הרים - אתר האופניים הגדול בישראל

כתבות > מדור מאונטיין ביק אקשן ישראל
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

   לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!
   רוכב/ת בשעות הערב המאוחרות
   רק עם זריחת החמה
   החום לא עוצר אותי
 
 

מה כל כך מושך מספר רב של רוכבים מכורים לעניין, לשוטט בלילה, ביער חשוך ושוקק בחיות בר?
קרדיט: מאת: אסף נאות, מגזין MBACTION ישראל - אוגוסט 2006
הועלה על-ידי: 
אריה פישלר לאתר של אריה פישלר
8/9/2006, 12:38

                

   

המהדורה הישראלית של מגזין MBAction היוקרתי.
לחצו כאן להזמנת מנוי.


מה כל כך מושך מספר רב של רוכבים מכורים לעניין, לשוטט בלילה, ביער חשוך ושוקק בחיות בר?
נראה שצירופם של מספר גורמים הוא הסיבה שרבים מהם מעבים ומתגברים את שגרת הרכיבה שלהם דווקא בשעות החשיכה. לדיווש על האופניים בשעות בהן השמש אינה זורחת והירח מחייך ממרום קוראים 'רכיבת לילה'. הרפתקה לילית שכזו היא פאן נוסף המרחיב את חווית הרכיבה על אופניים ומשווה לה מימד נוסף ועמוס בריגושים. רכיבה בחשכה מחדדת את החושים ומשפרת את האוריינטציה. למי שטרם התנסה ברכיבת לילה כהילכתה, וגם לאלו המחפשים מקור הזדהות עם תחושותיהם מרכיבות אפלוליות, כתבה זו היא מקום טוב להתחיל ממנו.

חושים

ריח
הדבר הראשון המורגש ברכיבות בלילה זהו ריחה של הסביבה.  האמת, שעד היום לא הרגשתי צורך לבטא זאת מילים עד אשר קראתי לאחרונה מישהו מתאר זאת בחוויות הרכיבה הלילית שלו. כעת, אני חייב להזדהות עם אמרה זו מעמקי ליבי ואני סבור שהיא מדויקת להפליא. עד שלא תרכבו פעם אחת לפחות באישון לילה באמצע היער החביב עלינו, לא באמת תחושו בריחו האמיתי. באותה מידה, רכיבה במדבר הצחיח לכאורה מעלה פתאום ענני ריחות מהצמחים הנחבאים, אשר בקושי שמים אליהם לב בדרך כלל. עת הם נרמסים ע"י הגלגלים ארומת העלים שלהם עולה במהירות למעלה, לאפנו.

שמע
לא רק חוש הריח מתחדד בלילה. חוש השמע לא משאר חייב. הרכיבה בלילה שקטה הרבה יותר מאשר ביום. פחות רעשי סביבה ברקע וניתן גם להבחין בצלילים ורחשים, אשר אינם נשמעים ביום, כגון רשרוש צמרות העצים. בחושך אנו הופכים יותר קשובים ולכן גם הנטייה של רוב הרוכבים ברכיבת לילה היא להקפיד על פה סגור. כמובן שגם לזה יש יוצא דופן, כמוני למשל, אבל זה כבר סיפור אחר ולרוב תשמר דממת אלחוט. עובדה זו תורמת ליכולת להתרכז במתרחש סביב ולהקשיב לכל ציוץ וכל צליל. חיות הבר הרבות כמו שועלים, תנים, ינשופים, עטלפים, חזירים נשמעות היטב. אלו פעילות מאד בשעות החשכה והמפגש איתן דרמתי. דווקא ברכיבות הלילה מתרחשים רוב המפגשים עם חיות הבר והמגע קרוב יותר, היות שהחיות מצפות פחות לבני אדם, שיגיחו פתאום מתוך הסינגל החשוך. קורה ששועל משוטט מבחין באורות הרכיבה מתביית עליהם ומתהפנט, נשאר נעוץ במקומו במרכז השביל. במקרים כאלו כדאי לעצור ולכבות את הפנסים ולהניח לחיה לנוס לדרכה. חזירי הבר, לעומת זאת, הם חיה אדישה כלפי רוכב השבילים הממוצע. החזיר יצור עסוק מאוד בלילות ובורח מהרוכב רק ברגע האחרון. המפגשים והתחושות המיוחדים לרכיבת הלילה הם שהופכים אותה למרגשת ביותר ולחוויה עוצמתית במיוחד. גם רוכב ותיק שכבר ראה ועשה את הכל יופתע מעוצמת החוויה, כאשר יצא לרכיבת לילה ראשונה.

