הרים - אתר האופניים הגדול בישראל

כתבות > מדור טכני
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

   לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!
   רוכב/ת בשעות הערב המאוחרות
   רק עם זריחת החמה
   החום לא עוצר אותי
 
 

חלק ממה שרצית לדעת ובדיוק לא מצאת את מי לשאול
מאת:  שחר שטייף לאתר של שחר שטייף
17/2/2003, 21:39

                

   

 המרצת פתיחה 
שאלה שנשאלתי פעמים לא מעטות היא כיצד מכוונים את המעביר הקדמי והאחורי.
הפתרון הפשוט, לכאורה, הוא לקחת את האופניים למכנופן אלא שהמכנופן לא תמיד בנמצא, במיוחד אם אתה תקוע עם אוזן שהתעקמה קצת או עם כבל שהשתחרר באמצע טיול עומק בנגב.
הפתרון המסובך יותר הוא לבקש מאחד מרעיך לרכיבה, שהוא מכנופן לטנטי, שיכוון עבורך את ההילוכים אלא שאתה עלול לגלות שרעך, כמוך, לא בקיא בהילכות כיוונים ומומחיותו מתמצית בשימון שרשראות, ניפוח פנימיות ופירוק והרכבה של השחרור המהיר בגלגל הקדמי.
בקיצור - סמוך על עצמך! לא נותר לך אלא לשנן מעט חומר תיאורטי, לתרגל כמה פעמים על יבש ועל רטוב ולצאת לדרך מצוייד במברג פיליפס, הרבה אופטימיות וקצת סבלנות.

בהצלחה!

 כיוון מעביר קדמי 
למרות שזה נראה מוזר- כוון מעביר קדמי מסובך יותר מאשר כוון מעביר אחורי וזאת מאחר וישנן פעולות שסותרות זו את זו למרות שלכאורה הן נראות בלתי תלויות. די עם הפילוסופיה - כיצד מכוונים:

על המעביר עצמו תמצא שני ברגים (ראה תמונה).

מעבירים את השרשרת למצב בו היא נמצאת על הפלטה הקטנה (מקדימה) והגלג'ש הגדול מאחור. מכוונים את הבורג הימני (במבט מאחור או מלמעלה) כך שהצד השמאלי של המעביר כמעט ונוגע בשרשרת. רצוי לבצע סיבוב מלא של הקראנק על מנת לוודא שאין שמיניות בפלטות.
מעבירים את השרשרת לפלטה הגדולה מקדימה ולגלג'ש הקטן מאחור. מכוונים את הבורג השמאלי כך שהצד הימני של המעביר כמעט ונוגע בשרשרת. רצוי לבצע שוב סיבוב שלם של הקראנק לוודא שאין שמיניות בפלטה.
עכשו מעבירים לפלטה האמצעית מקדימה ולגלג'ש הגדול מאחור ומכוונים על ידי מתיחת/הרפיית הכבל כך שהצד השמאלי של המעביר כמעט ונוגע בשרשרת. שוב מבצעים סיבוב מלא של הקראנק לוודא שאין שמיניות בפלטה. מתיחת הכבל מתבצעת על ידי סיבוב הרגולאז' שעל חיבור הכבל לידיות המעביר כנגד כוון השעון. סיבוב הרגולאז' בכוון ההפוך ירפה את הכבל.

עד כאן עשינו כוון ראשוני ועכשיו מגיע החלק המעניין - כוונון עדין. אם עד עכשיו עבדת על מתקן מוגבה, עכשיו עליך להצטייד במברג (פיליפס או שטוח בהתאם לסוג הברגים על המעביר) ולצאת לרכיבה קצרה.

אם הכל בסדר אז יופי-טופי, תחזיר את המברג לארגז הכלים ושתהיה לך רכיבה מהנה. אם משהו בכל זאת לא עובר כמו שצריך אז הנה שמונה חוקי-אצבע לטיפול בתקלות אופייניות:

