הרים - אתר האופניים הגדול בישראל

כתבות > מדור טור אישי
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

   לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!
   רוכב/ת בשעות הערב המאוחרות
   רק עם זריחת החמה
   החום לא עוצר אותי
 
 

זוכרים את רכיבות ''מסה קריטית'' ההיסטוריות? זוכרים את ההבטחה הגדולה שהן טמנו בחובן? האם לא הגיע הזמן לחדש את המסורת?
קרדיט: איל
הועלה על-ידי: 
איל  לאתר של איל
16/12/2006, 17:32

                

   
תל אביב היא עיר קלאסית לרכיבת אופניים. היא שטוחה, מנשבות בה בריזות, והחשוב מכל – היא קומפקטית: 10 ק"מ אורך על 3 ק"מ רוחב. נסו להגיע מנקודה אחת לשנייה בתל אביב באוטובוס, ברכב או אופניים. אתם תופתעו מהתוצאות. מה גם שאין צורך להתעצבן בפקקים או לחפש חנייה. ועוד לא דיברנו על העניין הבריאותי ועל הנושא האקולוגי (הפחתת זיהום האוויר).

רוכבים במסה קריטית. המטרה: הפיכת העיר לידידותית לרוכבים
רוכבים במסה קריטית. המטרה: הפיכת העיר לידידותית לרוכבים

 מה זה מסה קריטית? 
מדובר במפגש של רוכבי אופניים רבים הרוכבים יחדיו ברחובות העיר. המטרה: הפיכת העיר לידידותית לרוכבי אופניים, באמצעות קידום פיתוח רשת שבילים בטוחים והגברת המודעות לרכיבה עירונית על אופניים בקרב הציבור הרחב (נהגים, הולכי רגל) ומקבלי ההחלטות. האירוע מתקיים במאות ערים שונות בעולם (ניו יורק, ברלין, פריז, לונדון...) מדי שישי האחרון של כל חודש. המקור המילולי של המונח "מסה קריטית" של חומר הניתן לביקוע, היא כמות החומר הנחוצה ליצירת תגובת שרשרת גרעינית (מה היינו עושים בלי ויקיפדיה?). ובאופן דומה: אם יהיו מספיק רוכבים שירכבו וידרשו שבילי אופניים בטוחים, זה יקרה.
לדברי יותם אביזוהר, מנהל "ישראל בשביל אופניים", המסה קריטית הראשונה בישראל התקיימה בתל אביב ביוני 1997 והשתתפו בה כ-24 רוכבים מתאב"א (תל אביב בשביל אופניים). במסה הקריטית ה-12, שהתקיימה ב-1998, כבר השתתפו כ-400 רוכבים ורוכבות. לדבריו, האירוע הפך למסורת תל אביבית צבעונית ועליזה: נפגשים בכיכר רבין, רוכבים ליד בתי הקפה שבמתחם בזל, לאורך דיזינגוף ומסיימים באכילת קרמבואים בגינת שינקין בחורף או על אבטיח או קרטיב (בד"כ לימון) על חוף הים, בקיץ. הרכיבה היא על שבילי האופניים כשיש, ועל הכביש - כשאין.
מאז התקיימו 124 מסות קריטיות, בהן השתתפו שרי תחבורה לדורותיהם שהביעו תמיכה בפרויקט שבילי האופניים של תל אביב. המסה היתה הזדמנות לרוכבים חדשים לרכוש ניסיון ברכיבה בעיר (בעלת הכללים המיוחדים לה) ולרכוש בטחון באמצעות השתלבות בדבוקה העירונית. המסה סייעה להגברת המודעות של הנהגים לשותפים החדשים לכביש, ואכן בתל אביב, בה גדל מאז החל פרויקט האופניים מספר הרוכבים בצורה משמעותית (מאות ואלפי אחוזים), יורד בעקביות מספר תאונות הדרכים בהם מעורבים רוכבי אופניים (בניגוד לערים אחרות, בהן אין תשתיות ואין מודעות).
חלק מהמסות קריטיות היו נושאיות. כך למשל, המסה בנובמבר 2004 עמדה בסימן דורשים קריטריום (מתקן אימונים לרוכבי כביש), ואכן בעקבותיה תוקצב איספולט האליפסה המקיפה את גבעת המופעים שבפארק הירקון. מסות קריטיות אחרות, בפארק איילון ובפי גלילות, עמדו בסימן רוכבים למען הסביבה, בדרישה לשמירה על הנופים הפתוחים וסלילת שבילי אופניים. בחנוכה לבשו הרוכבים טוגות וחבשו כתרים של נרות וסביבונים סביב הקסדות, בט"ו בשבט - ראשי דשא, ובפורים - "מסת מסיכות" נגד זיהום האוויר בעיר.

