הרים - אתר האופניים הגדול בישראל

כתבות > מדור טיולים בארץ
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

   לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!
   רוכב/ת בשעות הערב המאוחרות
   רק עם זריחת החמה
   החום לא עוצר אותי
 
 

מסלול הלוקח אותנו לקניון הלבן, הר צניפים, בקעת עובדה ומעלה זוגן
מאת:  אופן אחר לאתר של אופן אחר
9/5/2002

                

מאפייני הרכיבה: פיזי קשה,ירידות תלולות.
אזור: הר הנגב, הנגב הצפוני והמערבי
מיקום: נגב
עונה מומלצת: אביב
אורך המסלול: יום ראשון 40 ק''מ, יום שני - 52
אורך המסלול בשעות: יומיים
מפת סימון שבילים: 19, 20
   

 הכנות מיוחדות ולוגיסטיקה 
הכנות מיוחדות ולוגיסטיקה : את המסלול הזה קשה מאד לעבור ללא רכב ליווי. כדאי לדאוג לג´יפ או לרכב שטח אחר שיצטרף לטיול. על רכב זה ניתן להעמיס את המים, האוכל, ציוד הלינה וכן הוא מהווה רכב חילוץ לשעת הצורך. כדאי מאד שלנהג תהיה מפת סימון נוספת, כי בקטעים מסוימים הג´יפ והאופניים נפרדים. מבחינת נהיגת השטח, אין צורך בסופרמנים, אבל מספר מעברים מחייבים נהג מיומן (הירידה מהר צניפים). כמות המים שיש לקחת היא עפ"י החישוב של כ- 15 ליטר לאדם ליום בקיץ וזה כולל את הלילה. בחורף ניתן להקטין את כמות המים. לאלה שלא מעונינים לישון בשטח, קיימת אפשרות להתאכסן בהיאחזות הנח"ל לשעבר שיטים, הנמצאת על כביש מס´ 40, דרומית לצומת ציחור, מקום קסום בלב המדבר. ניתן לפנות לשמעון בן יוסף טלפונים : 07-6326508 או 053-923455.

 מעניין... 
קניון קצר חתור בסלעי גיר לבנים, מרחבי מדבר, קמר גיאולוגי מעניין. רכיבה לאורך כרבולת וירידה מדהימה לערבה. כל אלה הן חלק מהאטרקציות שמסלול זה מזמן לאוהבי מדבר אמיתיים.

 המסלול - היום הראשון 
נתחיל באבן גבול 56, דרומית להר שגיא. מכאן מתחילה דרך עפר טובה המסומנת בכחול. בכניסה שלט אזהרה של רשות שמורת הטבע וכן שלט סימון דרך צבאית ("נצטמרר"). הדרך יורדת לנחל שגיא המסומנת בירוק שתביא אותנו אל הקניון הלבן. הקניון הלבן הוא נקיק צר באפיק נחל שגיא. הוא התפתח בסלע גיר לבן ורך ואורכו כ- 100 מטר. ירידה נחמדה לאופניים תביא אותנו לתוך הקניון, מקום טוב למנוחה. מסביב בוהקים סלעי הגיר הלבנים וניתן רק לדמיין את הקניון היפה הזה מלא מים לאחר שיטפון. מהקניון הלבן נמשיך עם האפיק של נחל שגיא, עד ההתחברות חזרה אל הדרך המסומנת בכחול. מידי פעם יש לרכב בשוליים כדי לעקוף שטחים חוליים. הדרך חוצה את אפיק נחל פארן וממשיכה הלאה במישורים רחבים. מדבר אמיתי וריק לכל מלוא העין. הדרך ממשיכה וחוצה דרך מסומנת באדום. אנו נמצאים באגן הניקוז של נחל ציחור ובואדי הסמוך קבוצות עצי שיטים שניתן לחסות בצילם. נמשיך ונטפס אל פסגת הר צניפים, נ.ג. 596.תואי השטח משתנה ולאחר טיפוס מיגע במעט, נגיע לפסגת הר צניפים. הר צניפים הוא הפסגה הדרומית בסדרת קמרי הר הנגב, וכיוון ציר הקימוט שלו הוא צפון-דרום ולא צפון-מזרח דרום-מערב כמו שאר הקמרים. מהפסגה תצפית יפה אל הר כרכום, מישורי נחל צניפים והרי אדום. השם הר צניפים בא מהשם הערבי ג´בל א-צנף ובצירוף מקרים מוזר, צניפה היא קימוט גיאולוגי חריף בשכבות הסלע וזה בהחלט מתאים לנוף. הירידה למטה תלולה ונחמדה והדרך חולפת על פני מצלעות צור. נעזוב את הדרך ונמשיך בשביל המקביל לקו הרכס עד להתחברות עם דרך עפר שתוביל אותנו אל חניון הלילה, שער צניפים. שער צניפים הוא המקום בו נחל צניפים פורץ את הקמר. במקום עצי שיטת נגב רבים, ושכבות הצור יוצרות כמעין כרבולות. יש כמובן לדאוג לא להשאיר אשפה במקום (בביקור שלנו מטיילים השאירו שקיות אשפה וזה פוגם מאד במקום מרוחק ומבודד זה). חניון הלילה ממוקם בתוך שמורת הנחלים הגדולים - על שום הנחלים הגדולים שבה : צניפים, פארן, ציחור וחיון. שמורה זו מאופיינת במישורים נרחבים ובנוף דמוי סוואנה בשל עצי השיטים המפוזרים באפיקי הנחלים. למעשה זהו הריכוז הגדול בארץ של שיטת הנגב. שיטת הנגב היא תת מין של שיטה הנפוצה במזרח ובדרום אפריקה ובסוואנות גשומות. באזור ניתן לראות מידי פעם צבאים ושוב זהו הריכוז הגדול ביותר של צבי המדבר. אוכלוסיית הצבאים גרמה לריבוי באוכלוסיית הטורפים : זאבים, צבועים וקרקל. תופעה מעניינת היא שרבים מעצי השיטה נראים בתהליך ייבוש וחלק מהם אף נראה מת. מעניין מהו ההסבר לתופעה זו.


