הרים - אתר האופניים הגדול בישראל

כתבות > מדור מאונטיין ביק אקשן ישראל
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

   לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!
   רוכב/ת בשעות הערב המאוחרות
   רק עם זריחת החמה
   החום לא עוצר אותי
 
 

מגדירים מחדש את האינרציה
קרדיט: כתבה זו התפרסמה במגזין MBACTION הישראלי - גליון יולי 2006
הועלה על-ידי: 
אריה פישלר לאתר של אריה פישלר
25/8/2006, 13:39

                

   

המהדורה הישראלית של מגזין MBAction היוקרתי.
לחצו כאן להזמנת מנוי.




בולמי פוקס מסדרת F80 ו-F100 הם מהמובילים בקטגוריית בולמים למרוצי קרוס קאנטרי. רוב הרוכבים מסתפקים בבולמים כפי שהם שמגיעים ממפעלי פוקס לייעודם התחרותי. Darren Murphy וצוות החברה Push Industries נמצאים בחיפוש מתמיד אחר היתרון התחרותי. כש-Darren הודיע לנו שמצא אותו, שלחנו לו בשימחה את בולם ה-F100X שהיה מורכב על אופני ה-Titus Racer-X שלנו. מזלג זה היה כבר עייף, לאחר שהיה בשימוש זמן שווה-ערך לשנת מרוצים שלמה. סבלנו מנזילה של הבולם מהאטמים במשך כל השנה. דאגנו להסביר זאת ל-Darren לפני ששלחנו לו את הבולם.

Darren מסביר כי דגמי ה-X של בולמי פוקס מסדרת ה-F80 וה-F100 מגלים בהחלט את השכיחות הגדולה ביותר לנזילות שמן מהאטמים. דגמי ה-X נמצאים בשימוש אצל המתחרים האגרסיביים ביותר. כבר זמן מה שאנשים מאשימים בתופעה שסתום פנימי בבולם, המכונה שסתום האינרציה (Inertia valve). ההנחה היא כי שסתום זה אינו נפתח מהר מספיק על-מנת לאפשר מעבר שמן, ולכן הבולם דוחף את השמן דרך האטם. Darren אינו מסכים לכך.

חברת Push Industries מאמינה כי הבעיה מתחילה במחברים/בושינגים (bushings) הנמצאים באזור החלקים הנעים של רגלי הבולם. עמידות הבושינגים, הטולרנס  שלהם (tolerance) מכוונים בצד המשוחרר כך שייצרו תחושה מקסימלית של רכות שיכוך (plush), בתנאים סטריליים של חדר התצוגה (ולא בעבודה בשטח עצמו).
מתכנני הבולם השתמשו במערכת אטמים פשוטה בעלת שפה יחידה לכליאת השמן (oil lip) בתחתית, ושפה יחידה לכליאת האבק  (dust lip) בחלק העליון. אם נחבר לכך את האפשרות לאיחור קל בפתיחת שסתום האינרציה, אזי רעד קל ברגל הבולם והחלקה פשוטה של שפתי האטמים יוצרים סיכוי גדול לנזילה בבולם.

ערכת תיקון המזלג ב-PUSH
הגישה של Push היא לכוון את הבולם בצורה הדוקה יותר כך שהבושינגים והאטמים נכנסים למצב של אפס נזילות וביטול חופשים. רגלי הבולם עוברות עיבוד במכונה על-מנת להתאים להן אטם שמן בעל שפה כפולה הבנוי ככוסית בעלת צורת U (U-cup oil seal), בחלק התחתון. מעליו, בחלק העליון, אטם תואם, בעל שפה כפולה לטיפול בלכלוך ואבק (wiper seal). כאשר נבנה הלחץ בתוך הבולם, השמן נדחף לתוף האטם התחתון ומתוך הכוסית לוחץ בעצם על השפתיים הכפולות של האטם וגורם להן רק להתהדק יותר סביב רגלי הבולם.
האטמים עובדים כה טוב כיוון שבמהירויות דחיסה נמוכות, האטם בעל השפתיים הכפולות משוחרר ונטול לחץ, מה שמאפשר לבולם להגיב ברגישות הרבה יותר גבוהה. כאשר הבולם מתמודד עם מכות חזקות, לחץ השמן גדל, לוחץ על האטמים ומעניק תוספת דביקות הנדרשת לבקרה על סגירת המהלך ושמירת השמן בתוך  המזלג בלבד.
עלות בניית המערכת של Push בתוך המזלג היא 185$. המחיר כולל פירוק כללי של הבולם, בדיקתו, עיבוד רגלי הבולם במכונה, בדיקה ובנייה מחדש של שסתום האינרציה, אטמים, בושינגים חדשים והחלפת שמנים. השינוי הזה נעשה למזלג ה-F100X שחנו, אשר עבר, כאמור, משהו כמו שנה של מרוצים ונזל לאורך זמן.

