הרים - אתר האופניים הגדול בישראל

כתבות > מדור טכני
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

   לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!
   רוכב/ת בשעות הערב המאוחרות
   רק עם זריחת החמה
   החום לא עוצר אותי
 
 

אחת הבעיות הבסיסיות של רוכב מתחיל היא העברת הילוכים בצורה לא נכונה. לחלק מהרוכבים כאן, זה יראה אולי דבר רגיל בהחלט, חלק אחר יחשוב שהוא יודע להעביר הילוכים בדיוק כמו שצריך... אבל יגלה אולי שהוא טועה.
מאת:  אלעד פלטין Power-Train לאתר של אלעד פלטין Power-Train
20/10/2005, 17:55

                

   

 גריסת מעביר ללא ´גורמים חיצוניים´ 

אחד הדברים הנפוצים והבלתי מתקבלים על הדעת הוא שבחודשי קיץ נטולי כל בוץ, רוכבים מגיעים לחנויות האופניים עם אופניהם החדשים משומנים כהלכה עם פרצוף כעוס ושרשרת או/מעביר אחורי הרוס.

הסיבה העיקרית לקריעת שרשרת, או גריסת מעביר ללא 'גורמים חיצוניים' (כמו ענף, סלע, ברזל, או עב"מ) הוא הרוכב עצמו שאינו מעביר כמו שצריך הילוכים.


לא חייבים בוץ בכדי לשבור מעביר
לא חייבים בוץ בכדי לשבור מעביר

 אז איך עושים זאת נכון ? 

העברת הילוכים באופניים דומה לא מעט להעברת ההילוכים ברכב, רק שקלאצ' (מצמד בעברית) לא קיים באופניים.
כאשר אנחנו מעבירים הילוכים בקסטה האחורית, 'מהילוך קשה' 'להילוך קל' יותר,  אנחנו מורידים את לחץ הרגל מהדוושה (זה לא אומר שאנחנו מפסיקים לדווש), אבל זה כן אומר שלשבריר שנייה קצר ביותר לא נפעיל לחץ חזק על הדוושה. רק שהגיע ההילוך למקומו – נמשיך לדווש (מי בחוזקה ומי בניחותא).

העברת הילוכים קדמיים, או העברת הילוכים 'בפלטה הקדמית'
העברת ההילוכים בפלטות הקדמיות (ידית הילוכים שמאלית) נמשכת יותר זמן מהעברת ההילוכים בקסטה האחורית.

הסיבה לכך פשוטה מאוד – ההבדל בין גלגלי השיניים גדול יותר.

אסור לטעות ולחשוב שצריך להפסיק לדווש, במידה ונפסיק לדווש ההילוכים לא יתחלפו.



 בהעברת ´הילוכים קדמיים´ (ידית העברה שמאלית)  

כאשר מעבירים מפלטה קטנה לפלטה גדולה יותר, במרבית מעבירי ההילוכים יש ללחוץ על ידית ההילוכים ולא להפסיק עד שההילוך עבר במלואו לגלגל השיניים הגדול יותר. הדברים מתנהלים בצורה דומה גם בהילוכים האחוריים של האופניים (בהעברה מגלגל שיניים קטן לגדול יותר), אך שוב, מכיוון שההבדלים בין גלגלי השיניים קטנים יותר, פרק הזמן שאותו צריך 'ללחוץ' קצר יותר.
הדבר הופך למשמעותי יותר בקרב אופני ילדים, שם בקסטה האחורית המעבר בין שני גלגלי השיניים הגדולים גדול יותר. (המעבר 'מהילוך 2' להילוך 1').

רכיבה בהילוכים נכונים.
רכיבה בהילוכים מוצלבים, ללא מטרה ספציפית, גורמת להעברת הילוכים בלתי אלגנטית – לדוגמא : נמצא את עצמנו בתחילת עלייה קשה בהילוכים קשים מידי, דבר שיגרום להעברת הילוכים אגרסיבית.
(בקטעים טכניים לפעמים נעדיף לרכב כן בהצלבה, אך להסבר נושא זה בפעם אחרת)



 שיפור טכניקת הרכיבה 

ככל שהטכניקה שלנו על האופניים טובה יותר, כך נשתמש במהלך הרכיבה פחות בכוח ויותר ביכולת הטכנית. כאשר הרמה הטכנית נמוכה, אנחנו נאלצים להשתמש יותר בכוח, ולפעמים הדבר גורר לרכיבה בהילוכים לא מתאימים.

יש לזכור שהעברת הילוכים קריטית יותר בשני מצבים :

בירידות (אז אנחנו צריכים להיות עם אצבע/2אצבעות על ידית הברקס ולא על ההילוך)

אבל יותר קריטי בעליות - בעליות 'קשה' יותר להעביר להילוכים קלים יותר בקסטה האחורית  מכיוון שאנחנו מפעילים כוח גדול יחסית על הדוושה וקשה 'להפסיק' לדווש לשבריר השנייה.

