כתבות > מדור שביל ישראל
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!

25/10/2004, 21:28
החרמון והגליל - מבט מהר כנען

רקע

אני רוכב על אופניים כ 15 שנה מהן כ 6 שנים על אופני הרים באופן רציני. ניתן לתאר את הרכיבה שלי כרכיבת Cross Country עם התפתחות לכיוון רכיבה טכנית.
עד עתה, יצא לי לרכב במסלולים רבים בארץ מן הצפון עד לאזור אילת.
שביל ישראל, בשבילי, הוא השביל האולטימטיבי לטיול ורכיבה ומעמיד אתגרים רציניים לביצוע בגלל המימד של האורך, קשיים טכניים ברכיבה, אדמיניסטרציה ואקלים.
באמצע חודש אוגוסט, מצאתי את עצמי במצב של החלפת מקום עבודה. מיד הצבתי לעצמי שני יעדים. לרכב את צפון השביל במהלך שבוע אחד ואת החלק הדרומי במועד מאוחר יותר.
גייסתי למשימה את מתי קלופר מירושלים, ישראל אדלר ממשמרת ואת האחים יוסי ומיקי אזרזר.

כחומר למסע, הסתמכנו על:
• מפות טופוגרפיות 1:50,000
• ספר שביל ישראל של צבי גילת, http://books.mapa.co.il/product.asp?ProdID=23
• פרוייקט שביל ישראל של יונתן ליפמן, http://www.geocities.com/Colosseum/Arena/9765/isrover.htm
• יומן מסע של עידו מזור, http://www.harim.co.il/Article.asp?ID=31
• יומן מסע של אילן שחם, http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/articles.asp?id=652&art_id=213, ו http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/articles.asp?id=703&art_id=291
• אחרון חביב, אתר שביל ישראל ברשת, http://www.shvil.org.il/main.html

החלטנו לצאת למסע של 4 ימים מיד לאחר ראש השנה. העקרונות שלקחנו על עצמנו היו:
• הימנעות מאדמיניסטרציות
• הימנעות מרכב מלווה
• קביעת יעדים ומסלול תוך כדי תנועה
• תנועה במשקל מינימלי
• שינה בצימרים

לילה ראשון
לינה בבי"ס שדה חרמון בסמוך לקיבוץ שניר.http://www.zimmer.co.il/SiteShow.asp?site_id=492
הגענו לאתר שלשה, ישראל, מתי ואנוכי. תודות לנהגות, יעלי וחנה אשר הקפיצו אותנו וחזרו להן באותו יום לעבודה.

שקיעה מעל רכס מנרה

יום ראשון - תל דן לרמות נפתלי

42 ק'מ, +200 במוצא, +400 ביעד
השכמה מוקדמת ויציאה ב 6:00 לפני הזריחה. התכנון הוא לפדל לרמות נפתלי. ההפתעה הראשונה היא שהקטע של החצבני, סגור בתור שמורת טבע ואנחנו שהגענו לכניסה לפני 7:00 נאלצנו לעקוף ולוותר על החלק הרטוב והיפהפה הזה של המסלול. ארוחת בוקר בבית הקברות של השומר, האריה השואג בכפר גלעדי. האחים יוסי ומיקי אזרזר מצטרפים אלינו ליומיים הראשונים. לאחר ארוחת הבקר, מחכה לנו טיפוס ארוך בדרך יפהפייה לכיוון קיבוץ יפתח. כאן אנו פוגשים שלישיית מטיילים על השביל שרק התעוררו וגמרו להכין לעצמם ארוחת בקר  העלייה מתונה אבל מתמשכת לאורך מספר ק"מ. הפסקת התרעננות והתרגעות במצודת כח, אליה הגענו בצהרים. תחנתנו הסופית לאותו יום הייתה במושב רמות נפתלי.
התארגנו על מכולת וצימר, http://www.zimmer.co.il/siteshow.asp?site_id=301,  ל 5 ואת אחר הצהרים בילינו במימי בריכת השחייה בצימר. ארוחת ערב על 2 בקבוקי יין גלילי בישלנו בעצמנו על הגריל ובמטבחון ובשעה 9:00 נפלנו כולנו שדודים.

