הרים - אתר האופניים הגדול בישראל

כתבות > מדור טכני
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

   לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!
   רוכב/ת בשעות הערב המאוחרות
   רק עם זריחת החמה
   החום לא עוצר אותי
 
 

קליפלס - מי צריך אותם? כמה זה עולה? הסוגים השונים ומה קורה כשנופלים מחוברים לאופניים?
קרדיט: www.chainreaction.com
הועלה על-ידי: 
עוז נחום לאתר של עוז נחום
22/9/2002, 21:09
פדל SPD
                

   

 מי בכלל צריך את זה? 
בין אם אתם רוכבי שטח או רוכבי כביש הרוצים להשתפר עם הזמן, סביר להניח שמתישהו תרצו לקנות דוושות קליפלס. דוושות קליפלס או בשמן המקוצר והפופולרי SPD (המוצר המוצלח של חברת שימנו) קיימות במספר גרסאות של חברות שונות.
לפני שנרד לפרטים, עלינו להסביר את הצורך בנעליים ודוושות הללו.
הדוושות באופניים משמשות למטרה אחת בלבד - כאמצעי להעברת כוח מהרגליים לאופניים. לרכיבות פשוטות מסביב לשכונה הן לא צריכות להיות משוכללות, מספיקות רק שתי חתיכות פלסטיק או מתכת עם זיזים להגברת החיכוך עם הנעל. אבל אם ברצונכם לרכב רכיבות ארוכות יותר תרוויחו המון ממעבר לדוושות משוכללות יותר מהסיבות הבאות:
 חיבור לפדל יאפשר פידול ב-360 מעלות וקבלת תפוקת כוח פידול מוגבר בכ 25-30 אחוזים יותר.
 חיבור לפדל יגרום להנחת הנעל במיקום בו מומלץ לשים את כף הרגל.
 העברת כוח לאופניים בלי לגרום ללחץ רב על כף הרגל, עובדה זו תחסוך מכם יבלות וזיעה וכאבים בקרסול (וגם תציל את הגרביים שלכם).
 שימוש בקליפלס יחסוך מכם את ההתרכזות במיקום כף הרגל על הדוושה, ויספק הנאה רבה יותר.
 בהעדר נעילה מוחלטת של כף הרגל שלכם לדוושה ניתן בקלות להחליק ולשלוח את כף הרגל לתוך הגלגל במקרה הטוב, במקרה הרע גיד אכילס שלכם ייתקע בגלגל השיניים של הקראנק. אמנם לא סביר שזה יקרה ברכיבה קצרה מסביב לבית, אבל בטיול ארוך המשלב ירידות בשטח ועליות מלאות אבנים בהחלט יש סיכוי כזה…
(לי זה קרה פעם בעת רכיבה עם סנדלים, לא מומלץ במיוחד, חמישה תפרים, וכמעט נזק תמידי לגיד אכילס. בלי קשר לאם תקנו קליפלס או לא, הערת בטיחות, לעולם לעולם אל תרכבו עם סנדלים, אפילו לא בשכונה !).


ארכובות נעליים - השיטה הישנה.


פדאל SPDR של חברת Shimano - מיועד לכביש בלבד.

בעבר הדוושות היו פשוט שטוחות או שהיו להן ארכובות נעליים (מערכת רצועות וברזל או פלסטיק שהחזיקו את החלק הקדמי של הנעל במקום). הארכובות נסגרו בעזרת רצועות שאותן היה צריך לשחרר או למתוח בהתאם לרצון לנעול את כף הרגל או לשחררה. גם היום ניתן לראות ארכובות כאלה על אופניים ברמות בינוניות. ארכובות אלו הן זולות ואינן מצריכות שימוש בנעל מיוחדת. אולם בשימוש בנעל רגילה הן נוטות למקד את כוח הדיווש בחלק מסוים של כף הרגל וגורמות לנפיחות וכאבים בזמן רכיבות ארוכות וזאת מכיוון שכף הרגל מתעקמת מסביב לדוושה. עוד דבר שיש לקחת בחשבון הוא עצירה פתאומית כשהרצועות מתוחות והרגל "כלואה" בארכובה… כמובן שאפשר פשוט להשאיר את הרצועות רפויות, אז צריך להתרכז במיקום כף הרגל על הדוושה. אם החלטתם להדק את הרצועות, צריך לשחרר אותן לפני עצירה, תוך כדי נסיעה. פעולה מסוכנת למדי, ולא מומלצת במיוחד…


קליטים המיועדים לאופני הרים - מתחברים לסוליית הנעל.

