הרים - אתר האופניים הגדול בישראל

כתבות > מדור מאונטיין ביק אקשן ישראל
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

   לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!
   רוכב/ת בשעות הערב המאוחרות
   רק עם זריחת החמה
   החום לא עוצר אותי
 
 

המדריך המתקדם לצלם הרוכב. קבלו את הטיפים שיהפכו אתכם (אולי) לצלמי-רכיבה מושלמים
קרדיט: מאת: אילן שחם
הועלה על-ידי: 
איל  לאתר של איל
31/1/2007, 08:45

                

   

המהדורה הישראלית של מגזין MBAction היוקרתי.
לחצו כאן להזמנת מנוי.



בכתבה הקודמת קיבלתם מגורו הצילום של MBA, ג'ון קר, טיפים ראשונים, בסיסיים, לצילום במצלמה דיגיטלית פשוטה. אנחנו כאן, בארץ, רוצים להפוך אתכם במהירות לצלמי-על. לכן מצאנו לנכון להרחיב את סט ההמלצות ולהוסיף עליהן מבחר טיפים מתקדמים יותר. קבלו את מקצה ההשלמות שיהפוך אתכם (אולי) לצלמים המושלמים!

 קומפוזיציה 


מצלמות הכיס החדישות הן דבר נהדר – הן יוציאו צילום מצוין כמעט בכל מצב. הצילום יהיה חד, הצבעים יפים והנוף יישמר דיגיטלית. אז איך זה שהתמונות של פלוני מדהימות אחת-אחת ואילו שלנו סתם "בסדר"? למרכיב הקסם קוראים קומפוזיציה – הדרך שבה אנו בונים את התמונה. לרשותנו עומדת מסגרת מלבנית בתוכה עלינו לסדר את האלמנטים שלנו – הרוכבים, הנוף, עץ או פרח וכו' -  בצורה הטובה, המעניינת והמושכת את העין ביותר.
בניית הקומפוזיציה היא אומנות, ולפיכך משהו קצת חמקמק. כל אחד, בסופו של דבר, יעשה את זה בצורה המתאימה לו ביותר, לפי יכולתו וכישרונו. למרות זאת, לפניכם מספר כללים ראשוניים שיעזרו לכם להבין את הרעיון ולפתח גישה משלכם.
הכלל הבסיסי ביותר הוא כלל השליש-שני שליש. האובייקט של התמונה - רוכב אופניים, לדוגמה -  לא צריך להיות במרכז התמונה אלא על קו דמיוני שמחלק את התמונה לשליש ושני שלישים, בין אם  לגובה או לרוחב. גם את קו הרקיע נשתדל למקם בגובה שני שליש מתחתית התמונה, אם כי לפעמים דווקא גובה שליש ייצור אפקט מיוחד מאוד.
עיינו בכמה תמונות ונסו לשים לב לאן הולך מבטכם - האם הוא בורח הצידה פתאום ויש להחזיר אותו כדי לראות גם את צידה השני של התמונה?  ואולי הוא מטייל באופן טבעי בכל רחבי התמונה? בתמונות שייראו לכם מוצלחות יותר המבט יסרוק את התמונה כולה באופן טבעי. לכן, כשאתם בונים את התמונה נסו לחשוב איך לגרום לכך שהמתבונן יוביל את מבטו דרך התמונה כולה. אם יש רוכב בתמונה, תנו לו הדרכה לאן לרכוב – שימו אותו בצד כזה של המסגרת כך שרואים את כיוון הרכיבה שלו בהמשך השביל. אם יש אלמנט קווי באזור – שביל, קו רכס, שפת אגם או כל קו מיתאר ברור אחר - השתמשו בו להולכת עינו של המתבונן דרך התמונה.
• נסו "למסגר" את התמונה – הקרקע נותנת באופן טבעי את החלק התחתון של המסגרת, אך ענף או עץ מהצד או מלמעלה נותנים נופך מיוחד לתמונה.
• אפשרות נוספת היא לתת למתבונן בתמונה לראות את העולם מנקודת מבטו של האובייקט המצולם – עימדו מאחוריו וצלמו אותו עם כל מה שהוא רואה.
• התנסו בזוויות מטורפות – צילום הרוכבים דרך גלגל האופניים, צילום תקריב של פרח יפה עם רוכבים ברקע, או אולי דווקא השביל מנקודת מבטו של הגלגל.

בהתחלה תגלו כי יוצא לכם הרבה זבל, אבל גם תמונות יפות, ועם הזמן והניסיון אחוז התמונות המוצלחות יגדל.
אל תתביישו לגנוב רעיונות – עיינו בתמונות שאהבתם וחשבו: מה עושה אותן לכאלה יפות? איפה עמדה הצלמת כשצילמה אותן? מאיזה כיוון? מה מיוחד בדרך בה רואים דברים בתמונה? אחרי שחשבתם על כל זה, צאו לשטח ונסו לשחזר את המיוחד בתמונה שאהבתם. הפעם אולי העתקתם רעיון, אבל קיבלתם פרספקטיבה שתעזור לכם להבין מה אתם אוהבים ומה יגרום לצילום הבא שלכם להיראות טוב יותר.

