הרים - אתר האופניים הגדול בישראל

כתבות > מדור טיולים בארץ
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

   לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!
   רוכב/ת בשעות הערב המאוחרות
   רק עם זריחת החמה
   החום לא עוצר אותי
 
 

לחובבי העליות המפרקות שאינן נגמרות והירידות העארסיות המהירות, גירסה מעט תובענית של מסלול נפוץ הכוללת בין היתר עליה מפרכת טכנית ותלולה, מנחל כיסלון לרכס כרמילה, וירידה דרדרתית ומהירה מנפחת שרירים מתל משלטים.
מאת:  menzib מתפוז לאתר של menzib מתפוז
3/6/2005, 13:35
לתת כבוד לירידה עארסית
                

מאפייני הרכיבה: פיזי קשה,טכני בינוני,ניווט קל,מסלול מעגלי,ירידות תלולות,בקרבת שביל ישראל,שבילים מסומנים.
אזור: ירושלים והסביבה
עונה מומלצת: אביב וסתיו
גובה אנכי מירבי: 800 מטרים
אורך המסלול: 34 ק''מ
אורך המסלול בשעות: חמש שעות
אוכל: כמה חטיפים ושלושה ליטר מים
   

 לתת כבוד לירידה! 

כשהאוזניים מזדקפות לשמע ירידה מרתקת, רוכבי ה XC והשבילים בדר"כ יעריכו את העליה המפרכת בדרך לאותו דובדבן שבקצה, כי בלי לתת כבוד לירידה זה לא תהיה ממש אותה חוויה.

הסיפור הבא מיועד לחובבי העליות המפרקות שאינן נגמרות והירידות העארסיות המהירות, גירסה מעט תובענית של מסלול נפוץ הכוללת בין היתר עליה טכנית תלולה ומפרכת הכוללת קטעים של אופניים על הגב, מנחל כיסלון לרכס כרמילה, וירידה דרדרתית ומהירה מנפחת שרירים מתל משלטים, משלט 21. גירסה זו כמובן נבעה מטעות ניווט - כן תרבנה הטעויות המבורכות הללו:-)


 איזור רכיבה פופולארי 

מסלול מבוסס ברובו על טיול נפוץ בלוחות של אתר הרים, "מלטרון לבית מאיר ושלוחת השיירות" כאשר כבר יש לו כמה וכמה גרסאות. בגירסה שלנו במקום להתחיל בשביל השחור לבית מאיר, סמ"ש 9344, נעלה דרך נחל כיסלון תוך שבירה חזק שמאלה ולמעלה בשביל לא רשמי ותלול שיחבור לשחור ולהר כרמילה.

מאמר זה נתרכז בתיאור הקטע באיזור נחל כיסלון, ואת השאר נשאיר לתיאור המסלול המקורי הכולל בין היתר טיפוס לנווה שלום ממנזר השתקנים, כ 200 מטר גובה, עלייה המרמזת על הבאות ומחממת את הקנה לקראת העליות בהמשך. אחרי שנמשיך בשביל ישראל לכוון שער-הגיא ונעקוף את מסילת ציון מדרום, נצא לכביש 38 דרומה ל 200 מטר, נפנה שמאלה בזהירות ונכנס למחצבה.

הערה: למען ההגינות המחייבת, העליה מנחל כיסלון המתוארת פה, אינה נופלת בהגדרה "עליה שפויה". לא רק שהיא קשה טכנית ופיזית, נדרשת יכולת עמידה מנטאלית חזקה במאמץ מתמשך בעליה שלא מראה סימנים של סיום לאורך כמה מאות מטרים גובה שהיא צוברת בזמן קצר.

 

למתלבטים הרוצים לחוות "עליה שפויה" ולרוכבים שלא מעוניינים "להוריד רגל" אפשר להמשיך ישר בנחל כיסלון עד העליה שמאלה שואבה, משם יש טיפוס לא קצר אך שפוי דרך השחור, סמ"ש 9344, עד הכניסה לבית מאיר. אופציה נוספת היא לעלות בשחור מתחילתו באיזור המחצבה בשער הגיא, עד לבית מאיר.

 


 בא לי טוב ה"פאסטוראלי" הזה 

(חץ מספר 1) אחרי שפנינו שמאלה מכוון צפון בכביש 38 לכוון המחצבה מיד לאחר מסילת ציון, אנו רוכבים דרומה, ולא פונים לשחור, סמ"ש 9344, אלא ממשיכים ישר בדרך עפר זורמת ומוצלת במקביל לכביש (חץ מספר 2), עד שמגיעים לכניסה לנחל כיסלון, מקום מפגש של מכוניות של רוכבי אופניים. אפשר לדהור שם, רק שימו לב לתנאי הקרקע כשהאדרנלין מתחיל לפמפם לו.

