הרים - אתר האופניים הגדול בישראל

כתבות > מדור טיולים בארץ
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

   לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!
   רוכב/ת בשעות הערב המאוחרות
   רק עם זריחת החמה
   החום לא עוצר אותי
 
 

תמונות המספרות את המסע המופלא הזה
מאת:  אבי מור לאתר של אבי מור
27/2/2003, 21:26
קבוצת הרכיבה בייקמור בתחילת מסלול הרכיבה
                

מאפייני הרכיבה: פיזי קשה.
אזור: הר הנגב, הנגב הצפוני והמערבי
מיקום: מצפה רמון
עונה מומלצת: חורף
אורך המסלול: 79
אורך המסלול בשעות: יומיים
מפת סימון שבילים: 17 ו 15
   

 התארגנות למסע אופניים בדרך הבשמים  
תמיד רציתי לטייל בעומק השטח בנגב טיול בן כמה ימים מעין מסע לחופש שבו אתה או את רוצים להיות במקום שקט פראי שאין בו ממצוקות היום. נראה לי הכי מאתגר הרכיבה לאורך הדרך הנבטית. קראתי מה שנכתב באתר "אופן אחר" ואתר המסלולים של פורום האופניים והחלטתי שאני מארגן את הקבוצה שלי BIKEMOR ממרכז הכרמל בחיפה לרכיבה בדרך הנבטית.
חודש לפני הטיול עצמו יצרתי קשר עם כמה מקומות לינה באזור מצפה רמון ולאחר שקבלתי מידע על גובה התשלום בחרתי באכסניית הנוער מצפה רמון שנתנו לנו מחיר קבוצתי 88.5 ₪ כולל ארוחה בוקר ארוזה לשטח.

ללילה השני לא היה ספק היכן שנישן: בחניון בארות. קבלת פנים חמה אצל השיח מורבי , שם לינה + ארוחה + מקלחת חמה 75 ₪ הארוחה חלבית בהחלט משביעה והרבה תה בדואי מתוק.
פרסמתי מודעה בפורום האופניים של הרים YNET על הכוונה לצאת והנה התארגנה לה קבוצה של 18 רוכבים מאזור הצפון והמרכז.
בשבוע של הטיול מזג האוויר החורפי היקשה על כולם, כל יום בקרתי באתרwww.weather.co.il . אתר זה מרכז את אתרי מזג האוויר בארץ. בשבוע הטיול 9-13 בפברואר בצפון הארץ ובמרכזה ועד צפון הנגב גשם כבד והטיול היה בספק מחשש לשיטפונות בנגב. התקשרתי כל יום למרכז החיזוי של התחנה המטאורולוגית ,הם ציינו שבשישי שבת לא ירד גשם באזור מצפה רמון והם צדקו. הנטייה שלי הייתה לצאת ולא לוותר על הטיול וכך היה, יומיים לפני הטיול נפגשנו חברי הקבוצה בגרנד קניון חיפה , פרסנו מפות 50000 ושוחחנו על המסלול מקצה לקצה שנראה מאד טוב על המפה לצורך הטיול נדרשים מפות שבילים 15 ו 17 .
קבענו להיפגש כולם במצפה רמון ביום חמישי בלילה, סיכמו אם האכסניה שאת האופניים נשמור במקום סגור ובטוח והם נעלו את האופניים במקלט.
לו"ז של הטיול היום הראשון :

  נקודות ציון דרך במסלול יום שישי 14.2.2003: 
1.נחל נפחה.
2.שמורת מצוק הצינים.
3.ירידה למערות נחש צמא.
4.חזרה לדרך צינור הנפט.
5.שביל אדום למעלה נוח - עליה קשה מאד.
6.מעלה נוח ( תצפית נוף) מעל מכתש רמון.
7.ירידה תלולה למכתש רמון .
8.רכיבה בדרך הבשמים על שביל אדום
(ולא בציר הנפט).
9.הגעה לחניון בארות.
אורך המסלול 42 ק"מ,משך הטיול כולל הפסקות 9.5 שעות

 תחילת מסלול הרכיבה  
הקפצת הרוכבים ממצפה רמון לנחל נפחה תחילת המסלול
בתמונה: אייל הרשטיק מקבוצת השנטי פורק את האופניים של נוגה ודניאלה
ברקע אלכס ואריק ונוגה .

