הרים - אתר האופניים הגדול בישראל

כתבות > מדור מאונטיין ביק אקשן ישראל
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

   לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!
   רוכב/ת בשעות הערב המאוחרות
   רק עם זריחת החמה
   החום לא עוצר אותי
 
 

נתקו את הילדים מהמחשב והטלוויזיה והצטרפו אלינו למסע גילוי של אוויר הרים, פריחה מלבלבת, חיות בר ואחווה משפחתית
קרדיט: אילן שחם
הועלה על-ידי: 
איל  לאתר של איל
16/1/2007, 06:59

                

   

המהדורה הישראלית של מגזין MBAction היוקרתי.
לחצו כאן להזמנת מנוי.


זה הזמן להסתכל בראי ולהודות: יש לנו שתי אהבות גדולות בחיים – האחת, האהבה לבן/בת הזוג ולילדים; השנייה היא האהבה לאופניים (רבים יאמרו שלאו דווקא בסדר הזה...). מה טוב יותר משילוב שתי האהבות האלה יחד לכדי טיולים משפחתיים על אופניים בטבע? יותר ויותר משפחות מגלות שכל הבעיות הטכניות כבר נפתרו עבורן ולא נותר להן אלא להצטייד כראוי ולצאת להנאה צרופה בחיק הטבע. בכל טיול, במסלולים הקלים יותר ולפעמים גם בקשים, נפגוש גם ילדים שרוכבים בעצמם או מחוברים לאופני הוריהם בצורה כלשהי.
אז קדימה, נתקו את הילדים מהמחשב והטלוויזיה והצטרפו אלינו למסע גילוי של אוויר הרים, פריחה מלבלבת, חיות בר ואחווה משפחתית.

כיסא תינוק. יש לקחת מקדמי ביטחון בשטח (צילומים: אילן שחם)
כיסא תינוק. יש לקחת מקדמי ביטחון בשטח (צילומים: אילן שחם)

 הצטיידות 


או.קיי, זוג הורים יש, ילדים יש, רצון לטייל באופניים יש, אבל איך מצליחים להעלות את כל החבורה הזו על גלגלים בשבילים? הרי קוּקי הקטן בקושי מצליח להזיז את משקולת הפלדה הקרויה "אופני ילדים", ובונבונה עדיין מתנדנדת כמו לולב כשהיא הולכת ובוודאי שאינה יכולה לרכוב בעצמה על אופניים.
ובכן, לרשותנו עומד היום מגוון גדול של כסאות, מוטות, עגלות ושאר קונסטרוקציות מוזרות שנועדו לאפשר לכל המשפחה לתור את הטבע יחדיו על גלגלים. בואו ונראה מה קיים, למי זה מתאים ואיזה גודל של חור זה יעשה בכיס שלנו.

כיסא לתינוק
גילאים: שנה עד ארבע (תלוי במשקל הילד)
מחיר: כ-200 שקלים
איפה קונים: בכל חנויות האופניים
את הכיסאות לילדים ניתן לחלק לשני סוגים:
• כסא קדמי, המורכב על הצינור העליון ("רמה") או התחתון.
• כסא אחורי המורכב מאחורי הרוכב המבוגר, על סבל המוצמד לאופניים, או מחובר ישירות לשלדה.
כסא קדמי מתאים לגילאים צעירים מאוד בלבד ונחשב באופן כללי לפחות בטיחותי: תנועות הצאצא משפיעות יותר על שיווי המשקל באופניים, אין תמיכה לגב הילד, הרגליים יכולות להסתבך במזלג או סתם להתחכך בגלגל ובמקרה של נפילה האוצר הקטן ישמש לך... ככרית אוויר. היתרון המרכזי של כיסא קדמי הוא תקשורת הרבה יותר טובה עם הילד בזמן הרכיבה. בכל מקרה, סוג זה של כיסאות הולך ויוצא מהאופנה, יותר נכון ממלאי החנויות, בעיקר בגלל חסרונותיו הבטיחותיים.
הכסא האחורי, המומלץ יותר לטעמי, הוא כזה המחובר לשלדת אופני המבוגר באמצעות שני מוטות מעוקלים ושחרור מהיר (הדגם שאינו מוצמד לסבל) – יתרון אחד הוא בקלות בה ניתן "להיפטר" מכסא התינוק כשרוכבים לבד, והיתרון השני הוא שהמוטות המעוקלים משמשים בעצם כבולמי זעזועים ולא מעבירים את כל תחלואי הדרך ישירות לגב התינוק כמו כסא המחובר לסבל. מבחינה בטיחותית, הכיסא "עוטף" את הילד ומספק לו הגנה היקפית במקרה של  - טפו, טפו, טפו - מעידה. נכון, הזאטוט רואה מלפנים את גב הרוכב המבוגר אולם יש לו מספיק זוויות ראייה על-מנת להתבשם מהנוף.
את התינוק נרכיב בכיסא על האופניים רק אחרי שהוא כבר יושב לגמרי לבד ובאופן יציב, וככל שהתינוק צעיר יותר - כך מומלץ לרכוב בדרכים חלקות יותר. בזמן הקנייה בררו את המשקל המקסימלי המותר על הכיסא, וזכרו אותו. אם אתם רוכבים בשטח "אמיתי", קחו מקדמי ביטחון והורידו את הילד מהכסא עוד לפני שהגיע למשקל המקסימלי.
בכל צורה שהיא, לא לשכוח קסדה!

