הרים - אתר האופניים הגדול בישראל

כתבות > מדור טכני
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

   לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!
   רוכב/ת בשעות הערב המאוחרות
   רק עם זריחת החמה
   החום לא עוצר אותי
 
 

בכתבה זו אפרט הכל על מזלגות בולמי זעזועים - מאיזה חלקים מורכב הבולם? מה תפקיד הכיוונים השונים? מהם מזלגות טריפל? כמה מהלך מומלץ לכל רכיבה? ועוד...
מאת:  רונן צור לאתר של רונן צור
5/12/2002, 09:19

                

   

 רקע כללי 
הבולם תורם לספיגת מהמורות ובעצם לשיפור האחיזה של הגלגל הקדמי על פני השטח. הבולם הינו תנאי הכרחי לבטיחות במקרים שונים.
בולמי הזעזועים המוכרים לנו על אופני ההרים הנם צאצאיהם של הבולמים המגושמים על אופנועי השטח.
תחילתה של מגמה זו הייתה במהלך שנות התשעים. בתחילה היו הבולמים מבוססים קפיץ. לאחר מכן שוכללו הבולמים על-ידי הוספת אלמנט ספיגה אמיתי תוך שימוש באלסטומרים. כיום אנו עדים לטכנולוגיות מתקדמות ביותר על בולמים שונים, ויש היצע רב של בולמים.
ממה מורכב המזלג? מהם הכפתורים האלו שמורכבים עליו? איך להתאים את אופי המזלג לסגנון הרכיבה של הרוכב?
בכתבה זו אנסה לעשות קצת סדר בבלגאן, ולפרט על הסוגים והאפשרויות של בולמי הזעזועים.

 המבנה החיצוני של המזלג 


בנקודה האדומה
- מוט ההיגוי (סטירר): מוט ההיגוי הוא צינור המחובר אל הכתר מצידו האחד עובר דרך מיסבי צינור הראש ומתחבר ולסטם מצידו השני. הסטירר עשוי בדרך כלל מפלדה חזקה וכבדה, במזלגות יקרים יותר ניתן למצוא גם סטיררים העשויים מאלמניום מחוזק. במזלגות התחרותיים בהם אחת המטרות החשובות היא חסכון במשקל, ניתן למצוא גם סטיררים המיוצרים מקרבון שהוא קל יותר אך גם פחות קשיח.
קיימות שלוש מידות אופייניות לסטירר:
1.125" - המידה הזו היא הסטנדרט העולמי. המידה הזאת נמצאת בשימוש כמעט בכל המזלגות והיא מספקת קשיחות סבירה וסטנדרטיות בייצור התורמת לחסכון בעלויות.
1.5" - המידה הזו מצויה בסדרת מזלגות הפרירייד השרמן. המידה הזו אמורה לספק קשיחות צידית גבוהה יותר המתאימה לדרישות התובעניות של רוכבי הפרירייד.
2.0" - המידה הזו מצויה ב- Head-Shok המיוצר על ידי חברת קנונדייל. צינור סטירר זה הנו קשיח באופן יוצא דופן.


בנקודה הירוקה - כתר: הכתר המיוצר בד"כ מאלומיניום (במזלגות המאוד יקרים הוא מיוצר מקרבון) הנו החלק הנמצא בראשו של הבולם והוא מחבר בין הצינורותיו הפנימיים של הבולם - בינם לבין עצמם ובינם לבין הסטירר. רחוקות מאוד עשוי חלק זה מקרבון להורדת משקל.

בנקודה הכחולה - הצינורות הפנימיים: הצינורות הפנימיים הם חלקים המכילים בתוכם את מכלולי הבולם והם שיוצרים את עבודת השיכוך. צינורות אלו עשויים מאלומיניום, ולעיתים רחוקות גם מפלדה מצופה בכרום כמו בסיד. בתעשית יצור הבולמים קיימות חברות המתמחות במתכות והן מקבלות על עצמן את ייצורם של חלקי בולם אלה. לדוגמה: חברת Easton מייצרת את צינורות בולמי ה 2003 של חברת רוקשוקס. כמו בכל חלקי הבולם גם לקוטר הצינורות הפנימיים חשיבות גדולה לקשיחותו הכללית.
28.6 מ"מ - ניתן למצוא קוטר זה במזלגות התחרותיים ובפשוטים כאחד. בולם טוב הבנוי עם צינורות אלה מתאפיין בקשיחות צידית בינונית מחד, ובמשקל קל מאידך.
30.0 מ"מ - ניתן למצוא קוטר זה בשימוש עלידי מזלגות השבילים. הקוטר מספק קשיחות צידית טובה מאוד עם פשרה במשקל.
32.0 מ"מ - קוטר זה מצוי ב"פוקס"ים, בחלק ממזלגות הפרירייד של מאניטו ומרזוקי, ובחלק ממזלגות הטריפלים. קשיחותם מציינת ומשקלם כבד.
40.0 מ"מ ומעלה - קוטר הנמצא במזלגות טריפל שקשיחותם היא יתרונם העיקרי ומשקלם הכבד לא מהווה בעיה.

