כתבות > מדור טיולים בחו"ל
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!
   רוכב/ת בשעות הערב המאוחרות
   רק עם זריחת החמה
   החום לא עוצר אותי

מסע על אופניים של זוג ברחבי פטגוניה שבדרום צ'ילה ארגנטינה, בין קרחונים, הרים מושלגים ולגונות מדבימות בגודלן ולאורך 3000 ק''מ בחופש מוחלט
מאת:  eran lerner לאתר של eran lerner
14/2/2004, 00:35
נוף אופייני על הקרטרה אוסטרל

הרעיון
הכל התחיל בסניף "למטייל" שבחיפה. נועה ואני תכננו טיול של שנה בדרום אמריקה. בהרצאה אליה הגענו ב"למטייל" הועלה רעיון "לבצע חלק מהדרך ברכיבה על אופניים" ושנינו אומנם בעלי ניסיון רכיבה קודם בארץ, אך לא ברמה גבוהה בכלל, החלטנו ללכת על זה או יותר נכון לרכוב את זה. התכנון הראשוני היה לעבור ברכיבה את הקרטרה אוסטרל בדרום צ'ילה, שהיא דרך באורך של 1024 ק"מ המפורסמת ביופייה. חשבנו שזה יקח לנו מקסימום חודש רכיבה, ולאחר קטע הרכיבה נמשיך בטיול כמקובל באוטובוסים, טרמפים וטיסות. הקטע ה"קצר" התארך לשלושה חודשים בהנאה עצומה ורצון להגיע לשפיץ העולם "אושוויה" על 2 גלגלים, והנה הסיפור לפניכם.

נוף אופייני על דרך הקרטרה אוסטרל

הצטיידות וההתחלה

לפני שהגענו לעונה המתאימה בפטגוניה (דצמבר-מרץ) היינו חודשיים בברזיל, כך שמהבית לא הבאנו שום דבר שקשור לאופניים. הגענו לבואנס-איירס בירת ארגנטינה והחלטנו לבצע שם את הרכש עקב ריבוי של חנויות ומגוון רחב של מחירים.  קנינו אופניים חדשות תוצרת טיוואנית לא מוכרת לנו הנקראת "וואיירו" 350 $ כל אחד שלאחר מכן התגלו כנחשבות למצויינות בארגנטינה 24 הילוכים שימאנו אסרה, קנינו סבלים ויצאנו באוטובוס מהבירה לעיר הנופש ברילוצה סה"כ 22 שעות באוטובוס מפנק עם אוכל, דיילים, שרותים ונופים חדשים.  בברילוצה התעכבנו לילה אחדבלבל להשלמת ציוד אחרון: פנימיות.בקבוקי מים,תיקים לאופניים וכו'.  לקחנו אוטובוס אחרון לפורטו מונט העיר בא מתחילה הקרטרה אוסטל ודרכנו על האופניים.  יצאנו לדרכנו עם טפטוף קל ולאחר מחשבות רבות האם כדאי לצאת ככה, היום הראשון 52 ק"מ היה מלווה בגשם קל מידי פעם ורוחות קלות, הגענו לאחר 6 שעות לנקודה ממנה אפשר להמשיך עם מעבורת רק למחרת בבוקר

לאחר לילה גשום מאוד עלינו על מעבורת של 10 דקות והמשכנו ברכיבה של 45 ק"מ במסלול שייזכר כיום העליות, אך הנופים המדהימים של מפרצים כחולים והרים מושלגים באופק מכפרים על המאמץ

המשכנו עוד כשלושה ימים במסלול מעגלי וחזרנו לפורטו מונט.  מטרת הסיבוב המעגלי היתה לבדוק האם אנחנו מוכנים מבחינת ציוד וגם מבחינה פיסית ונפשית