עגלה נגררת
גילאים: שנה עד שש
מחיר: כ-2,500 שקלים.
איפה קונים: CTC –  09-9513010, בייק לאב  –  03-5610240 (בהזמנה מיוחדת).
העגלה נגררת מאחורי האופניים ובתוכה יושבים בנוחות ילד אחד או שניים. יש גם דגמים בהם יכול התינוק לשכב – עוד לפני שהגיע לגיל שנה. הדגמים הפשוטים אינם כוללים כל בלימת זעזועים ומיועדים לרכיבה על שבילים סלולים בלבד. דגמים מתקדמים יותר מצוידים בגלגלים אמיתיים ושיכוך זעזועים קל, אשר מאפשר לצאת איתם לשטח, אם כי בעיקר לדרכי כורכר סלולות ולא הרבה מעבר לזה. העגלה נחשבת לבטוחה יותר מהכסא עבור הילדים הצעירים, ומאפשרת גם לשני ילדים לשבת יחד.  מחירה הגבוה והקושי למצוא אותה בארץ גורמים לה להיות מצרך נדיר מאוד בשבילי ישראל. אם יש לכם אפשרות להביא מחו"ל, המבחר יהיה הרבה יותר גדול והמחיר הרבה יותר שפוי.


אופן נגרר. קלאסי לטיולים ארוכים
אופן נגרר. קלאסי לטיולים ארוכים

מוט גרירה
גילאים: שלוש ועד שהילד סוף סוף רוכב לבד.
מחיר: 450 שקלים.
איפה קונים : ענבר יסעור – 054-9988090.
מוט הגרירה של TrailGator מחבר אופני מבוגר לאופני ילד רגילים לחלוטין. באמצעות חיבור זה, הגלגל הקדמי של אופני הילד נמצא באוויר וכך ההיגוי הוא כולו בידי המבוגר. הילד יכול, כמובן,  לדווש ולעזור להתקדמות (תאמינו לי, בעלייה מרגישים יופי מתי הילד עוזר ומתי הוא מסתלבט, ועוד יותר מרגישים מתי הוא לוחץ על הבלם...).
היתרון הגדול של ההתקן, מעבר לאופן נגרר, הוא באפשרות לחבר ולנתק את אופני הילד במהירות. כך ניתן לצאת עם ילד צעיר לטיול באופן שהוא רוכב עצמאית על אופניו, וכשמגיעים לעלייה קשה, או שהילד פשוט התעייף - ניתן לחבר אותו בקלות לאופני המבוגר ולהמשיך לטייל בגרירה.
חסרונו של הטריילגייטור הוא בכך שיש בו כמה נקודות חיבור ומפרקים העוברים בלאי גבוה ויחסית מהיר. חוסר שלמות בכל אחת מהנקודות גורם לכך שאופני הילד ייטו לאחד הצדדים, מחלה אשר מחריפה ככל שרמת השימוש עולה ובמיוחד בשטחים קשים יותר. בנוסף, החיבור בין המוט למתאם על אופני הילד מעט רגיש, ולאורך זמן עלול לדרוש החלפה.
חבריי ואני טיילנו לאורך קילומטרים רבים עם הטריילגייטור בשטח. לעתים עברנו שבילים טכניים.  נהנינו מאוד, ללא ספק, אבל המסקנה היא שהמתקן לא נועד להחזיק מעמד ברכיבת שטח אמיתית לאורך זמן ומתאים יותר לדרכים סלולות ודרכי כורכר.

