כתבות > מדור טיולים בארץ
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!
   רוכב/ת בשעות הערב המאוחרות
   רק עם זריחת החמה
   החום לא עוצר אותי

טיול מאתגר מהנה וערכי מנמל יפו לירושלים.
מאת:  erez elya לאתר של erez elya
29/5/2006, 10:25

אזור: ירושלים והסביבה
עונה מומלצת: אביב
אורך המסלול: 89
אורך המסלול בשעות: יום
מפת סימון שבילים: 9,10
אוכל: שתי פיתות עם לבנה , ארבעה חטיפי אנרגיה ושתי בננות.

מנמל יפו לכניסה לצפריה
ביום חמישי האחרון חל יום ירושלים , ולרגל המאורע החלטתי בצורה סמלית לעלות לירושלים עם האופניים, ביום שבת יומיים אחר כך.
הרעיון היה להתחיל במקום עתיק כמו ירושלים ולעבור בכמה שיותר תחנות הקשורות בירושלים או בקרבות לפריצת הדרך אליה.
בחירת נק' ההתחלה לא הייתה קשה ובחרתי את נמל יפו ליד החומוס של עלי קראוון.
בשש בבוקר כבר התייצבי עם האופנים בכניסה לנמל יפו לאחר שלירון ,חברתי היקרה, הסכימה לקום מוקדם יחד איתי ולקחת אותי לנמל(אם הייתי מגיע קצת יותר מאוחר ולא ביום שבת אז אולי הייתי מנגב חומוס אצל עלי קראוון).
משם התחלתי ברכיבה במעלה הכביש לכיוון אצטדיון בלומפילד , התחברתי לדרך קיבוץ גלויות ואיתה הגעתי עד המחלף הקרוי על שמה.
עברתי את המחלף ופניתי ימינה לרחוב תשרי שנגמר בחניה גדולה עם דרך היוצאת לאורך נחל איילון.
זהו, יצאתי מהעיר ואני רוכב רכיבת בוקר מהנה לאורך הנחל כשמזג האוויר עדיין נוח.
בשלב מסוים הדרך חוצה את הנחל ועוברת להיות מדרום אליו. אני ממשיך לאורך הנחל עד למפגש עם תעלה שגורמת לשביל לסטות מהנחל ולעבור דרך שדות מעובדים לכיוון חירייה.
אני עובר את חירייה מדרום(בלי לסתום את האף) ומגיע למחלף גנות.
פה חשוב לעצור ולהסביר שאם מישהו מגיע לנקודה הזו , אז שפשוט יחצה את הכביש המהיר על הגשר.
אני החלטתי להתחכם ולחפש דרכים אחרות , ונקלעתי למארב כלבים מאוד לא נעים בכניסה לחירייה.
ירדתי מהאופניים והלכתי לאט כדי לא לתת לכלבים סיבה לנשיכה, עד שהגעתי לכביש וחציתי אותו לכיוון מושב
גנות.
את מושב גנות חציתי לכיוון השדות שממזרח לו עד לנחל שפירים ולאורכו עד למחלף שפירים.
* מפאת חוסר מקום בכתבה, ויתרתי על המפה של ת"א עצמה בהנחה שרוב האנשים יודעים להגיע מנמל יפו למחלף קיבוץ גלויות.

מכביש הגישה לצפריה עד לצומת גינתון
משם , נסיעה קלה לאורך הכביש עד לפנייה ימינה לכיוון מושב צפריה ונסיעת מושבים בכביש המחבר בין המושבים דרך צפריה, אחיעזר , יגל ולבסוף הגעה למושב זיתן.(פה חשוב לציין כי במפות לא מעודכנות כמו שלי, עדיין לא מופיעה ההרחבה של נתב"ג 2000 ומסילת הרכבת החדשה אליו, ולכן הופתעתי לגלות כמה קרוב שדה התעופה).
נכנסתי ברוגע למושב זיתן , מנסה לאתר את הכלבים שאורבים לי בדרך, ובמקום זאת הופתעתי לגלות בחצרות התושבים בע"ח לא שיגרתיים בחצר של בית בלי גדר , כמו: טווס וברבורים.
נסעתי לכל אורך המושב עד לחיבור שלו עם הפאתים הצפוניים של לוד, עברתי את מסילת הרכבת והגעתי לכיכר ליד תחנת הדלק. סטיתי כמה מטרים בכדי להסתכל בגשר הרכבת התורכית מעל נחל איילון ,שהשתמר כאן בצורה מדהימה עם ערבסקות(עיטורים ערביים) וגלופות של אריות.
משם הדרך הפשוטה ביותר הייתה לנסוע לאורך כביש 40 עד צומת גינתון ומשם לבית שמש, אבל אני החלטתי להתחכם ולנסוע בשטח ופגשתי בדרך את מסילת הרכבת הנמצאת בתהליכי בנייה , שגרמה לי לנסוע מקביל אליה עד צומת גינתון ומשם עד למושב בן שמן.

