הרים - אתר האופניים הגדול בישראל

כתבות > מדור מאונטיין ביק אקשן ישראל
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

   לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!
   רוכב/ת בשעות הערב המאוחרות
   רק עם זריחת החמה
   החום לא עוצר אותי
 
 

יש דבר זה, ''אופני בוטיק'': Commencal Supreme 6.20
קרדיט: אריק פלדמן
הועלה על-ידי: 
איל  לאתר של איל
19/1/2007, 08:10

                

   

המהדורה הישראלית של מגזין MBAction היוקרתי.
לחצו כאן להזמנת מנוי.


בוטיק - עפ"י ויקיפדיה : שם-תואר המתייחס לאיכות גבוהה ומומחיות יתירה.

בשנים האחרונות המילה "בוטיק" הפכה לשימושית מאוד במחוזותינו. אולי שימושית מדי. יש לנו כמעט את כל הבוטיקים האפשריים, ממש משלנו. בדקנו. מחלבות בוטיק, יקבי בוטיק, מסעדות בוטיק, בתי בוטיק, אפילו שמני בוטיק מצאנו, וכמובן איך אפשר בלי בוטיקי בוטיק. אופני הרים בעלי ניחוח של בוטיק טרם הצלחנו לייצר לעצמנו (כזכור, אופני כביש דווקא כן,  ועל כך אפשר לקרוא בגיליון 14, ספטמבר, שלMBA  ישראל). בצר לנו, אנו נאלצים להסתפק במיטב התוצרת של הבוטיקים הנוכריים. לשמחתנו, המגמה הרווחת בשנים האחרונות היא להפוך את האי הקטן והמשוגע שלנו למדינה עם תרבות אופניים משמעותית. היבואנים  הזריזים שמים ידם על כמעט כל מותג אופניים מכובד באשר הוא, ו"משכנעים" אותו לעשות עלייה. ברור שגם מקומם של מותגי הבוטיק לא נפקד וגם הם ממלאים למכביר את חלונות הראווה של החנויות המובחרות. כחלק מהגל האירופי השוטף את ענף האופניים, החל גל מרמרי מ"גלגל אופניים" בבנימינה לייבא השנה את מותג-העל הצרפתי ה"בוטיקי"  (כמובן) COMMENCAL. ובכן, הוויכוח על נכונות הגדרת הבוטיק יכול מן הסתם להתפתח כאן בעוז, אולם אנו, מבעוד מועד, נזנח את ההגדרות והקיטלוגים. חברת קומנסל עצמה, כך נראה, מנסה להתרחק מהגדרות מקובלות, וכמו כל צרפתי המכבד את עצמו - מסרבת לקבל את תכתיבי השוק האמריקאי לקטגוריות הרכיבה השונות.
קומנסל, חברת בוטיק צרפתית קטנה, מנהלת את ענייניה החל משנת 1999 ממפקדה קטנה ויעילה (כך מספרת האגדה). המיקום: במדינה הציורית אנדורה, אי-שם בין צרפת לספרד. המדינה הזו רצופה בבנקים  ועסקים כלכליים שונים, מוקפת הרים, ויש בה מסלולי רכיבה למכביר ורוכבים מוכשרים.
החברה פרצה לתודעה העולמית בשנים האחרונות באמצעות בניית קבוצת רוכבים אולטרה-מוכשרים שרוכבים או רכבו תחת חסותה. אפשר למצוא שם, בין היתר, את Anne Caroline Chausson אלופת עולם 17 פעם בדאון היל, ו-4X ואת  Cédric Gracia, האיש והאגדה,  פעם מזוהה בצורה מוחלטת עם קנונדייל אותה נטש לטובת קומנסל. גרסיה הוא אחד מרוכבי האקסטרים הטובים והססגוניים בעולם; Rémy Absalon רוכב מרתון-דאון היל מוכשר ו-Miguel Martinez, אלוף אולימפי ואלוף עולם ב-XC.
קומנסל מייצרת כיום אופניים לכל סגנונות הרכיבה, מדאון היל ועד אופני וולדרום. הכל מיוצר על-פי התפישה של מייסדה, מקס קומנסל, אשר מצהיר על חזונו: "פיתוח וייצור אופניים לביצועי-שיא תוך כדי שמירה על פשטות ויעילות".
למבחן קיבלנו את דגם ה-6.20 Supreme. מתוך ארבע רמות אבזור של שלדת ה-Supreme, דגם זה ממוקם במקום השלישי. שאר הדגמים מתבססים על שלדה זהה לחלוטין אך רמת חלקים שונה.
עד השנה, הוגדר קו ה-Supreme 6 על-ידי היצרן כאופני פרירייד. החל מהשנה הבאה שונה הייעוד והוגדר במונח המקורי Mini DH. דאון היל, אבל בקטנה. למה הכוונה בקטגוריה הזאת? קצת קשה להבין, אבל העיקר שמדובר במונח צרפתי אותנטי. לדגם העליון בסדרה, ה-Supreme DH, נוסף עוד אינץ' של מהלך מתלה והם עומדים בשנת 2007 על 7 אינץ'.


