הרים - אתר האופניים הגדול בישראל

כתבות > מדור טיולים בארץ
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!
   רוכב/ת בשעות הערב המאוחרות
   רק עם זריחת החמה
   החום לא עוצר אותי

יער הנשיא מציע מסלולי רכיבה במגוון רמות, המשלבים פסלים סביבתיים, תצפיות נוף, אתרים ארכיאולוגיים, צמחייה טבעית, פיקניקים ופינות חמד נידחות במעבה היער
מאת:  ארז שפר לאתר של ארז שפר
19/6/2003, 15:51

אזור: מישור החוף והשפלה
מיקום: יער צרעה (הנשיא)
עונה מומלצת: כל השנה
אורך המסלול: משתנה

אף פעם לא הבנתי מדוע 'עמישראל' אינו יוצא לטבע בימי שישי. סידורים? קריאת עיתונים? לכו תבינו. הרי החופש הוא אותו חופש, רק עם הרבה פחות עומס מטיילים (מה שעושה את החופש ליותר חופש). הדבר נכון שבעתיים בטיולי אופניים ביערות, שנוטים בשבתות להיות עמוסים בנופשים, מכוניות ומנגלים עשנים. לא נותר לנו אלא לנצל זאת לטובתנו...

אז יום שישי הגיע, ואנחנו, עם השילוב המוצלח הזה של יום שישי, יער ורכיבת אופניים, העמסנו את האופניים על המכוניות, ונעצרנו ביער הנשיא (40 דקות מירושלים ו-40 דקות מתל-אביב). היער קלאסי לרכיבות שטח ברמות שונות: תמצאו בו מסלולי כורכר רחבים ועדינים, מסלולים מישוריים, עליות וירידות חדות וגם תנאי שטח לא רעים לרכיבה טכנית, במטעים שלצד הדרכים הראשיות. בדיוק בגלל מגוון המסלולים, לא אפרט פה מסלול מסודר, וכל אחד יבחר את זה שנוח לו. בכניסה ליער ישנה מפה מפורטת של השבילים השונים, שתנחה אתכם ברכיבה. הניווט עצמו קל, וכמעט בכל צומת שבילים ישנו שילוט. פשוט תגיעו ורכבו.
אנחנו התחלנו בדרך הפסלים הרחבה ופנינו צפונה כאשר הגענו אל שביל מאולתר העובר במטע הזיתים הראשון שראינו. אם אתם מתכוננים לרכב כברת דרך ארוכה בשבילים הצדדיים, תהיו מוכנים לאפשרות של נקר או שניים.

כך, עליה וירידה לסירוגין מהדרך הראשית, תעניק לכם גם ביקור באתרים ארכיאולוגיים, רכיבה לצד צמחייה מגוונת, נקודות תצפית מדהימות לעבר עמק שורק והרי יהודה, חניונים וספסלי פיקניק וכמובן, הפסלים הסביבתיים. בין שתי הדרכים הראשיות ביער, הטובות אגב לכל כלי הרכב, ישנם גם דרכים צדדיות שמהם ניתן להגיע גם לנקודות היותר קסומות ונידחות ביער.
קצת על המקום: היער, ששטחו כ-11 אלף דונם, ניטע לזכרו של הנשיא הראשון, חיים ויצמן, כחלק ממפעל קק"ל לנטיעת יערות ופארקים על שמות נשיאים ומנהיגים.
בצדי הדרך המכונה 'דרך הפסלים', שאורכה 9 ק"מ, הוצבו בשנת 1989 פסלים סביבתיים שנבנו על-ידי אמנים ישראלים. ב-1993 הוצבה קבוצת פסלים נוספת, מעשה ידיהם של עולים מחבר המדינות.

במרכזו של היער, במקום שבו שכנה צרעה המקראית, נמצא תל צרעה ובו מערות קטנות, קברים, בורות מים וגתות עתיקות (באזור זה, ייצור יין היה אחד מענפי החקלאות יותר משגשגים, למרות תנאי השטח הקשים לגידול כרמים).
במקום זה, ליד קבר שמשון (כן, אותו שמשון הגיבור מהתנ"ך), ישנו מקבץ ענק של סברסים. אחרי 3 שעות של רכיבה, ומחסור זמני במים, היו אלו הסברסים הטעימים ביותר שאכלנו אי-פעם.
לא הרחק מכאן, תמצאו גם את ביתו לשעבר של מוכתר הכפר סרעא, שנכבש במלחמת העצמאות ושימש כמפקדה מאולתרת של חטיבת 'הראל'. בית זה היה גם ראשיתו של קיבוץ צרעה, עד שהתרחב למבנים נוספים.
מי שימתין בסבלנות עד לחורף, יגלה ביער לא רק פריחה מדהימה אלא גם פטריית מאכל המכונה 'אוזנית הכלך'. צבעה של הפטרייה לבן, והיא נוהגת לגדול לצד פרחי הכלך הצהובים.
חובבי הפיקניק-שלאחר-הרכיבה מוזמנים להצטייד בקיבוץ צרעה הסמוך: בצמוד ליקב צרעה יש מעדנייה עם כל מה שפיקניק צריך: גבינות משובחות, פיתות ולחמים כפריים, דבש טבעי, ריבות תבלינים, שמן זית, עוגיות מקומיות, וכמובן: יין.
חנות היקב והמעדנייה פתוחים בימי חול בשעות 10-17  בימי שישי וערבי חג בשעות 10-14  ובשבתות מ10- בבוקר ועד 18 בערב. לפרטים: טלפון 02-9908261.

הגעה

היער נמצא בין צומת נחשון לצומת שמשון. מכביש מס' 1 יורדים במחלף שער הגיא לעבר בית שמש בכביש מס' 38. בצומת שמשון פונים צפונה (ימינה) לכביש מספר 44. לאחר קילומטר פונים שמאלה אל דרך עפר המובילה אל דרך הפסלים. המלצה: בכניסה ליער, מקדמת את פני הבאים עליה קשה לרכיבה. לכן, אל תחנו בתחילת המסלול, אלא סעו עוד כמאה מטרים ועצרו לצד אחד החניונים שבתחילת 'דרך הפסלים'.

המפות בכתבה זו הופקו באמצעות טורבו CD 4.0.
התוכנה להכנת טיולי שטח
ובאדיבות

www.locationet.com

נקודה ירוקה בקצה המדבר...
נקודה ירוקה בקצה המדבר טיול אל חורבות עתיקות, מרבדי פריחה, מוזיאון לתרבות הבדואים, וגם מפגש לא צפוי עם כלבי גישוש משטרתיים ביער להב שבצפון הנגב להמשך
 אופניים, יערות ומה שביניהם...
אופניים, יערות ומה שביניהם לאחר מסלולי הטיול בערוצי נחלים, במעלה הרכסים או במישורי המדבר, שווה לגלות את מה שמציעים היערות ברחבי הארץ: דיווש ברמות קושי משתנות, הרבה צל ושילוב של פיקניק במעבה היער. לגזור ולשמור להמשך

לפורום טיולים
לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של ארז שפר...
 לתצוגת פורום
מסלולים, פסלים והיסטוריה ביער הנשיא
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
 20/6/2003 :11:47 משתמש אנונימי  רותם עם תוכן  יום שישי,היום הכי עמוס
 22/6/2003 :16:05 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  אריה פישלר עם תוכן  תשמע רגע תרח (יוצמח) - סליחה על החוצפה