תחילת מסלול הרכיבה:
נחל נפחה ליד האנדרטה של תמיר שלמקו.
התחלנו את המסלול 11 רוכבים בשביל שחור סימון 17084 שביל המוביל למערות נחש צמא היא דרך הלש'בייה הרכיבה בקטע הזה טובה, נוף מדברי קסום המכניס את הרוכבים לעומק השטח לאחר רכיבה של כ 10 ק"מ הגענו ללש'בייה מתקן אימונים של הצבא. עצרנו לארוחת הבוקר הארוזה שקבלנו מאכסניית הנוער במצפה רמון.

אייל הרשטיק מקבוצת השנטי
אייל הרשטיק מקבוצת השנטי

 ארוחת הבוקר בלשבייה  
ארוחת הבוקר בשלבייה
הארוחה כללה : גבינות ,ירקות , לחמניות , ושתיה קלה . שחר שטייף הגדול מכולם מתארגן לארוחת הבוקר.
לאחר ארוחת הבוקר וניקוי המקום מהלכלוך המשכנו דרך השחורה החותכת את שמורת מצוק הצינים עד לשביל 692 הדרך היורדת למערות נחש צמא...

שחר שטייף הגדול מכולם מתארגן לארוחת הבוקר
שחר שטייף הגדול מכולם מתארגן לארוחת הבוקר

 מערות נחש צמא  
מערות נחש צמא: הכניסה למערות אסורה
הנוף המערות לכוון נחל צין מהמם לאחר ביקור של 45 דקות במקום עלינו חזרה למסלול השחור בטיפוס רגלי עד לעיקול דרך ציר הנפט המשכנו ברכיבה.בק"מ ה- 18 מתחילת המסלול אלכס טיומקין לא יכול היה להמשך נתפסו לו שרירי הרגליים והוא עלה על הרכב המלווה.

מראה לנחל צין
מראה לנחל צין

 מערות נחש צמא 
במערה צינור הנפט ,

אבי מור בפתח המערה
אבי מור בפתח המערה

 ההתרסקות של נוגה  
המשכו 10 רוכבים בדרך של עליות וירידות עד לק"מ ה 21 מתחילת המסלול שם קרתה תקלה חמורה לנוגה מקבוצת השאנטי היא נפלה עשתה סלטה וקבלה מכה בראש .

אני הגעתי לאחר שכבר אחי אריק מור, אלכס והחובש צחי התחילו לטפל בה .לאחר כמה דקות של מתח וחרדה היא התעוררה והתחילה להזיז רגליים וידיים וצחקה אך לא ידעה שעברה זעזוע מוח קל ,
לאחר 10 דקות התחיל הפינוי של נוגה עם אייל הרשטיק אלכס ואחי ברכב לכוון מצפה רמון . אחי נסע בדרך לא דרך על רכס גב ההר של ציר הנפט כאשר בתוך האוטו כולם מדברים עם נוגה וצועקים לאחי להמשיך לנסוע, בדרך אלכס הזעיק את מד"א מצפה רמון ואת פקחי שמורות הטבע להגיע לנקודת מפגש עם הרכב המחלץ. נט"ן מד"א מצפה רמון הגיע לרכב העביר את נוגה לבית החולים סורוקה בבאר שבע. לנוגה היו סחרחורות וכאבי ראש העיקר שעכשו היא בסדר.
דניאלה המשיכה איתנו בשלב זה נשארנו 8 רוכבים .

