הרים - אתר האופניים הגדול בישראל

כתבות > מדור ספורט ותזונה
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

   לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!
   רוכב/ת בשעות הערב המאוחרות
   רק עם זריחת החמה
   החום לא עוצר אותי
 
 

ככל שספורטאי ממוקד בתחום בו הוא עוסק, כך התקדמותו תהיה יציבה יותר. לרשותו של הספורטאי: עממי, חובבן או מקצוען, עומדות מסגרות אימון אשר שומרות על מיקוד האימונים. ככל שספורטאי ממוקד בתחום בו הוא עוסק, כך התקדמותו תהיה יציבה יותר, על דרך השלילה, ככל שהמסגרת תהיה שברירית ומעורפלת, כך תהיה גם התקדמות הספורטאי. מיקוד טוב באימונים לא יפגע או יבוא על חשבון הזמן הפנוי לחברים, ללימודים או לחיי משפחה.
קרדיט: בית הספר למאמנים - מכון ווינגיט
הועלה על-ידי: 
אלעד פלטין Power-Train לאתר של אלעד פלטין Power-Train
12/10/2009, 23:30

                

   

 התאמנו בימים קבועים ובשעות קבועות 
חיי ספורטאי יכולים להיות 'משעממים להחריד' (אלה הם חייו של כל ספורטאי טוב...) שעות האימונים צריכות להיות קבועות מבחינה פיזית ומנטלית :
מבחינה פיזית – הגוף מסתגל לשעות האימונים, כך אנחנו מתרגלים לישון ולאכול בשעות קבועות כדי שהגוף יהיה מוכן לאימון בבוקר שלמחרת. המערכת המטבולית בגוף עובדת ופועלת בצורה 'עגולה' על פי תכנית האימונים השבועית הקבועה שלנו.
מבחינה מנטלית – כאשר לא מתאמנים בימים קבועים ובשעות קבועות או משנים מדי שבוע את שעות האימונים, נוצר לחץ טבעי: שינינו את שעת האימון מכיוון שלא היה נוח לעשות אותו... קרה משהו...
 
אולם ככל שהמסגרת שקבענו והסכמנו עליה (בהתאם למטרותינו) חובבנית יותר (רוכבים בשביל הכיף), כך היא יכולה להיות גמישה יותר. כמאמן אופניים זכיתי לפגוש ולאמן ספורטאים בוגרים רבים – ספורטאי עלית, מסטרס וגם רוכבים שמעוניינים לרדת במשקל. לאדם מן השורה קשה לרדת במשקל הרבה יותר מאשר לרוכב מסטרס לרכב בפלטון עלית, ולא בהכרח עקב הנפחים והעצמויות של האימונים אלא בשל המאמץ לשמור על מסגרת האימונים ובשל השינוי המהותי באורח החיים.
 
התאמנו בימים קבועים ובשעות קבועות, קרי ארבעה אימונים בשבוע בימי ב', ד', ו' ו-שבת, בשעה 07:00 בבוקר, זמן האימון: שעה ורבע. בזמן שאנחנו שומרים על מסגרת קבועה ומסודרת של ימים ושעות, אנחנו מתמסרים לה וקשה לנו לשבור אותה, מעבר לכך, האנשים הסובבים אותנו וחיים עמנו מתרגלים לה, המסגרת הופכת לחלק בלתי נפרד מחיינו. ככל שהמסגרת יציבה כך גם ההתקדמות שלנו יציבה. כאשר אנו יוצאים מהמסגרת, או מנסים לכופף אותה מכל מיני כיוונים... נשלם את המחיר.
לדוגמה: אימון הבוקר שלי מתקיים בקביעות בשעה 06:00 ולכן אני רגיל ללכת לישון בשעה 22:00, בגלל תכנית טלוויזיה חדשה אני הולך לישון רק בחצות – מה שגורם לי להיות עייף באימון ויותר מכך, עייף במהלך כל יום המחרת.


 מוטיבציה פנימית ומוטיבציה חיצונית 
 
מוטיבציה חיצונית: ימי האימון ושעותיו נקבעים ע"י המאמן זוהי מסגרת חיצונית, קבוצה היא מסגרת האימון הטריוויאלית ביותר. בקבוצה אנחנו פוגשים את חברינו לספורט הרכיבה, שם אנחנו גם יכולים להשוות את ההתקדמות שלנו לזו של שאר הרוכבים (דבר שלא בהכרח מצביע על ההתקדמות שלנו....), שם 'תמיד כיף' גם אם האימון לא יצא משהו... תמיד אפשר 'לשבת על מישהו' – אחד מיסודות רכיבת הכביש הקבוצתית היא הרכיבה אחד אחר השני, בצורה כזו שהרוכב הראשון חוסם את הרוח לרוכב שבא אחריו והאחרון מתאמץ פחות בעקבות הרוח שזה שלפני חוסם). במסגרת הקבוצתית הספורטאים מחויבים לקבוצה, למסגרת החברתית.
 