 בקיצור רוצים לקנות קליפלס? 
בשימוש בדוושות קליפלס יש צורך בנעליי רכיבה "מיוחדות" המתאימות להתקנת קליט המתחבר לדוושה. ניתן למצוא גם נעליים שנראות כמו נעלי ספורט רגילות, או אפילו נעליים אלגנטיות מספיק כדי לרדת מהאופניים ולהיכנס לבר השכונתי. הקליט (או בשמו העברי המחבר) מחבר את הנעליים לדוושה בתנועה קלילה ומהירה בלי צורך להושיט יד להדק/לשחרר רצועות, ולחילופין מאפשר גם התנתקות מהירה ופשוטה.
כמובן שלא הניתוק הפשוט מדאיג אלא איך עוצרים עצירה פתאומית בלי ליפול?! והאמת זה הרבה יותר פשוט לביצוע. דוושות ונעליים המכוונים כמו שצריך יאפשרו חיבור ושיחרור מהירים יותר מארכובות ורצועות. כמעט בכל דוושת קליפלס כל שתצטרכו לעשות כדי להתנתק הוא לסובב את העקב החוצה מכיוון האופניים, וכף הרגל משוחררת.

הנה קישור לסקר בנושא "האם אתם מחוברים לפדל בקטעים טכניים?"

 אז מה עושה את הנעליים מיוחדות? 
נעלי רכיבה איכותיות צריכות להיות קלות, נוחות וכמובן שעליהן להעביר כוח ביעילות רבה מאוד לאופניים מבלי לגרום כאבים ונפיחות בכף הרגל.
ישנן נעלי רכיבה המותאמות גם להליכה על מדרכות, ישנן גם כאלו המצוידות בזיזים המאפשרים, כמו בנעלי טיולים, אחיזה בסלעים, וישנן נעלי רכיבה המותאמות לרכיבה בלבד. בין יצרני הנעליים תמצאו כמעט את כל חברות האופניים הגדולות, וחברות המתמכות ביצור עזרים. בין המותגים הנמכרים בארץ ניתן למנות את קנונדייל, Garnae, לוק, שימנו, ספשלייזד, נייק, Answer, אקסו, ועוד רבים וטובים, המחירים נעים בין 200 ל800- ש"ח. נעליים טובות בדרך כלל יהיו עמידות יותר מנעלי הליכה רגילות. לא צריך להיבהל מהמחיר, נעל טובה יכולה להחזיק גם שלוש שנים של רכיבה אינטנסיבית בשטח בכל תנאי.


נעלי SPD הדומות לנעליים רגילות - ניתן לראות בסוליה את מקום חיבור הקליט.


נעלי SPD - ניתן לראות בסוליה את מקום חיבור הקליט.

 אילו סוגי דוושות יש?  
שני סוגים בסיסיים נפוצים בשוק, ולאחרונה ישנם עוד כל מיני פתרונות יצירתיים.

דוושות ונעליים בהם המחבר נמצא בתחתית הנעל מחוץ לסולייה - מערכת זו מותאמת לרכיבה בלבד, והיא נמצאת באופניי כביש, ואינה מומלצת בשום פנים ואופן לרכיבת שטח, שם נדרשים לא פעם לרדת מהאופניים וללכת בשטח.

דוושות ונעליים בהם המחבר נמצא בתוך הסולייה - מערכת זו מאפשרת ללכת כרגיל בשעת הצורך, מערכות אלו עוצבו לרכיבת שטח, אך ניתן להשתמש בהם גם לאופני כביש (למי שיש שני זוגות אופנים ולא רוצה כפל מערכות וכפל חור בכיס).