אורחי השנטי דניאלה נוגה אייל
אורחי השנטי דניאלה נוגה אייל

 מעלה נוח  
המשכנו 8 רוכבים על ציר הנפט עברנו את בקעת החול ובק"מ 24 לפני הכניסה לשביל האדום ישבנו לאכול ארוחת צהרים. ישבנו כ 45 דקות לאכול ולהתארגן לעליות הקשות של מעלה נוח היא דרך הבשמים.
המשכו לטפס במסלול במעלה נוח (אדום) על הקיר הצפוני של המכתש - עליה תלולה וקשה המסתיימת על כתף המכתש בנקודת תצפית יפה דרומה אל המכתש - נ.ג. 639 . לאורך הטיפוס על הקיר תצפיות יפות אל המכתש.הגענו למעלה נוח בטיפוס רכוב (ולפעמים רגלי) של כ 2.5 ק"מ לפינה הצפונית המזרחית של מכתש רמון .
מבט על מעלה נוח מהמכתש כלפי מעלה

 ירידה למכתש לכוון חניון בארות  
ממעלה נוח המשכנו בהליכה בירידה תלולה ביותר כחצי ק"מ לתוך המכתש דרך הבשמים שביל 17180 שביל אדום תוך חציה של בקעת מחמל . כאן התחיל מסע קשה של הליכה וניסיון של רכיבה בשביל דרך הבשמים. הדרך אינה עבירה לאופניים מכיוון שהיא דרך חולית והאופניים מתחפרים בחול. ניסינו לרכב לצידי השביל ובקטעים רבים עלינו וירדנו מהאופניים עד כ 4 ק"מ לפני חניון בארות . 4 ק"מ לפני החניון עלינו על ציר הנפט עליו אפשר לרכב ושם טסנו לכוון החניון בהנאה צרופה.

 סיכום היום הראשון למסע  
אירוח אצל הבדואי השייח מורבי. הארוח במאהל היה מושלם , קבלנו ארוחה עם הרבה תה ואפשרות להתרחץ. לאחר מנוחה של כשעתיים דניאלה מקבוצת השאנטי נסעה לבאר שבע להחזיר את נוגה ואת אייל למרכז הארץ.
הקבוצה קבלה אוהל שינה בו הוכנסו האופניים ציוד אישי והתארגנו לשינה . פרסנו שקי שינה על המזרונים והתכסינו עם השמיכות שהבנו מהבית. הלכנו לישון בשעה 21:45 וישנו עד 05:45 למחרת יום השבת.

אז לסכם את היום הראשון:

1.התחלנו 11 רוכבים סיימנו 8 רוכבים.
2.משך המסלול 9 שעות ן 19 דקות.
3.אורך המסלול 42 ק"מ .
4.דרגת הקושי קשה קשה קשה .
5.עבירות במכתש קשה מאד מאד .
6.אירוח אצל השייח מורבי עלות 75 ₪ .
7.האירוח כלל ארוחה חלבית + רחצה + לינה +
הרבה תה .
8.בחניון שירותים ןמקלחות נקיים והכנסת
האורחים חמה לפי המסורת הבדואית.

חניון בארות
חניון בארות

 היום השני למסע בדרך הבשמים שבת 15.02.2003 
נשארו 3 רוכבים , יצאנו לרכיבה עם 5 ליטר מים לרוכב ואוכל ליום שלם לאורך דרך הבשמים.
מחניון בארות עלינו על השביל האדום 17191 לכוון מיצד סהרונים. רכיבה של 4.7 ק"מ בדרך טובה מאד עד מפער נקרות .
דרך הבשמים בנחל נקרות מצוינת כעבירות קשה, החליט שחר שאנו נרכב על רכס רמת סהרונים במקביל לנחל נקרות עד מיצד נקרות . במפה השביל מסומן כשביל שחור דק.
החל הטיפוס למציאת השביל ברמת סהרונים איתי ואבי מטפסים לרכס ההר.
הטיפוס היה מאד קשה ובקטע אחד הטיפוס היה ממש תלול שללא עזרתו של שחר לא יכולנו לעבור את הסלע המאיים. בעזרת מכשיר הנווט GPS התביית שחר על השביל השחור והחלה רכיבה על סלעים ואבנים לכוון מיצד נקרות . אורך המסלול 7 – 8 ק"מ .




