הרים - אתר האופניים הגדול בישראל

כתבות > מדור מאונטיין ביק אקשן ישראל
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

   לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!
   רוכב/ת בשעות הערב המאוחרות
   רק עם זריחת החמה
   החום לא עוצר אותי
 
 

להתחבר לצד הרומנטי ביותר שיש לרכיבה היום להציע - מבוא לסינגל ספיד
קרדיט: כתב: אסף נאות, כתבה זו התפרסמה במגזין MBACTION הישראלי - גליון יולי 2006
הועלה על-ידי: 
אריה פישלר לאתר של אריה פישלר
25/8/2006, 14:06

                

   

המהדורה הישראלית של מגזין MBAction היוקרתי.
לחצו כאן להזמנת מנוי.




הופכים לסינגל
זה קורה במשפחות הכי טובות. כמה וכמה מחבריי הטובים הפכו לאחרונה לסינגלס.
איך בדרך-כלל אומרים כשנתפשים על חם? זה לא מה שאתם חושבים. הם לא התגרשו, חס ושלום! להיפך, מדובר במערכת יחסים חדשה, ביגמיה אמיתית. ממש בת זוג נוספת. כך הפכו ל... סינגלס. ובכן, לא מדובר ברוכבים מהזן המוצא עצמו חובק כלת כביש צעירה, רחמנא לצלן (אנחנו מגזין רכיבת שטח!).
סיפורנו עוסק במחפשים רק ראש שקט, נקי, רגוע. כאן, בנוסף לאופני ההילוכים הרגילים, ארוכי מהלך או אולי זריזי טיפוס, גיבורינו מניחים ידם, אם הם רק יכולים, על אופניים... ללא הילוכים, בכלל. במקרים רבים, כלה חדשה זו היא ריג'ידית (לא פריג'ידית), קשיחה, נטולת שיכוך כליל. אופני סינגל ספיד (יחידי הילוך) הם אחד הדברים החמים ביותר בעולם האופניים השנה, יחד אולי עם אופני פרי רייד בעלי שיכוך אוויר.
בעוד הטכנולוגיה מתקדמת ומאפשרת אופני 150 מ"מ בעלי מתלים שסופגים הכל, מטפסים כזנב קשיח כמעט וכל זה ב"עלות" של 13 ק"ג וקצת עודף, קם אוסף הולך וגדל של רוכבים שאומר דווקא ההפך. רוכבים אלה דווקא יבחרו לוותר על שיטות שיכוך, הילוכים, נעילות, פלטפורמות יציבות, סיבי פחם וסגסוגות אחרות. הם דבקים בפשטות, בקווים נקיים, ברכיבה הטבעית שמציעים אופני סינגל ספיד.

את מרבית החומר הכתוב ניתן למצוא במקורות שונים, והוא עוסק בחידושים האחרונים בתחום המתלים וההילוכים. אם כך, מה מניע רוכב טיפוסי מיושב בדעתו (אני מקווה) לקום ליום רכיבה בהיר ולהחליט לזרוק לפח את רכות המהלך ושפע ההילוכים שאופניו מציעים לו? התשובה היא פשוטה, טריוויאלית אולי: התגלות בדמותו של וורן פרייר שועט מלפנים על אופני סינגל ספיד עשויים טיטניום, במעלה הצפצופים במיר"ב. מראה מעורר התפעלות, הוד והדר, ומשם המרחק עד לבניית אופני הסינגל ספיד היה קצר.

תחושות ראשונות
דבר ראשון שסביר שתרגישו  ברכיבת הבכורה על אופני הסינגל שלכם היא תחושת "הראש השקט". אפקט זה מורגש היטב כבר למן היציאה מהחניה לכיוון השטח. באופן מיידי וכמעט קסום, השביל המוכר ביותר הופך בן-רגע ל"פשוט" מאי-פעם. כמובן שאיני אומר כי השביל התיישר במשך הלילה ואיבד את כל קימוריו ומכשוליו, אלא משהו בגישה שלכם כלפיו הופך לטבעי יותר, מורכב פחות ומאוד תכליתי. השינוי בגישה הוא היוצר את אפקט "הראש השקט", וניתן לייחס אותו לעובדה שבין השביל לרוכב יש כעת הרבה פחות מרכיבים של תמסורת ושיכוך.