אז למה בעצם צריך נעל מהסוג הראשון? בעיקר משום החיסכון במשקל, אין סוליית גומי מסביב למחבר, וגם משום שמערכות מסוימות מעניקות משטח מגע גדול יותר עם הדוושה כך שהיום נעליי שטח ברמות גבוהות שוקלות לא פחות מנעלי כביש, ומעבירות כוח לדוושה ביעילות כמעט זהה.
פירוט חלקי של הסוגים הקיימים מצורף בסוף הכתבה.

 כמה זה עולה לנו? 
דוושות איכותיות לרכיבת כביש עולות ברמת ההתחלה 350 ש"ח ויכולות להגיע גם ל-900 ש"ח לדגמים יוקרתיים של חברות כגון LOOK. כיום ניתן לרכוש דוושה הנותנת לכף הרגל אפשרות "ציפה", כלומר הנעילה של כף הרגל לתוך הדוושה אינה אבסולוטית וישנו חופש ציפה\סיבוב של כמה מעלות (בדרך כלל 5 עד 9 מעלות, הזווית שבין קו הברך לקרסול). לאפשרות ציפה חשיבות רבה לבריאות הברך כיוון שהיא מאפשרת חופש לקרסול ולברך להתכופף בהתאם ליציבה הטבעית שלכם. בעבר, אפשרות זו לא הייתה וכיוון לא נכון של הדוושה והמחבר יכל לגרום לפציעה חמורה בברך.

דוושות איכותיות לרכיבת שטח ניתן למצוא החל ממאתיים שקלים. מגוון היצרנים גדול: שימנו, אייקון, בונטרייגר, Look, וולו, ריטצ'י ועוד יצרנים אחרים. ניתן למצוא גם דגמים שבהם ניתן להתחבר משני הצדדים, או דגמים שבהם הדוושות נמצאים בתוך כלוב פדל מברזל, המתאימים גם לרכיבה עם נעליים פשוטות, או אפילו דוושות שבהם צד עם מערכת חיבור ובצד השני דוושה שטוח. כאמור אלו דוושות שיוצרו במקור לרכיבת שטח, אך הן גם מעולות לרכיבת כביש. גם כאן ניתן למצוא דוושות עם יכולת ציפה לשמירה על בריאות הברכיים.

לסקירות בנושא פדלי שטח.
לסקירות בנושא פדלי כביש.

 חיקויים ושאר מרעין זולים שיש להיזהר מהם 
ישנם חיקויים רבים למערכות המוצלחות האלה, ברוב המקרים החיסכון לא יהיה משמעותי דיו כדי להתפשר על מערכת גרועה. לעתים מדובר בחיקוי זול של דוושות מעולות שיצא להם מוניטין טוב (לדוגמה שימנו) שהחיבור אליהם קשה והשחרור בעייתי, או דגמים זולים שאחרי שתי רכיבות קפיץ הכיוון של הדוושה נופל ללא חזור אי שם בפארק בריטניה, וכיוצא באלו צרות. בקיצור אל תתפשרו על משהו לא מוכר, קחו חוות דעת מחברים לרכיבה.

 כיוון נכון של הדוושות והמחבר 
למרות שהסבירות לפציעה בברך ירדה בעקבות הציפה ישנם כמה דברים שצריך לדעת על כיוון נכון של הדוושה והמחבר.
זווית החיבור - בדרך כלל מכוונים את המחבר כך שבהכנסה לדוושה קדמת הנעל נוטה קצת פנימה, על מנת שהחלק האחורי של הקרסול לא יתחכך בקראנק. בזווית זו רוב הדוושות מאפשרות תנועת יציאה מהדוושה שהיא חורגת מהתנוחה הנורמלית של הקרסול, ובכל זאת מאפשרת חופש תנועה ניכר לכף הרגל. למי שסובל ממגבלה בסיבוב הקרסול החוצה ניתן לשנות את הזווית של המחבר בתחתית הנעל, כך שתנועת השחרור מהדוושה תהיה קצרה יותר.
מיקום המחבר בנעל - נתחיל בחיבור המחבר כך שהדוושה ממוקמת בדיוק מתחת לכרית כף הרגל. מיקום זה מאופיין בהעברת כוח גבוהה לדוושה מבלי להפעיל לחץ מופרז על הברך. אולם למי שסבלו בעבר מבעיות ברכיים נמליץ לנסות להעביר את המחבר מעט אל אחורי הנעל, ובכך נפחית משמעותית את הלחץ המוחזר מהדוושות אל כף הרגל והברך.