בנקודה השחורה - אטמים: האטמים נמצאים בין הצינורות הפנימיים לחיצוניים, ומונעים מלכלוך, מים ואבק (שבדרך כלל נדבקים לצינורות הפנימיים) להיכנס אל תוך הצינורות החיצוניים בעת הכיווץ, ומונעים גם משמן לצאת החוצה בעת ההחזרה.

בנקודה האפורה - גשר (קשת חיזוק): הגשר מחבר בין שני הרגליים ותפקידו למנוע מהמזלג להתעוות תחת עומסים (גמישות). בשנת 2002 הציגה מאניטו גשר אחורי (בדרך כלל הוא מקדימה). לפי מאניטו הקשת שלה משפרת משמעותית את קשיחות המזלג לעומת מזלגות אחרים.

בנקודה הצהובה - בוסים: חיבור למעצורי .V-Brakes

בנקודה הכתומה - צינורות חיצוניים (רגליים): הרגליים הם הגוף החיצוני של המזלג, עשויים בדרך כלל ממגנזיום והם בעצם תורמים את מרבית הקשיחות למזלג.

בנקודה החומה - דרופ-אאוטים: החיבור של המזלג לנאבה הקדמית.

לא בתמונה - הכנה לדיסקים: הכנה מיוחדת שעליה אמורים להתחבר מעצור הדיסק.

 מזלגות חד כתריים 
המזלגות יחידי הכתר מצויים על רוב האופניים, ומתחלקים לשלושה סוגים - בולמי אוויר, סלילי מתכת (קפיץ שמן), ובולמי אלסטומר.
בולמי אוויר: בתוך הבולם יש מיכל, שלתוכו נדחס האוויר. קפיץ האוויר יהיה פחות אקטיבי במהמורות הקטנות, אך לא יינעל במהמורות הגדולות. בולם אוויר יהווה את הבחירה הראשונה ליבבני משקל כי משקלו נמוך יחסית, אך יש לו נטייה גדולה לדליפת אוויר והוא נוטה יותר להידבקויות.
בולמי קפיץ שמן: קפיץ שמן טוב תמיד יעבוד טוב יותר מקפיץ אוויר. קפיץ שמן ניחן בספיגה מעולה של המהמורות הקטנות, תחזוקה קלה, עמידות ופשטות, אך הוא כבד בהרבה מבולמי אוויר.
בולמי אלסטומר: גומי מוקצף וקפיצי. נפוץ בבולמים הפשוטים יותר. בולם אלסטומר כמעט ואינו דורש תחזוקה, בעל שיכוך החזרה טבעי, אך הוא אינו מתאים למהלכים ארוכים והבלאי שלו גבוה.

 מזלגות Triple Clamp 
מזלגות אלו נקראים כך משום שהם משולשי-תפס. הם נקראים גם מזלגות Double-Crown משום שהם דו-כתרים. מזלגות אלו באו מעולם האופנועים, והם דומים לאחיהם הגדולים בכך שגם להם יש כתר עליון מעל צינור הראש (מתחת לStem) ועוד כתר מתחת לצינור הראש (כמו בכל מזלג יחיד כתר) ובין שני הכתרים מחובר הסטירר. במצב כזה, סיבוב מוגזם של הכידון יגרום למגע בין השלדה לבין הצינורות הפנימיים של המזלג (אל דאגה, יש מגן). צינורות המזלג הם ארוכים מאוד, הרבה יותר ממזלגות יחידי כתר, ומתחברים אחד לשני בשלושה מקומות. מזלגות אלו ניחנים בקשיחות צידית גבוהה מאוד, ויכולים לעמוד בעומסים גבוהים ביותר. מהלך הטריפלים נע בין 5 אינץ' שזה 125 מ"מ, עד 12 אינץ' שזה 300 מ"מ. מזלגות טריפל יהיו כבדים, ויגביהו את חרטום האופניים, ויעזרו מאוד להעביר משקל אחורה. רובם גם יכילו ציר גלגל קדמי בקוטר מעובה של 20 מ"מ ומעלה. קוטר הצינורות הפנימיים במזלגות אלו נע בין 30 מ"מ ל45 מ"מ, ותורם רבות לקשיחות.