שלשת הרוכבים שנשארו ליום השני
שלשת הרוכבים שנשארו ליום השני

 טיפוס לרמת סהרונים 
טיפוס לרמת סהרונים
טיפוס לרמת סהרונים

 הדרך הבשמים למיצד נקרות  
הנוף המשקיף מרכס השביל למטה , נחל נקרות היא דרך הבשמים.
רכבנו כשעה וחצי על הרכס על מנת להגיע למיצד נקרות השביל השחור היא הדרך המקורית של דרך הבשמים.מלא אבנים עבירות אופניים בינונית , מידי פעם ירדנו מהאופניים לעבור מכשול סלעי מאיים.

מבט מרמת סהרונים לנחל נקרות
מבט מרמת סהרונים לנחל נקרות

 בדרך רמת סהרונים אבי ושחר 
רמת סהרונים אבי ושחר
רמת סהרונים אבי ושחר

 איתי גל  
איתי גל הרוכב הכי מוכשר בקבוצת בייקמור, איתי הוא הנער הכי צעיר ( 13.5) בארץ ,שהתמודד ברכיבה הקשה הזאת , בעידודו של שחר שטייף ועידודו של אבי מור איתי לא נשבר , ועשה את כל המסלול למרות שהיתה לו התכוצות שרירים מהיום הקשה הראשון

איתי גל רוכב עילית בן 13.5 מקבוצת בייקמור
איתי גל רוכב עילית בן 13.5 מקבוצת בייקמור

 מיצד נקרות  
במיצד נקרות , ישבנו לאכול את ארוחת הבוקר ביום השני.נדרשה מנוחה לאחר מאמץ פיזי קשה.
אבי מור פרס מפת שבילים לדעת היכן אנו נמצאים. באזור זה אין קליטה של פלאפונים
אבח אפשר לשלוח SMS לתת סימן חיים שאנו בטח בסדר.

אבי ואיתי נחים במיצד נקרות
אבי ואיתי נחים במיצד נקרות

 ירידה לנחל נקרות דרך הבשמים 
ירדנו ממיצד נקרות לתוך דרך הבשמים השביל המסומן בשחור 17230 לתומי חשבתי שיהיה אפשר לרכב שם בצורה יפה וחלקה, אבל לא .... הדרך מחוצצת מלאה באבני חצץ וזה אתגר לרכב שם .
הדרך היא לכוון חרבת קצרה.

הדרך על נחל נקרות היתה קשה עקב חצץ בשביל המרכזי רכבנו לצידי השביל בניסיון להתקדם
ההתקדמות מאד איטית קצב של 6 ק"מ לשעה , חלק מהקטע התבצע רגלי.
3.5 ק"מ ממיצד נקרות לנחל קצרה.

אבי יורד לנחל נקרות
אבי יורד לנחל נקרות

 דרך הבשמים 1 
אי אפשר לרכב הדרך מחוצצת והרבה חול


 דרך הבשמים 2 
אי אפשר לרכב הדרך מחוצצת והרבה חול


 דרך הבשמים 3 
אי אפשר לרכב הדרך מחוצצת והרבה חול


 רכיבה למיצד קצרה 
משם ירדנו לתוך דרך הבשמים השביל המסומן בשחור 17230 לתומי חשבתי שיהיה אפשר לרכב שם בצורה יפה וחלקה, אבל לא .... הדרך מחוצצת מלאה באבני חצץ וזה אתגר לרכב שם .
הדרך היא לכוון חרבת קצרה.

מיצד קצרה
מיצד קצרה

 רכיבה למואה  
הגענו לצומת הדרכים שביל אדום נחל נקרות ,שביל שחור נחל קצרה המשך דרך הבשמים.
הרכיבה קשה מאד לא מתאים כלל לאופניים. 12
ק"מ רכיבה בנחל קצרה היו המשך ישיר לנחל נקרות דרך לא עבירה לאופניים חול חצץ
התקדמות איטית, אבל מזג האויר והנוף מדהימים.
בדרך פגשנו טור יחיד של רכבי שטח 4 על 4