 נ-פ-י-ל-ו-ת… 

אה…הנושא הכואב. האמת, היא שברגע שמתרגלים לשחרור המהיר, כמעט ולא קורה שנעצרים בלי לשחרר לפחות רגל אחת שמספיקה כדי להתייצב ולא ליפול. למרבה ההפתעה אחרי כמה שבועות של שימוש אפילו בעלייה טכנית כשמאבדים אחיזה במהירות ממש איטית לא נופלים על הצד. אולם בימים הראשונים שבהם משתמשים בקליפלס קורה ששוכחים לסובב את כף הרגל הצידה ובמקום זה מושכים בחוזקה את הרגל למעלה. במקרה של עצירה ללא שיחרור נופלים הצידה מחוברים לאופניים. פאדיחה, אבל אתם לא הראשונים שזה קורה להם. אז תתנחמו, תנקו את השריטות בכתפיים וברגליים ותמשיכו הלאה אל רכיבות מאושרות יותר כשאתם והאופניים מחוברים יותר זה לזה…
ראוי לציין שכבר נשמעו מיקרים של רוכבים שנפלו במצב עצירה ואפילו ללא חיבור לדוושות ושברו יד - שימו לב והזהרו.

 אמצעי זהירות 
קניתם דוושות ונעליים חדשות, מזל טוב!!! אל תרוצו למרכז מיר"ב לנסות אותם. לא מומלץ ליפול מהגשרים של פלמר כשאתם מחוברים לאופניים. למרות שאם מישהו מתעקש לעשות את זה, תצלמו לאתר, אני אישית אקנה לכם קסדה חדשה.
חברו את הדוושות החדשות לאופניים, הצטיידו בקסדה. לא מומלץ ליפול על הצד בלי קסדה. לכו למקום שקט בו אפשר לרכב עם עוד חבר או שניים שכבר בקיאים בדוושות ובנפילות והתחילו בנסיעה. תרגלו התחברות בעמידה, תרגלו התחברות תוך כדי נסיעה. אחרי שקלטתם איך מתחברים, תרגלו ניתוק תוך כדי נסיעה. תרגלתם את הטכניקה וקלטתם? יופי. עכשיו תרגלו בלימה והוצאת רגל אחת. מכאן והלאה נסו לתרגל במקומות בהם תהיה הנפילה רכה. מומלץ לתרגל על דשא. לכו למקום שבו אתם יודעים שתיפלו על שיחים, עדיף כמה קוצים בישבן על פני עצם בריח שבורה. ובטיול הבא שלכם עם חברים נסו לא לתת בראש, אני יודע יש לכם נעליים חדשות ודוושות קליפלס מ-ג-נ-י-ב-ו-ת שצריך להראות לכול הטור - הזהרו. רכבו מאחור במקום בו תוכלו לרכב לאט יותר עד שתקלטו את הטכניקה לשחרור מהיר של הרגל בלי ליפול ולעצור את כולם בדיוק באמצע הסינגל של הר חורשן.

 סוגי המוצרים הקיימים 

שימנו חד צדדי - מאפשר חיבור בצד אחד.


שימנו דו צדדי עם קלוב - מאפשר רכיבה עם ובלי חיבור משני צדדיו.


מקציף הביצים - ארבעה כיווני חיבור ומרחק נעל-ציר מוקטן וניקוי בוץ קל.


דוושות הצפרדע לא מיובאות לארץ.


הפדלים של TIME מאפשרים 15% ציפה וניקוי בוץ קל.


פדאל בסגנון LOOK - פדאל המיועד לכביש בלבד.

ראוי לציין שרכיבה עם חיבורים לפדלים מהווה סיכון ואין כתבה זו באה להמליץ לעשות כך.
אם החלטתם להכנס לעולם הקליפלס אתם עושים זאת על אחריותכם.

כתבה נוספת:
"טיפול תקופתי בפדל קליפלס".