אופן נגרר
גילאים: שלוש, עד שהילד מתחיל לרכוב לבד.
מחיר: 650-900 שקלים.
איפה קונים : בייק לאב – 03-5610240, CTC - 09-9513010.
זהו מתקן שהוא כמו חצי אופניים – גלגל אחורי, כיסא, פדלים וכידון, אשר מתחבר לאחורי אופני המבוגר. בדומה לטריילגייטור, הנגרר מאפשר לרכוב עם הילדים בטיולים ארוכים בשטח בלי חשש שאלה יתעייפו או לא יוכלו לעליה מסוימת, ההבדל הוא שבאופן הנגרר אין אפשרות לנתק את הילד ולתת לו לרכוב עצמאית חלק מהדרך, מה שעלול להביא למצב של פינוק יתר בו הזאטוט יסרב ללמוד לרכוב לבדו. עם זאת, החיבור של הנגרר עדיף על זה של הטריילגייטור בכמה אספקטים:
• הילד רוכב על גלגל גדול יותר, המשכך טוב יותר את מהמורות הדרך.
• לנגרר בדרך כלל מפרק חיבור יחיד אל אופני המבוגר, כך שמספר נקודות הבלאי קטן.
• ניתן לבצע התאמה טובה של תנוחת הילד באמצעות שינוי זווית הכידון והאוכף. הילד שומר על תנוחת רכיבה טובה (ולא משופעת כמו בטריילגטור), נשאר זקוף ובקו ישר מאחורי אופני המבוגר.
• ניתן למצוא נגררים עם שיכוך זעזועים (לא לבנות על משהו איכותי מדי) ואפילו עם מעביר הילוכים שיקלו את תלאות הדרך על הילד.
• קיימים נגררים מתקפלים המקלים מאוד על ההתניידות בדרך אל הטיול וחזרה.

אופני ילדים
גילאים: שלוש עד מאה שלושים ושלוש...
מחיר: 300 שקלים ומעלה.
איפה קונים : בכל חנויות האופניים.
קצרה היריעה מלספק כאן מדריך מושלם לקניית אופניים, אבל בכל זאת הנה שתי נקודות למחשבה בזמן רכישת האופניים לילדים:
* מה דעתכם לרכוב על אופני סינגל ספיד במשקל 70 קילו? לא נשמע משהו, נכון? אז תארו לעצמכם שזו ההרגשה של ילדכם בן השלוש שמקבל אופני פלדה ששוקלים בערך כמוהו. אם הילד מתחיל להראות סימנים של אהבה לרכיבה, צ'פרו אותו או אותה באופניים קלים ונוחים יותר.
* קנו לילד אופניים בגודל המתאים. לכאורה, מאוד הגיוני לקנות אופניים שיספיקו לו לכמה שנים, אבל מעשית יהיה לו קשה לרכוב על אופניים גדולים מדי. היציבות תיפגם, ומספר הנפילות יעלה.