ככל שהעלייה טכנית יותר, קשה יותר להעביר הילוכים !


 



 מתי נדע שאנחנו מעבירים לא נכון הילוכים ? 

כאשר אנחנו רוכבים ומגלים שבקטעים מסוימים אנחנו מפעילים יותר מידי כוח ופחות סיבובי רגליים.
אנחנו לא מסיימים עלייה, למרות שיש לנו הילוכים יותר קלים באופניים שלא הספקנו להשתמש בהם.
כאשר במהלך העברת ההילוכים, אנחנו שומעים רעש מרושע של גריסת שרשרת ומעביר אחורי או/ו קדמי.

כאשר אנחנו מזמניחים את האופניים ולא מטפילים בהם כראוי, גם הרוכב הכי טוב יכול לשבור ולגרוס מעביר אחורי, אך זה לא קשור לרכיבה.

 כתבות תיאורטיות אודות טכניקת רכיבה, הן הקשות ביותר לכתיבה. נסיון הרכיבה עצמו עושה את שלו והעברת הילוכים נכונה הופכת בעצם לחלק מהרכיבה עצמה ולחלק מהזרימה.

 

בהצלחה

 

 

 

 


 
 מתקן לפלאפון...
מתקן לפלאפון מדריך להתאמת נרתיק פלאפון לאופניים להמשך
 טיפול בולם מלא למזלג פוקס ואנילה R...
טיפול בולם מלא למזלג פוקס ואנילה R כתבה נוספת על בולם נוסף והפעם הואנילה, אחד מהבולמים הנפוצים בקטגוריה וגם נחשב לאחד המובילים בה, בוא נצא לדרך. להמשך


לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של אלעד פלטין Power-Train...
 לתצוגת פורום
העברת הילוכים נכונה -
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
 2/12/2006 :19:15 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  יובל לרנר עם תוכן  הוספתי כתבה חדשה שמוסיפה עוד קצת מידע
 28/10/2005 :11:46 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  ראובן מגן עם תוכן  מה עכשיו??
 30/10/2005 :16:46 משתמש אנונימי  שי עם תוכן  לא בכוח...
 31/10/2005 :12:16 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  ראובן מגן עם תוכן  תודה... ועוד שאלה
 31/10/2005 :12:44 משתמש אנונימי  אלעד פלטין עם תוכן  כלל אצבע - איפה שאתה מרגיש שאתה הכי מהיר, לאורך
 1/11/2005 :00:22 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  ראובן מגן עם תוכן  תודה
 27/10/2005 :15:52 משתמש אנונימי  קוקופלי עם תוכן  מה זה כל הכיסוחים האלה?
 24/10/2005 :18:23 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  dovdov wer עם תוכן  כתבה שטחית כנס תקרא ותענה לי בבקשה
 29/10/2005 :16:24 משתמש אנונימי  מיקי עם תוכן  שיטחי שיטחי
 27/10/2005 :17:34 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  שגיא לוזון ללא תוכן  היא צודקת
 24/10/2005 :19:15 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  אלעד פלטין עם תוכן  אין שום בעיה להעביר 30 אלף פעם הילוכים במהלך עלייה
 22/10/2005 :00:16 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  אייל לוי עם תוכן  מדריך בסיסי יותר?
 22/10/2005 :11:25 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  אלעד פלטין עם תוכן  מצטער, אבל אני בספק
 21/10/2005 :15:40 משתמש אנונימי  XXX עם תוכן  בהצלבה:
 20/10/2005 :21:34 משתמש אנונימי  איתי עם תוכן  מצטרף לשאלה של עד
 20/10/2005 :21:36 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  אלעד פלטין ללא תוכן  סבלנות, או : שואייה - שוואיה
 20/10/2005 :22:40 משתמש אנונימי  עד קופרמן עם תוכן  שלום אלעד לא הבנתי מה אמרת...?!?!?!
 20/10/2005 :20:16 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  מאיר פרירייד ללא תוכן  מעולה ....צריכים לחלק את הכתבה הזאת בתור פלייר
 20/10/2005 :20:04 משתמש אנונימי  עד קופרמן עם תוכן  אחלה כתבה אלעד..!!!


[ ]
לפרסום זה יש: 19 הודעות

לדרוג הכתבה יש לבחור בין הר אחד לחמישה הרים
פצצה 5 4 3 2 1 חלש 
מספר מדרגים: 158    דרוג כללי: 2.90

––––– אודות הרים  –––  יצירת קשר  ––––  רשימת הדיוור  ––––  תנאי שימוש
אומניבייס בע"מ 2001 - 2019