(צילומים: רונן בהנמפר)
(צילומים: רונן בהנמפר)

 מתלה ה- Supreme 

במבט ראשון על השלדה, ייעודה לתעלולי פרירייד אינו קופץ מייד לעין. יש איזה מסר מעודן השורה על המתבונן, דבר שאינו מאפיין בדרך-כלל שלדות שריריות בעלות ייעוד דומה. השלדה, עשויה אלומיניום 7005, מיוצרת בטייוואן. במשולש המרכזי של השלדה, הצינורות  הם בעלי עובי משתנה (double butted). הצינור העליון מורכב משני חלקים והוא בעל צורה ייחודית. צינורות השלדה עברו עיבודים שונים באמצעות כיפוף ועיצוב, באמצעות נוזל הידראולי (hydroforming). החיזוקים המאסיביים בין שני חלקי הצינור העליון ובאזור צינור הראש הם האינדיקציה לכך שהשלדה הזאת אכן מוכנה לספוג.
ה-Supreme הם אופניים ארוכי מהלך המתבססים על מתלה ה-Full Contact System. המתלה פותח במשך שנתיים על-ידי פרדריק ברנרד ואוליבר בוסארד מחברת BOS, המתמחה בתכנון מתלים למכוניות פורמולה 1 (בין היתר, למתלים של הרנו וויליאמס). לעזרתם באה, מי אם לא, המלכה Anne Caroline Chausson. כוונת המתכננים הייתה להגיע לצורת מתלה שתעניק עקיבה אבסולוטית של הגלגל האחורי על מהמורות השטח תוך כדי סיבוב, עצירה, טיפוס והאצה. כל זה, מבלי לפגוע באקטיביות של המתלה בסוף המהלך. מה עוד? יעילות דיווש, כמובן. נשמע קצת כמו לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה? בואו נראה מה יצא מתנור האפייה...
התקבל מתלה המפריד את הבולם האחורי מהשלדה באמצעות מערכת מורכבת של חוליות נדנדה (רוקרים). כך, לטענת המתכננים, נוצרת שליטה על הפרוגרסיביות של הבולם האחורי, וזאת על-ידי שינוי תנועת הגלגל האחורי.
לפנינו משולש אחורי שלם, המחובר למשולש הקדמי בציר גדול מעל הציר המרכזי. עליו מחוברת נדנדת אלומיניום עשויה ב-CNC וצמודה לבולם הפוקס RP3 XV High Volume  ולמשולש הקדמי. נראה ונשמע מסובך. בפועל, מדובר במתלה ציר יחיד (single Pivot) בתצורת 4 זרועות.
ובכל זאת, לעבודת המתלה של ה-Supreme אין כל דמיון לעבודת מתלה ציר יחיד לאחר הרכיבה עליו. מצד אחד מורגשת קשיחות אופיינית למתלה ציר יחיד, ומצד שני אקטיביות ויכולת עקיבה מדהימות, אך בעיקר הרגשה של מתלה ארוך הרבה יותר מששת האינצ'ים המוצהרים. על כך עוד נרחיב בהמשך.
אפשרויות הכיוון ב-RP3 XV High Volume יוצרות הפרדה ברורה מאוד בין שלושת המצבים של הבולם האחורי, שלא כמו בשלדות אחרות בתצורת מתלה דומה בהן קשה למדי להבדיל בין מצבי הבולם השונים. במצב פרו-פדל פתוח, עם התנגדות מינימלית, המתלה הרגיש אקטיבי ביותר הודות לנפח תא האוויר המוגדל של הבולם. ביתר המצבים ניתן היה לחוש בפגיעה מסוימת  באקטיביות של המתלה, אבל גם בהיעלמות הדרגתית של הבובינג עד כדי ביטולו הכמעט מוחלט במצב הסגור (פרו-פדל מלא).