 


אחי, איפה אתה?
אחי, איפה אתה?

עם מילוי פלאש, לא צריך לנחש
עם מילוי פלאש, לא צריך לנחש

 זווית הצילום 


זווית הצילום היא חלק מהקומפוזיציה, אך היא מספיק חשובה כדי שתזכה לפסקה משל עצמה. מכירים את ההרגשה שכבשתם איזה דרופ רציני ובתמונה הוא פתאום נראה מישורי להפליא? בצילום רוכבי אופניים ישנה חשיבות גדולה לזווית הצילום – האבולוציה דאגה במשך מיליוני שנים להרים אותנו מן הארץ ולהפוך אותנו לזקופים, אך מסתבר שכשמצלמים, יש פעמים רבות בהן עדיף להיות שפופים – הצילום מלמטה מאדיר את הרוכבים וגורם להם להיות הרבה יותר מרשימים.
כשאתם באים לצלם רוכבת במקום מסוים, הסתכלו היטב סביבכם – מאיזו זווית היא תיראה מרשימה ביותר? מאיזו זווית ניתן להעביר בצורה הטובה ביותר את תנאי השטח בהם היא רוכבת?  מאיזו זווית ייתפס הנוף שמסביב בצורה הטובה ביותר? אל תתביישו להתרוצץ, לשכב על האדמה, לכרוע ברך או לטפס על תלולית סמוכה בכדי למצוא את אותה זווית מושלמת. אם מגיע אליכם טור רוכבים, תוכלו לנסות עליהם כמה זוויות צילום ואחרי זה לראות ולנתח בבית את ההבדלים בין הזוויות השונות, מה עובד טוב יותר ומה מוצלח פחות?
שימו לב שהאופניים מגבילים אתכם בצילום – כשאתם מפסיקים לרכוב כדי לצלם ורק מורידים את ישבנכם מהאוכף, ועומדים מעל האופניים - אתם מאוד מוגבלים בזווית הצילום האפשרית, ולרוב התוצאות יהיו בהתאם. החלטתם לעצור לצלם? הניחו את האופניים בצד וחפשו את המיקום המושלם, רק אל תשכחו להניח את האופניים באופן כזה שלא ייכנסו בטעות לפריים ויהרסו את כל הקומפוזיציה.

 


 איפה שמתי את המצלמה? 

מצלמת הקומפקט היא בדיוק כזו – קומפקטית, ולכן ניתן לשים אותה כמעט בכל מקום. בטיול אופניים החבר'ה תמיד מתקדמים, ומי שעוצר לצלם מרגיש שהוא מעכב את כולם או מגלה פתאום שכולם ברחו לו, ולכן יש חשיבות מכרעת ליכולת השליפה המהירה של המצלמה. אני מצאתי שעבורי מצלמה בנרתיק על רצועת הכתף של תיק הרכיבה היא אידיאלית לשימוש זריז – אני יכול לעצור במהירות, לשלוף את המצלמה, להספיק לצלם את הרוכבים שאיתי, להחזיר את המצלמה לנרתיק ולהמשיך לרכוב כשאני עוד רואה את שותפיי. במקרים מסוימים, על דרכים נוחות, כמובן, אפשר אף לשלוף את המצלמה ולצלם תוך כדי רכיבה (המצלמה במצב ספורט על-מנת לבטל את השפעות התנועה שלי). בסיטואציה הזאת ניתן לפעמים לתפוס רגעים שפשוט ילכו לאיבוד אם רק אעצור.
מצלמה בתוך תיק הגב תגרום לכך שכשנגיע הביתה נגלה בדרך-כלל, שעל-פי התמונות לפחות בילינו בהפסקות כל היום ואף אחד לא רכב בכלל...

הרוכב במרכז התמונה והצלם שעומד בגובה שלו גורמים לתמונה משעממת
הרוכב במרכז התמונה והצלם שעומד בגובה שלו גורמים לתמונה משעממת

מלמטה הרוכב הרבה יותר מרשים והירח ברקע מוסיף נופך רומנטי
מלמטה הרוכב הרבה יותר מרשים והירח ברקע מוסיף נופך רומנטי