מזלג טריפל של רוקשוקס.

 קפיץ שלילי 
זהו פיתוח די חדש, אשר נמצא בבולמי האוויר היקרים כיום. הקפיץ השלילי פותח על ידי רוקשוקס ופעולתו היא פעולה הפוכה מפעולתו של קפיץ רגיל - הוא דוחף את הבולם בכיוון ההפוך, ומשמש כתוספת קטנה למשקל הרוכב. קפיץ זה טוב כי ככה הבולם אקטיבי יותר בבאמפים הקטנים, ועוזר למנוע הדבקויות. עם זאת, קפיץ שלילי הופך את הבולם לרך יותר, וחזק יותר (חיוני לרוכבים שאוהבים להשתולל קצת, או לרוכבים כבדים).
"קפיץ זה יכול לקסום לכם, או לעצבן אתכם - תלוי מה יחסכם לטכנולוגיה" (מגזין אופניים).


 שיכוך 
משנה את אופי בלימת הזעזועים של המזלג, בכיווץ ובהחזרה, על ידי שינוי אופי העברת השמן או האוויר דרך השסתום.
ככל שתוסיפו יותר שיכוך, העברת השמן או האוויר דרך השסתום תואט, ועם זאת רגישות המזלג במהמורות הקטנות תופחת, אך הוא יהיה יעיל יותר בעומסים גבוהים, כגון דרופים, ויעיל יותר בעליות ורכיבות בכביש, משום שכמעט ולא יורגש הנענוע (Bobbing).
פחות שיכוך יאיץ את מעבר השמן, וכך הבולם יהיה רגיש ורך במהמורות הקטנות, אך פחות יעיל בעומסים גבוהים. עם זאת, הנענוע של הבולם יהיה מורגש יותר, ויגרום ליותר בזבוזי כוח.

 כיוונים שונים 
הכיוונים הם אלו שישנו את אופי המזלג, בהתאם לדרישותיו של הרוכב. מזלג טוב יכיל כמה סוגי כיוונים, כדי לאפשר לרוכב להתאים את אופי הבולם לסגנון הרכיבה שלו.

עומס קפיץ בבולמי אוויר - בעזרת משאבה תוכל לכוון את לחץ האוויר בבולם. יותר לחץ יהפוך את הבולם לנוקשה יותר. פחות לחץ יהפוך את הבולם לרך ושוקע יותר.

שיכוך כיווץ - באיזה מהירות יתכווץ הבולם.

שיכוך החזרה- מאט את פעולת ההחזרה. תוכל לשנות את מהירות ההחזרה מאיטית (טובה למכות גדולות) למהירה (הופכת את הבולם לרגיש יותר).


כפתורי הכיוון בכתר הבולם.

עומס התחלתי - כמה כוח צריך להשקיע כדי לגרום לבולם לזוז. יותר עומס התחלתי יהפוך את הבולם לפחות אקטיבי ורגיש, אך חזק יותר במהמורות הגדולות. משמע, הבולם לא יהיה רגיש למהמורות קטנות, אך יהיה יעיל במהמורות הגדולות כגון דרופים ושאר השתוללויות.
פחות עומס התחלתי, יהפוך את הבולם לאקטיבי ורגיש יותר, אך פחות יעיל במהמורות הגדולות. משמע, לבולם תהיה שקיעה ראשונית, והוא יכווץ את מהלכו כשתשענו קדימה, והוא יהיה רגיש יותר במהמורות הקטנות.

Climb It Control - נעילת כיווץ שמצויה על כמה דגמי רוקשוקס, ומאפשרת לרוכב לשנות את שיכוך הבולם מרך לגמרי ועד נעול, ב11 קליקים.