לאחר יום מנוחה עלינו על מעבורת של 6 שעות שהביאה אותנו לצייטן כפר קטן בתחילת החלק השני של הקרטרה . נחנו ולמחרת בבוקר התחלנו במסע האמיתי דרומה על הקרטרה, רוב הדרך היתה דרך עפר כבושה וטובה, הבעיות היו הקטעים הלא מתוחזקים בהם נאלצנו להוריד מהירות ולפעמים גם ללכת, בעיה נוספת היא תנועת המכוניות המשליכות אבנים קטנות לכל עבר אבל למזלנו פוגשים מכונית רק כל שעה בערך.  כל יום השקמנו ב-8 והתחלנו לדווש ב-10 בערך, דיוושנו עד 5 בערב ועברנו בממוצע 30-100 ק"מ ביום תלוי כמובן בדרך: עליות,ירידות, מצב הדרך.  והגורם המשפיע ביותר הוא מזג האוויר: רוחות, גשם, קור.  בשעה 5 בערך התחלנו לחפש מקום להעביר את הלילה, כל הדרוש הוא נחל קטן ומשטח דשא ישר להקמת האוהל, אין צורך באיזור קמפינג אפשר לשים את האוהל איפה שרוצים.  מתרחצים במים קפואים שיורדים מהקרחון, אוכלים טוב לאחר בישולים רבים והולכים לישון לפני 22:00

החלטות קשות בדרך היו בשפע: האם להמשיך למרות הגשם או לנסות ולתפוס טרמפ.  האם לישון בחוץ או להתפנק אצל איזה משפחה בבית תמורת 3-4 דולר לזוג

דוגמה למקום בו בחרנו להעביר את הלילה

המשך הטיול

לאחר שבוע נהדר ושטוף שמש, גילינו את פטגוניה האמיתית בה תמיד קיים איום של גשם ומזג אוויר סוער. הגשמים התחילו ואיתם באה גם הרוח הנוראית שגרמה לנו לדווש בחוזקה גם בירידות טלולות ועדיין לא להתקדם, לשכב בלילה שבחוץ נשמע כמו מלחמה ולהתפלל שהאוהל יעבור את הלילה. בבוקר הגשם לא נפסק ללא ברירה דיוושנו עד לכפר הקרוב, 17 ק"מ של דרך בוצית עם תיקוני כביש רבים. שם עשינו את הלילה, לפעמים צריך מקלחת חמה, ולמחרת לאחר נסיון של 1 ק"מ ברכיבה נשברנו ולקחנו את הטרמפ הראשון והלא אחרון. עד הגענו לעיר הגדולה קרטרה 10,000 תושבים ושם בילינו 3 ימים בתקווה לשיפור. האופק נראה מבטיח ויצאנו לדרכנו 60 ק"מ ביום מדהים של רכיבה השמש ממש חייכה אלינו אבל לא לאורך זמן הגשם חזר ללא סימני הפוגה. ניסינו להמשיך אבל גם הפעם זה נגמר בטרמפ על טנדר של אנשים נחמדים שהביא אותנו אל מעבורת החוצה אגם שבצידו השני מספרות האגדות שלא יורד גשם.

יש לציין שהאוכלוסיה המקומית חוואים וחקלאים לאורך כל הדרך חביבה ומזמינה. רובם נוסעים בטנדרים בגלל הדרכים וסוג העבודה כך שאין בעיה לתפוס טרמפים במקרה הצורך או לישון תחת חסותם.