ראיה
דווקא בגלל החשכה פועל חוש הראיה שעות נוספות כאשר מוטל עליו לנווט אותנו במהירות באפלה. דרך ההתבוננות שלנו בשטח משתנה לחלוטין: מרחק הראיה קטן ועומק השדה מתקצר. כל צללית מקבלת משמעות קריטית לגבי בחירת קווים בשביל. העיניים הופכות רגישות לכל דקויות תוואי המסלול. היער עצמו נראה בלילה קסום. בכרמל למשל, מראות של חורש ירוק אפור, עטוף באור ירח, המבצבץ מבעד לערפל עדין מעל בקעת אלון ניתן לראות רק בלילה. הנופים בשעות חשוכות ומיוחדות אלו בהחלט עוצרי נשימה ויוצרי אווירה.   

מישוש
גם תאורת הפנס אינה מאפשרת להבחין בכל הפרטים השונים על פני השטח. רוכב יתקל בהפתעות רבות תחת האוכף. בשונה מאד מרכיבת היום נראה כאילו הרוכב "ממשש" את הסינגל באמצעות הצמיגים, מסוגל להבחין בכל מדרגת סלע קטנה ולחוש את מגע הצמיגים על מצע זרדים רך או חלוקי נחל חמקמקים. כל אלו זוכים להגבר רב שכן המיקוד החושי אינו מרוכז בראיה בלבד ומתחלק בין יתר החושים.

טעם
לרכיבת לילה גם טעם יחודי לה ולא, אין הכוונה לטעם העפר בעת התהפכות על מכשול בלתי נראה.  בין הטעמים הבולטים נמנה תה חלוט עם מרווה וקפה שחור משובח. את אלו נכין עם החזרה לחניון וטעמם משתבח מרכיבה לרכיבה. ליום אין את היכולת להעשיר את המשקה ולתבל אותו בצורה זהה.


כנגד איתני הטבע
דווקא תקופת הקיץ היא העונה בה פעילות הרכיבה בלילה זוכה לאינטנסיביות רבה. הסיבה העיקרית לכך היא שבחודשי הקיץ הלוהטים הרכיבה תחת השמש הקופחת עלולה להפוך לגיהינום עלי אדמות. לא כך הדבר לאחר השקיעה. הו אז האוויר הופך קריר יותר והקרינה שמרבה לצרוב את עורנו דועכת עד להיעלמותה המוחלטת. כך  יוצא שבחודשים יולי ואוגוסט נרשמת עליה חדה בהתעניינות בנושא. גם בעונות המעבר רכיבת הלילה היא עדין תענוג שאין שני לו וההנאה ממזג האוויר מושלמת. לפנינו אוויר נקי וצלול והטבע שנמצא במיטבו מקרין רעננות גם באפלה.
החורף הופך את רכיבה הלילה לאתגר לא פשוט. כאן מדובר בהתמודדות עם טמפרטורות נמוכות בשילוב רוחות חודרות עצמות המאיימות להחזיר רוכב ממוצע היישר אל הטירונות. למרות החשש הראשוני מיציאה לשטח בלילה חורפי מאיים, בסופו של דבר ההנאה היא כפולה ומכופלת. לא רק נזכה לסיפוק אדיר בהתמודדות עם הטבע, אלא שהאחרון מתגמל במראות שאינם נחלת הקיץ. סופות ברקים, ערפל דרמתי וזרימות נחלים הם רק חלק ממתנות הטבע בחורף.