U-Turn - כיוון מהלך חיצוני שמצוי על כמה בולמי רוקשוקס. מאפשר לכוון את מהלך הבולם בין 80 ל125 או בין 63 ל108 על ידי הזזת כפתור.

Rapid Travel Adjust: כיוון מהלך חיצוני שמצוי על כמה בולמי מאניטו. בחירה בין שני מצבי מהלך על ידי סיבוב כפתור.

אנטי-בוב - נעילה שקיימת על כמה מבולמי מאניטו. כפתור שמשנה את מצבו של הבולם מפתוח לנעול, ולהיפך.

נעילה אלקטרונית (ELO) - נעילה שקיימת על דגמי הלפטי של קנונדייל. כפתור ליד הכידון. בעת לחיצה הבולם יינעל ותדלק נורה. בעת לחיצה נוספת הבולם ייפתח והנורה תכבה.

ECC - נעילה חכמה של מרזוקי. בעת שכל הבולמים משתמשים בסגירה של הכיווץ לצורך נעילה, מרזוקי שינו קצת את הסטנדרט, והחליטו לסגור את ההחזרה. זה נותן לבולם לזוז לפי הכיווץ עד לנקודה מסוימת, אבל שומר עליו שלא יחזור לאורכו הנורמאלי, מה שלא רק מונע נענוע, אלא גם מוריד את חרטום האופניים ואת זווית הראש לצורך העברת משקל קדימה לרכיבה קלה יותר בעליות.

 טכנולוגיית הHead-Shok של קנונדייל 
כבר כמה שנים אופני קנונדייל נראים אחרת, וזאת בגלל הבולמים שהיא מייצרת. הבולמים של קנונדייל ניחנים בקשיחות צידית מרבית, וזאת הודות למוט היגוי בקוטר 2 אינץ', וגם במשקל קל מאוד, משום שאצל משתמשים בצינור פנימי יחיד.



Lefty - מזלג קל משובח וקשיח צידית. דמיינו לכם את החלק השמאלי של מזלג טריפל. דורש נאבה מיוחדת ומתאים אך ורק למעצורי דיסק.
Fatty - מזלג יחיד כתר, שהצינור הפנימי שלו נמצא באמצע, מתחת לצינור הראש. בולם זה קל יחסית וקשיח צידית. עם זאת הוא קל מאוד לכיוון משום שכפתור הכיוון שלו נמצא מעל הסטם.

 QR20, Tullio - מה זה השמות האלו? 
ישנם מזלגות מיוחדים שמגיעים עם ציר גלגל קדמי מעובה בקוטר 20 מ"מ, לעומת צירים רגילים בקוטר 9 מ"מ. ציר זה מצוי על מזלגות טריפלים, ועל כמה מזלגות חדי כתר מקצועיים לפרירייד. הוא משפר משמעותית את הקשיחות, ושוקל הרבה. הוא גם דורש נאבה מיוחדת.
QR20 Plus - הגרסה של מרזוקי. קיצור של .Quick Release 20mm
Tullio - הגרסה של רוקשוקס. נקראת על שם טוליו קומפניולו, האיש שהמציא את השחרור המהיר.
למייבריק יש ציר מעובה בקוטר 24 מ"מ, ולFoes יש ציר מעובה בקוטר 30 מ"מ!


שחרור מהיר בקוטר 20 מ"מ.

