תכונות אלו לא יוכל להתבלט בענף הספורט הספציפי בו הוא משתתף. דוגמאות, מסתבר יש לא מעט.

ספד ווב היה שחקן שגובהו 168 ס"מ. נמוך מאוד במושגים של כדורסל בכלל ובמיוחד בליגת הכדורסל הטובה בעולם ה-NBA. למרות זאת ספד ניחן ביכולת אתלטית מדהימה וכישרון שבידלו אותו משחקנים רבים אחרים, בפרט כשמדובר בגבוהים ממנו באופן משמעותי.  

אם כך, לא מפתיע שהנתונים האנתרופומטריים של ילדים חשובים במיוחד ומהווים תנאי משמעותי להצלחתם בסוג הספורט בו הם מתכוונים לעסוק. ילד נמוך במיוחד לא בטוח שמומלץ שיבחר בכדורסל, ילד שאינו ניחן באתלטיות ובקואורדינציה וגובה מתאימים לא בטוח כלל שאתלטיקהמקצוע הקפיצות מתאים לו וכך הלאה. בריצה למרחקים ארוכים נשאלת השאלה האם רץ גבוה יכול להפיק צעד ארוך יותר מרץ נמוך  ובכך להתקדם מהר יותר? ובכן, אורך הצעד תלוי בדחיפת כף הרגל מהקרקע ובטווח תנועת הרגל כך שלגובה הרץ אין משמעות. חסרונו של הרץ הגבוה הוא בכך שככל שהרץ גבוה יותר הוא שוקל יותר מרץ נמוך. לכן, גופו של הרץ הגבוה מפיק חום רב וכמות גדולה של דם מוזרמת לאיברים הפנימיים ופחות לשרירים על מנת לפנות את החום. במצב זה השרירים הפעילים מקבלים פחות דם, המכיל חמצן ואבות מזון מה  שעשוי להאט את קצב הריצה ולהביא לעייפותו מוקדמת של הרץ הגבוה והכבד יותר. אולם, ישנן השפעות גנטיות רבות וכמובן אימונים המשפיעים על יכולתו של הרץ. אמנם רוב הרצים המזרח אפריקאים הם נמוכים (מתחת ל-  1.70מ') אך גם ביניהם יש רצים גבוהים אשר זכו בתארים עולמיים ושברו שיאי עולם כדוגמת הרץ הקנייתי פול טרגאט שגובהו הוא 1.83מ' (!). 

כאמור, לגנטיקה משקל רב ולעמים מסוימים ישנו יתרון מבחינה זו. לדוגמה, היפנים שממוצע גובהם הוא נמוך בהשוואה לאירופאים ולאפריקאים מצטיינים במקצועות ההתעמלות קרקע ומכשירים, ריצת המרתון ואומנויות הלחימה בהם נדרש הלוחם ליציבות רבה. 

 

הכותב הוא סגן מנהל קמפוס "שיאים" באוניב' ת"א, הוציא לאור את המדריך המקיף בתחום הפעילות הגופנית וחדרי הכושר ויקח חלק בכנס בנושא "כלים יישומיים להפחתה במשקל ולתזונה נכונה", של קמפוס שיאים, המרכז להסמכות בספורט ובתנועה באונ' תל אביב, ב-25 בספטמבר.

 

* צור קסטל  M.S Sport & Exercise Science . מרצה לפיזיולוגיה של המאמץ  בקמפוס  'שיאים', באוניברסיטת תל אביב.

 

*תודות לד"ר ברק ירוחם ראש קמפוס שיאים וברושים וסגן מנהל הספורט באוניברסיטת ת"א על הערותיו והארותיו.

 


קרדיט: ד''ר איתי זיו וצור קסטל, קמפוס שיאים, אוניברסיטת תל-אביב
 
 תזונה זה בכלל (גם) עניין של תפיסה ...
תזונה זה בכלל (גם) עניין של תפיסה פלוייד לנדיס התבטא בעבר, כי במידה והוא צריך להוריד ממשקלו, הוא פשוט צם במשך יומיים...גם אצל פלוייד, תזונה זו כנראה עניין של תפיסה (-: להמשך
 אימון כוח לרוכבי אופניים...
אימון כוח לרוכבי אופניים אימון כוח לרוכבי אופניים ביום שישי ה9/1/09 בשעה 8:00 נערוך ביער בן שמן אימון כוח ייחודי לרוכבי אופניים וטריאתלטים. (נקודת מפגש מדויקת תינתן בהמשך / מייל). להמשך


לפורום ספורט ותזונה
לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של דרור סופר...
 לתצוגת פורום
איזה סוג ספורט מתאים לנו?
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
לדרוג הכתבה יש לבחור בין הר אחד לחמישה הרים
פצצה 5 4 3 2 1 חלש 
מספר מדרגים: 4    דרוג כללי: 3.5

––––– אודות הרים  –––  יצירת קשר  ––––  רשימת הדיוור  ––––  תנאי שימוש
אומניבייס בע"מ 2001 - 2019