PUSH במבחן התוצאה
ה-F100X המשודרג על-ידי Push Industries הוא התנסות חדשה לחלוטין. קודם כל, היות והמזלג מכוון להיות הדוק יותר, כדאי להקשיב להוראות של Darren ברצינות.  הוא ממליץ לבצע שלוש רכיבות, כאשר כל אחת אורכת מספר שעות, רק כדי שהאטמים והבושינגים החדשים יתמקמו היטב בתוך הבולם. כשזה קורה, שסתום האינרציה פועל ברגישות גבוהה יותר, שמעולם לא הרגשנו כמוה על מזלג כפי שהוא יוצא מן המפעל. בדיווש מחוץ לאוכף, רגלי הבולם נותנות הרגשה של יציבות איתנה למדי ולא את תחושת השקיעה שכל-כך מאפיינת בולם מקו הייצור. ברגע שהגלגל הקדמי פוגש ולו את המהמורה הקטנה ביותר, השסתום נפתח מיידית והאופניים מרחפים מעל המכשול.

    

חלק מהטיפול בבולם כולל עבודה על ליבת שסתום האינרציה באמצעות שיוף קפדני של החלקים (וגם של תושבת השסתום). בניגוד  לשמן הבולמים שפוקס שמה במפעל (7W Fox suspension Fluid), Push משתמשת בנוזל סופר איכותי מסוג  Torco Racing Fork Fluid (בעל מאפיין כבד יותר של 20-weight oil). ב-Push גילו כי פעולת שסתום האינרציה בנעילה מוצלחת יותר או פשוט מנצחת כאשר נוזל הבולמים כבד יותר. לעומת זאת, כבדות הנוזל אינה מעכבת את פתיחת השסתום היות והטיפול בשסתום עצמו גורם לו כבר להיפתח מהר יותר מאשר בתכנון המקורי.
אין ספק כי זהו אחד השינויים הטובים ביותר שניתן לעשות לבולם. התוצאה היא שדרוג המעניק תחושה מצוינת  וגם אופניים העובדים הרבה יותר טוב, מה שלא משאיר לכם ברירה אלא לדווש מהר יותר, לקחת פניות חזק יותר ולהיכנס במהמורות מהר יותר.

קרדיט: כתבה זו התפרסמה במגזין MBACTION הישראלי - גליון יולי 2006
 
 ביצועים משולבים...
ביצועים משולבים מכונת דאון-היל שבנויה מרכיבי משפחת סראם להמשך
 Santa Cruz Blur LT...
Santa Cruz Blur LT מהלך של 5 אינץ’' במחיר שפוגע בול להמשך


לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של אריה פישלר...
 לתצוגת פורום
הופכים מזלג מצוין לטוב יותר
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
 30/8/2006 :10:01 משתמש אנונימי  אילן עם תוכן  להוציא מאות דולרים על בולם + מאות לשדרוג
 1/9/2006 :08:56 משתמש אנונימי  טל עם תוכן  אני חושב שזה רעיון כלכלי..
 2/9/2006 :23:41 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  אריה עם תוכן  זמן חיים של בולם
 29/8/2006 :08:17 משתמש אנונימי  אלי ללא תוכן  מי מייצג את PUSH בארץ?
 2/9/2006 :23:44 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  אריה עם תוכן  אין נציג


[ ]
לפרסום זה יש: 5 הודעות

לדרוג הכתבה יש לבחור בין הר אחד לחמישה הרים
פצצה 5 4 3 2 1 חלש 
מספר מדרגים: 18    דרוג כללי: 3.66

––––– אודות הרים  –––  יצירת קשר  ––––  רשימת הדיוור  ––––  תנאי שימוש
אומניבייס בע"מ 2001 - 2019