מוטיבציה
עוד אחת מהסיבות הטובות להכנס לתחום רכיבות הלילה היא שעון החורף. במרדף התמידי אחרי זמן רכיבה רבים מאתנו מנסים להשחיל משהו באמצע השבוע, בדרך כלל לאחר העבודה. בזמן שעון החורף, היום מחשיך כבר בסביבות ארבע וחצי. הימים ההולכים ומתקצרים בסתיו גורמים לרובנו לחשוב בעגמומיות כי עונת הרכיבה שלנו נעלמת. הפתרון הוא פשוט: רכיבה אל תוך החושך.
ויש את אלו אשר רכיבה ממוצעת עבורם נוטה להמשך ארבע שעות ויותר, וכאן יש טעם מיוחד ברכיבות עומק מהיום אל הלילה. רכיבות כאלו יתחילו ללא תאורה מלאכותית וימשכו לאחר השקיעה. כך אפשר גם להרוויח את השעות הקסומות של רכיבת בין ערביים, כשקרני האור מתארכות ונצבעות בצבעים חמים להפליא, רגע לפני שיוחלפו בקרניים המלאכותיות של תאורת האופניים בלילה.
ולא נשכח גם את חיי המשפחה, שגם הם מספקים בדרך כלל סיבה טובה נוספת להכרות עם התחום. רבים ירגישו נוח יותר לצאת לרכיבה לאחר השכבת הילדים במיטה, וסיום המטלות המשפחתיות, המשותפות בבית. אין שום מניעה מרכיבה במצב שכזה. יציאה בין תשע לעשר למספר שעות רכיבת לילה היא בהחלט הגיונית וגם תאפשר הפסקת קפה קלה בלי לאבד שעות שינה יקרות לקראת יום עבודה נוסף.

איפה נרשמים?
בפועל הרישום לחבורת רוכבי הלילה הוא קל ופשוט ומצריך לא יותר מאשר פנס. מושג זה מתאר למעשה את מערכת התאורה הכוללת גוף תאורה, סוללה, מטען, מפסק וחוטים.  ניתן לרכוש מערכת מוכנה ("קנה זאת בעצמך") או פשוט להכין לבד כפי שתראו בכתבה המלאה בנושא. כאן נתרכז בסקירה על סוג הציוד הנפוץ כיום בשוק.

מורה נבוכים לפנס

נורות
הסוג הנפוץ ביותר של נורות לרכיבה הוא הלוגן. אלו הן נורות השומרות על בהירות אור קבועה למשך זמן רב וגם מספקות תמורה הולמת לכספנו, כאשר אמינותן מוכחת. נורותHID  (High Intensity Discharge) הן המילה האחרונה בטכנולוגית תאורה. מסיבה זו בלבד יש לחשוד בהן שכן עד כה לא הוכחה אמינותן לטווח ארוך וידוע כי נפילת הפנס או הרוכב יכולה להסתיים באפלה עקב תקלה. נורות מסוג זה עולות כסף רב (כ-60-70$) והן גם מאבדות אורך חיים עם כל כיבוי והדלקה. לעומתן, נורות LED מאופיינות באור לבן במיוחד. הספק נורות ה LED נמוך יחסית להלוגן עבור אותה עוצמת אור. לדוגמא, נורת LED בהספק 3 וואט שקולה ל-12 וואט של נורת הלוגן. שימוש נפוץ במיוחד לנורות LED הוא כפנס משני ולא כפנס ראשי. פנס משני יכול להיות פנס שני במערכת תאורה או פנס שרות/חירום. פנסיLED  קלים וניתנים בקלות לאחסון בכיס אחורי או בגמל-גב.
חשוב לזכור שלכל טכנולוגית תאורה יש את היחס המאפיין אותה מבחינת הספק ועוצמת אור הנמדדת ב-LUMEN. לשם דוגמא נורת HID בהספק 10 וואט מאירה כמו נורת הלוגן בהספק של 30 וואט. מסיבה זו וכדי להגיע להתאמה מלאה לצרכים כדאי להתייעץ עם אדם מנוסה או מומחה לפני הרכישה.