קישור למפה 1  קישור למפה 2

מתי ברחבת האריה השואג - תל חי

יום שני - רמות נפתלי לספסופה

38 ק"מ, +400 במוצא, +735 ביעד
השכמנו מוקדם, הפעם עם כאבים בכתפיים, ישבנים וברגלים. תחילת המסלול היא גלישה לאורך הכביש למפגש עם הדישון. סיבוב ימינה ונסיעה במעלה הדישון. פעם ראשונה בשבילי לפדל את הדישון במגמת עליה וגם ללא מים. גדות הדישון כמו שאר המדינה עטויות באין ספור חצבים פורחים. לאורך הדרך שפני סלע משכימי קום. ועם קצת ריכוז, ראינו צביים קופצים ומטיילים להם בגדה הצפונית. גמאנו את הקטע הראשון והגענו לאחת המשאבות של מקורות, שם הפנצ'ר הראשון הושיב אותנו להפסקת בקר של תה ודברי מתיקה. בעונה זו, שפע של תאנים, רימונים ופטל. לאחר הפסקה, החלטנו להמשיך במעלה הנחל והשביל לאורך נחל צבעון שבו הנסיעה כרוכה בהעמסת האופנים על הגב. עיכוב קל גרם לנו להגיע לכביש 89 לפני צומת חירם בצהרים כאשר הטמפרטורה חצתה את ה
 °30 מכבר.
בתכנון המקורי של היום, תכננו לעלות לאורך הכביש לפסגת הר המירון, שביל הפסגה (החלטנו לדלג על הסינגל הנפלא לכוון הדישון) ודיווש לבית ג'ן שם תכננו ללון בלילה השני.
התכנסנו לתה הצמחים המעולה של ישראל ומתי לצלו של אלון מצוי ענק. כיוון שהטיפוס לכיוון בית ג'ן נפסל, החלטנו לשנות מגמה, לעשות הפסקה של צהרים בג'יש ולהחליט על בטן מלאה. דיווש קצר, הביא אותנו למסעדה ממוזגת היטב ולאחר סעודה קצרה תוך שאנו ממלאים את כל הנוזלים שאבדו, החלטנו על הפסקה בספסופה.
הגענו והתמקמנו בצימר "מול ההר" http://www.safsufa.com/index.htm. גם כאן חיכתה לנו בריכה נהדרת בה טבלנו ונתנו לגוף לנוח ולהירגע ממאמץ היום. מתי השף, בסיוע ל 4 שוליות, הכין לנו ארוחת מלכים כמובן עם יין אדום משובח. את המצרכים רכשנו במיני-מרקט ובאטליז של ג'יש.

המשכו של שביל ישראל מן המירון דרומה, יורד בשיפולים הדרום מזרחים של רכס מירון, לנחל מירון, למפגש עם נחל עמוד בברכות שכווי. מידע וידע מוקדם היה שלא ניתן לרכב את הקטע הזה ודרומה לו בתוך אפיק הנחל או בשוליו במקום בו עובר השביל. עיון במפה, הוביל אותנו לבחירת המשך רכיבה מהיבט של נסיעה מינימלית על הכביש.

קישור למפה 1  קישור למפה 2

מתי, יוסי ומיקי בדישון

יום שלישי – ספסופה – בקעת גנוסר, המושבה מגדל (בואך הר כנען ונחל עכברה)