הציר עד לצומת גינתון

מצומת גינתון לחרבת רג´ב
נכנסתי למושב , צומת Y ראשונה ימינה ומשם עד לסוף המושב וימינה עד למפגש עם כביש מספר 1 , אותו עברתי בגשר מתחת למחלף בן שמן.
מהגשר המשכתי לכיוון יער בן שמן ואחרי שחציתי את כביש הגישה לגמזו וכפר דינאל , פגשתי שני דברים שלא פגשתי עד לאותו רגע בטיול: סימון שבילים ורוכבי אופניים, מה שהוכיח לי (במקרה שהיו לי ספקות) שהגעתי ליער בן שמן.
המשכתי בסימון השחור וממנו לעיקוף קטן שאני מכיר עד שהתחברתי לשביל ישראל, ואיתו המשכתי עד חרב'ת רג'ב, שם פגשתי חבורה רוכבי אופניים שבאו ליהנות מהסינגלים באזור.
החלטתי לעצור כמו בן אדם בפעם הראשונה בטיול, הצצה בספיטומטר הראתה לי קצת יותר משלושים וארבע ק"מ והשעון הראה תשע בבוקר, מה שאומר שהתחיל להיות חם.

מחרבת רג´ב לשער הגיא
העברתי את המנוחה בחטיף אנרגיה וכמות לא מבוטלת של שלוקים מהשקית שתייה והמשכתי במורד השביל עד לנחל ענבה ומשם לכביש לשעלבים, מתחת לכביש מספר אחד לכיוון עמק איילון למוד הקרבות מיהושוע בן נון , דרך קרבות אמאוס ועד למלחמת העצמאות.
ומעמק איילון הגעתי , איך לא ,ללטרון השולטת על העמק. ושם נפרדתי לשלום משביל ישראל שאותו אפגוש בהמשך.
מצומת חטיבה 7 רכבתי על כביש מס' 3 עד לכביש הגישה לנווה שלום שאותו עזבתי אחרי ק"מ לטובת דרך עפר במטעים. קצת ניווט וצליחת שטח והגעתי למצפה הראל עם תצפית נחמדה ותרשים מתכת של דרך בורמה העוברת לרגליו.
ממצפה הראל התחלתי לדבוק בדרך בורמה , דרך עיינות סוסין אשר שימשו כמקור לשאיבת מים שהוזרמו בצינור במקביל לדרך בורמה עד לירושלים הנצורה במלחמת העצמאות.
עלייה קלה(או שלא) מעיינות סוסין ועד לסרפנטינות ומשם ירידה זהירה בסרפנטינות (כל הכבוד למי שפרץ אותן ב – 48 כשהאויב מסביב) ונסיעה עד לתחנת הדלק פז שבשער הגיא.
פה החלטתי לעצור שוב , למלא מים ולפנק את עצמי בארטיק קרח לימון ,בחטיף אנרגיה ואיך לא? הרבה הרבה שתייה, ובנוסף קיוויתי לאכול פה את הפיתות עם הלבנה שהבאתי איתי , אבל ריח הלבנה רמז לי שעדיף לאכול את הפיתה לבד ולזרוק את הלבנה לפח.
שוב הצצה בספיטומטר שמראה כבר ששים ושתיים ק"מ והשעון שמראה שהשעה כבר 12:00 בצהריים וכבר נהייה באמת חם.
* מפאת חוסר מקום בכתבה ויתרתי על המפה של הקטע מחרב'ת רגב ללטרון משום שכולו על שביל ישראל.

משער הגיא לעין לימון
סיימתי לנוח והופ על האופנים ולהתחיל לדווש , והפעם שוב עזבתי את שביל ישראל שעולה לשלוחת המשלטים ורכבתי בדרך בורמה הנקראת בקטע זה גם דרך הג'יפים ,כאשר ביני לבין שלוחת המשלטים שמצפון מפריד נחל בורמה שלאורכו אני מטפס.
הדרך העולה הוכיחה לי שלא טעיתי כשאמרתי שחם ואחרי שתיים שלוש עצירות להרגעת הגוף בדרך, הגעתי למעלה מסופק מסיומם של ארבעת הק"מ האלו. חציתי את הכביש המחבר בין בית מאיר לשורש ומשם התחברתי לשביל השחור ההולך על השלוחה מעל נחל כסלון ומוצל מאוד מהעצים העוטפים אותו.
המשכתי עם השביל השחור עד שהתחברתי לסימון ירוק היורד לנחל כסלון מתחת לשואבה, ומשם בנחל כסלון, על שביל ישראל עד לעין לימון. כאן כמובן זינקתי למים ותוך כדי מנוחה חיסלתי עוד חטיף , פיתה בלי כלום ובננה טובה.

