רכיבה על אופני ה-Salsa Ala Carte היא כמו עמידה בקו הזינוק של תחרות מוטוקרוס על גבי אופנוע Maico Magnum 490 משנת 1981. מדובר בקלאסיקה אמיתית, vintage, תוצר מיושן שערכו לא יסולא בפז. זה הולך לכאוב באגף המתלים, אבל בכל מה שנוגע לפניות וכוח רכיבה, סביר מאוד שאף אחד לא יוכל להתקרב אליכם. מדובר ברמה אגדית של ביצועים, שאופנועי ה-Maico ידועים בהם היום הזה. יתכן בהחלט שכך גם יזכרו את אופני ה-Ala Carte של סלסה.
|
אופני הרים שהם vintage
שלדת הזנב הקשיח של ה-Ala Carte היא וינטאג' באותה רמה כמו ה-Maico 490. רק כדי ליישר קו, משמעות המונח וינטאג' היא קלאסיקה, מוצר שמעיד על מצוינות, בגרות ומשיכה בעלת יכולת הישרדות לאורך זמן ללא קשר לאופנה. מתי הייתה הפעם האחרונה שראיתם אופני זנב קשיח בעלי מוט כיסא ומוט עליון בקוטר של 1/8-1 אינץ' ומוט תחתון בקוטר 1 ורבע אינץ'? הצינורות, עם הקוטר המסורתי, עגולים באופן מושלם לכל אורכם, פרט לתומכות השרשרת, שם הם הופכים מעט אובאליים כדי לשפר את מרווח הצמיגים. במקום פלדת הכרומולי הקלאסית, השלדה עשויה מתכת מתקדמת יותר. המשולש המרכזי בנוי תוך שימוש בצינורות פלטינה OX תוצרת ארה"ב, של חברת True Temper. פלטינה היא דרגה של תעשיית החלל לסגסוגת מוקשחת באמצעות אוויר. מדובר בפלדה כל-כך חזקה ובעלת עובי כפול, עד שבקטעים המרכזיים ניתן להשתמש בצינורות עם דפנות בעובי נייר בלבד. הפלטינה לא מושפעת כלל ממחזור החימום והצינון שמלווה את שיטת הריתוך. היא אינה מתקשה בצינון לאחר החימום וגם לא מתרככת, כמו מתכות אחרות שעוברות טיפול בחום. ליצירת תומכות ה-Ala Carte נעשה שימוש בכרומולי מעובה סטנדרטי. כמו בעבודה על שלדת כביש מהדור הישן, סלסה הוסיפו כמה משיאי הבנייה שלהם. התומכות (שרשרת ואוכף) מחוברות בדרופאאוטים פשוטים אך מסוגננים בצורתם. מקטע צינור אלכסוני מחבר את תומכת האוכף לתומכת השרשרת בצד השמאלי, ומעביר את כוח הפיתול של המעצורים מטה, לתומכות השרשרת (אם במקרה תשתמשו בבלמי דיסק על ה-Ala Carte שלכם). תומכות הכיסא הארוכות מתחברות למעלה, על צינור הכיסא המוגבה, כדי לאפשר מידה של סלחנות בספיגת זעזועים. לחלק התחתון של צינור הראש נוספה טבעת מחזקת. חיזוק נוסף הוא בדמות טלאי (gusset) המחבר את צינור הראש לצינור התחתון. סלסה מוכרים את שלדת ה-Ala Carte תמורת 615 דולר בלבד. השלדה מגיעה רק בצבע כתום עז, שמחזיר אותנו שוב אחורה לטנק הדלק של ה-Maico שנצבע בכתום. מובן שסלסה מוסיפים את הפס הידוע שלהם בצבע off-white, ממש כמו על אופני ה-English Racer הישנים עם עשרת המהלכים. השלדה מגיעה בשישה גדלים, מאורך מוט כיסא של 13.5 אינץ' ועד ל-21 אינץ'. המשקל של אופניים במידת M-L, 18.5 אינץ' הוא כ-2 ק"ג.
|
סלסה מוכיחים שפלדה יכולה עדיין לעשות את העבודה כשלוקחים אותה רחוק מספיק
|
מנה אישית
אופני המבחן שלנו אובזרו במיוחד עבורנו, על-ידי סלסה, במוט כיסא שלהם, סטם Pro Scandium, כידון שטוח Pro Moto, תפס Lip-Lock לשחרור מהיר של מוט הכיסא, וחלקי שחרור מהיר לגלגליםFlip-Offs . שווה להזכיר את מוט כיסא ה-Shaft באופן מיוחד, בגלל המנגנון העמיד שלו. אוכף Rocket V של WTB, נוח במיוחד ובעל מסילות כרומולי. הגלגלים בנויים באמצעות שפיצים סטנדרטיים לגמרי בעובי 2 מ"מ.
