הרים - אתר האופניים הגדול בישראל

כתבות > מדור טור אישי
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

   לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!
   רוכב/ת בשעות הערב המאוחרות
   רק עם זריחת החמה
   החום לא עוצר אותי
 
 

IBIS RIPLEY הדבר הבא בעולם האופניים? כתבת תחקיר ראשונה בסדרה על רוכב חובבן שלקח את עולם האופניים צעד אחד קדימה והחליט לבדוק מה הרעש והמהומה סביב הטרנד ששוטף את עולמנו אופני ''29. מאת : גולן לוי.
מאת:  גולן לוי לאתר של גולן לוי
17/4/2014, 00:38
IBIS RIPLEY הדבר הבא בעולם האופניים?
                

   


כתבת תחקיר ראשונה בסדרה על רוכב חובבן שלקח את עולם האופניים צעד אחד קדימה והחליט לבדוק מה הרעש והמהומה סביב הטרנד ששוטף את עולמנו אופני "29.
מאת : גולן לוי.

הסיבות שבגללן החלטתי לצאת עם כתבה מסוג זה היו בעיקר השאלות והסקרנות שסובבות אותי, עמיתי וחברי הרוכבים השכם והערב.כולי תקווה שכתבה זו תשפוך קצת אור למתלבטים שבינינו, מעבר לכך אשתדל לא להשתמש במונחים מפוצצים כמו "קשיחות צידית", "ורסטיליות" או "זווית ראש" הלקוחים מעולם המקצועני שכן הכתבה מיועדת לפרופיל הרוכב החובבן שהאופניים עבורו הם כיף ולא עבודה, כך שהשיקולים שינחו אותי בבחירה והמשך הכתבה יהיו קצת שונים...

לפני כשנה התחלתי לחפש יורש מתאים לאופני האהובים (YETI ASR 5C) "26 שיכוך מלא מקרבון, אופני קצה לכל הדעות שיכולות לבצע הכל מהכל, בחן ובצייתנות הראויה ליצרן עם שם עולמי. כבר מהשלב הראשון היה ברור כי זו תהיה משימה קשה שכן ה YETI עשו תמיד את הכל מצוין ובמהלך שנותיי עימם שרתו אותי באופן מופתי. השינוי הקיצוני החל ברכיבה בדרום הארץ בה השתתפתי כאורח ליומיים בקבוצת אימון של הטרנס אלפ.

מיותר לציין שכבר לאחר 40 ק"מ ראשונים מתוך יותר מ-80 שרכבנו ביום הראשון היה לי ברור שמשהו פה "לא תקין", שונה, מהיר יותר, קל יותר
(עבור שאר הרוכבים) אבל ובעיקר לא ברור... מבט מהיר על השעון 15 קמ"ש ממוצע כולל סינגלים ורכיבה טכנית בחלק מהמקטעים. אניבקצב שלי... שאני מכיר... ונחשב מהיר בקנה מידה של הקבוצות עימם אני רוכב ..שאר הקבוצה הרחק קדימה (כולם למעט רוכב נוסף שרוכב כמוני על "26 )רוכבים על שלדות "29 כאלה ואחרותואנו מנסים להדביק את הקצב ...ללא הצלחה ממשית.בדיקה לאחר מכן אישרה את העובדות... שאר הקבוצה בקצב של 22 קמ"ש! שלא תבינו אותי לא נכון – אני אמנם רוכב חובבן אך בתדירות של 4 רכיבות שבועיות כאשר שתיים מהן בקבוצה (חזקה ), ועד צמד רכיבות נפח ומהירות להשלמת החבילה של 100+ ק"מ בעצימות בינונית \ גבוהה.עם כל הצניעות אני רוכב עם עשרות רבות של רוכבים ברמות שונות ואף אחד מהם (עדיין) לא חזר אלי עם "אתה מעכב את הקבוצה" נו טוב ... עוד נחזור לזה ..

בדרך צפונה הביתה נפלה ההחלטה שיש לבצע מחקר שימצה את העניין המוזר הזה...