פנצ´ר בעיקול בעלייה הגדולה של הקרטרה

לא רוצים להפסיק
מעברו השני של האגם הפסיק הגשם אך לא הרוחות, הפעם הן היו לטובתנו, בכל פטגוניה רוב הזמן הרוח מגיעה מכיוון צפון מערב ולעיתים קרובות בעוצמות גבוהות. עברנו 60ק"מ בשעתיים וחצי עם רוח גבית מטורפת כן מטורררפפפת. לקחנו אוטובוס מתוכנן העוקף את כביש 40 המפורסם ב-500 ק"מ של שממה והגענו לאיזור הפארקים פיץ רוי בארגנטינה וטורוס דל פיינה בצ'לה, שני מקומות מדהימים בהם גם הלכנו קצת ברגל במשך מספר ימים, אך גם דיוושנו בתוך הפארק בנופים הכי יפים שראינו בכל הטיול: קרחונים, לגונות קפואות, הרים מושלגים והמון מים זורמים. כניסה לפארק עולה מעט כסף ושווה כל אגורה. המשכנו לדווש דרומה מפורטו נטלס לפונטה ארנס 250 ק"מ שהערכנו שייקחו לנו 5 ימים, בפועל זה לקח יומים וחצי עקב רוח גבית של 100 קמ"ש ואני לא מגזים, פשוט יושבים על האופניים וכל מה שנשאר זה להזיז קצת את הכידון אין צורך בדיווש עברנו 100 ק"מ ב- 4 שעות בממוצע. בלילות הקמנו את האוהל בתוך אסמים של המקומיים על מנת שלא יתעופף. סה"כ במשך הטיול כולו בעייה של מים לא היתה, בפטגוניה כל 500 מטר מקסימום זורם נחל קטן המגיע מקרחון. אוכל קנינו כל 3 ימים בכפר קטן על הדרך, אין יותר מ-100 ק"מ בלי התיישבות קטנה.

אני בפארק הטורוס דל פיינה

ארץ האש

מפונטה ארנס לקחנו מעבורת קצרה שהביאה אותנו לארץ האש, השפיץ הדרומי של יבשת אמריקה הדרומית. המשכנו ברכיבה סה"כ נותרו עוד 5 ימים בערך עד לשפיץ של השפיץ הרוח הגבית ממשיכה ואנחנו מברכים כל רגע. מצאנו חוואי נחמד שהסכים לארח אותנו בחווה והעברנו אצלו את הלילה. הגענו לעיר אחרונה לפני אושווייה ושם אמרו לנו שכדאי לקנות כרטיס טיסה-אוטובוס חזרה צפונה כי העומס מאושווייה בעונה זו הוא גדול ואנו עלולים להתקע שם מספר ימים, אז כך עשינו. אושווייה עיר יפה על שפת הים במקום מדהים בקצה העולם. טיילנו קצת באיזור על האופניים כמובן ולאחר 4 ימים טסנו עם האופניים לברילוצה ממלכת הבשר השוקולד והגלידות של ארגנטינה, משם המשכנו במסענו על האופניים צפונה עוד כשבועיים דרך מסלול 7 האגמים לסאן מרטין דה לוס אנדס, עיירה חביבה בפני עצמה ומשם דרך פארקים יפים ושוממים יחסית מאדם עד לפוקון שבצילה, בה מכרנו את האופניים  והחלטנו להמשיך בדרך אחרת הפרידה הייתה בחיוך משולב עם דמעות.

שלט  המציין שהגענו לסוף כביש 3 זאת אומרת, הגענו לקצה העולם
שלט המציין שהגענו לסוף כביש 3 זאת אומרת, הגענו לקצה העולם

סיכום

מבחינת ציוד אני ממליץ על 4 פנימיות ספיר שמחליפים במשך היום על פי הצורך ובערב שיש זמן אז מתקנים, צמיג ספיר חובה, כלי תיקון כמו בארץ ושרשרת נוספת מומלצת גם כן, סה"כ בעיירות הגדולות תמיד יש חנות אופניים עם ציוד בסיסי ובהחלט מומלץ לבקר בהם.  פנצרים היו לנו 7 במשך 3 חודשים, כולם בגלגל האחורי עקב חלוקת   המשקל הלוקה בחסר, בטיול ממושך שכזה סבל ותיקים קידמים הם בגדר חובה.  עוד ציוד שהוא בגדר חובה הם חליפות הגורטקס נגד גשם ורוחות אשר מאפשרות את עידוי הזעה החוצה אותם רכשנו באמצע הדרך.

מבחינה בטיחותית, בפטגוניה אין כל בעייה ניתן להקים את האוהל בכל מקום אין צורך להסתתר משודדים כי הם לא פשוט לא קיימים.