 פלאש, החבר הטוב שלנו גם באור יום 

אחד הכללים הראשונים שנלמדים בצילום הוא לא לצלם אל מול השמש, כיוון שאז התמונה "נשרפת" ולא רואים כלום.  כלומר, כשהשמש מולנו ובעצם מאחורי האובייקט המצולם שלנו, פני האובייקט יהיו בצל ולפיכך נקבל כתם שחור במקום תווי פנים. כלל זה נכון וחשוב, אולם לא פעם אנו נתקלים במצבים בהם הזווית הכי מוצלחת דווקא דורשת שהשמש תתמקם במקום כלשהו בדיוק מאחורי הרוכב וחבל לנו לבזבז את ההזדמנות הזאת. מה עושים? מאירים! ברוב הגדול של המצלמות הדיגיטליות הקומפקטיות ניתן לאלץ את הפעלת הפלאש, ללא קשר לכמות התאורה. בצורה כזאת, למרות שבהיר מאוד בסביבתה, ופניה מוצלות על-ידי הקסדה, תווי פניה של הרוכבת ייראו היטב בזכות הפלאש. הסביבה תיראה נפלא בזכות התאורה הטבעית, ואנו נקבל תמונה מושלמת.
כמו כן, בצילום בתנאי תאורה לקויים – במעבה היער או מוקדם מאוד בבוקר - החשיפה תהיה יחסית ארוכה ועל כן הרוכב שבתמונה 'יימרח'. פלאש קטן יקפיא את הרוכב וישמור על חדותו (גם אם יגרום ליער שמסביב להיות כהה יותר).

 צרור קצרים 


• חצי לחיצה – כשאתם מצלמים רוכבים בתנועה, תמיד כוונו קודם את המצלמה למיקומם המשוער בשביל, המקום אליו יגיעו עוד רגע, תוך הקפדה שהפוקוס יהיה במרחק הנכון. לחצו חצי לחיצה לנעילת הפוקוס. כך, כשהרוכב מגיע לנקודה תתפסו אותו בדיוק במקום בו רציתם ולא יתקבלו תמונות של גלגלים אחוריים.
• זכרו! אנחנו כבר במאה ה-21. בחייאת, בטלו את אופציית הכיתוב של התאריך מהתמונה – גם ככה הוא נשמר בתוך קובץ נתוני התמונה. אין צורך לכער אותה רק כדי לזכור מתי היא צולמה.
• רוצים לצלם ירידה תלולה שגם תיראה כזאת? הטו מעט את המצלמה כנגד כיוון השיפוע וכך תיצרו אשליה של שיפוע יותר גדול. כיוון שהמצלמה תמיד מרמה ומראה את השיפוע מתון מכפי שהוא, מותר גם לנו לרמות קצת.
• צלמו תקריבים. לחלקנו יש רתיעה בלתי מוסברת מהעניין, אבל נסו להשתמש קצת בזום ולצלם תקריבים של חבריכם לרכיבה. כמובן שרצוי שזה לא יקרה בזמן שהם בוהים במצלמה אלא דווקא בהתנהגות טבעית, כשהם מריצים "דאחקות" עם החבר'ה, למשל. תופתעו לגלות שתמונות כאלה מעבירות יפה את אווירת הטיול. שימו לב שברוב המצלמות הדיגיטליות יש מצב מיוחד לצילום תקריבים.
• מצלמה בנרתיק תמיד על מצב "ספורט" . אם אנחנו עוצרים לפתע ושולפים את המצלמה במהירות, כנראה שרצינו לצלם משהו שזז – זוהי בדיוק הסיטואציה עבורה מיועד מצב "ספורט". אם לא, אז כנראה שיהיה לנו מספיק זמן להעביר למצב אחר. בינינו, גם אם שכחנו להחליף מצב, באור יום מלא אפשר לצלם את כל התמונות במצב "ספורט", ללא הפסדים ממשיים באיכות התמונות.
• במצלמה דיגיטלית התמונות בחינם – צלמו חופשי. רק אל תשכחו בבית לעבור על התמונות ולהפיק לקחים; ככה מתקדמים.


אז שיהיה בהצלחה. אנחנו מחכים לראות את התוצאות!


קרדיט: מאת: אילן שחם
 
 המדריך למשפחה המדוושת...
המדריך למשפחה המדוושת נתקו את הילדים מהמחשב והטלוויזיה והצטרפו אלינו למסע גילוי של אוויר הרים, פריחה מלבלבת, חיות בר ואחווה משפחתית להמשך
 תופרים אופניים לפי מידה...
תופרים אופניים לפי מידה מקצוע חדש בארץ: התאמה מקצועית ואישית של האופניים לרוכב להמשך


לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של איל ...
 לתצוגת פורום
צילום - על גלגל אחד
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
לדרוג הכתבה יש לבחור בין הר אחד לחמישה הרים
פצצה 5 4 3 2 1 חלש 
מספר מדרגים: 23    דרוג כללי: 3.86

––––– אודות הרים  –––  יצירת קשר  ––––  רשימת הדיוור  ––––  תנאי שימוש
אומניבייס בע"מ 2001 - 2019