המסע הראשוני החל בקריאת חוות דעת כללית ברשת, טכנולוגיות הייצור של היצרנים השונים ועל ההיצע העומד לרשותי בכלל ובארץ בפרט כאשר החיפוש הראשוני כלל מספר הנחות יסוד ודגשים שילוו אותי לאורך המבחן:

1.שיכוך מלא חובה
2.אין הגבלת תקציב (לצורך המבחן בלבד)
3.חדשנות טכנולוגית ורמת הייצור והגימור תוך שימת דגש על בחירת חומרים
4.אחריות ושרות בארץ
5.ביצועים ..ביצועים ..ביצועים ..

כבר בתחילת רכיבות המבחן הראשונות חלק מהתשובות התגלגלו לפתח דלתנו. פיזיקת הגלגל הגדול מספק חוויה יוצאת דופן, דהירה בקלילות,אחיזה גבוהה יותר עם הקרקע,יכולת עבירות מרשימה בכל קנה מידה, טיפול במהמורות ומפגעים נהפך לדבר שולי שכן הגלגל הגדול פשוט דורס \ מדלג לפעמים מבלי "לדווח" לבולם הקדמי וכל העסק זז הרבה יותר מהר ממה שהורגלנו.
במהלך התקופה נבחנו דגמים שונים שעבורי היו נראים כמתאימים הן מבחינת הנחות היסוד הבסיסיות והן מהיכרות קודמת שלי עם היצרנים הנ"ל, מוצרים כמו KONA HEI HEI , NINERPIVOT429 כולל גרסת קרבון, IBIS RIPLEY,YETI SB95, Specialized,TALLBOY SANTA CRUZועוד..

כל הדגמים שנבחנו הציגו כל אחד בתחומו את היתרון היחסי שמאפיין כל יצרן ונציין את הבולטים שבחבורה לדוגמא :

KONA HEI HEI
גיאומטרית שלדה מצוינת בדגמי ה- 29 ועוד יותר טובה בדגמים של 2013-4, למרות שחלק מהדגמים שרכבתי עליהם אינם ליבבני משקל המוצר הנ"ל של KONA בהחלט מרשים בקלילות שהוא מעביר בתחושת הדיווש למוצר ששוקל קרוב ל 13 ק"ג גם יעילות הדיווש ותנוחת הישיבה המצוינתהראויה לשבח לטעמי, התמורה הכללית של המוצר ביחס לתמחור שלו בארץ טובים מאוד.

YETI SB95
YETI כמו רוב המוצרים שלהם שממוצבים בראש הפירמידה או קרוב מאוד לקודקוד בכול מה שקשור לטכנולוגיה, איכות ייצור ובכלל מוצר איכותי...כך גם המחיר (בארץ לפחות).
את ה-95SB קיבלתי לרכיבת מבחן לסופ"ש (תודה רבה לעוזי NEW BIKE משגב). מיותר לציין שזו הייתה אמורה להיות הבחירה הראשונה הטבעית שלי אך הדברים בשטח התגלגלו קצת אחרת... YETI תמיד עשו את הכל בצורה מופתית וגם כאן המצב לא היה שונה, מוצר מעולה מלוטש מבחינת ייצור חיבורים מושלמים וגימור כמו שהיצרן הזה יודע לספק בכל המוצרים שלו.ה-SB95 עמוסי טכנולוגיה הציגו משקל עצמי קצת גבוה למוצר (לפחות בהרכבה של אופני המבחן) והרגשה הייתה קצת כבדה \ מגושמת משהו תוך כדי רכיבה. גם באזורים הטכניים לא היה חיבור בין האופן לרוכב, זאת אולי בגלל תנוחת הרכיבה ו/או הגאומטריה. באופן אישי לא הצלחתי למקד את הסיבות אך כמוצר שלם לא הרגשתי כמו דג במים גם בנושא הזריזות, תנוחת הישיבה וההרגשה הכללית, כנראה עניין אישי של כל רוכב והחיבור בינו לבין המוצר ...