צוות צילום של הטלוויזיה מלווה את הרוכבים. עניין של מודעות
צוות צילום של הטלוויזיה מלווה את הרוכבים. עניין של מודעות

 זיכרון נוסטלגי 

הנה הרשמים מאותה רכיבה, שהפכה אותי לאופטימי באשר להצטרפות שלנו לעולם הגדול, בכל הקשור לרכיבה, ובעיקר – לכבוד לרוכבים. אחת המילים היפות בעיני בשפה העברית היא "חוללות". מילה נידחת, אמנם, אבל מלאה בעוצמה. באנרגיה. חוללות, כשמה כן היא: היכולת לגרום לשינוי. כאשר רכבתי, בצהרי יום שישי קיצי עם חבורת המזדמנים והקבועים של "מסה קריטית", למדתי על בשרי מהי חוללות. או לפחות, מהו הפוטנציאל של החוללות.
הרכיבה בקבוצה מלוכדת הפועלת למען מטרה, צלילי המשרוקיות לאורך כל הדרך, המוזיקה האלקטרונית הרועשת שבקעה מרמקול שנגרר אחרינו, המבטים המשתאים של עוברי האורח, ואפילו צוות ניידת הצילום של ערוץ 1 שהוזמנו לאירוע והחליטו להכניס אותנו למהדורת החדשות (יומן, יום שישי, פריים טיים) – כל אלו עשו את הרכיבה לחוויה אמיתית. וכל זה, למרות הלחות ולמרות תנועת כלי הרכב.
בכל אופן, בשעה 13:00 בכיכר רבין החלו להתאסף הרוכבים לצד דוכן ההחתמה והמידע של תאב"א. רוכבים מקצועיים וחובבים מכל הסוגים, ילדים וקשישים, אופניים של מיליון דולר ואופניים של שקל וחצי. כולם מוזמנים, כולם שווים באותה המידה.
חלק הצטיידו במשרוקיות, חלק בשלט "תנו לרוכבים לחיות", חלק בפלייארים שיחולקו לעוברים ושבים, וכמובן – בלונים צבעוניים בלי סוף. בשעה 13:30 התחילה המסיבה בכיכר והופעלה המוזיקה בפול ווליום, בעזרת רמקול שהונח על עגלה שנגררה אחרי זוג אופניים. בשעה 14:00 יצאה לדרך המסיבה בתנועה. מסיבות שונות, הוחלט הפעם על מסלול מקוצר: מכיכר רבין לשדרות בן גוריון, שמאלה לבן יהודה, שמאלה לבוגרשוב, ישר עד "הבימה", ושמאלה חזרה לכיכר לאפטר פרטי, שוב בכיכר. 3-4 ק"מ של מוסיקה אלקטרונית והרבה-הרבה תחושה של חוללות.
באמצע הרכיבה, בעודנו עומדים ברמזור ברחוב בוגרשוב, הבטתי סביב, אל טור המכוניות המצפצפות ומעלות הפיח שעמדו בפקק. מהאוכף שלי זה נראה הזוי. מיותר לחלוטין. ואם אני נשמע קצת כמו פלייאר פרסומי – תסלחו לי, אבל ככה בדיוק הרגשתי.


 להרים את הכפפה 
בשנת 2006, עם המעבר מתאב"א לישראל בשביל אופניים (מעמותה תל אביבית עם אג'נדה מוניציפלית לארצית), הוקפאו המסות הקריטיות בתל אביב. בירושלים הן ממשיכות, מדי שישי אחרון של החודש (12:00 ברחבת המשביר)
אז מה יקרה בעתיד? "המסות הקריטיות בעולם נבדלות בכמות המשתתפים, במידת השמירה על חוקי התנועה במהלך הרכיבה וביחס של המשטרה לרוכבים (בסן פרנסיסקו המסה היא משחק של חתול ועכבר, בתל אביב המשטרה פרגנה)” מספר יותם אביזוהר, "המשותף לכל המסות הקריטיות בעולם – אין מובילים, אין מארגנים, אין עמותה שעומדת מאחוריהן".
לדבריו, הוא ישמח לסייע, לעזור, להשתתף, אבל כנראה שלא יוכל להמשיך ולהוביל את המסות הבאות. מי כן? מתי, תל אביבי שהשתתף, מכיר ואוהב מסות קריטיות. הוא מזמין את כולם להצטרף אליו לפגישה של צוות מסה קריטית המתחדש. לפרטים: ns_matiale@bezeqint.net.

קרדיט: איל
 
 רוגיין, מרתון הרים - Rogaining...
רוגיין, מרתון הרים - Rogaining אז מה זה מרתון הרים? שילוב מרתק בין ספורט הניווט לבין רכיבת שטח להמשך
 מערכת היחסים שלי עם הכיסלון...
מערכת היחסים שלי עם הכיסלון אני מכיר אותו היטב, את הכיסלון הזה. כבר שנים אני הולך אצלו, מבקר, יושב איתו, מתבונן בו, מחבק אותו, מסניף את ריח האורנים שלו חזק לתוך הריאות להמשך


לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של איל ...
 לתצוגת פורום
געגועים לרכיבות ''מסה קריטית''
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
לדרוג הכתבה יש לבחור בין הר אחד לחמישה הרים
פצצה 5 4 3 2 1 חלש 
מספר מדרגים: 11    דרוג כללי: 4.27

––––– אודות הרים  –––  יצירת קשר  ––––  רשימת הדיוור  ––––  תנאי שימוש
אומניבייס בע"מ 2001 - 2019