א. אם בהעברה לפלטה הגדולה השרשרת נופלת ימינה צריך להדק את הבורג השמאלי ברבע סיבוב.
ב. אם השרשרת עוברת קשה, או בכלל לא עוברת, מהפלטה האמצעית לגדולה הרפה את הבורג השמאלי בשמינית סיבוב.
ג. אם השרשרת עוברת קשה, או בכלל לא עוברת, מהפלטה האמצעית לקטנה הרפה את הבורג הימני ברבע סיבוב.
ד. אם כשהשרשרת על הפלטה הגדולה יש חיכוך בין השרשרת לבין הדופן הפנימית של המעביר - תהדק את הבורג השמאלי בשמינית סיבוב.
ה. אם כשהשרשרת על הפלטה הגדולה יש חיכוך בין השרשרת לבין הדופן החיצונית של המעביר - תרפה את הבורג השמאלי בשמינית סיבוב.
ו. אם בהורדה מהפלטה הגדולה לאמצעית השרשרת בורחת ישר לפלטה הקטנה תשחרר את המתח בכבל (אחד או שני סיבובים נגד השעון באום שעל ידית המעביר).
ז. אם כשהשרשרת נמצאת על הפלטה האמצעית מקדימה ועל הגלג'ש הגדול מאחור יש חיכוך של השרשרת בדופן השמאלית של המעביר הקדמי צריך למתוח את הכבל בסיבוב או שניים עם כוון השעון.
ח. אם בהעברה מהפלטה האמצעית לקטנה השרשרת נופלת פנימה (שמאלה מהפלטה הקטנה) תהדק את הבורג הימני בחצי סיבוב.

אם יש שמיניות בפלטות או שההסברים האלו לא מספיק ברורים - קח את האופניים למכנופן.
והערה אחרונה - כשאני כותב "להרפות בורג" אני מתכוון לסיבוב נגד כוון השעון. מתיחה, מן הסתם, היא בכוון ההפוך... בכבל הכיוונים הפוכים, דהיינו מתיחה היא על ידי סיבוב הרגולא'ז שעל החיבור בין הכבל לידית נגד השעון והרפיה על ידי סיבוב עם השעון.

עוד הערה לגבי Chain-Suck - מצב בו השרשרת נתקעת בין הפלטות או בין הפלטה הקטנה לשלדה - הסיבות, לרוב, הן קראנק באיכות ירודה, פלטות עקומות (שמיניות) או קראנק שמורכב רחוק מדי מהשלדה (ציר מרכזי לא מתאים?). זה לא בעייה שקל לטפל בה לבד אבל לא כדאי להזניח ושווה להשקיע בהחלפה/תיקון כי שרשרת תקועה/קרועה באמצע רכיבה זה תענוג מפוקפק.

 כיוון מעביר אחורי 
דווקא פשוט יותר מאשר כוון המעביר הקדמי!

באחורֵי המעביר תמצא שני ברגים זה מעל זה (אני מתייחס כרגע למרבית המערכות של שימנו, יכול להיות שאצל ייצרנים אחרים הברגים ממוקמים אחרת. כמו כן - כל הכיוונים המתוארים פה הם כשאתה מביט על האופניים מאחור).

הבורג העליון קובע את קצה המהלך הימני של המעביר. העבר את ההילוכים כל הדרך ימינה (לגלגל הקטן ביותר) עליך לכוון את הבורג העליון כך שהגלגלת המובילה תמצא בדיוק מתחת לגלגל הקטן ביותר. ימינה מידי: השרשרת תברח לציר ותיתקע. שמאלה מידי: השרשרת לא תרד לגלגל הקטן.

הבורג התחתון קובע את קצה המהלך השמאלי של המעביר. העבר את ההילוכים כל הדרך שמאלה לגלגל הגדול ביותר. עליך לכון את הבורג כך שהגלגת המובילה תהיה בדיוק מתחת לגלגל הגדול. ימינה מידי: השרשרת לא תעלה לגלגל הגדול. שמאלה מידי: השרשרת תברח לכוון השפיצים.

אחרי שכוונת את קצות המהלך עלך לכוון את האינדקס, דהיינו את המרחק שעובר המעביר ימינה ושמאלה עם כל לחיצה שלך על אחת הידיות. את האינדקס אתה מכוון על ידי המתח בכבל המוביל מידית ההילוכים אל המעביר. לצורך כך ישנם שני "רגולאז'ים" שיושבים האחד על החיבור בין הכבל למעביר והשני על החיבור בין הכבל לידית ההילוכים.

העבר מעביר קדמי לגלגל הגדול ומעביר אחורי לגלגל הקטן.
תוך כדי סיבוב הפדל קדימה לחץ לחיצה אחת על ידית המעביר האחורי (ידית האגודל) להעברת השרשרת לגלגל השני. אם השרשרת לא עוברת: מתח את הכבל על ידי סיבוב הרגולאז' שעל המעביר כנגד כוון השעון (כל רבע סיבוב תשמע או תרגיש "קליק").
אם השרשרת עוברת את הגלגל השני לכוון הגלגל השלישי: הרפה את הכבל על ידי סיבוב הרגולאז' עם כוון השעון.