 אז מה עדיף? מזלג קפיץ שמן או מזלג קפיץ אוויר? 
למזלג קפיץ שמן יש העדפה כי הוא יותר נוח אך זה תלוי בייעוד. יש לציין שבולם אוויר הוא הרבה יותר קל מבולם קפיץ שמן, ולכן הוא יהווה את הבחירה הראשונה לקרוס קאונטרי ולעיתים גם לרכיבות שבילים. מזלג קפיץ שמן מתאים לתנאים אגרסיביים יותר, משום שהוא חזק יותר, ועושה פחות בעיות. הסטנדרט במזלגות טריפל הוא קפיץ שמן, כי אם הם יקפצו 4-5 מטרים עם בולם אוויר, זה די ברור שמיכל האוויר שלו יתפוצץ. אז ככה:
לרכיבת קרוס קאונטרי מומלץ אך ורק בולם אוויר, בגלל המשקל הקל, שהוא מרכיב משמעותי בXC.
לרכיבת שבילים גם מומלץ בולם אוויר אך עם 80-100 מ"מ של מהלך.
לרכיבת שבילים אגרסיבית מומלץ בולם קפיץ שמן עם 100-130 מ"מ של מהלך.
לרכיבת פרירייד ודאונהיל מומלץ אך ורק בולמי קפיץ שמן.
בולמים תחרותיים
המאפיין החשוב ביותר בבולמי XC תחרותיים, הוא המשקל. משקלם של בולמים אלו נע בין 1100 ל1400 גרם. מזלגות אלו עובדים על קפיצי אוויר, ומספקים מהלך של 63-85 מ"מ. בשל המשקל הנמוך, והמינימליסטיות הגבוהה, מזלגות אלו יספקו קשיחות צידית לא טובה עד בינונית. מזלגות אלו בדרך כלל מגיעים עם קשת צרה יחסית, ומספקים מרווח בוץ מספק, ואפשרות לשים צמיגים ברוחב 2.1 מקסימום. במזלגות אלו תהיה בדרך כלל נעילה.

בולמים לרכיבות שבילים
בולמים בעלי משקל סביר: 1500 עד 1700 גרם לדגמים הרגועים, ו1700 עד 1900 לדגמים היותר אגרסיביים. הדגמים הרגועים יעבדו בדרך כלל על קפיץ אוויר ויספקו מהלך נדיב של 80 עד 100 מ"מ. הדגמים האגרסיביים יעבדו בדרך כלל על סלילי מתכת, ויספקו מהלך של 100 עד 125 מ"מ. מזלגות אלו יספקו בדרך כלל קשיחות צידית טובה, מרווח בוץ טוב ואפשרות לשים צמיגים ברוחב 2.4.

בולמים לרכיבות פרירייד
בולמים בעלי משקל לא נמוך (1800 עד 2500 גרם, יעבדו תמיד על סלילי מתכת, ויספקו מהלך של 120 עד 152 מ"מ. מזלגות אלו יצטיינו בקשיחות צידית מעולה, מרווח בוץ טוב מאוד, ואפשרות לשים צמיגים ברוחב של עד 2.7. מזלגות אלו יהיו חזקים מספיק כדי לקבל נחיתות של 2-3 מטר, ויצוידו בשיכוך כיווץ. חלקם הגדול ייתן אפשרות לציר גלגל קדמי בקוטר 20 מ"מ, וחלקם אפילו יהיו טריפלים.

בולמים לרכיבות דאונהיל
בולמים בעלי משקל גבוה (2500 עד 6000 גרם), יעבדו רק על סלילי מתכת, יספקו מהלך של 178 עד 300 מ"מ, ויהיו טריפלים. מזלגות אלו יהיו כבדים, חזקים, ויספקו קשיחות צידית מצוינת. כולם יצוידו בשיכוך כיווץ למהמורות הקטנות והגדולות, כדי להתאים את הבולם שישכך את כל המהמורות של הדרך בלי להיסגר בדרופים. בולמים אלו הם יקרים מאוד, ויספקו מרווח בוץ מצוין, והמקצועיים מביניהם יאפשרו קבלת צמיגים ברוחב 3.0 אינץ'! בולמים אלו יהיו מצוידים בגרסאות שונות ומשונות של ציר גלגל קדמי מעובה.

הבולם של Maverick
ללא ספק הבולם המעניין ביותר שקיים כיום בשוק. מזלג טריפל לרכיבות שבילים אגרסיביות, בעל מהלך משתנה בין 100 ל150 מ"מ, וכיוון שיכוך החזרה. בולם זה שונה מכל הטריפלים בכך שהוא עובד על קפיץ אוויר, בעל ציר גלגל קדמי בקוטר 24 מ"מ (יותר גדול משאר המתחרים), צינורות פנימיים בקוטר של32 מ"מ. הבולם עצמו שוקל 1500 גרם, ומתחבר לסטם מיוחד של Maverick ששוקל 107 גרם - המשקלים האלו הם אמיתיים ואיך הם עושים זאת אני לא יודע.

 מקורות ויעוץ 
בכתיבת הכתבה נעשה שימוש בידע אישי.
אני רוצה להודות למגזין אופניים שהווה מקור איכותי לחלק מידע זה.
אני גם רוצה להודות לקובי יבואן רוקשוקס על היעוץ הטכני.