PIVOT429
PIVOT- יצרן קטן ואיכותי מבית היוצר של טיטוס לשעבר, מציג גרסת 29 קרבון, רכבנו עליהם... מוצר מבריק לכל הדעות עם יכולת טכנית מצוינת, היגוי מעולה ותנוחת רכיבה טובה כמו גם עלות תועלת סבירה אך לא חף מבעיות ילדות ומכוון לקהל מאוד מסוים...

באף כתבה לא הכינו אותי למרווח כה נמוך בין השלדה לקרקע. כמובן יש גם יתרונות לגיאומטריה שכזו (מרכז כובד נמוך ואחיזה טובה) אך החשש העיקרי תוך כדי רכיבה עלה במפגשים הטכניים ובכל פעם מחדש כשמכשולים מוגבהים הביאו למפגשי פדלים עם המכשול תוך כדי דיווש,תופעה שהציקה לי מאוד. כאמור ניתן לשפר את התופעה ע"י כניסה עם פדאלים מאוזנים לכל מכשול כאשר אתה צובר מספיק תאוצה ע"מ לסיים את המקטע אך זה כאמור עניין שמצריך תרגול מראש ומפריע באופן בולט לחווית הזרימה בתכנון של ה-PIVOT.בנוסף יש את החשש שניקר אצלי שתחתית השלדה תתלבש לי על איזה סלע בולט בנקודה התחתונה שלה - דבר שיכול בקלות לסיים את חייה כיחידה אחת שלמה.מעבר לכך המשקל העצמי לטעמי הינו קצת גבוה מהמקובל עבור אופניים שכאלו וחלק מהסיבות נעוצות בשלדה שמשקלה גבוה מהרבה מול מוצרים דומים. הדבר אומנם מקנה יתרון בירידות קשות וטכניות במיוחד אך שם זה מתחיל וגם נגמר. ה-PIVOT מכוונות לדעתי וטעמי לרוכבים שאוהבים בעיקר ירידות ואלמנטים טכניים ברמה גבוהה,ורצוי גם עם טנדר שיגרור אותם במעלה ההר לאחר מכן .. ה-PIVOT לא מצליחים לזרוח בעליות והטיפוס עימם איטי משהו ומסורבל קמעה. אם בבקבוק מים חפצה נפשכם לא תוכלו להתקין כזה במשולש בצורה הסטנדרטית המקובלת בגלל מרווח קטן פנימי והדבר יצריך מכם לבחור בקבוק קטן במיוחד אם תתעקשו על אלמנט זה.
עכשיו מה הלאה ??

כל יצרן עם תפיסת העולם שלו, טכנולוגיית ייצור ייחודית ומיליון סיפורים מאחורי. המגוון אדיר והבחירה קשה. אם נכנסים לחנויות לא בטוח תמיד שהתמונה מתבהרת ..אתם בטח מתארים לעצמכם על התגובות עם כל דגם שלקחתי לרכיבה כל פעם מחדש .. תגיד נו .. בחרת כבר ?? כל שבוע אתה על משהו אחר .. מה יהיה איתך ?? אף מוצר לא מתאים לך ?? מה אם אלו .. טובים ?? למה כן ?? למה לא ?? מצלמים SET UP .. מותר ? .. תן סיבוב , ואוו.. כמה עלו ..גם זה לא טוב ? כן טוב ? כך נמשכה לה הסאגה חודשים ארוכים כאשר אני עדיין ממשיך בחיפוש אחרי המוצר המושלם שידליק אצלי את הכיף ברכיבה, שיהיה קליל בהרגשה, שיזרום איתי בסינגלים, שנוכל לטפס ביחד עליות מטורפות בקלילות וגם שנוכל לרדת מסלעות וקטעים טכניים "בעיניים עצומות" לדהור לתוך הסיבובים בגישה מתגרה מול חוקי הפיזיקה,ושנרגיש את החיבור המושלם והמיידי עם העלייה לאוכף בכל רכיבה. כאמור זה עדיין לא הגיע..