אחרי הכוון הראשוני, כאשר השרשרת נמצאת על הגלגל השני, סובב את הפדל קדימה ומתח באיטיות את הכבל (סיבוב הרגולא'ז נגד כוון השעון) עד שתשמע את השרשרת מתחככת מול הגלגל השלישי ואז קליק אחד בכוון ההפוך.

וודא שהכוון מלא על ידי העברה של ההילוכים בין הגלגלים (זכור את חוק 1/1-4, 2/1-9, 3/6-9, האומר מהם שילובי גלגלי השיניים והפלטות המומלצים). אם השרשרת מחליקה תוך כדי רכיבה מגלגל אחד למשנהו (תופעה שנקראת Ghost Shifting דהיינו "מי לכל הרוחות והשדים העביר לי הילוך בלי שנגעתי במעבירים?") תנסה לזהות אם ההחלקה היא ימינה או שמאלה ותמתח או תרפה את הכבל בהתאם: בהחלקה ימינה מתח את הכבל (רגולאז' נגד השעון) ובהחלקה שמאלה הרפה את הכבל.

בנוסף לכך חשוב להקפיד על נקיון של השרשרת, גלגלי השיניים, הגלגליות והמעביר, כמו גם על שימון מתאים.

 סיכום 
זהו - כיוון הילוכים זו לא משימה מסובכת כל כך ואני מניח שרבים וטובים ממני מכירים עוד שיטות ועוד טריקים. כל הערה תתקבל בברכה למען נחכים כולנו.
 
 הוראות לטיפול בנאבה...
הוראות לטיפול בנאבה לכל החברים שרוצים לטפל בנאבה הנה הסבר מהיר שכתיבתו ארוכה יותר מיישומו להמשך
 פרפרזה על ה''טימוניה''...
פרפרזה על ה''טימוניה'' או ''טימוניה'' למאותגרים ריתוכית להמשך


לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של שחר שטייף...
 לתצוגת פורום
הילכות כיוון הילוכים
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
 19/7/2010 :23:15 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  tamir k עם תוכן  הרכבת כבל הילוכים ומתיחה ראשונית, כיוון שלב "0"
 10/7/2009 :01:07 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  נפתלי הרשקוביץ עם תוכן  בעיות בהילוכים
 31/10/2008 :14:09 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  Guy עם תוכן  עזרה דיי דחופה - הילוכים עוברים חזק
 30/7/2008 :15:33 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  ליאור אסיס עם תוכן  תודה רבה!!! למדתי משהו חדש
 10/2/2008 :22:13 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  גיא א עם תוכן  כתבה מעולה!
 12/11/2007 :19:55 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  עזרא צדקה עם תוכן  מעביר קדמי
 8/11/2007 :17:31 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  יאיר עם תוכן  בעיה
 20/10/2007 :18:25 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  ליאור עם תוכן  טרק 4300
 17/10/2007 :00:05 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  שגיא אברהמי עם תוכן  תוודה רבהה ;]]
 2/10/2007 :20:37 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  אליאב איתם עם תוכן  הצילו!!!
 23/8/2007 :22:41 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  . . . עם תוכן  קליק מיותר  [תמונה]
 23/8/2007 :23:52 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  יוס י ללא תוכן  מה הכוונה? יש לך מעביר 9 הילוכים עם קסטה 8?
 25/8/2007 :14:18 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  . . . עם תוכן  crisis averted
 7/7/2007 :14:51 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  ליאור נוה עם תוכן  תודה רבה
 6/1/2007 :16:00 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  רונן ברקוביץ עם תוכן  מעביר אחורי - מתיחה
 20/12/2006 :09:48 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  יעקב ויינשטיין עם תוכן  אין לי רגולאז ליד הידית של המעביר האחורי
 20/12/2006 :13:40 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  שחר שטייף ללא תוכן  בדגמי שיפטרים פשוטים זה ייתכן
 10/12/2006 :14:22 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  אסי לוז עם תוכן  החלפת שיפטרים .
 1/9/2006 :23:04 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  oded mallal עם תוכן  כמה עולה כבל הילוכים?
 2/9/2006 :08:54 משתמש אנונימי  רמי עם תוכן  כבל עולה כ-9 ש"ח ומוביל כ-10 וקצוות עוד 2
 2/9/2006 :10:26 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  דניאל אלכסייב עם תוכן  ?????
 2/9/2006 :11:03 משתמש אנונימי  רמי עם תוכן  מה זה עבודה חינם? קצוות חינם
 2/9/2006 :17:08 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  עידן פסקל עם תוכן  שמע אני עובד חנות ולא על כל דבר לוקחים כסף
 2/9/2006 :17:17 משתמש אנונימי  רמי עם תוכן  לשדוד?
 2/9/2006 :18:17 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  עידן פסקל עם תוכן  כנראה שלא הבנת
 20/8/2006 :23:17 משתמש אנונימי  נסים עם תוכן  קורס /הכשרה , מתקן /מכונאי לאופניים
 25/7/2006 :18:21 משתמש אנונימי  איתן עם תוכן  הגלג"ש האחורי נוגע בפלטה מה עושים ????
 10/9/2006 :17:59 משתמש אנונימי  moshe ofan עם תוכן  גלגל שינים
 5/5/2006 :18:56 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  אורן שפרבר עם תוכן  העברה קשה
 2/9/2006 :08:55 משתמש אנונימי  רמי ללא תוכן  היה פה מישהו לא מזמן ששאל את אותה השאלה
 2/9/2006 :08:56 משתמש אנונימי  רמי ללא תוכן  אני רואה רק עכשיו את התאריך וזה היית אתה
 24/4/2006 :21:29 משתמש אנונימי  זיו עם תוכן  איך מכוונים שימנו דאור - 24 הילוכים
 18/4/2006 :19:37 משתמש אנונימי  עמית עם תוכן  וקצת אינפורמציה חסרה שלא נכתב בכתבה....
 21/5/2006 :00:36 משתמש אנונימי  עמית עם תוכן  תגובה חסרה
 17/12/2005 :21:01 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  ואדים מנוחין עם תוכן  לי זה לא הצליח
 11/11/2005 :06:38 משתמש אנונימי  יאיר עם תוכן  שרשרת משתפשפת
 2/9/2006 :17:10 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  עידן פסקל עם תוכן  אתה יכול לכוון את המעביר שצורה כזו
 8/11/2005 :19:14 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  דניאל סלומון עם תוכן  שאלה בקשר מעביר קדמי...
 9/11/2005 :20:28 משתמש אנונימי  קובי עם תוכן  ככה
 31/10/2005 :00:24 משתמש אנונימי  ... עם תוכן  ניסיתי ואני צריך עוד עזרה
 31/10/2005 :00:22 משתמש אנונימי  קובי עם תוכן  למבינים בכיוון
 10/9/2006 :18:15 משתמש אנונימי  moshe ofan עם תוכן  גריפ שיפט
 28/10/2005 :21:23 משתמש אנונימי  קובי עם תוכן  מה עושים שיש מעבירי גריפ שיפט?
 28/10/2005 :21:44 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  עידן בן חמו עם תוכן  תשובה
 1/10/2005 :20:38 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  גיא זיו עם תוכן  מכה למעביר אחורי
 1/10/2005 :22:42 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  נועם וקסמן עם תוכן  האוזן היא המפתח
 24/7/2005 :15:20 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש   superbiker עם תוכן  עזרה לתומר
 15/7/2005 :23:15 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  Tomer Bueno עם תוכן  HELP PEOPLE !!!!
 24/6/2005 :12:24 משתמש אנונימי  מייק101 עם תוכן  קפיצות
 24/6/2005 :12:30 משתמש אנונימי  איתמר גל עם תוכן  בלאי
 14/6/2006 :14:24 משתמש אנונימי  ניסים עם תוכן  ולכלוך לא יכול להיות?
 9/6/2005 :18:59 משתמש אנונימי  טוביה עם תוכן  אשמח אם תוכל לעזור
 10/6/2005 :09:29 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  שחר שטייף עם תוכן  שחרור קל של הכבל
 8/6/2005 :16:27 משתמש אנונימי  חנן עם תוכן  לא עולה להילוך 1
 3/6/2005 :03:00 משתמש אנונימי  tuvia עם תוכן  מעבר לפלטה הקטנה
 3/6/2005 :08:46 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  שחר שטייף עם תוכן  בהנחה שפעלת לפי הרשום בכתבה...
 3/6/2005 :15:15 משתמש אנונימי  tuvia עם תוכן  ת


[ ] [ ] [ ] [ ]
לפרסום זה יש: 223 הודעות

לדרוג הכתבה יש לבחור בין הר אחד לחמישה הרים
פצצה 5 4 3 2 1 חלש 
מספר מדרגים: 329    דרוג כללי: 3.90

––––– אודות הרים  –––  יצירת קשר  ––––  רשימת הדיוור  ––––  תנאי שימוש


אתר הרים הוקם על ידי דרור סופר כפרוייקט קהילתי ללא מטרות רווח
בשנת 2010 האתר עבר למצב "טייס אוטומטי" וככזה הוא אינו מתוחזק באופן עקבי
הוצאות תחזוקת האתר באדיבות אומניבייס בע"מ 2001 - 2024

הצהרת נגישות