 המסלול - היום השני 
הבוקר מזמן לנו רכיבה פנטסטית לאורך "הסכין" של קמר צניפים. מחניון הלילה נטפס רגלית בדרך עפר המסומנת בירוק, ההופכת לשביל. לאחר קטע הטיפוס הרגלי, ניתן לרכב כמעט את כל ההמשך כ- 7 ק"מ של SIGNLE TRACK מדהים. מתחתנו דרך העפר המסומנת בכחול הנמשכת לאורך נחל צניפים ואיתה ניתן להגיע לגב צניפים. אנו רוכבים על כרבולת הצור. מדהים לראות אופניים עוברות בנוף הפרוע הזה. השביל מסומן באופן יחסית בולט וניתן לעקוב אחריו עד המפגש עם דרך העפר המסומנת באדום הנמשכת בכיוון דרום-מזרח. הנוף שוב הופך מישורי ולאחר מספר קילומטרים נחצה את אפיקו של נחל גריזי. באופק בולטות האנטנות של בסיס "צוקי עובדה", לשם הדרך מובילה. עליה מתונה בשטח רמוס על ידי טנקים תביא אותנו לראש מעלה עקוף ולתצפית על בקעת עובדה. בקעת עובדה או בשמה הערבי ואדי ע´קפי, היא בקעה מאורכת שכיוונה הכללי הוא צפון-דרום במקביל למצוק העתקים. אורכה כ- 11 ק"מ ורוחבה המירבי 4 ק"מ. הפרט המעניין הוא ששוליה המזרחיים עובדו עד לקום המדינה ע"י בדואים משבט אחיואת. כן נתגלו בה שרידים ארכיאולוגיים מעניינים מהתקופה הישראלית והנבטית. כיום רב שטח הבקעה תפוס ע"י בסיס חיל האוויר והחלקות המעובדות הוחלפו במסלולי המראה. נדהר במעלה עקוף ונחצה את הכביש המוליך למעלה אילת. נמשיך בדרך עפר טובה העוברת במקביל לגדר הצפונית של הבסיס עד המפגש עם הכביש המוליך למעלה סיירות. נפנה צפונה כ- 500 מטר ונזהה סימון מוכר של שביל ישראל. זה יוליך אותנו לתופעה מעניינת מאד, הדיונות של נחל כסוי. דיונות חול מדהימות בזכותן גולשות מן המדרון אל הואדי. תופעה מוזרה ובהחלט נשאלת השאלה שלי אין תשובה, מהיכן הגיעו החולות הללו שהן תוצאה של בליית סלעי גרניט. מהמדרונות נחזור לכביש ונמשיך דרומה כ- 8 ק"מ עד לשביל המסומן בשחור המטפס בנחל זוגן. הרכיבה בואדי היא בשביל זרוע באבנים אך ניתן לרכיבה. הנחל עולה במתינות ולאחר כ- 4 ק"מ הוא נפתח והשביל מתרחב וניתן לשעוט אל ראש מעלה זוגן. זוהי נקודת תצפית יפה מאד . מתחתנו הערבה (החניון מוסתר), דרומה השטחים המעובדים של קבוץ סמר. משמאל על מצוק העתקים מעלה שחרותו מימין הר יוטבתה ומעלה צאלה. ממול החומה האדירה של הרי אדום, עם מניפות הסחף של הואדיות היורדים אל הערבה. באופק ניתן לזהות את מימיו המבהיקים של מפרץ אילת. מעלה זוגן, או מעלה שחרות הדרומי כפי שמכנה אותו ננחם מרכוס נקרא גם "מעלה הארבעים" (מעניין מדוע?) הוא אחד ממספר מעלות קדומים שקשרו את יוטבתה עם בקעת עובדה והלאה לכיוון רפיח וקדש ברנע. זהו נתיב אדיר לאופניים! בחלקו העליון הוא תלול מאד וניתן להבחין בקירות התמך בסרפנטינות המתגברות על החלק העליון של מצוק העתקים. בחלק זה כדאי לרדת רגלית, אך לאחריו ניתן לרכב את כל המשך המעלה. השביל המסומן בשחור יורד לערוץ ואחר ממשיך ועוקף מפל נמוך ומשיך לאורך קו גובה. ירידה נוספת, אבן חול אדומה ורכיבה טכנית והופ, אנו בתחתית מעלה זוגן ומתחברים לדרך העפר הטובה של מעלה שחרות המסומנת בירוק. מכאן ההמשך הוא לפי הריח של השוקו ביוטבתה ואין כח בעולם שיכול לעצור רוכב אופניים אחר 50 ק"מ מלהגיע אל המנוחה והנחלה בפונדק יוטבתה.