יום שישי -עוד סופ"ש רגיל ואני מגיע לרכיבת כיף באלון הגליל. דרור ושלומית מקבלים אותי בברכה "הגעת בזמן" זורקים לי באוויר . אני מסתכל סביבי, מדברים אלי ??? לא הייתי בטוח. אני מקדים בחצי שעה את זמן היציאה לרכיבה ... בנאדם ..על הוא מדבר? ..."הגעת בזמן לרכב על ה RIPLEY"" יורה בשנית והפעם מפרט.שקט באוויר. מי שהיה נוכח לא הבין על מה מדובר בכלל, ואלה שמחוברים לעולם האופנייםבהלם.. מה הגיעו? איך לא אמרו להם קודם.. איפה.. מה ..מי ..מה ..תראה ...מיותר לציין שאני בשלבים מתקדמים לאחר שכבר "נמדד " כמעט כל מוצר אפשרי.




מבט מהיר על הכלה ..


שילדה יפיפייה עם קימורים מחמיאים מאוד, עבודת קרבון מדהימה כראוי ליצרן שעוסק רק בחומר גלם זה. כבילה שתוכננה בתוך השילדה עצמה כיאה לעדכונים האחרונים בעולם, מוצר עמוס טכנולוגיה החל ב DW LINK פטנט רשום ע"ש Dave Weagle וכלה במערכת שיכוך האקסצנטרית ממוסבת משלימה ושהוטמעה בצורה מעוררת התפעלות בתוך השלדה.
נו .. טוב.. מתי לוקחים את הכלה לרכיבת מבחן ראשונה?
דרור מאלון הגליל מהסס... ניסיון העבר מורה כי הוא לוקח לאחר הרכבה ראשונה את המוצר לרכיבה ראשונה לפני שמישהו בכלל עולה עליהם. תודו יש בזה משהו מין ההיגיון.כל זה לא עוזר.אני מגביר את הלחץ במתינות אך בנחישות..."דרור מתי אפשר להעביר הילוך ולקחת את הכלה לרכיבת מבחן עוד היום ??" סוכם כי תושלם ההרכבה עד לפרט האחרון (כמו שאני אוהב), תבוצע סידרת בדיקות הבטחת איכות לוודא שהכול במקום ועובד כנדרש, ומחר כבר אפשר לצאת לדרך.

מתדלקים לפני יציאה ...