במשך הטיול פגשנו עשרות רוכבי אופניים רובם ארופאים ובלטו במיוחד הגרמנים, רבים מהם עשו את המסלול הידוע מאלסקה אשר בצפון ארה"ב עד אושווייה אשר בשפיץ הדרומי, מסלול זה לוקח 12-14 חודש.  תמיד היה כיף לפגוש אותם, לקבל ולהעביר אינפורמציה על עליות ורוחות האוייבים העיקריים שלנו רוכבי האופניים ובכלל להחליף חוויות.

שלושת החודשים האלו היו הכי טובים בכל הטיול, את הרגשת החופש וריבוי החוויות אי אפשר להחליף. לא תכננו שכך יתגלגלו העניינים אך נהננו מכל רגע גם שהיה קשה ורוח. אני ממליץ בהחלט לשלב טיול אופניים ממושך בטיול גדול של שנה, אך כמובן שניתן לטוס לאיזור רק בשביל טיול ספציפי בסגנון זה. אני בטוח שאמשיך במסורת אם זהבתורכיה או ניו זילנד. אשמח לעזור בתכנון טיול ממושך בעיקר בפטגוניה.

מקווה שנהנתם ערן

20 ק"ג ציוד לא הולכים ברגל

רכסים בקצ'קר...
רכסים בקצ'קר יומן המסע המדהים של קבוצת רכסים. טיסה לאיסטנבול ומשם טיסת המשך לטרבזון שעל הים השחור.... להמשך
 נואיבה – סנטה קטרינה : אימון קלאסיקה לחג הפסח...
נואיבה – סנטה קטרינה : אימון קלאסיקה לחג הפסח שש בבוקר שעון ישראל. התעוררתי כמו בימים האחרונים בדיונה הקטנה ליד נואיבה עם חיוך מתקתק. להמשך

לפורום טיולים
לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של eran lerner...
 לתצוגת פורום
שלושה חודשים בפטגוניה על אופניים
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
 7/9/2005 :19:59 משתמש אנונימי  נעמי עם תוכן  טיול עם אופני טנדם
 23/9/2005 :13:27 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  eran lerner עם תוכן  כן
 12/6/2004 :15:25 משתמש אנונימי  זאב עם תוכן  כיוון בלמים
 12/6/2004 :17:57 משתמש אנונימי  דרור עם תוכן  כיוון בלמים
 12/6/2004 :18:35 משתמש אנונימי  ארז עם תוכן  חלקי חילוף????
 13/6/2004 :15:49 משתמש אנונימי  עידן לוי עם תוכן  חלקי חילוף....
 1/5/2004 :16:10 משתמש אנונימי  Nimrod עם תוכן  עלויות
 20/4/2004 :04:29 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  עידן לוי עם תוכן  איך לטפל באופניים
 7/4/2004 :21:41 משתמש אנונימי  העצלן באוטובוס עם תוכן  כל הכבוד
 25/3/2004 :19:31 משתמש אנונימי  אבישי ללא תוכן  האם זה ערן מקיבוץ יגור
 25/3/2004 :20:46 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  eran lerner עם תוכן  כן
 27/3/2004 :19:19 משתמש אנונימי  אבישי עם תוכן  מה קורה ?
 28/3/2004 :19:18 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  eran lerner עם תוכן  איזה איזור
 15/2/2004 :10:55 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  נעם עם תוכן  יופי של טיול
 15/2/2004 :10:11 משתמש אנונימי  יורם עם תוכן  וואלה אני מזיל ריר
 14/2/2004 :23:40 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  barak salti עם תוכן  where have u been=
 14/2/2004 :14:39 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  עומר נהרן עם תוכן  אחל´ה של רעיון!!!
 14/2/2004 :12:43 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  משה כ עם תוכן  אני מלא קינאה
 14/2/2004 :09:44 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  מיקי שוייבש עם תוכן  סחטיין על הרעיון והיוזמה רק שאלה קטנה לי אליך ערן
 14/2/2004 :21:33 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  עידו מזור עם תוכן  סחתיין לערן והערה למיקי
 15/2/2004 :15:30 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  מיקי שוייבש עם תוכן  gtg
 14/2/2004 :18:20 משתמש אנונימי  אלון ללא תוכן  מה השאלה?