הספק
לבחירת הספק הנורה יש השפעה רבה על משך הזמן בה היא תאיר וזאת מזווית שימור האנרגיה של הסוללה. נורת 10 וואט נחשבת למינימום נדרש ברכיבות הכוללות גם אספקט טכני כמו רכיבה בסינגלים. היא תאיר את דרכנו בצורה סבירה ולמשך רכיבה ארוך מספיק (באמצעות סוללות מקובלות של 4.5AH  למשל). נורה בעלת הספק נמוך יותר אינו בא בחשבון, אלא אם כן מדובר ברכיבה רגועה על שבילים לבנים, רחבים. נורת 15 וואט היא אידיאלית לאלו שרוכבים מהר במיוחד ובשטח טכני. נורת 15 וואט מאפשרת רכיבה בתנאים קשים ומקנה תחושת בטחון כמעט כמו בולם ארוך מהלך.
ישנם בשוק יצרנים כגון TURBOCAT, המספקים שתי תצורות אלומה לנורות מערכות התאורה שלהם: צרה (Spot) ורחבה (Flood). אלומה רחבה טובה במיוחד לרכיבת שבילים לא מהירה, אבל טכנית.אלומה צרה מאירה רחוק יותר ועל כן תתאים לרוכבי קרוס קאנטרי מהיר ועצבני.

גופי תאורה
פנס קסדה מאפשר לנו לראות לאן שאנו רוצים להגיע, לכיוון המבט, בעוד פנס כידון מראה לנו לאן אנו רוכבים באמת. לא כל אחד יכול להרשות לעצמו מערכת תאורה המורכבת מפנס קסדה ופנס כידון ולמעשה רוב הרוכבים ישתמשו לפחות תקופת מה ראשונית רק באחד מהשניים. פנס הכידון הוא הנפוץ יותר בשל הפשטות בהתקנתו והתחושה ה"טבעית" שהוא מקנה. פנס כידון מספק תחושה של נהיגה ברכב או רכיבה על אופנוע בהם התאורה מופנית תמיד בכיוון ההתקדמות. אפקט התאורה המתקבל הוא טבעי יותר מפנס קסדה. על פי רוב, פנס קסדה שימושי בעיקר כפנס שני, המשלים את שדה התאורה ומאפשר לנו לראות לכיוונים אחרים מכיוון ההתקדמות. יתרונו בא גם לידי ביטוי בעת טיפול בתקלות ומותיר שתי ידיים חופשיות להתמודד עם הפנצ'ר. בנוסף, תאורת קסדה מאפשרת להסיט את המיקוד מהגלגל הקדמי ולהתרכז באלמנטים טכניים. שימוש בפנס קסדה מומלץ לתנאי ערפל אולם אלו אינם שכיחים באזורנו, אולם גם לרכיבה מהירה במיוחד פנס קסדה יהיה הכרחי לשמירת המבט לפנים, קדימה מספיק, כפי שמחייבת התיאוריה של טכניקות רכיבה. בפניות, תאורת הראש תאפשר גם מבט אל תוך הסיבוב. את פנס הקסדה נחבר לסוללה הנישאת בכיס החולצה או בגמל-גב כאשר המפסק ממוקם על גוף התאורה עצמו. כיבויו מחייב הורדת היד מהכידון. פנס כידון לעומת זאת יחובר לסוללה הממוקמת על השלדה, בתוך כלוב הבקבוק או בתיק אוכף. המפסק יוכל להיות על הכידון עצמו במרחק אצבע, ללא צורך בעזיבת הגריפ. חברתHope  מציעה מערכת שלמה של גוף תאורה סוללה ומפסק, המתחברת לסטם.