נכנס לנחל כיסלון בסמ"ש 9329 אדום, ונרכב לאיטנו בשביל יפה העובר ביער קדושים לאורך אנדרטאות של ניספים מתקופת השואה. אפשר לעשות קפה במערת בני ברית. לנצל את הזמן לאגור כוח לאלו שהגיעו מלטרון...אנחנו ממשיכים באדום שרץ ביחד עם שביל ישראל, הסימונים די ברורים. לא לפנות לסמ"ש 9361 ו- 9362, פשוט להמשיך בשלווה שתופר בקרוב...תקפידו לנופף לעדת הרוכבים שיורדים מצובה, כן...יורדים...רק אנחנו משוגעים...עולים...

בנקודה מסויימת לאורך הרכיבה (חץ מספר 4, משוערך, לא היה לנו GPS), תבחינו שהשביל לוקח סיבוב רגוע ימינה, מצד שמאל תבחינו בכמה ברושים, וירידה שמאלה לתוך ערוץ הנחל של כמה עשרות מטרים, שמיד מתחילה לטפס בדואל מטושטש טכני ותלול. יאללה, מנוחה, מים, חטיפים, מתחילים לעבוד!


מפת המסלול
מפת המסלול

 לתת בראש בעליה! 

מי שלא מוריד רגל בדואל הזה, כבוד. יש מצב, אם מכירים ומוכנים פיזית ונפשית, אבל צפה ל-500 מטר עלייה מדורדרת אבל אפשרית. בסופה, פניה חדה שמאלה, מבט למעלה, וכן...אין ברירה, אופניים על הכתפיים וברגל 50 מטר עלייה. לא רכיב, ומי שכן רכב שיגיד! פשוט דרדרת אטומית, אפילו ברגל קשה לעלות. בסיום ישנה רמפה קטנה עם סימני מדורות מל"ג בעומר, תחזירו נשימה, תצפית קלה, ויאללה ממשיכים בדואל, ירידה קלה, עלייה קלה ו..רגע, זה לא נגמר עדיין, עוד כמה עליות תלולות וסיבובים חדים עם שיפועים יותר רגועים לאחריהן שאפשר לנצל להורדת דופק ו/או רגל, קטע שהוא גם קשה מנטאלית. נמשיך תוך שמירה על מגמה שמאלה ולמעלה, עד שהשחור מצטרף מימין ושביל נהיה רחב ו"אוטוסטראדי" עם הרגשת דה-זה-וו שאנחנו בירידה. מוזרה ההרגשה הזו, אחרי העליות הללו, הדווש נהיה קל, ואנחנו טסים לנו, אבל עדיין בעצם בעלייה.

 

עצרו שניה, קלטו את הגובה העצום שטיפסתם הרגע, וטיפחו על השכם. הנוף פשוט מ ד ה י ם משמאלכם...שימו לב לנטיעות השונות ברכס ממול, ברושים, אורנים מסוגים שונים. המשיכו עם השחור, הוא מתחיל לרדת קצת, חפשו עיקול חזק שמאלה, שבו ישנה צומת עם עמוד שילוט המפנה גם לעליה ימינה (הכיתוב תלוש): שוב דואל מטושטש (חץ מספר 5). 200 מטר...דרדרת...נשאר כוח בשרירים?, זה כמעט הסוף, עוד מאמץ אחד "קטן" ומתחילים הפרסים להגיע...בסיום לפנות ימינה ועוד קצת...והגענו לכביש אספלט. פונים שמאלה, מטפסים קלות ומיד יורדים בטיסה תוך כדי צרחות איימים (60 קמ"ש!) כ1 ק"מ ו...לעצור בחורשה מימין בכניסה לשמורת המסרק. איזה כייף!


 שלוחת משלטים 

כמעט הגענו...קחו את שביל ישראל מזרחה, סמ"ש 9352, ומצפה שם לכם, כן, עוד עליה, אבל מה...כייפית, לא טכנית, וקטן עליכם, אתם סוסים אם הגעתם בהכרה עד הלום :-) במשלט 16, עצרו לתצפית מדהימה וקראו קצת על ההיסטוריה של המקום. להמשיך עם השביל בירידה לכוון משלט 21, עוברים כמה עצי זית, עולים עוד "עליונת" והגענו למשלט...נכנסים לאתר, ומיד נתקלים בסימון ירוק (כמדומני) זהו זה!

לבדוק לחץ אוויר, בלמים, מי שנעל בולם - לשחרר, להוריד כסא ויאללה באלאגן...


 ירידה עארסית 

את הכותרת "ירידה עארסית" נתן מטיב לכת שפגשנו עולה ברגל מחניון דרך הג'יפים למשלט 21. הערה כללית, אם אתם לא מרגישים "נכון" - תלכו ברגל, בסיום 500 המטרים הבאים הדרך נעשית עבירה לכל רוכב.