מוט גרירה. מרגישים מתי הילד מסתלבט
מוט גרירה. מרגישים מתי הילד מסתלבט

 עצות לרכיבה משפחתית 

• השאירו טעם של עוד – אל תמשכו את המשפחה עד קצה גבול היכולת ומעבר לה. זה בדיוק יהיה ההבדל בין "אמא, מתי יוצאים שוב לטייל באופניים?" ל"לא רוצה אופניים יותר".
• דאגו למסלול שכולל מספר נקודות עניין שיספקו גירויים לילדים. הקפידו לעצור מדי פעם ו"לשחרר" את הילדים להשתולל קצת – במיוחד ילדים שיושבים בכיסא ולא עושים כלום.
• רצוי לצאת לטיול מספר משפחות ביחד. כשהילדים רואים ילדים אחרים רוכבים את אותו המסלול, הם נוטים להתלונן פחות ומנסים להוכיח שהם מסוגלים ליותר. כמו כן,  זה מאפשר לבצע טיולים הדורשים הקפצת רכבים. אלה יהיו בדרך-כלל טיולים במגמת ירידה...
• יש להקפיד על קסדות בכל זמן הרכיבה גם לילדים וגם להורים. גם סיבוב במגרש החניה יכול להיגמר בנפילה על הראש. הנה סיפור (אמיתי, נשבע לכם): יום אחד רכב בני במגרש המשחקים על אופניו וחברו ביקש סיבוב. התעקשתי שהחבר יחבוש קסדה וכך היה. החבר איבד שליטה בירידה קלה, נתקל באבן שפה ועף מעל הכידון עם הראש היישר לתוך אותה אבן שפה סוררת. בזכות הקסדה הוא יצא בשלום.
• הביאו הרבה אוכל וממתקים לטיול האופניים. הרכיבה מרעיבה, והילדים צריכים למלא את האנרגיה, להשלים את הסוכרים ולהרגיש טוב עם עצמם.
• בטיול שטח הקפידו לשים חומר נגד פנצ'רים גם בגלגלי הילדים ולשאת עמכם פנימיות להחלפה בכל גדלי הגלגלים המשתתפים בטיול! חלק מגלגלי אופני הילדים מסובכים לפירוק, ולכן מומלץ גם להחזיק ערכת תיקון פנצ'רים שתאפשר את תיקון הפנימית בלי לפרק את הגלגל. בכל מקרה, כדאי גם לזכור כי לגלגלי אופני הילדים אין בדרך-כלל שחרור מהיר ויש לקחת מפתח מתאים (בדרך-כלל מפתח 15 סטנדרטי).
• במיוחד בטיולים הראשונים, כאשר הילדים או בן/בת הזוג עוברים להליכה, עברו גם אתם להליכה. זה מאוד מתסכל כשחלק הולכים בעוד השאר "בורחים" להם.
• לילדים קטנים היושבים בכסא יש נטייה להירדם בגלל טלטולי הדרך. שימו לב לכך, ואם אפשר - עשו הפסקה בזמן שהילד ישן. אם אי אפשר, נסו לדאוג לכך שהילד יהיה מקובע במקומו וצווארו לא יתנדנד לכל עבר. נסו גם לרכוב בצורה הרגועה ביותר, כדי למנוע  זעזועים.
• כמה השקעתם באופניים שלכם? ובחולצת הפוקס החדשה? ובסטם בעל האורך והזווית המושלמים? השקיעו כראוי גם באופניים ובאביזרים לבן/בת הזוג ולילדים – כך הם ייהנו יותר ויתחילו לדרוש את הטיול הבא כבר ברגע בו חזרתם הביתה מהטיול הזה.

קרדיט: אילן שחם
 
 תופרים אופניים לפי מידה...
תופרים אופניים לפי מידה מקצוע חדש בארץ: התאמה מקצועית ואישית של האופניים לרוכב להמשך
 רוח ואופניים (כי לא הכל קורה בשבילים)...
רוח ואופניים (כי לא הכל קורה בשבילים) על אופניים, אמנות, רוחניות ומה שביניהם להמשך


לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של איל ...
 לתצוגת פורום
המדריך למשפחה המדוושת
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
 7/3/2009 :00:26 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  חיים שרגל עם תוכן  רציתי לשוחח עם אילן שחם
 20/1/2007 :10:02 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  נדב בלוך עם תוכן  תוספות לכתבה הנחמדה  [תמונה]


[ ]
לפרסום זה יש: 2 הודעות

לדרוג הכתבה יש לבחור בין הר אחד לחמישה הרים
פצצה 5 4 3 2 1 חלש 
מספר מדרגים: 39    דרוג כללי: 3.10

––––– אודות הרים  –––  יצירת קשר  ––––  רשימת הדיוור  ––––  תנאי שימוש
אומניבייס בע"מ 2001 - 2020