סוללות
ישנן בשוק ארבע סוגי סוללות. לכל סוללה ישנם יתרונות וחסרונות.
סוללת Lead-Acid (חומצה-עופרת) היא הנפוצה ביותר בשוק הסוללות הזולות. סוללה זו מחזיקה מעמד במצב טעון לפרקי זמן ארוכים במיוחד ועל כן מתאימה לרוכב הספונטני אשר רוכב בדלילות. יתרון נוסף של סוללה זו הוא דעיכה הדרגתית המאפשרת חזרה לרכב גם כאשר הסוללה מתרוקנת מאוד (אם כי פריקת יתר גורמת נזק לזוללה). סוללה זו מניבה תפוקת אנרגיה נמוכה ביחס למשקל ובכך חסרונה העיקרי. בנוסף לכך הסוללה לא מתפקדת במיטבה באקלים קר במיוחד לתשומת לב תושבי רמת הגולן.
סוללת ה NiCd (ניקל קדמיום) פופולרית במיוחד בשל מחירה העממי וההוגן. שלא בצדק, מיחסים לסוללה זו את תופעת הזיכרון אשר מחייבת פריקת הסוללה על מנת לשמור על תקינותה ומשך התאורה. תופעה זו כבר אינה רלוונטית לסוללות של היום. סוללה זו תהיה קלה בהרבה מאחותה מסוג Lead-Acid ולכן מומלץ להשקיע בה את הכסף הנדרש. עבור אותה תכולת אנרגיה סוללה זו תשקול כ 40 אחוז פחות.
סוללת NiMH (ניקל מטאל הידריד) היא סוללה קומפקטית עוצמתית ויקרה. סוללה זו מתאימה לשימוש תחרותי ומחירה בהתאם. לסוללה חסרון בולט והוא הרגישות שלה לטעינת יתר. יש להשתמש במטען "חכם" אחרת קל מאוד לגרום לה נזק בלתי הפיך.
סוללת Li-Ion (ליתיום יון) מסמנת את הקצה היקר של הסקאלה, עם יחס אנרגיה למשקל הטוב ביותר. סוללה זו אינה רגישה לטעינת יתר, קלה במשקל, וקלה לתחזוקה. חסרונה הוא אורך חיים מוגבל ובלתי תלוי במספר מחזורי הפריקה. ללא קשר לאופן השימוש, סוללה בת שלוש שנים תהיה לקראת סוף דרכה אף אם השתמשו בה רק פעמיים בשנה. סוללות אחרות יחזיקו מעמד בין 200 ל-500 מחזורי טעינה שהם שווי ערך לחמש שנים ואולי אף יותר.
לסיכום, סוללת ה-NiCd היא הבחירה הנבונה, אלא אם כן הגורם החשוב ביותר עבורכם הוא משקל, או שמדובר על תקציב מוגבל. סוללת NiMH מפתה ביותר אך יש להיות בטוחים בהכרת מגבלותיה. סוללות Lead-Acid מתאימות לרכיבות ארוכות במיוחד ויכולות להאיר גם אחרי זמן ההאפלה המשוער, במחיר של אורך חיי הסוללה. תכונה זו עשויה להוציא את הרוכב ממצבים לא נעימים. סוללת Li-Ion יקרה ביותר ואורך חייה מוגבל ולכן עדיפה לשימושים ספציפיים מאוד כגון תחרויות.