כיוונים קלים של לחצי אוויר בבולמים,צמיגים, ולדרך .. בכול אופני המבחן שלקחנו אני מקפיד לרכב באותם מקומות המוכרים לי היטב וזאת על מנת לקחת את המוצר לקצה בכל הקשור לביצועי השלדה,אחיזה,יכולת דינמית ושינויי כיוון בסינגלים מהירים בשילוב עם טיפוס בריא וגם ירידות רצוי עם מסלעות - כמובן הכול תוך כדי לקיחת זמנים על השעון אל מול תוצאות קודמות במוצרים אחרים ובהשוואה ל 26" האהובות שלי..
דיווש ראשון .. ואתה מיד מרגיש את שמדובר במשהו אחר מהיר ..שקט .. וקל לתנועה ולתמרון .. אחיזה פנומנאלית, אתה יושב נטוע בתוך השלדה - הרגשה שלא מוכרת לנו ממחוזות בהם ביקרנו עד כה, נכנסים לסינגלים הקצב מסחרר תוך הטיות צד ללא מצמוץ של השלדה, מעלים הילוך וגם חיוך... וממשיכים להקשות ..תוקפים את הסיבובים מהפנימי לפנימי בכוונה ..מתגרים בקצה גבול האחיזה של הצמיגים המצוינים של מקסיס שהולבשו לכבודנו (2.2 IKON מאחורה ARDENT 2.2 מקדימה) כל זאת כאמור ללא ציוץ. ה-RIPLEY ממשיכים באותו קו תוך שמירה על אחיזה מעוררת התפעלות, ההרגשה מצוינת, התנהגות שלדה מופתית. IBIS עשו עבודה מצוינת מכל הקשור לשינויי כיוון תוך כדי רכיבה בסינגלים צפופים ומהירים ואחד הגורמים שזיהינו הוא המרחקים בין ציר הגלגל הקדמי לאחורי, IBIS קיצרובאופן ברור את המרחק בין האופנים כך שהדבר יצר כלי מאוד זריז שקשוב לכל שינוי במגמת התנועה. מגיעים לאזורי מהמורות שחוזרים על עצמם במרחקים קצרים בדומה לתוואי השטח המדברי שלפעמים פרוסים לרוחב הנתיב, השלדה פשוט מדלגת ללא החזר את המהמורות .. תדהמה! עוצרים מבצעים את הניסוי שוב ... אותה תוצאה !
הסבר: במקטעים הנ"ל מתרחש בדרך כלל החזר המוט כפועל יוצא של תוואי שטח אל עבר הרוכב כאשר האוכף ומוט האוכף נדחף כלפי מעלה חזרה בכל מהמורה שכזו - כך לפחות היה בכול הדגמים שרכבנו עד כה. בהתחלה לא היה ברור מה קורה, מעלים את אטם הגובה של הבולם האחורי ומצמידים אותו ע"מ להבין האם יש תנועה בכלל. תוצאה: האטם זז כ 2/3 מרחק! כלומר השלדה עובדת ומגהצת את המהמורת אך הרוכב לא מרגיש כלל את ההחזר מהמוט כיסא. לימים לאחר שחקרנו את הנושא הבנו ששילוב הפטנט של DW בשילוב המערכת האקסצנטרית הממוסבת הוא זה שמאפשר לבלוע בצורה מושלמת שכזו את ההחזר מהקרקע (REBOUND), בהחלט תענוג שכל אחד חייב לעצמו. מעבר לאפקט המדהים הדבר מאפשר רכיבה במהירויות גבוהות על מהמורות שחוזרות על עצמם בתדירות גבוהה ומעבר לכך יש נוחות מדהימה בשילוב של צמד המכלולים הנ"ל גם ברכיבה רגועה ונינוחה. מיותר לציין שמערכת 20 הילוכים פשוט תפורה לסוס מרוץ שכזה.
סיכום: בכתבה זו שמהווה חלק ראשון בסדרת כתבות רכבנו כברת דרך ארוכה על מנת לגלות כי היצרנים עברו דרך תהליך ארוך של תכנון וביצוע,חלקם מוצלח חלקם פחות אך היום ניתן לקבל סוס מנצח כדוגמת ה-RIPLEY עם כל היתרונות של אופני" 26 בתוספת היתרונות של ה- 29 ואת המגרעות להשאיר מאחור לכאלה שמתפשרים על פחות מהטוב ביותר שמציע עולם האופניים.
לאחר שרכבתי על ה-RIPLAYהייתה הפרידה מזוג אופניים מופלא זה בסופו של יום הזה, קשה.עם הרבה מבטים פליאות \מחשבות על מוצר מלוטש, החל בבחירת החומרים והטכנולוגיה דרך היישום הבנייה והעיצוב המקסים וכלה בביצועים בשטח שהשאירו אצלי טעם של עוד ..
ובהמשך....
חלק שני בסדרת הכתבותהSET UPהמנצח עבור הRIPLEY כיוונים שיעזרו לכם להתעופף ובחירת המכלולים המושלמת עבור שלדה ראויה.


נתראה שוב בקרוב...
גולן.

 
 טיול בספרד, הקבוצות והספונסרים, רשימה ראשונה...
טיול בספרד, הקבוצות והספונסרים, רשימה ראשונה וואלטה 2012 להמשך
 מתוסכלת לחשוב שאולי בעצם, אין לי את זה...
מתוסכלת לחשוב שאולי בעצם, אין לי את זה כתבה-מאמר חווייתי מאת טל דויד, רוכבת אופניים. להמשך


לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של גולן לוי...
 לתצוגת פורום
IBIS RIPLEY הדבר הבא בעולם האופניים?
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
לדרוג הכתבה יש לבחור בין הר אחד לחמישה הרים
פצצה 5 4 3 2 1 חלש 
מספר מדרגים: 69    דרוג כללי: 3.75

––––– אודות הרים  –––  יצירת קשר  ––––  רשימת הדיוור  ––––  תנאי שימוש
אומניבייס בע"מ 2001 - 2017