המרצת פתיחה
שאלה שנשאלתי פעמים לא מעטות היא כיצד מכוונים את המעביר הקדמי והאחורי. הפתרון הפשוט, לכאורה, הוא לקחת את האופניים למכנופן אלא שהמכנופן לא תמיד בנמצא, במיוחד אם אתה תקוע עם אוזן שהתעקמה קצת או עם כבל שהשתחרר באמצע טיול עומק בנגב. הפתרון המסובך יותר הוא לבקש מאחד מרעיך לרכיבה, שהוא מכנופן לטנטי, שיכוון עבורך את ההילוכים אלא שאתה עלול לגלות שרעך, כמוך, לא בקיא בהילכות כיוונים ומומחיותו מתמצית בשימון שרשראות, ניפוח פנימיות ופירוק והרכבה של השחרור המהיר בגלגל הקדמי. בקיצור - סמוך על עצמך! לא נותר לך אלא לשנן מעט חומר תיאורטי, לתרגל כמה פעמים על יבש ועל רטוב ולצאת לדרך מצוייד במברג פיליפס, הרבה אופטימיות וקצת סבלנות.
בהצלחה! |
כיוון מעביר קדמי
למרות שזה נראה מוזר- כוון מעביר קדמי מסובך יותר מאשר כוון מעביר אחורי וזאת מאחר וישנן פעולות שסותרות זו את זו למרות שלכאורה הן נראות בלתי תלויות. די עם הפילוסופיה - כיצד מכוונים:
על המעביר עצמו תמצא שני ברגים (ראה תמונה).
|
מעבירים את השרשרת למצב בו היא נמצאת על הפלטה הקטנה (מקדימה) והגלג'ש הגדול מאחור. מכוונים את הבורג הימני (במבט מאחור או מלמעלה) כך שהצד השמאלי של המעביר כמעט ונוגע בשרשרת. רצוי לבצע סיבוב מלא של הקראנק על מנת לוודא שאין שמיניות בפלטות. מעבירים את השרשרת לפלטה הגדולה מקדימה ולגלג'ש הקטן מאחור. מכוונים את הבורג השמאלי כך שהצד הימני של המעביר כמעט ונוגע בשרשרת. רצוי לבצע שוב סיבוב שלם של הקראנק לוודא שאין שמיניות בפלטה. עכשו מעבירים לפלטה האמצעית מקדימה ולגלג'ש הגדול מאחור ומכוונים על ידי מתיחת/הרפיית הכבל כך שהצד השמאלי של המעביר כמעט ונוגע בשרשרת. שוב מבצעים סיבוב מלא של הקראנק לוודא שאין שמיניות בפלטה. מתיחת הכבל מתבצעת על ידי סיבוב הרגולאז' שעל חיבור הכבל לידיות המעביר כנגד כוון השעון. סיבוב הרגולאז' בכוון ההפוך ירפה את הכבל.
|
|
עד כאן עשינו כוון ראשוני ועכשיו מגיע החלק המעניין - כוונון עדין. אם עד עכשיו עבדת על מתקן מוגבה, עכשיו עליך להצטייד במברג (פיליפס או שטוח בהתאם לסוג הברגים על המעביר) ולצאת לרכיבה קצרה.
אם הכל בסדר אז יופי-טופי, תחזיר את המברג לארגז הכלים ושתהיה לך רכיבה מהנה. אם משהו בכל זאת לא עובר כמו שצריך אז הנה שמונה חוקי-אצבע לטיפול בתקלות אופייניות:
א. אם בהעברה לפלטה הגדולה השרשרת נופלת ימינה צריך להדק את הבורג השמאלי ברבע סיבוב. ב. אם השרשרת עוברת קשה, או בכלל לא עוברת, מהפלטה האמצעית לגדולה הרפה את הבורג השמאלי בשמינית סיבוב. ג. אם השרשרת עוברת קשה, או בכלל לא עוברת, מהפלטה האמצעית לקטנה הרפה את הבורג הימני ברבע סיבוב. ד. אם כשהשרשרת על הפלטה הגדולה יש חיכוך בין השרשרת לבין הדופן הפנימית של המעביר - תהדק את הבורג השמאלי בשמינית סיבוב. ה. אם כשהשרשרת על הפלטה הגדולה יש חיכוך בין השרשרת לבין הדופן החיצונית של המעביר - תרפה את הבורג השמאלי בשמינית סיבוב. ו. אם בהורדה מהפלטה הגדולה לאמצעית השרשרת בורחת ישר לפלטה הקטנה תשחרר את המתח בכבל (אחד או שני סיבובים נגד השעון באום שעל ידית המעביר). ז. אם כשהשרשרת נמצאת על הפלטה האמצעית מקדימה ועל הגלג'ש הגדול מאחור יש חיכוך של השרשרת בדופן השמאלית של המעביר הקדמי צריך למתוח את הכבל בסיבוב או שניים עם כוון השעון. ח. אם בהעברה מהפלטה האמצעית לקטנה השרשרת נופלת פנימה (שמאלה מהפלטה הקטנה) תהדק את הבורג הימני בחצי סיבוב.