זן ואמינות...
לאמינות מערכת התאורה חשיבות מכרעת. מומלץ לרכוש מערכת מחברה וותיקה ומנוסה כמו למשל Night Rider  אשר הינה בעלת מוניטין מכובד ביותר. ישנם בשוק גם מוצרים טובים של חברות אחרות וכדאי להתעדכן בחוות דעת וניסיון של אחרים לגבי מותגים אלו. כדי לסייע לאמניות מערכת התאורה מומלץ להצמיד אותה היטב לאופניים כך שחוטים אינם משוחררים ולא מפריעים לרוכב. יש לשים לב שהחוטים לא בולטים החוצה מהשלדה כך שיתפסו בענפים או ברוכב עצמו בזמן נטישה. הסוללה חייבת להיות מקובעת היטב לשלדה. סוללה בהתקנה רופפת, סופה ליפול וללכת לאיבוד. על המערכת להיות שקטה ככל האפשר ולשם כך נעזר באזיקונים, גומיות, סקוטשים וכל דבר אחר שיסייע להשגת "חיילות" טובה בחיבור מערכת התאורה. היות ואף מערכת אינה מספקת אמינות מוחלטת, מומלץ מאוד להחזיק בפנס שירות\חירום. פנס כזה יכול להיות פנס LED קטן וזול. לחברת Cat Eye ישנו מגוון עצום של פנסים שכאלו.

מחירים
מערכת בסיסית אשר תתן מענה למגוון רחב של סוגי רכיבה תכלול סוללת Lead-Acid גוף תאורה יחיד בעל אלומה רחבה, נורת Halogen בהספק 12-15 וואט ומטען אוטומטי. מחיר מערכת שכזו יכול לנוע סביב 100 דולר, מחירה של קסדה טובה (בארץ, מערכת פופולרית כזאת היא ה-Marwi NightPro הנימכרת ב-370 ₪ כאשר היא במלאי – יבואן "שופ את הרים"). לאלו הרוצים מערכת רב-גונית יותר, חברת Blackburn מציעה מערכת בעלת שני גופי תאורה מצויידים באלומה צרה ורחבה, נורות LED בהספק 3 וואט כל אחת, סוללת NiMH בעלת 5 תאים ומטען חכם עם נורית חיווי, עמעם וחיבור קסדה. ללא ספק סופר מערכת במחיר של 250 דולר. לאלו המוכרחים את הכי טוב שיש (ברוך השם יש רבים כאלה!), מערכת משוכללת בעלת שני גופי תאורה, נורות HID, סוללת NiMH ומטען חכם יכולה לעלות גם 400 דולר ויותר.
 
אקסטרות
משקפי מגן הם חובה. ברכיבה בלילה יש סכנה גדולה לחדירת ענפים ומעופפים שונים לעיניים. קשה יותר גם להבחין בהם. ליצרני משקפיים רבים יש אפשרות להחליף את העדשות. ניתן להשיג זוג עדשות שקוף בדיוק בשביל מטרה זו. לחלופין ניתן לרכוש במחיר נמוך זוג משקפי הגנה, אשר אינם ייעודיים דווקא לרכיבה.
תשומת לב מיוחדת כדאי לתת ללבוש ברכיבת לילה. טמפרטורות עלולות להשתנות מאוד ועדיף להתכונן לכך מראש. ריבוי שכבות מאפשר הסרה של החולצה העליונה בעת הטיפוס ולבישתה במורד. בעונות המעבר מומלץ לארוז מעיל שובר רוח. עונות אלה מתאפינות בהפתעות כגון ממטרים וצניחת טמפרטורות. עדיף שלכל חבורה יהיה לפחות נצנץ אחד למקרה שחייבים לרכב על קטע כביש. נצנץ מציל חיים בלילה ואין לרכוב על כבישים בלעדיו, גם לא לשניה.
 