35 ק"מ, +735 במוצא, +900 בהר כנען, -200 בכינרת
האחים יוסי ומיקי אזרזר, נפרדו מאיתנו על הבקר ואנחנו עלינו על האופניים בדרך להר כנען. יש כאן שני קטעים שבהם נאלצנו לחלק את הדרך עם מכוניות (בין ג'יש לצומת דלתון והמשך על כביש 886 בואך דרך עפר 2311). טיפוס בשטח להר ביריה ולהר כנען בחורש מעורבב של אורנים, אלונים ומעט נטיעה של ארז אטלנטי הביא אותנו בנוף נפלא ופסטורלי, שוב בליווי צבאים, להר כנען. גלשנו. במורד ההר, לכביש 89 ועליו במגמה מזרחה לעבר השכונה מערבית דרומית לנקודת טריג 735Δ. במקום זה, ירדנו את הכביש, ועלינו על דרך עפר בואכה נחל רזים לעין רזים במפגש עם ואדי עכברה. זהו קטע רכיבה מדהים ביופיו ובבתוליותו. נראה בעליל שמעט מאד הולכי רגל, רוכבי אופניים או ג'יפים נוסעים כאן. המשכנו כאן לאורך נחל עכברה תוך מעבר הגשר הענק החדש בכביש עוקף צפת (מדרום) עד לעין סלע. בנקודה זו, התיישבנו מתחת לצוק עכברה, בצל שיזף לארוחת בקר דשנה שכללה בגט חם וטרי, לבנה בשמן זית, זיתים וכמובן התה של ישראל.
לאחר שסעדנו ליבנו בארוחה, השכנו דרומה על הדרך הכחולה, בואכה שביל ישראל במפגש החציה עם כביש 85. חצינו את הכביש והמשכנו על שביל העפר על הגדה המערבית של נחל עמוד מתחת להר חבקוק. השביל כאן במגמת עליה קלה עד לכתף המשקיפה מערב לישוב כחל. בנקודה זו, מתגלה תצפית מרהיבה ל °360. הכינרת לדרום מזרח, רכס פוריה, ארבל, קרני חיטים, נחל עמוד על מצוקיו והמערות שבו, הר כנען וצפת, גוש המירון ורכסי הגליל התחתון. המשכנו לדרום תוך חצית המוביל הארצי בנקודת הסיפון שלו לחצית נחל עמוד. נסיעה קצרה לקיבוץ חוקוק לרוות את צימאוננו ולגלות כמה חם בחוץ. לאחר הפסקה קצרה, המשכנו על כביש האספלט (#8072) לנקודת המפגש עם נחל עמוד. כאן שברנו חזרה לשביל ישראל לאורך הנחל והדרך סימן כחול לתוך הקיבוץ. לאחר מנוחה וביקור במוזיאון יגאל אלון (אכזבה) המשכנו למושבה מגדל
הריטואל הקבוע של התרעננות, נשבר כיוון שלא מצאנו צימר עם בריכת שחיה צמודה. לאחר ארוחת הערב נפלנו שדודים ונדמנו לטירונים שמוכנים לישון על מיטה בכל מצב.

קישור למפה 1  קישור למפה 2  קישור למפה 3

נחל עמוד והר כנען מבט מהר חבקוק

יום רביעי – מגדל – מצוק הארבל, מוצא הירדן מן הכנרת

47 ק"מ, -200 במוצא, +181 צוק ארבל, -200 ביעד
ביום הרביעי למסענו, קמנו כהרגלנו עם הזריחה, אלא שעם ישראל, שינה את השעון ואנחנו יצאנו לדרך ב 5:00. כניסה עם שביל ישראל לנחל ארבל. ההפתעה שחיכתה לנו הייתה נחל בזרימה עם מים נקיים יחסית (בהתחשב שזהו שטח אינטנסיבי של מרעה). נחל עם שני צידי מצוק מדהים ביופיו, פריחות החצבים ממשיכים ללוות אותנו, מרעה בקר באחו וליווי של צבאים מקפצים על הגדה הצפונים של הנחל. הטיפוס קצת טכני אבל סביר. מצאנו את עצמנו לאחר כשעתיים במושב ארבל אצל שי אביטל ידיד של ישראל. שי העתיר עלינו אירוח וארוחת בקר והתנאי שלנו היה לעשות אותה מתחת לחרוב בפסגת המצוק. טיפוס נוסף הביא אותנו למקום מדהים זה שמאפשר גם למי שלא גמר קורס טיס להרגיש בחופת המטוס. נוף עוצר נשימה של הנקודה שבה היינו לפני 2.5 שעות, רק שעתה הוא כ 400 מטר מתחתנו.
לאחר עבודה הבקר, חיכתה לנו כאן ארוחת מלכים, מחבת עם ביצים, גבינות, בגטים טריים, דברי חלב ובקיצור כל טוב הארץ. החברה המעולה של שי, ישראל ומתי גררה אותנו לדיונים על ארץ הגליל, יושביה ועוד. השעון הזכיר לנו, שלפנינו עוד עבודה רבה וכן מועד הגעה. (עם צאתנו, הגיעו לתצפית 2 מטיילי שביל ישראל שגמרו לטפס את המצוק וממשיכים במגמה דרומה)
קיפלנו, נפרדנו משי והמשכנו במורד הרמה לכיוון כפר חיטים ועליה למצפה. מיד לאחר חצית כביש 77, תחנת דלק פז מיני מרקט/משתלה. עצרנו לרענן את נפשנו ומצאנו הפתעה. בעל המקום, הפעיל כבר 18 שנה, אומר שכל מי שעובר על שביל ישראל עוצר להתרעננות. לפני כשנה הוא פתח ספר מטיילים וכך ניתן לעקוב אחרי תנועת מטיילים על השביל. מנהל המקום הצהיר שהוא מתכנן לחלק לכל קבוצה בקבוק מים קרים להשיב את נפשם.
טיפוס קל וחציה על כביש של שכונת בן-גוריון, סיפק בידנו חוויה שניה של נסיעה דרך עיר. ושוב מצאנו את עצמנו על דרך עפר, במדרגת רמת פוריה הצופה על הכינרת ממערב. עכשיו הבטחתי למתי, שנותרה לנו רק ירידה ואפילו עמדתי בהבטחתי. מכאן גלישה על דרך העפר לאורך מצוק פוריה בואך המושבה כינרת על כביש (#767). ירידה לצומת כינרת כביש (#90). עברנו את אוהלו, בית ירח, סכר הירדן וכאן על מוצא הירדן, ירדנו להשתכשך במי הכינרת/ירדן, לגמוע בקבוק בירה צונן על פיתה, פירות וכיבוד שהביאה לנו יעלי (אשתו של ישראל) וכמובן התה של ישראל שמורכב מנענע, מרווה, ועוד עלים המיטיבים עם טעם החיך.

