הרים - אתר האופניים הגדול בישראל

כתבות > מדור ספורט ותזונה
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

   לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!
   רוכב/ת בשעות הערב המאוחרות
   רק עם זריחת החמה
   החום לא עוצר אותי
 
 

היכולת לבצע ספרינט בזמן הנכון ובעוצמה מתפרצת מבדילה את הרוכב בעל הפוטנציאל לניצחון משאר הרוכבים בחבורה. כמה מילים על אימוני ספרינטים ועל טכניקה מומלצת.
מאת:  אייבי גילת לאתר של אייבי גילת
2/4/2002

                

   

 ספרינטים דווקא בסוף אבל לא רק בסוף 
אחד המרכיבים החשובים ביותר לדעתי לגבי יכולתו של רוכב אופניים תחרותי הוא מרכיב הספרינט. לא מעט תחרויות מסתיימות בספרינט רב משתתפים.
ישנם כמובן את הספרינטרים המצטיינים של כל קבוצה שהקבוצה עובדת עבורם כדי להביא אותם למצב שבישורת הסופית נאמר 500 המטרים האחרונים של המרוץ חוכל להתבצע מיאוץ לקו הסיום. ישנם גם מצבים בהם מגיעה קבוצה של 2,3,4,5 או אפילו מספר דו ספרתי של רוכבי אופניים לכמה המאות האחרונות של המירוץ כדי לסיים אותו בספרינט פיניש. כלומר היכולת הזאת לבצע התפרצות של אנרגיה המשלבת כוח ומהירות היא אחת החשובות ביותר לרוכב אופניים תחרותי. גם המב של יציאה מפלוטון - קפיצה בלשון הרוכבים ויציאה לרדיפה אחרי רוכב או יציאה לצורך בריחה מהפלוטון דורשת את המרכיב הזה של הכושר הגופני. אני חושב שכמו בטיפוס עליות גם כאן הכשרון הוא דבר שנולדים איתו אבל, ניתן בעזרת אימון מתאים לשפר את מרכיב הספרינט אצל כל רוכב אופניים.
המערכת האנרגטית שעובדת בעיקר בספרינט אצל הרוכב היא המערכת האנאירובית הראשונה ולמעשה זוהי המערכת של הקריאטין פוספט שזהו חומר שנמצא בשרירים שלנו ועוזר לשרירים ליצר התפרצויות של אנרגיה , קצרות מאוד ( עד 30 שניות ואפילו פחות לרוב 15 - 10 שניות מקסימום ), אבל המחיר שלו הוא גדול מאוד במובן שלוקח לגוף זמן להתאושש מהמאמץ היות והוא נערך שלא בנוכחות חמצן וכמובן תוצר הלואי הוא חומצת חלב שזהו חומר רעל שהגוף חייב להיפטר ממנו.
מרכיב הכושר הגופני המשתתף בזמן ספרינט נקרא מרכיב של כוח מתפרץ ( explosive power ) שהוא לדעתי אחד המרכיבים החשובים ביותר לספורטאי מתחרה.

 אימון ספרינטים וטכניקה 
אימון ספרינטים יכול וחייב להתבצע משך כל העונה חוץ מהפגרה המרכיב שמשתנה כמובן הוא מספר החזרות. ( ניתן כמובן לבצע ספרינטים בעליה כדי לשפר את מרכיב הכוח או ספרינטים בירידה כדי לשפר את המרכיב של מהירות סיבובי הרגליים )
אימון של ספרינטים בהנחה שאתם אנשים בריאים ועוסקים ברכיבה על אופניים באופן תחרותי ( רשומים באיגוד ועברתם בדיקה ארגומטרית )יכול להראות ככה:
אחרי חימום ארוך במיוחד של למעלה ממחצית השעה על פלטה קטנה מקדימה וקסטות אחוריות די קטנות נאמר יחס הילוכים של 19 * 39 מוצאים איזה קטע מישורי של חצי ק''מ עולים מקדימה על הפלטה הגדולה 53 ומאחורה על נאמר 14 או 15 או 17 תלוי בהרגשה ובתקופה של העונה ומבצעים ספרינט all out כלומר בכל הכוח . מבצעים את הספרינט בעמידה כאשר האופניים עוברות מצד לצד הדופק צריך להיות גבוה מאוד כמעט 100 אחוז ואפילו יותר !!!!!. לספורטאים שאני מאמן אני אומר שרק ברגע שהדופק מגיע לדופק הרצוי משם מתחיל הספרינט האמיתי !!!. מיד אחרי הספרינט יורדים שוב לפלטה 39 קטנה מקדימה ופלטות אחוריות קטנות ועובדים של סל''ד נמוך כדי להחזיר את הדופק לפחות 5 דקות עד להתאוששות מלאה . בתחילת עונה עושים בין 3 ל - 5 ספרינטים כאלו רצוי ביום שני ביום שאחרי יום ראשון יום המנוחה השבועי ולאט לאט במשך העונה מגדילים בהדרגה את מספר החזרות של הספרינטים ל-7 ואפילו ל-10 ספרינטים באימון.
יש לציין שמיד אחרי שהסתיים הספרינט האחרון יש לבצע הרפייה של לפחות 20 עד 30 דקות בדופק נמוך, סל''ד של בין 80 ל-100 והעיקר בהתנגדות נמוכה.
אימון ספרינטים יוצר עומס גדול מאוד על מערכת התנועה של הרוכב . מומלץ לבצע אימון אחד בלבד כזה בשבוע ולא יותר !!!!!!!!!!!!!. ראו הוזהרתם !!!!!!!!!.
שיהיה לכם אימון נעים

בברכה
אייבי גילת
 


לפורום ספורט ותזונה
לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של אייבי גילת...
 לתצוגת פורום
אימוני איכות - אימון ספרינטים
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
 31/8/2002 :13:07 משתמש אנונימי  אייבי גילת עם תוכן  אימוני עליות
 25/8/2002 :11:38 משתמש אנונימי  א.פ עם תוכן  האם יש לך טיפים על טיפוס עליות ?
 31/5/2002 :22:36 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  אייבי עם תוכן  ועוד איך...
                        משתמש אנונימי  אילן עם תוכן  מה עם אלה שלא מתחרים?
 2/9/2003 :21:11 משתמש אנונימי  יטקיקי עם תוכן  מאד


[ ]
לפרסום זה יש: 5 הודעות

לדרוג הכתבה יש לבחור בין הר אחד לחמישה הרים
פצצה 5 4 3 2 1 חלש 
מספר מדרגים: 42    דרוג כללי: 4.07

––––– אודות הרים  –––  יצירת קשר  ––––  רשימת הדיוור  ––––  תנאי שימוש
אומניבייס בע"מ 2001 - 2019