רקע
כבר מספר שנים שאני נושא אופניים כמעט ורק על הגג ומאז ומתמיד במתקנים בייצור עצמי. היתרונות לנשיאת האופניים על הגג: 1. נוחות 2. אין הפרעה לפתיחת תא מטען 3. אין הפרעה לישיבת אנשים במושב האחורי 4. אין צורך בלוחית רישוי נוספת ואין הסתרה של פנסי הרכב 5. אין פגיעה של המתקן או החיבורים שלו במרכב של הרכב 6. אין פגיעה בשלדת האופניים (שריטות וכד') החסרונות: 1. לא ניתן להיכנס לחניונים / חניות מקורים או תת קרקעיים 2. יש צורך להרים את האופניים לגובה רב לצורך חיבורם למתקן 3. משפיע על צריכת הדלק של הרכב 4. מגביל את יכולת נשיאת חפצים על גגון הרכב (במידה ומורכב כזה) כל המתקנים אותם בניתי ובהם השתמשתי התבססו על נשיאת האופניים כשהם הפוכים, כלומר הגלגלים כלפי מעלה, וכשהכידון והאוכף מהווים את נקודות העיגון של האופניים למתקן. |
המתקן הראשון
המתקן הראשון אותו בניתי התבסס על גגון אוניברסאלי אליו חיברתי אלמנטי ברזל מגולוון (פרזול) שמשמשים לבניית פרגולה. המרחק בין מוטות הגגון (הקדמי והאחורי) נקבע לפי המרחק בין הכידון לאמצע האוכף (כ-70 ס"מ באופניים מידה M או L) ודיי הגביל אותי בנשיאת אופניים ספציפיות או בגודל ספציפי. האלמנטים בהם השתמשתי היו 2 אלמנטי צלב ואלמנט T לכל זוג אופניים. המתקן היה מיועד ל2 זוגות כשהאחד פונה עם הכידון לכיוון הנסיעה והאחר הפוך לו. את הכידון והאוכף עיגנו רצועות קשירה מבד עם אבזמי מתכת קפיציים (3 רצועות לכל זוג אופניים). |
תמונת אלמנט צלב
|
רצועות קשירה
|
המתקן הראשון שימש אותי לנשיאת אופניים אבל לא ענה על מספר צרכים שעם הזמן התעוררו: 1. בגלל האלמנטים המחוברים לגגון לא ניתן היה לשאת על הגגון אביזרים שטוחים או גדולים (מזרנים, פלטות עץ, שולחנות וכד') 2. לא היה חיבור אופקי בין מוטות הגגון והעומס על כל אחד מהמוטות היה גדול יחסית ולא התחלק שווה בזמן נשיאת אופניים על הגג בבלימה ובהאצה (לא ראיתי כל בעיה פונקציונאלית בשלוש שנים בהם השתמשתי בו אך יחד עם זאת פחדתי שהגגון, שהוא פשוט יחסית, יכשל ללא התראה מוקדמת). |
המתקן השני
המתקן השני שבניתי בא בעצם לענות על הצרכים שהתעוררו ולא נענו במתקן הראשון. מתקן זה התבסס על עיקרון דומה של נשיאת שני זוגות אופניים (האחד פונה עם הכידון לכיוון הנסיעה והאחר הפוך לו) אך לשם כך בניתי מסגרת מברזל מגולוון שאותה ריתכתי בעצמי, צבעתי ועליה התקנתי רצועות עגינה בדומה לרצועות בהן השתמשתי במתקן הראשון. |
תכנית גגון עם מידות
|
סכימת מתקן גג לנשיאת שני זוגות אופניים
|
את המתקן חיברתי לגגון בעזרת 4 שלות ברזל מגולוון ופנימיות ישנות שמהוות חיץ בין השלות למוטות הגגון. מתקן זה, מאחר והוא מורתך ומעוגן לגגון במספר נקודות, חזק הרבה יותר מהמתקן הקודם ויוצר פיזור עומסים יחסית אחיד על מוטות הגגון, כמו גם יוצר מקשה אחת של המתקן ומוטות הגגון, מה שמגדיל את כושר הנשיאה. במתקן השני, מאחר ולא היו אלמנטים בולטים היה באפשרותי להעביר חפצים שונים ללא כל בעיה ורצועות הקשירה ששימשו לעיגון האופניים שימשו בחלק מהמקרים גם כרצועות עיגון לחפצים השונים אותם העמסתי על הגגון. המתקן השני כאמור יכול היה לשאת 2 זוגות אופניים וכשבני בכורי החל רוכב יותר על אופניו התעורר הצורך בנשיאת זוג אופניים שלישי (האחד שלי, השני של אשתי והשלישי של בני). |
המתקן השלישי
המתקן השלישי בא בעצם לענות על הצורך בנשיאת יותר משני זוגות אופניים. מתקן זה התבסס על עיקרון דומה של נשיאת אופניים בדומה למתקן השני אך במתקן זה יכולת הנשיאה עלתה לשלושה זוגות ובעזרת אביזר פרזול שנרכש בשופ@הרים גם לארבעה זוגות (הזוג הרביעי נישא כשהגלגלים כלפי מטה). השתמשתי לבניית המתקן בפרופילי ברזל מגולוון 20*40 ממ"ר שאותם ריתכתי בעצמי למסגרת, שצבעתי ועליה התקנתי רצועות עגינה בדומה לרצועות בהן השתמשתי במתקן הראשון ובמתקן השני. במתקן זה השתמשתי ב10 רצועות עגינה (3 לכל זוג אופניים המונחים עם הגלגלים כלפי מעלה ועוד רצועה אחת לעיגון גלגל אחורי לנשיאת זוג נוסף שמתחבר לאביזר שנרכש בשופ@הרים). |
מתקן לגג לנשיאת 3 זוגות אופניים הפוכים ואחד מאוזן
|
מעמד אופנים לרכב Delta Bike Hitch Pro
|
המשולשים המסומנים על התכנית ממחישים את נקודות עיגון האופניים למתקן (כל משולש מהווה סכימתית זוג אופניים). גם מתקן זה חובר למוטות הגגון בעזרת שלות ברזל מגולוון (7 יחידות) וחלקי פנימיות ישנות לחיץ בניהן למוטות הגגון בדומה להתקנה הקודמת. את התוצאה אתם יכולים לראות בתמונות הבאות. |
מתקן האופניים מחובר לגגון המורכב על הרכב ללא האופניים
|
מתקן הנשיאה מועמס בארבעה זוגות אופניים - 1
|
מתקן הנשיאה מועמס בארבעה זוגות אופניים - 2
|
מתקן הנשיאה מועמס בארבעה זוגות אופניים - 3
|
מתקן הנשיאה מועמס בארבעה זוגות אופניים - 4
|
|