|
אגדה מודרנית
עלו על האופניים ותקלטו את השילוב של תחושת מסורת יחד עם חלקים מודרניים של אופני שבילים. כידון ברוחב 66 ס"מ וזווית הטיה לאחור של 11 מעלות, מושיב אתכם בנוחות במרכז השלדה. כידון כל-כך רחב ממתן את העצבנות הצפויה מאופני זנב קשיח תחרותיים שכאלה. הכידון המרווח מאט את תחושת ההיגוי בדיוק במידה הנכונה. זה מוריד מעט מיכולת התגובה ה"ערנית" על השביל, ונותן ל-Ala Carte מספיק מהירות להתמודד עם השותפים לרכיבה על אופני שבילים בעלי מהלך של 5 אינץ' (זה עוד לפני שנזכיר את פתיחת החזה שמקלה על הנשימה). אבל, אל תחשבו שהכל מושלם עם כידון רחב. כשנאבקים בעלייה בלתי אפשרית, תוך רכיבה, הכידון הרחב מגיב לאט וגורם להיגוי יתר. זהו כידון רחב מכדי שה-Ala Carte יהיו מכונת עליות יעילה בצורה מיוחדת. אבל, בשביל רכיבת שבילים, ההיגוי המעולה ברכיבה מהירה מפצה מעל ומעבר על החלק הקדמי המתקשה בקצב טיפוס.
|
מתגלגלים
סלסה עיצבו את ה-Ala Carte כשלדה שמצוידת במזלג 3.1 אינץ' (80 מ"מ) המכוון ל-SAG של חצי אינץ'. אם תכוונו את סף ההתאמה בתחתית הרגל הימנית של ה-Fox RLT למקסימום, ידית כיוון הכיווץ/נעילה יכולה לשמש לכיוון המדמה פלטפורמת דיווש. צוות הבוחנים של MBA ציין לשבח גם את בחירת הצמיגים של סלסה. ה-Larsen TT, עם 2.35 האינץ' שלהם, הם בעלי נפח אוויר גדול, והם פשוט מגיבים למהמורות שבמקרים אחרים היו מעיפות אתכם מהשביל. מבנה הקוביות מאפשר לצמיגים הגדולים לצבור מהירות ולצאת לדרך. בפועל, מידת הצמיגים הייתה מעט מתחת לגודל הנתון, 2.1 אינץ', אבל עדיין מדובר בצמיג מעולה לשבילים. היתרון של שלדת פלדה בה הצינורות בעלי קוטר קטן יחסית הוא, שיש מרווח מספיק כדי להכניס צמיגים של 2.5 אינץ'. עם הצמיגים שהיו על האופניים שלנו, לא הייתה שום דאגה של עצירת הגלגול בקרקע בוצית.
|
חבטות
הרכיבה על האופניים נותנת תחושה של שלדת פלדה טובה, לא יותר לא פחות. הם לא מזנקים במהירות או מבטלים השפעות של זעזועים, כמו אופניים עם שלדת קרבון. השלדה סופגת חבטות בעוצמה בינונית, טוב יותר משלדת אלומיניום, אבל לא חבטות משמעותיות יותר. הרכיבה היא כמו על גבי אופני טיטניום, אבל לא קשיחה או קלילה באותה מידה.
|
אל תקראו את המבחן ההשוואתי שלנו לאופני שבילים ב-2,000 דולר
אופני ה-Salsa Ala Carte אינם מיועדים לכל אחד. לא צריך להשוות אותם ל-Specialized FSR 120, ל-Kona dawg Primo, ל-Cannondale Rush וכדומה. איכות הרכיבה עליהם מעמידה אותם בשורה אחת עם Maico Magnum אחרים, כמו שהזכרנו קודם, אבל הפעם עם שינויים של חלקים מודרניים, בשיכוך, היגוי וגם ישיבה (אוכף!). יש אנשים שהיו נותנים כמעט כל דבר כדי ליהנות מחוויה על Maico רענן במסלול מוטוקרוס מטופח. אותם רוכבי אופני הרים מסורתיים, וגם בעלי פשטות, יתנו כמעט כל דבר כדי לחוות את הרעננות של ה-Salsa Ala Carte בסינגל ארוך.
|
הצמיגים בעלי הנפח הנדיב השפיעו משמעותית על ביצועי האופניים בכל פעם שרכבנו
|
נתונים: Salsa Ala Carte
ארץ ייצור - טייוואן מחיר – 1,950 דולר משקל – 11.8 ק"ג גודל שלדה - 19.5 (Large) גובה ציר מרכזי – 11.6 אינץ' אורך תומכות שרשרת – 17 אינץ' אורך צינור עליון – 23.3 אינץ' זווית ראש – 71 מעלות זווית צינור כיסא – 73מעלות מרווח עמידה – 31 אינץ' בסיס גלגלים – 42.2 אינץ' מהלך מתלה (קדמי) – 3.1 אינץ' מהלך מתלה (אחורי) – אין חומר השלדה – סגסוגת פלדה מזלג – Fox F80 RLT חישוקים –Salsa Delgado צמיגים –Maxxis Larsen TT (2.35”) צירי גלגלים – DT Swiss ברקסים – Avid Single Digit 7 ידיות ברקס – Avid Single Digit 7 קרנק – Race Face Evolve XC ידיות מעבירים – SRAM X.9 trigger מעביר קדמי – SRAM X Gen מעביר אחורי – SRAM X.0 פלאטות – Race Face Evolve XC (44/32/22) קסטה – SRAM PG-970 9-speed (11-32) פדלים – אין |
|