 סיכום המסע ע"י שחר שטייף 
התחיל מדהים עם 11 רוכבים ,נוגה פונתה לסורוקה בצהרי היום הראשון לטיול בעקבות סלטה שביצעה בסיומה של ירידה תלולה ב"ציר הנפט". אייל התלווה לנוגה ברכב החילוץ ודניאלה, שהמשיכה לרכוב עימנו עד חניון בארות שבמכתש רמון, לאחר מנוחה נסעה לאסוף את אייל ונוגה מבאר שבע ושלושתם חזרו צפונה למרכז הארץ. כך ירדו ממצבת הרוכבים שלושת מופלאי השאנטי. צחי, שזו לא הרכיבה הראשונה מאז נגמל מהתלת אופן, שכח להביא את המכנסיים המרופדים ופרש אף הוא, בבוקר המחרת, עקב עכוז כואב. רונן, שותפו לרכב ולרכיבה, הצטרף אליו אף הוא, כנראה מתוך לויאליות.
האופניים של אלכס כמעט והתפרקו והוא קיבל כיווץ שרירים בעלייה ממערות נחש צמא כך שגם הוא בילה את מחצית היום הראשון ואת כל היום השני ברכב הליווי.

גל וויתר על היום השני בגלל כאבים בפרק היד וכך נותרו רק שלושה רוכבים
שצלחו בהצלחה רבתי את מסלול היום השני: אבי, איתי ושחר ומה צלחנו? את עין סהרונים, רמת סהרונים, מצד נקרות, מצד קצרה, מואה, הרבה חצץ ואבנים, נופים מופלאים, מזג אוויר פנטסטי ומצב רוח עילאי.

סיום דרך הבשמים מואה  4 ק"מ לפי מושב צופר
סיום דרך הבשמים מואה 4 ק"מ לפי מושב צופר
 
 מי אמר שאי אפשר לטייל באופני כביש ?...
מי אמר שאי אפשר לטייל באופני כביש ? למען האמת לא שמעתי מישהו שאמר את זה, אבל אם כן שמעתם, תוכלו לספר לו את הסיפור (לא על האיש הירוק) אבל אולי את הסיפור הבא... להמשך
 בעלי הכושר הירוד שימו לב......
בעלי הכושר הירוד שימו לב... דרך פשוטה ונוחה,הכנה מינימלית...הנאה מירבית !! להמשך


לפורום טיולים
לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של אבי מור...
 לתצוגת פורום
יומן מסע של קבוצת בייקמור בדרך הבשמים הנבטית
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
 6/3/2004 :11:01 משתמש אנונימי  מוני חרוש עם תוכן  תגובה למסע
 25/6/2003 :19:59 משתמש אנונימי  איל בוזגלו עם תוכן  אתה קצת מפריז
 10/3/2003 :17:10 משתמש אנונימי  אלון עם תוכן  מסלול מדהים, מומלץ!!!
 10/3/2003 :08:27 משתמש אנונימי  אלונה עם תוכן  אסור לרכוב על רמת סהרונים!!
 10/3/2003 :22:59 משתמש אנונימי  אבי מור עם תוכן  רכב ליווי
 8/3/2003 :17:57 משתמש אנונימי  שין עם תוכן  אופנים-כלי תחבורה?
 8/3/2003 :16:29 משתמש אנונימי  רן וינשטוק עם תוכן  הלוואי!!!!!!!!!
 3/3/2003 :15:13 משתמש אנונימי  אייל הרשטיק עם תוכן  שווה!!
 2/3/2003 :10:33 משתמש אנונימי  אלון עם תוכן  עצה למתכנני טיולים
 28/2/2003 :00:17 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  תומר ספקטור עם תוכן  לקרוא ולקנא
 28/2/2003 :08:07 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  אבי מור עם תוכן  תודה
 28/2/2003 :11:21 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  דרור סופר ללא תוכן  תוקן


[ ]
לפרסום זה יש: 12 הודעות

לדרוג הכתבה יש לבחור בין הר אחד לחמישה הרים
פצצה 5 4 3 2 1 חלש 
מספר מדרגים: 59    דרוג כללי: 3.98

––––– אודות הרים  –––  יצירת קשר  ––––  רשימת הדיוור  ––––  תנאי שימוש
אומניבייס בע"מ 2001 - 2019