דבר מפתיע נוסף המתגלה כבר בשבועות הראשונים הוא העובדה שרוב רובם של השבילים אשר עד היום יכולתם לפצח על אופני ההילוכים שלכם, עדיין פתירים לחלוטין גם עם האופניים החדשים, נטולי ההילוכים. אכן, קשה מאוד לשכנע רוכבים שעימם נפגשים אקראית בשבילים, כי זו המציאות, אבל זוהי עובדה מוגמרת.  רכיבה על אופני סינגל ספיד אינה עניין כה קשה כפי שרבים חושבים בטעות. בפעם הראשונה על אופני סינגל ספיד כמעט כל הרוכבים נדהמים לגלות כמה תלול הם מסוגלים לטפס. השאלה הראשונה שתיתקלו בה תמיד תהיה: "אבל איך עולים עם זה עליות?" והתשובה המפתיעה גם היא חוזרת: "פחות או יותר - כרגיל". אכן,  קשה להסביר כיצד ניתן לוותר על קסטה שלמה, שלוש פלטות ושני מעבירים ועדיין לפתור שבילים הנחשבים תלולים ודרדרתיים. אם ננסה הסבר פילוסופי משהו, הרי שאחת הסיבות האפשריות יכולה להיות שהמוח פנוי. הראש מסוגל לתכנן טוב יותר כיצד לנצל כל ואט של הספק שהגוף יכול לייצר. במקום לבזבז זמן ואנרגיה באסטרטגיית העברות הילוכים, מתמקדים בטיפוס בנחישות תוך ניצול מקסימלי של תנע והתמד. שימו לב לכך שברגע שתצלחו את העלייה המאתגרת ביותר במרחב  הרכיבה שלכם, יתרחש סוג של קסם במהלכו יקודמו אופני  הסינגל ספיד שלכם לדרגת חיית מחמד מועדפת. כל רוכב סינגל ספיד יחווה את הרגע הזה במוקדם או במאוחר.

  

ברכיבה ללא הילוכים אין התעסקות בפעולות מיותרות. החוסר במערכת תמסורת מפנה לנו תשומת לב הן ברכיבה עצמה והן בבית, בנושא תחזוקת האופניים. מעבירים אינם מתעקמים כשנופלים, האוזן לא נשברת. השרשרת לא נופלת ולא נתקעת, אין רעשים וצרצורים וגם לא "Ghost Shifting" (העברות הילוכים לא רצוניות). הרוכב תמיד נמצא (בלית ברירה) בהילוך המדוייק שבו הוא מתכוון להיות, ודבק בו עד החזרה לחניון. קשה לכמת את זמן האיכות שמרוויחים כאשר מוותרים על כל אלה, אבל הוא מורגש היטב. נוצר זמן חופשי בשפע להתמקד בכל אבן וכל פיתול, וכנראה זו גם הסיבה העיקרית לכך שרכיבה על סינגל ספיד מביאה לזווית ראייה חדשה על רכיבת אופניים בכלל. 

שיפור ביכולת הרכיבה
הרתיעה הראשונית של מתעניינים בתחום נובעת מהמחשבה שיאלצו לוותר על היכולות המבוססות שלהם, שנרכשו על אופני הילוכים בעמל רב. תחושה הזו אינה נכונה. למעשה, כל סינגל אפשרי בכל שעה ובכל יום ובעצם נהפוך הוא. מיד תקראו על שיפורים הצפויים בטכניקת הרכיבה שלכם ותיווכחו לדעת, שבמקום לאבד יכולות כנראה דווקא תשתפרו ותרוויחו טכניקה ועוצמה משופרות. למשל, מאבדים פחות אחיזה כאשר רוכבים על סינגל ספיד. לרוכבי הילוכים יש נטיה שכיחה לטפס בהילוך קל מדי ולאבד אחיזה בשטח בשל דיווש חזק ולא "עגול". באופני סינגל ספיד תופעה זו כמעט ונעלמת מכיוון שיחס ההעברה גבוה במיוחד, כשתוקפים את העליות. בכל מקרה כדאי לזכור לגבי עליות כי אופני סינגל ספיד (לפחות בגירסא המוכרת לי, שבה  KONA מייצרים אותם) באים עם שלושה הילוכים פנימיים. הילוך סטנדרטי לישיבה באוכף ובנוסף מוצעים גם הילוך בעמידה וכמובן גם דחיפה לצד האופניים, בנקודות שממש זקוקים לכך. 