לחלק ב' של כתבה זו...
 
 הבה נתכונן לרכיבה.......
הבה נתכונן לרכיבה.... כתבה לרוכבים המתחילים את דרכם, על הפריטים הבסיסיים שכדאי שיהיו, על בדיקות הציוד ההכרכיות לפני כל רכיבה, על חוקי הרכיבה הבסיסיים ועל הכרת האופניים להמשך
 מבוא ליישורי גלגלים...
מבוא ליישורי גלגלים אחד התיקונים היותר מסובכים באופניים הוא יישור גלגל, טיפול שרוב הרוכבים אינם בקיאים במלאכת ביצועו. אנסה להסביר מהם השלבים ביישור גלגל החל מגלגל עם שמיניות פשוטות ועד גלגל שקרס להמשך


לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של רונן צור...
 לתצוגת פורום
בולמי זעזועים מא' עד ת' - חלק ראשון
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
 13/4/2019 :01:18 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  time עם תוכן  יופי של כתבה ...
 28/7/2010 :15:13 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  גלעד עם תוכן  אטם בבולם זעזועים קדמי כל הזמן עולה
 4/1/2008 :15:27 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  איתי כהן עם תוכן  בולם חדש
 8/11/2007 :17:14 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  יאיר עם תוכן  ריכוך בולמים
 16/4/2012 :10:26 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  רועי א ללא תוכן  אויר או שמן?
 8/11/2007 :17:23 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  יאיר ללא תוכן  האם עם הזמן הבלמים מתרככים ??
 24/9/2007 :10:24 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  יהודה מתן עם תוכן  מבקש המלצה על בולם קדמי
 18/12/2005 :03:04 משתמש אנונימי  roi עם תוכן  כתבת הכתבות... יש עוד???
 1/9/2005 :18:51 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  משה שטיינר עם תוכן  כוון manitou swinger air SPV 4-way
 26/11/2007 :17:00 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  hit spit עם תוכן  50 psi
 11/11/2003 :10:41 משתמש אנונימי  יוסי עם תוכן  המלצות לניקוי משכך קדמי אלסטומרי
 4/7/2003 :19:15 משתמש אנונימי  אלי עם תוכן  ריכוך בולמים
 15/12/2002 :14:57 משתמש אנונימי  דני עם תוכן  מתי יעלה חלק ב´?
 15/12/2002 :20:59 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  דרור סופר ללא תוכן  בקרוב
 10/12/2002 :15:49 משתמש אנונימי  דוד שירי עם תוכן  שיחקת אותה תודה!!!!!!!!!
 10/12/2002 :18:34 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  רונן צור עם תוכן  תודה רבה דוד
 9/12/2002 :12:23 משתמש אנונימי  אלון עם תוכן  אהבתי, ותרשה לי תוספת קטנה
 8/12/2002 :05:25 משתמש אנונימי  ליאור עם תוכן  יופי של כתבה
 8/12/2002 :08:45 משתמש אנונימי  רונן צור ללא תוכן  יהיה משהו דומה
 6/12/2002 :14:49 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  dror kotli עם תוכן  אחלה כתבה.
 5/12/2002 :20:21 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  איתמר גל עם תוכן  אהבתי מאוד
 5/12/2002 :14:46 משתמש אנונימי  אבי עם תוכן  אהבתי את הביטוי "יבבני משקל"
 5/12/2002 :11:41 משתמש אנונימי  בני עם תוכן  מחכה ל ב´
 5/12/2002 :18:51 משתמש אנונימי  איתי עם תוכן  מצטרף למילותיך
 5/12/2002 :18:27 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  רונן עם תוכן  תודה, חלק ב´ יעלה בקרוב
 10/12/2002 :00:02 משתמש אנונימי  קובי עם תוכן  רק דבר קטן


[ ]
לפרסום זה יש: 26 הודעות

לדרוג הכתבה יש לבחור בין הר אחד לחמישה הרים
פצצה 5 4 3 2 1 חלש 
מספר מדרגים: 200    דרוג כללי: 3.51

––––– אודות הרים  –––  יצירת קשר  ––––  רשימת הדיוור  ––––  תנאי שימוש
אומניבייס בע"מ 2001 - 2019