מוטיבציה פנימית: בקרב ספורטאים צעירים, 16-15 ומעלה, עדיף לקבוע מסגרת דומיננטית שנותנת דגש לשעות האימונים האישיות – 'אימוני הלבד' – למאמן אופניים חשוב שהספורטאי בבואו להתאמן יפתח מוטיבציה פנימית.
לשיטתו של מרק ורטהיימר מבית הספר למאמנים ולמדריכים במכון וינגייט, הישגיו הגדולים של מאמן נערים ונוער הם פרי היכולת לשכנע אותם להתאמן לבד, במסגרת אישית וקבועה, ללא קבוצה.
 
המוטיבציה החיצונית שברירית ולא אמתית מספיק, ההתקדמות בכושר הגופני שלנו תלויה גם באנשים אחרים ולארק בנו. לאימון האישי חשיבות יתרה, בעיקר בענפי ספורט אישיים כמו ריצה, אופניים וטריאתלון... אך למעשה כל ספורט מקצועני אחר, גם קבוצתי (כדורגלן שצריך לעשות אימוני כושר נוספים, עקב מגבלה אישית שלו בכושר גופני, יעשה זאת לבד מעבר לשעות האימון של קבוצתו).
ספורט האופניים הנו ספורט מפרך וקשה. ספורטאי צעיר צריך לדעת שבמידה והוא מעוניין להתקדם המוטיבציה שלו צריכה להיות אישית, פנימית.
המסגרת החברתית – אחלה חברים בקבוצה, לחץ של ההורים, שעמום בבית... כל אלה טובים בגילאי הילדים ותחילת גיל נערים, לא יותר.
 
ספורטאי מסטרס חובבן צריך לדעת שמסגרת הקבוצה חשובה (לא ניכנס לכל מיני פרשנויות פסיכולוגיות לספורטאים בגיל העמידה) אבל המפתח להתקדמות באימונים, הוא קודם כל בשמירה על מסגרת אישית קבועה ומסודרת. קביעת המסגרת הנכונה, שתתאים לספורטאי מבחינה בריאותית ומבחינת מסגרת העבודה וחיי המשפחה, חשובה אף יותר משמירת המסגרת עצמה: בחירה של מסגרת אימונים מספקת ונכונה לא גמישה מידי ולא לוחצת מידי, היא המתכון להצלחה.
 


קרדיט: בית הספר למאמנים - מכון ווינגיט
 
 סל''ד אופטימאלי – האם יש חיה כזאת ?...
סל''ד אופטימאלי – האם יש חיה כזאת ? מספר לא מועט של מאמרים וכתבות פורסמו בנושא זה, גם בעברית. חלק גדול מהמאמרים לצערי, מסתמכים על מאמרי מחקר לועזיים, עמוסי נתונים אשר בסופו של דבר הופכים לרוכב החובב, או אפילו המתקדם ל''יותר מדי דובים שלא רואים כל להמשך
 אימונים אירוביים בלבד לחיזוק שרירי הרגליים, האומנם?...
אימונים אירוביים בלבד לחיזוק שרירי הרגליים, האומנם? האם ניתן להסתפק בפעילות אירובית ללא ביצוע פעילות אנאירובית? להמשך


לפורום ספורט ותזונה
לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של אלעד פלטין Power-Train...
 לתצוגת פורום
מסגרת אימונים קבועה – המתכון להצלחה
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
 19/10/2009 :23:20 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  איתי המאירי עם תוכן  אני שפוי?
 19/10/2009 :23:28 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  אלעד פלטין --Momentum-- עם תוכן  צ´מע, בחיים הכול יחסי
 21/10/2009 :07:39 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  אלעד פלטין --Momentum-- עם תוכן  תודה בכל אופן
 20/10/2009 :22:55 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  איתי המאירי עם תוכן  בעיה בקישורים
 13/10/2009 :07:32 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  אלעד פלטין --Momentum-- עם תוכן  קורס מדריכי אופניים - בוויינגיט


[ ]
לפרסום זה יש: 5 הודעות

לדרוג הכתבה יש לבחור בין הר אחד לחמישה הרים
פצצה 5 4 3 2 1 חלש 
מספר מדרגים: 10    דרוג כללי: 2.8

––––– אודות הרים  –––  יצירת קשר  ––––  רשימת הדיוור  ––––  תנאי שימוש
אומניבייס בע"מ 2001 - 2019