קרדיט: www.chainreaction.com
 
 איך נמנע נקרים...
איך נמנע נקרים או איך להביא לחסכון בפנימיות, כסף וזמן תיקונים להמשך
 כך תנקה את אופנייך...
כך תנקה את אופנייך ניקוי האופניים היא פעולת תחזוקה קלה אך חשובה להקטנת בלאי האופניים, אופניים נקיים ומערכות משומנות יזדקקו פחות להחלפת חלקים, יסעו בצורה חלקה יותר וההנאה מהרכיבה תגדל. ובנוסף, הרבה יותר כיף לרכוב על אופניים מבריקי להמשך


לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של עוז נחום...
 לתצוגת פורום
כל מה שרציתם לדעת על קליפלס
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
 17/8/2007 :18:48 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  שרון לנדאו עם תוכן  פדל
 20/5/2006 :12:46 משתמש אנונימי  BPT11 עם תוכן  חיבור SPD
 2/3/2005 :07:13 משתמש אנונימי  זהר עם תוכן  מאוחר מדי
 2/12/2004 :14:42 משתמש אנונימי  עידן ללא תוכן  אלון הטריאליסט מרחובות כנס בבקשה
 2/12/2004 :14:45 משתמש אנונימי  עידן עם תוכן  אני מרחובות ושמעתי שאתה רוכב טריאל......כנס...
 15/1/2005 :18:38 משתמש אנונימי  yiftah עם תוכן   גם אני טריאליסט
 26/11/2004 :10:46 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  נעם כהן עם תוכן  מישהו יודע מי מייבא את wellgo?
 30/11/2004 :14:24 משתמש אנונימי  אריק עם תוכן  c.t.c
 21/4/2005 :19:41 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  פז רימוני עם תוכן  אני קניתי welgo..
 18/10/2002 :14:44 משתמש אנונימי  דוד שירי עם תוכן  החלה כתבה!!!!!!!
 9/10/2002 :20:03 משתמש אנונימי  איילוש עם תוכן  מידת נעל גדולה
 3/10/2002 :21:54 משתמש אנונימי  עוז עם תוכן  נו, טוב אתה גורר אותי לזה בכוח...
 2/10/2002 :23:00 משתמש אנונימי  רוני עם תוכן  כל זאת אם המחיר זהה לא כדאי?
 2/10/2002 :19:26 משתמש אנונימי  עוז עם תוכן  משקלים
 2/10/2002 :12:18 משתמש אנונימי  רוני עם תוכן  אולי תוסיף טבלת משקלים
 26/9/2002 :22:31 משתמש אנונימי  עומר יגאל עם תוכן  סחתיין על המקצוענות
 24/9/2002 :16:06 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  איתי רוזנבלום עם תוכן  המלצות...
 24/9/2002 :14:10 משתמש אנונימי  shimano m545 עם תוכן  כתבה מצויינת
 23/9/2002 :07:53 משתמש אנונימי  מוטי כהן עם תוכן  shimano 545
 7/7/2019 :23:29 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  YM עם תוכן  תשובה
 23/9/2002 :03:10 משתמש אנונימי  אייל עם תוכן  היי עוז
 22/9/2002 :23:14 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  איתי רוזנבלום עם תוכן  התכוונתי...
 22/9/2002 :23:03 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  דרור סופר עם תוכן  לאיתי
 22/9/2002 :22:54 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  איתי רוזנבלום עם תוכן  לדעתי זה הכי מסוכן...
 22/9/2002 :22:40 משתמש אנונימי  עידו בר-תנא עם תוכן  אלטרנטיבה לקליפלס - power grips!
 22/9/2002 :22:31 משתמש אנונימי  עוז נחום עם תוכן  קישורים למקציף ולצפרדע
 22/9/2002 :21:53 משתמש אנונימי  רונן עם תוכן  מדהים לראות את מידת ההשקעה בכתבה הזו.
 22/9/2002 :21:14 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  איתי רוזנבלום עם תוכן  דוושת הצפרדע לא מיובאת לארץ מסיבה פשוטה...


[ ]
לפרסום זה יש: 28 הודעות

לדרוג הכתבה יש לבחור בין הר אחד לחמישה הרים
פצצה 5 4 3 2 1 חלש 
מספר מדרגים: 138    דרוג כללי: 3.77

––––– אודות הרים  –––  יצירת קשר  ––––  רשימת הדיוור  ––––  תנאי שימוש
אומניבייס בע"מ 2001 - 2019