קישור למפה 1  קישור למפה 2  קישור למפה 3

מתי ישראל ושי במרומי הארבל

המשך
הקטע הראשון של המסלול השאיר בנו רושם כביר ותחושת של חוויה ייחודית שמזדמנת לעיתים רחוקות. לכולנו, טיילים מנוסים וותיקים, הרגשה שזוהי התנסות ממן חדש. רכיבה בבית אשר מראה לך את ארצך שלך, מזווית וממד חדש לחלוטין.
המסלול הזה היווה לכולנו, רוכבים מנוסים, בית ספר ושדה ניסוי לטיול ממן חדש.
• רכיבה של יום אחרי יום
• רכיבה של 6-8 שעות ביום לרוכבים שמנוסים ב 1-3 שעות רכיבה
• יכולת לתכנן מסלול ביחס למאמץ והיכולת של כל המשתתפים
• יכולת לתכנן מסלול ביחס למזון והתארגנות ללינה
את המשך המסלול אנחנו מתכננים לבצע ברכיבה דו-יומית לקטעים שונים בין הכינרת לערד כאשר התפיסה היא זהה של הסתמכות על מזון בדרך ולינה בצימרים או בבתי ידידים.
מערד דרומה אנחנו מתכננים שני שלבי רכיבה של 4-5 ימים עם ליווי של רכב 4x4 מצויד במים, מזון וציוד לשינה.

מוצא הירדן מן הכנרת

קרדיט: מתי, ישראל, יוסי ומיקי

מסלול מבוא לשביל ישראל ...
מסלול מבוא לשביל ישראל 152 ק''מ מקריית שמונה לכפר תבור בשלושה ימים להמשך
 טיול אופניים לאורך שביל ישראל (כמעט)...
טיול אופניים לאורך שביל ישראל (כמעט) על אופניים מקריית-שמונה ועד עתלית. ארבעה ימים, שני רוכבים, פנצ'ר אחד וטיול מדהים. להמשך

לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של עזרא ברנע...
 לתצוגת פורום
תל דן למושבה כנרת על שביל ישראל
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
 19/3/2009 :14:54 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  בת-שבע וגון עם תוכן  רכיבה מהמרכז לכינרת
 21/3/2009 :20:11 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  עזרא ברנע עם תוכן  קרית אונו לכנרת
 15/4/2007 :23:00 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  שי לוי עם תוכן  שביל ישראל
 6/1/2005 :19:35 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  צביקה כהן עם תוכן  כל הכבוד ברנע!
 5/1/2005 :20:10 משתמש אנונימי  ליאור קפלן עם תוכן  צריך עזרה בתכנון טיול הרצליה-כנרת.
 6/1/2005 :08:17 משתמש אנונימי  עזרא ברנע עם תוכן  הרצליה - כנרת
 5/12/2004 :22:37 משתמש אנונימי  יאיר עם תוכן  אני תקוע בנהריה
 6/12/2004 :11:58 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  tal rivlin עם תוכן  נחל געתון
 6/12/2004 :13:45 משתמש אנונימי  יאיר ללא תוכן  תודה
 5/12/2004 :12:16 משתמש אנונימי  רפי יוליוסבורגר עם תוכן  עושה חשק ומעלה ריר בפה
 9/11/2004 :13:45 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  oded sudri עם תוכן   כל הכבוד