 אינפורמציה נוספת 
1. שמורות טבע בישראל, עמנואל הראובני, עמ´ ,3301993.
2. פסגות, עמנואל הראובני, עמ´ ,1861993.
3. סקר נוף חלב אילות, מנחם מרכוס.
4. מדריך ישראל, הר הנגב וחבל אילות (עמ´ 219)

אנחנו טיילנו בסוף חודש מאי וזה די גבולי מבחינת מזג האוויר. העונה המומלצת היא חורף ובייחוד לאחר שטפונות ואז ניתן יהיה לראות את הקניון הלבן מלא מים. בחורף יש להביא בחשבון שהלילות במדבר קרים מאד ויש להתארגן בהתאם.

 אזהרה 
אזהרה : המסלול עובר בשטחי אש והטיול מותר בהם רק בסופי שבוע. כמו כן, אין לגעת בנפלים למינהם!!!



המסלול באדיבות "אופן אחר" מדרשת שדה בוקר.
 
 מעלה סיירים...
מעלה סיירים מסלול בדרגת קושי בינוני הלוקח אותנו מבקעת עבדת אל תמנע דרך מעלה סיירים להמשך
 הרי אילת - נחל שלמה וקניון שחרות...
הרי אילת - נחל שלמה וקניון שחרות מסלול העובר בנופים מדהימים של סלעי גרניט ותצורות מעניינות באבן חול המזכירים מאד את מזרח סיני. להמשך


לפורום טיולים
לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של אופן אחר...
 לתצוגת פורום
אל דרום הנגב
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
 11/9/2003 :20:17 משתמש אנונימי  עצמון עם תוכן  מעלהארבעים


[ ]
לפרסום זה יש: 1 הודעות

לדרוג הכתבה יש לבחור בין הר אחד לחמישה הרים
פצצה 5 4 3 2 1 חלש 
מספר מדרגים: 27    דרוג כללי: 3.60

––––– אודות הרים  –––  יצירת קשר  ––––  רשימת הדיוור  ––––  תנאי שימוש
אומניבייס בע"מ 2001 - 2020