כאשר רוכבים ללא תמסורת, החיבור לשטח הוא הדוק יותר. כל ניואנס בשיפועים, פניות וזוויות השבילים בסביבה הביתית נלמד מהר מאוד, ללא כל שכבה מבודדת של הילוכים. מדובר בהיכרות אינטימית כפי שלא הייתה מעולם. ללא המנוף הטכני של ההילוכים, נאלץ רוכב הסינגל ספיד הממוצע להתעמק בכל אותם אלמנטים בשטח שהזניח על אופניו בעלי ההילוכים והשיכוך. בעצם מדובר בחזרה לבסיס, לימוד רכיבה טכנית באמצעות הגוף ולא האופניים. ובעליות? רוכב מחוסר הילוכים ישאף תמיד לנצל עד תום את יכולות הטיפוס שלו וייאלץ לשפר אותן בהתמדה.

כשרוכבים על סינגל, צריך רק לדאוג לדבר אחד: עד כמה טובה הטכניקה שלך. זאת, כיוון שחלק ניכר מהרכיבה דורש שמירה על תנע רציף והחלטי בזרימה במורד ובמעלה השביל. שמירה על זרימה טובה איננה דבר של מה בכך, ורוכב הסינגל ספיד ישאף לשפר את טכניקות הזרימה שלו במרץ רב יותר מחבריו בעלי אופני ההילוכים הסטנדרטיים. הסינגל ספיד יעניקו לך מהירות אם תיטיב לשמור על מומנטום, ויענישו אותך במידה ולא. סינגל ספיד מיותר רק לרוכבים מסוג אחד: אלה שאינם רוצים לרכוב יותר טוב או להתחזק.

כאשר מצליחים לסיים את תקופת ההסתגלות הקצרה, הסיפוק הוא אדיר. אפשר בקלות להצטרף לרכיבות רגילות יחד עם שותפים בעלי הילוכים. כאן אני חייב להתוודות כי לא פעם שאבתי סיפוק ממבט מתפעל של רוכב, אשר הבחין שאני רוכב ללא הילוכים. כזכור, אותו מבט מתפעל, שהיה אז שלי, הוא שהכניס אותי לכל העניין מלכתחילה.

איפה מתחילים?
במציאות האנושית, הנורמה אינה מקבלת כי החיים טובים יותר במערכת יחסים שאינה מונוגמית. למזלנו, עולם האופניים מכתיב כללים אחרים, ובדרך כלל ההתייחסות הרווחת לאופני סינגל ספיד היא כאל אופניים נוספים הבאים בנוסף לאופני ההילוכים הרגילים שכבר איתנו. במקרים רבים הסינגל ספיד יהיו הזוג הראשון שלנו. אופני זנב קשיח, אשר רכבנו עליהם טרם "השדרוג הגדול" והוסבו. הסבות כאלה ניתנות לביצוע בקלות יחסית על-ידי שימוש במותחני שרשרת כדוגמת הסינגולטור של SURLY. אביזר הכרחי נוסף בתהליך ההמרה הוא מתאם קסטה שמורכב על הפריילוף של נאבה רגילה. מתאם זה, בעצם, מחליף את הקסטה כולה ומכיל גלגל שיניים יחיד. לסיום התהליך יש לפרק את הפלטות העודפות, את המעבירים מהשלדה, וכמובן מומלץ לא לשכוח להסיר את השיפטרים מהכידון. לא תזדקקו להם עוד.
לבחירת ההילוכים במעמד המרת האופניים יש חשיבות מכרעת. יחס טוב למתחילים יהיה פלטה קדמית בעלת 32 שיניים (כגודל הפלטה האמצעית הסטנדרטית) וגלגל שיניים אחורי של 17 שיניים או יותר. יחס העברה חריף יותר ידרוש רמת כושר גבוהה מבסיסית. רוכב תחרותי הנמצא ברמת כושר גבוהה יוכל להסתדר היטב גם עם יחס של 34 ל-16. תהליך ההסבה של אופני ז"ק אהובים למכונה יחידת הילוך מתואר לפעמים בפורומים זרים כחוויה רוחנית ממדרגה ראשונה. בפועל התהליך הוא פשוט ביותר, אך עדיף לעשותו בחנות אשר מתמחה בסינגל ספיד. בארץ תמצאו לפחות חנות אחת כזו, סביר שאף יותר. מבחינת עלות החומרים והעבודה, כנראה שכ-500 שקלים צריכים להספיק להתמרת האופניים המלאה.