 בוקסה - טיפים
• במיוחד בלילה - לעולם אל תרכבו לגמרי לבד ובאזור מרוחק
• נרות הם לא תאורת חרום אמינה
• השקיעו במערכת תאורה טובה ואמינה בין אם אתם קונים אותה או מכינים בעצמכם
• חשוב להתחיל רכיבות לילה בשבילים מוכרים ומתונים. חקירת שטח חדש בלילה תסתיים בפציעה או הליכה לאבוד. תאמינו לי – הייתי שם
• בין עשר לשתיים עשרה בלילה זהו הזמן בו טל מתחיל להצטבר על סלעים וירוקת. זהירות – חלק!
• לכל מערכת תאורה משך עבודה משלה. הכירו היטב את המערכת שלכם, אחרת, תמצאו את עצכם בחושך
• הישארו קלילים על האופניים כפי שאתם רוכבים ביום. כדאי לסמוך על החושים גם אם הראיה אינה מושלמת
• אירזו חולצה יבשה איתכם. זה פינוק אמיתי אחרי רכיבת לילה.
• רכבו בלילה כמה שיותר. ככול שזמנכם מאפשר
• למדו לתפעל את מערכת התאורה בחניון ולא במעבה היער
• אם אתם אוהבים לרכוב הרבה - חיסכו חיסכו חיסכו! כבו את האור כאשר אינכם זקוקים לו. הלילה יפה שם בחושך מוחלט. מצד שני אם תשקיעו מספיק כסף תהיה לכם מערכת תאורה שתספיק ברציפות לכל הלילה
• הימנעו מלרכוב אל תוך עצים
• כאשר אתה רוכב אחרי חברך, הבט מעבר לאופניו כדי להמנע מהבורות שהוא נופל לתוכם
• אל תירדם על הכידון.
• לימדו להכיר את הצלליות. מדרגה של 20 ס"מ יכולה להראות כמו דרופ של מטר וחצי בלילה
• לרכיבת פרירייד חובה תאורה גם על הקסדה. בזמן קפיצות, פנס הכידון מאיר את העצים שממול ולא את אזור הנחיתה.
• אם אתה לא רואה את התחתית, כדאי שתפעיל את המעצורים מהר.
• יום או לילה, כדאי לשמור על הצמיגים בינך לבין הקרקע...

יקרה שבמהלך רכיבת הלילה תשמעו קול שאומר "למה אני עושה את זה? אני לעולם לא רוכב לילה יותר" צפו לקול הזה. ברכו עליו. אולי גם תצחקו עליו. אמצו אותו אל ליבכם. כנראה שבשנה הבאה הוא ישוב וישמע. דעו רק, כי כאשר הקול הזה ישמע אתם תרכבו על פניו ותתחזקו בעוד הוא יעלם אל תוך החשיכה.


קרדיט: מאת: אסף נאות, מגזין MBACTION ישראל - אוגוסט 2006
 
 מחפשים ידיד נאמן...
מחפשים ידיד נאמן אופני הDawg Supreme של Kona להמשך
 להיות סינגל – אהבה חופשית...
להיות סינגל – אהבה חופשית להתחבר לצד הרומנטי ביותר שיש לרכיבה היום להציע - מבוא לסינגל ספיד להמשך


לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של אריה פישלר...
 לתצוגת פורום
לרקוד עם חזירים
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
 10/9/2006 :09:23 משתמש אנונימי  יוחאי ללא תוכן  היתה כתבה שמסבירה על בניה?
 11/9/2006 :01:26 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  אמנון דמ עם תוכן  קישור לכתבה של יצור פנס, ועוד דבר חשוב על NiMH


[ ]
לפרסום זה יש: 2 הודעות

לדרוג הכתבה יש לבחור בין הר אחד לחמישה הרים
פצצה 5 4 3 2 1 חלש 
מספר מדרגים: 14    דרוג כללי: 4.21

––––– אודות הרים  –––  יצירת קשר  ––––  רשימת הדיוור  ––––  תנאי שימוש
אומניבייס בע"מ 2001 - 2019