מעין לימון למגדל דוד
סיימתי לאכול ולנוח והשעון כבר הראה שהשעה שתיים בצהריים וצריך להמשיך להתקדם.
הייתי די מלא מהאוכל והחלטתי לעלות את העלייה לצובה באיזי איזי , קצת רכיבה והרבה הליכה בלי להקיא את האוכל.
הגעתי לצובה שנכבשה ע"י חטיבת הראל במלחמת העצמאות , ומשם בכביש החוצה את המושב לכיוון הר צובה שעליו ישבה מצודה בשם "בלמונט" (ההר היפה) שנהרסה בידי צאלח א-דין 20 שנה אחר כך.
הכביש ממשיך ועובר ליד החנייה של עין צובה ומשם ,בדרך כביכול חסומה(לא לאופניים), למחצבות שמדרום מערב למבשרת ושחיבר אותי לכביש בין מחלף הראל לכיכר הסטף.
לפני שהגעתי למחלף הראל התחלתי לרדת בירידות אימתניות לכיוון מוצא עילית עד לכביש מספר 1, 200 מטר מפחידים לאורך הכביש וירדתי דרך מספר בתים שבצד ימין לכיוון נחל שורק.
עם נחל שורק חציתי את כביש 1 בגשר לכיוון עין מוצא ומשם שוב לכיוון ירושלים עד שהגעתי לסימון הירוק ושוב לאורך הנחל , דרך עיינות תלם.
פה חשוב לציין ששוב, המפה שלי לא מעודכנת מספיק ולכן צבעי השבילים היו קצת שונים אבל כמו תמיד תוואי השטח נשאר אותו הדבר.
אחרי 4 ק"מ הופתעתי לפגוש את המנהרות החדשות אשר נמצאות בבנייה ועוברות מעל נחל שורק.
עברתי מתחתיהן ואחרי ק"מ הגעתי לפיצול שבילים שבו הלטתי להתאמץ קצת יותר ולפנק את האופניים שסחבו אותי עד עכשיו, אז התחלתי ללכת ברגל במעלה הוואדי לכיוון עין ליפתא, בדרך מדהימה העוברת בתוך בוסתנים ושרידי כפר נטוש עד לעין ליפתא , אשר היה מלא בילדי ירושלים. משם המשכתי בעלייה עד לדרך בגין ושוב עליתי על האופניים , כמה מאות מטרים עד לכניסה לעיר כשאני מפנטז על שתייה קרה באחת מתחנות הדלק שבכניסה לעיר , אבל..... שכחתי שביום שבת הן סגורות.
הגעתי לרמזור והסתכלתי בשעון , השעה הייתה ארבע ורבע והספיטומר הראה 89.5 ק"מ. החלטתי להמשיך לכבוד יום ירושלים שהיה השבוע, עד לעיר העתיקה ופגשתי את לירון מתחת למגדל דוד.
זהו , ארוחה טוב במסעדה של אלביס בתחנת הדלק ליד יד שמונה וחזרה הביתה.

בדיעבד
יש מספר דרכיםלעלות לירושלים מהחוף, אם דרך נחל שורק כל הדרך ומשם דרך בית זית או בדרך שבה אני עליתי עם שינויים כאלו ואחרים.כל אחד יכול לבחור לעצמו את המסלול והדרך לפי ראות עיניו, אולם חשוב לציין שהמסלול בהחלט קשה בגלל העובדה שהוא חוצה רכסים ומחייב אותך לעלות ולרדת ושוב לעלות במקוםלשמור על מגמת עלייה מתונה.
ממולץ מאוד לקחתלטיול שני דברים שאני ויתרתי עליהם : האחד הוא ספר על האזור(קראתי בבית) והשני הוא מצלמה(אין לי תרוץ).
לגבי המים לקחתי ליור וחצי של מיץ ענבים מדולל בבקבוקים על האופניים ועוד 3 ליטר על הגב , שאותם מלאתי מחדש בשער הגיא.
לגבי האוכל הייתי מאוד מרוצה מהבננות וחטיפי האנרגניה , אבל חשוב לבצע ארוחה רצינית שעליה נאלצתי לוותר בגלל החום שקלקל את הלבנה. הפתרון הוא פשוט מאוד: לשים שתי פיתות קפואות בתיק ולקנות בתחנת הדלק איזה חומוסאו גבינה ולאכול שם, או לקחת גבינת נפוליאון 30 אחוז שומן שלא מתקלקלת.
זהו, מזל טוב לירושלים.

פורום All Mountain...
הפורום לרוכבי השבילים החיים בין XC לפרירייד. נא לא לפרסם ללא תיאום עם מנהל הפורום להמשך
 שומרים על פארק פולג...
שומרים על פארק פולג חגיגה של טיולי אופניים שומרים על פארק הפולג שבת 4 למרץ להמשך

לפורום טיולים
לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של erez elya...
 לתצוגת פורום
לכבוד יום ירושלים
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
 26/8/2007 :15:53 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  דרור ענתבי עם תוכן  כל הכבוד איש
 4/6/2006 :19:33 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  משה כ עם תוכן  מבצע יומי משובח