בנייה למהדרין
לאלה שאינם בטוחים במאת האחוזים שייעודם באופני סינגל ספיד, קיים פתרון זמני. ניתן כיום להגביל תנועה כמעט בכל מעבירי ההילוכים הנמצאים בשוק. כל שצריך הוא לנעול את מגבילי המהלך על הפלטה האמצעית במעביר הקדמי ובמרכז הקסטה, באחורי, לפי היחס הרצוי. לאחר הגבלת ההילוכים להילוך יחיד יתקבלו סינגל ספיד מאולתרים, אשר יכולים לספק את הרצון להתנסות ללא השקעה מיותרת כלשהי.
 
למי שרואה בחזונו בבירור כי דרכו מצטלבת עם אופני סינגל ספיד ללא פשרות, בניית האופניים משלדה או רכישת אופני סינגל ספיד מוכנים היא הדרך העדיפה. מספר מותגים מציעים היום אופני סינגל ספיד שלמים במחירים סבירים ביותר. דוגמאות בולטות הן KONA, JAMIS, KHS, GARY FISHER להן דגמים סביב ה-1,000 דולר. מי שחשקה נפשו בבניית אופניו מהשלדה ועד אחרון החלקים, יוכל למצוא בשוק מיגוון אדיר של שלדות המתוכננות במיוחד להיבנות כסינגל ספיד. שלדות כאלה ניתן למצוא בקטלוגים של
INDIPENDENT FABRICATION, SURLY, ZION, ON ONE. לכל יצרן שיטה מועדפת להשגת מתח שרשרת. השיטה הנפוצה ביותר היא תושבות גלגל אחורי (droupouts) הבנויות בצורה אופקית. על-ידי הזזת ציר הגלגל קדימה ואחורה בתושבות, מושג מתח שרשרת רצוי. שיטה זו היא הפשוטה ביותר, אולם דורשת מיומנות מסויימת בהרכבת הגלגל על-מנת לשמור על ציר גלגל מיושר, מתח שרשרת נכון והתאמה למיקום המעצורים. שיטה מתקדמת יותר היא תושבת ציר מרכזי אקסצנטרית (EBB – Eccentric Bottom Bracket). על-ידי סיבוב התושבת משנים את מיקום הציר המרכזי ומרחקו מציר הגלגל האחורי. פתרון זה מאפשר השגת מתח שרשרת מדויק ושמירה על התקנת גלגל אחורי סטנדרטית ופשוטה.

רוב החברות אשר מציעות שלדות ייעודיות, מייצרות אותן מכרומולי. זהו החומר החביב ביותר על קהילת הסינגלס. בקצה העליון של הסקאלה ניתן להניח יד גם על שלדות דומות מטיטניום. לחומרים אלה רכות בולטת לעומת האלומיניום, והרכיבה הופכת לשקטה ונעימה יותר. שלדות כרומולי בנויות מצינורות בעלי קוטר קטן בהרבה מאחיותיהן עשויות האלומיניום. עובדה זו תורמת רבות להשגת מראה קליל, נקי ואלגנטי  של האופניים. אחרי שהסרנו מכלולים מסורבלים הדרושים להעברת הילוכים, מתקבלים אופניים חלקים, קלים ושקטים אשר קשה עד מאוד להישאר אדישים למראם.

כמו אופני הילוכים המתפלגים למבחר "טעמים", כך גם תחום הסינגל ספיד אינו הומוגני. זרם רוכבים אחד, שהפופולריות שלו הולכת וגוברת, בונה את אופני הסינגל ספיד שלו קשיחים לחלוטין, Rigid, כלומר ללא בולם קדמי. לעומתם יהיו אלה אשר יבנו את אופניהם על שלדת סינגל ספיד בעלת שיכוך מלא. שלדות אלה נדירות יותר אמנם, אך כיום הן בנמצא. זרם נוסף, בעל טעם חריף במיוחד, הוא סינגל ספיד בעלי גיר מקובע (Fixed Gear). באופניים מסוג זה יש לדווש ללא הפסקה בזמן הרכיבה, שכן אין בנאבה האחורית פריילוף. הרכיבה על אופניים כאלו היא אתגר אדיר ודורשת אימונים ארוכים. אחרונה חביבה נזכיר וריאציה פחות קיצונית לגר המקובע: הגלגל המתהפך. צידו האחד סינגל ספיד רגיל, וצידו האחר מקובע. 