מסימון הדרך הירוק מתחילה לה 100 מטר של גינת סלעים, בהחלט עבירה לחלק מהרוכבים. לאחר מכן כ 400 מטר של דרדרת שבעיני פשוט תענוג לאלו ששולטים על האופניים שלהם. כסא נמוך, לעמוד על האופניים, תחת אחורה, ויאללה באלאגן. שוב, לא בטוחים? תלכו ברגל, לא בושה בכלל.

אחרי הדרדרת, כמה קילומטרים של שביל 4X4 תלול ומהיר, האדרנאלין דופק והרוח נושבת בשער, והצרחות מגיעות השמיימה....במיוחד לאחר שעבדנו כל כך קשה בשביל זה. תענוג צרוף. שימו לב אנשי הז"ק וצפו לכאבים בשורש כף יד ו/או גב, לעומת זאת, אפשר גם לרדת את זה...לאט...זו גם אופציה. אני פשוט עזבתי את הברקסים בקטעים מסויימים. ו...הגענו לחניון ונפגשנו עם דרך הג'יפים.

אפשר לתדלק בתחנת דלק פז ולהמשיך את המסלול המקורי בחזרה ללטרון, דרך דרך בורמה (כניסה צפונית לתחנת דלק) ושם מחכה לה עוד "עליונת" לפני המנזר. מעצבנת משהוא-משהוא, אבל במקום, מזכירה לנו ענווה מהי...


 סיכום ופינת הספורטאי 

המסלול השלם מלטרון, דרך נווה שלום, מסילת ציון, נחל כסלון, הר כרמילה, שלוחת משלטים, חניון הג'יפים, דרך בורמה חזרה: 34 ק"מ, גובה מצטבר משוער - 800 מטר, 5:30 שעות כולל הפסקת תה של חצי שעה במערת בני ברית, אפשר ב 4:30 שעות, הגלגל הסתובב 3:30 שעות, 3000-4000 קלוריות הלכו, מהן 45% שומן, 1:30 שעה בטווח דופק חזק (80%-90%), ממוצע דופק 75%.

משהו כמו ארבעה אימוני ספינינג, חיוך דבילי על הפרצוף, מתיחות 10 דקות, עייפות וזה היה...טיול. כבוד! אין עליכם!

 
 טיול אחר הצהריים לעין לימון...
טיול אחר הצהריים לעין לימון בדרך שנותרה לי עד עין לימון ליווה אותי ירח מלא שזרח ועלה בשמיים הכחולים שהלכו והתכהו, כשקרני השמש האחרונות הולכות ונחלשות. להמשך
 טיול סוכות: צור משה -כנרת...
טיול סוכות: צור משה -כנרת מתוך שיחה מקרית : ש:תאר לעצמך שנרכב מצור משה לכנרת דרך השטח... ת: וואלה... להמשך


לפורום טיולים
לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של menzib מתפוז...
 לתצוגת פורום
לתת כבוד לירידה ממשלט 21
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
 8/6/2005 :21:43 משתמש אנונימי  אבנר ללא תוכן  אפשר, בבקשה, לצרף מפה גדולה
 8/6/2005 :23:35 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  מנחם זיבצנר עם תוכן  אי אפשר לצרף קובץ לכתבה לצערי, שלחו אימייל...
 14/6/2005 :19:48 משתמש אנונימי  leviavnon עם תוכן  אנא שלח מפה
 5/6/2005 :08:44 משתמש אנונימי  גיל עם תוכן  לא הבנתי כלום
 8/6/2005 :23:34 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  מנחם זיבצנר עם תוכן  שימו לב: כמה קילומטרים אחרי מערת בני ברית
 8/6/2005 :21:55 משתמש אנונימי  דניאל עם תוכן  גם אני לא.
 4/6/2005 :21:55 משתמש אנונימי  עברית נכונה עם תוכן  מה זה "מפרקות" ? אולי מפרכות. ומה זה ירידה "עארסית
 5/6/2005 :17:13 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  מנחם זיבצנר עם תוכן  "מפרקות" מלשון "לפרק"- זאת אינה טעות, ו"ירידה...
 3/6/2005 :18:50 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  מנחם ז. ללא תוכן  קרדיט למסלול: נעם יצחקי


[ ]
לפרסום זה יש: 9 הודעות

לדרוג הכתבה יש לבחור בין הר אחד לחמישה הרים
פצצה 5 4 3 2 1 חלש 
מספר מדרגים: 14    דרוג כללי: 3.35

––––– אודות הרים  –––  יצירת קשר  ––––  רשימת הדיוור  ––––  תנאי שימוש
אומניבייס בע"מ 2001 - 2020