אם יש שמיניות בפלטות או שההסברים האלו לא מספיק ברורים - קח את האופניים למכנופן. והערה אחרונה - כשאני כותב "להרפות בורג" אני מתכוון לסיבוב נגד כוון השעון. מתיחה, מן הסתם, היא בכוון ההפוך... בכבל הכיוונים הפוכים, דהיינו מתיחה היא על ידי סיבוב הרגולא'ז שעל החיבור בין הכבל לידית נגד השעון והרפיה על ידי סיבוב עם השעון.
עוד הערה לגבי Chain-Suck - מצב בו השרשרת נתקעת בין הפלטות או בין הפלטה הקטנה לשלדה - הסיבות, לרוב, הן קראנק באיכות ירודה, פלטות עקומות (שמיניות) או קראנק שמורכב רחוק מדי מהשלדה (ציר מרכזי לא מתאים?). זה לא בעייה שקל לטפל בה לבד אבל לא כדאי להזניח ושווה להשקיע בהחלפה/תיקון כי שרשרת תקועה/קרועה באמצע רכיבה זה תענוג מפוקפק.
|
כיוון מעביר אחורי
דווקא פשוט יותר מאשר כוון המעביר הקדמי!
באחורֵי המעביר תמצא שני ברגים זה מעל זה (אני מתייחס כרגע למרבית המערכות של שימנו, יכול להיות שאצל ייצרנים אחרים הברגים ממוקמים אחרת. כמו כן - כל הכיוונים המתוארים פה הם כשאתה מביט על האופניים מאחור).
|
הבורג העליון קובע את קצה המהלך הימני של המעביר. העבר את ההילוכים כל הדרך ימינה (לגלגל הקטן ביותר) עליך לכוון את הבורג העליון כך שהגלגלת המובילה תמצא בדיוק מתחת לגלגל הקטן ביותר. ימינה מידי: השרשרת תברח לציר ותיתקע. שמאלה מידי: השרשרת לא תרד לגלגל הקטן. |
הבורג התחתון קובע את קצה המהלך השמאלי של המעביר. העבר את ההילוכים כל הדרך שמאלה לגלגל הגדול ביותר. עליך לכון את הבורג כך שהגלגת המובילה תהיה בדיוק מתחת לגלגל הגדול. ימינה מידי: השרשרת לא תעלה לגלגל הגדול. שמאלה מידי: השרשרת תברח לכוון השפיצים.
|
אחרי שכוונת את קצות המהלך עלך לכוון את האינדקס, דהיינו את המרחק שעובר המעביר ימינה ושמאלה עם כל לחיצה שלך על אחת הידיות. את האינדקס אתה מכוון על ידי המתח בכבל המוביל מידית ההילוכים אל המעביר. לצורך כך ישנם שני "רגולאז'ים" שיושבים האחד על החיבור בין הכבל למעביר והשני על החיבור בין הכבל לידית ההילוכים.
|
|
העבר מעביר קדמי לגלגל הגדול ומעביר אחורי לגלגל הקטן. תוך כדי סיבוב הפדל קדימה לחץ לחיצה אחת על ידית המעביר האחורי (ידית האגודל) להעברת השרשרת לגלגל השני. אם השרשרת לא עוברת: מתח את הכבל על ידי סיבוב הרגולאז' שעל המעביר כנגד כוון השעון (כל רבע סיבוב תשמע או תרגיש "קליק"). אם השרשרת עוברת את הגלגל השני לכוון הגלגל השלישי: הרפה את הכבל על ידי סיבוב הרגולאז' עם כוון השעון.
אחרי הכוון הראשוני, כאשר השרשרת נמצאת על הגלגל השני, סובב את הפדל קדימה ומתח באיטיות את הכבל (סיבוב הרגולא'ז נגד כוון השעון) עד שתשמע את השרשרת מתחככת מול הגלגל השלישי ואז קליק אחד בכוון ההפוך.
וודא שהכוון מלא על ידי העברה של ההילוכים בין הגלגלים (זכור את חוק 1/1-4, 2/1-9, 3/6-9, האומר מהם שילובי גלגלי השיניים והפלטות המומלצים). אם השרשרת מחליקה תוך כדי רכיבה מגלגל אחד למשנהו (תופעה שנקראת Ghost Shifting דהיינו "מי לכל הרוחות והשדים העביר לי הילוך בלי שנגעתי במעבירים?") תנסה לזהות אם ההחלקה היא ימינה או שמאלה ותמתח או תרפה את הכבל בהתאם: בהחלקה ימינה מתח את הכבל (רגולאז' נגד השעון) ובהחלקה שמאלה הרפה את הכבל.
בנוסף לכך חשוב להקפיד על נקיון של השרשרת, גלגלי השיניים, הגלגליות והמעביר, כמו גם על שימון מתאים. |
סיכום
זהו - כיוון הילוכים זו לא משימה מסובכת כל כך ואני מניח שרבים וטובים ממני מכירים עוד שיטות ועוד טריקים. כל הערה תתקבל בברכה למען נחכים כולנו. |
|