מה אתה רוצה להיות כשתהיה גדול?
למי, בעצם, לא מתאימים אופני סינגל ספיד? אופניים כאלה לא יתאימו לרוכבים אשר אינם מעוניינים לשפר את טכניקת הרכיבה והכושר הגופני שלהם. אופניים אלה לא יתאימו לאלה שלעולם לא מחפשים משהו חדש ומאתגר. אופנים כאל לא יתאימו לרוכבים המעדיפים להעביר הילוכים. לעומת כל אלה שאופני הסינגל ספיד אינם עבורם, ישנה קהילה הולכת וגדלה של רוכבים, אשר נוכחותה בולטת ביותר בימים אלו. ניתן לראות בבירור שגם חנויות אינטרנט מובילות החלו ממש בימים אלו לתת מענה לביקוש ההולך וגובר לציוד יעודי עבור סינגל ספיד. את העובדה שסינגל ספיד הם דבר החם ביותר לאחרונה כבר הזכרנו? 
בפורומים זרים העוסקים בסינגלס, הכותבים מזדהים בנוסף לשמם, גם ביחס ההילוכים שלהם. אתה נמדד ביחס ההילוכים שלך ויחס זה הופך אותך למי שאתה. אני 32-18, שזה אומר שעוד דרך ארוכה לפניי. אולי כשאגדל אוכל להיות 34-16.


קרדיט: כתב: אסף נאות, כתבה זו התפרסמה במגזין MBACTION הישראלי - גליון יולי 2006
 
 הופכים מזלג מצוין לטוב יותר...
הופכים מזלג מצוין לטוב יותר מגדירים מחדש את האינרציה להמשך
 ביצועים משולבים...
ביצועים משולבים מכונת דאון-היל שבנויה מרכיבי משפחת סראם להמשך


לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של אריה פישלר...
 לתצוגת פורום
להיות סינגל – אהבה חופשית
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
 2/10/2006 :08:27 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  עמיר להב עם תוכן  לא הבנתי !!!!!
 2/10/2006 :10:23 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  אריה פישלר עם תוכן  סינגל ספיד...כשמו כן הוא...הילוך יחיד
 3/9/2006 :18:29 משתמש אנונימי  יניב לויתן עם תוכן  כתבה יפה
 2/9/2006 :23:06 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  עמית לויתן עם תוכן  אחלה כתבה מאד נהניתי ולמדתי, כן ירבו
 2/9/2006 :20:13 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  גיא ספרוקט ללא תוכן  כתבה מצויינת!
 31/8/2006 :14:39 משתמש אנונימי  עמית שביל עם תוכן  מה עם אופניים רק עם מעביר קידמי
 29/8/2006 :22:37 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  עמית חצרון עם תוכן  יש לי עוד סוג של אנשים
 28/8/2006 :20:38 משתמש אנונימי  Nathan Harrison עם תוכן  Its about time!!!
 27/8/2006 :10:47 משתמש אנונימי  רוכב עם תוכן  כתבה מעניינת מאוד! רק ש
 30/8/2006 :11:11 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  אסף נאות ללא תוכן  צודק. אבל היה איזשהו פוקוס על הרים. אולי פעם אחרת
 28/8/2006 :15:51 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  מכופף הבננות עם תוכן  אכן כתבה טובה ומפורטת...אבל!
 28/8/2006 :17:47 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  דרור סופר עם תוכן  דייי נו מה הקשר לפלצנות?
 30/8/2006 :14:56 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  גילעד עם תוכן  לדרור
 30/8/2006 :15:34 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  דרור סופר עם תוכן  לא הבנתי
 30/8/2006 :18:21 משתמש אנונימי  גילעד עם תוכן  לא הבנת
 28/8/2006 :17:10 משתמש אנונימי  ניר ללא תוכן  זו לא כתבה שנכתבה ע"י דרור אלא רק הועלתה על ידיו


[ ]
לפרסום זה יש: 16 הודעות

לדרוג הכתבה יש לבחור בין הר אחד לחמישה הרים
פצצה 5 4 3 2 1 חלש 
מספר מדרגים: 32    דרוג כללי: 3.87

––––– אודות הרים  –––  יצירת קשר  ––––  רשימת הדיוור  ––––  תנאי שימוש
אומניבייס בע"מ 2001 - 2019