 חלקים ונתונים טכניים 

ה-6.20 נבחנו במפרט המקורי כפי שהוא מסופק על-ידי היצרן, פרט להחלפת פדלים לקליפלס והסבת הגלגלים לטיובלס בגרסה הביתית.
על השיכוך האחורי אחראי, כאמור, בולם פוקס RP3 XV High Volume. מלפנים, מזלג מרזוקי 66 VF2 בעל כתר יחיד ו-170 מ"מ של מהלך קבוע (ניתן לשנות את המהלך במעבדה על-ידי הוצאת ספייסרים). האופניים מצוידים במעצורים של פורמולה האיטלקית – קליפרים מדגם 18K וידיות ORO.
הגלגלים מבוססים על חישוקי סינגלטרק של SUN ונאבות קומנסל עם מסבים סגורים. מלפנים ציר 20 מ"מ כמתחייב מהמזלג, ומאחור נאבה 12 מ"מ להגברת הקשיחות של המשולש האחורי. החישוקים מעוטרים בזוג צמיגי High Roller של מקסיס: 2.5 מלפנים, 2.35 מאחור.
שאר החלקים מבוססים על SRAM, Race Face וחלקי הבית של קומנסל.
אופני ה-6Supreme  מגיעים בשתי מידות בלבד: S/M או L/XL. זווית הראש היא 67.3 מעלות, עם אפשרות לשינוי של מעלה אחת בכל כיוון (כלומר, 66.3 או 68.3 מעלות) באמצעות סיבוב תותב אקסצנטרי, מוזהב באנודייז (סקסי!) הממוקם בתוך צינור הראש. זווית צינור הכיסא 68/73 מעלות, גובה הציר המרכזי 350 מ"מ ובסיס הגלגלים 1143 ס"מ למידה הגדולה. על-פי הצהרות היצרן, משקל האופניים 17.2 ק"ג. ואולם, אנו אוהבים לוודא בעצמנו ויחד עם חומר בצמיגים ופדלים האופניים הגענו ל-18.3 ק"ג מכובדים.

 מבחן השבילים 

לאחר setup של הבולמים ושאר משחקים עם חלקים הדורשים התאמה, יצאנו להשתעשע מעט.
מעבר לחזות המדהימה של הצרפתייה, מה שבולט מייד לכל רוכב  שמטפס על האופניים, הוא הרגשת הקלילות הבלתי מוסברת שלהם. מדובר הרי במשקל נאה של מעל ל-18 ק"ג, לא ממש מה שהיינו מכנים 'קל'. בפועל מדובר על סיבוב בחניון, ושם כידוע (ואם לא ידעתם, עכשיו זה הזמן) כל האופניים מרגישים קלילים!
סינגלים טכניים: כפתיחה, נכנסנו לסינגלים עתירי דיווש ואלמנטים טכניים. להפתעתנו, למרות תסמונת החניון, האופניים המשיכו לשדר את אותה הרגשת קלילות. הם שייטו בין האלמנטים בירידה ובעלייה כאילו היו אופני שבילים קלילים, אכלו בקלות מדרגות-סלע בינוניות וגבוהות בטיפוס, סיבובים צפופים במהירות איטית וכמובן דרופים וגינות סלעים מזדמנות. המתלה האקטיבי יחד עם ה-RP3 XV High Volume סיפק הרגשה כאילו דבק נמרח על הגלגל האחורי. ממש לא דומה לשום מתלה ציר יחיד אחר שהתנסינו בו.
באופן כללי חשוב להזכיר, כי ברגע שמתיישבים על האופניים רגש חמימות ביתית אופף את הרוכב. התחושה היא כאילו יושבים ממש "בתוך" האופניים. התוצאה היא הרגשת ביטחון פנומנלית ומרכז כובד שממוקם בול במקום. בצורה כזאת, המאמץ הנדרש מעבודת גוף והעברת משקל למקומות הנכונים בקטעים קצת יותר אלימים הוא מינימלי. יושבים בנינוחות ונותנים לאופניים לעבוד בשבילנו. בקפיצות וזמן אוויר מזדמן התוצאה היא דומה. נחיתות רכות, שלדה ומתלה שבולעים הכל ומסננים את ה"רעש" לרוכב, שיכול להתמקד בעיקר בפאן הגדול של טיסה בסינגל. 170 מ"מ של המרזוקי יחד עם זווית הראש של ה-67.3 מעלות מוסיפים גם הם ביטחון עצום כאשר מכוונים את האופניים אל הירידה, תלולה ככל שתהיה.
הרגשת האקטיביות הטוטאלית של המתלה האחורי אף השתפרה, כאשר העברנו את הבולם למצב פתוח. ההרגשה הייתה כאילו לפתע קיבלנו במתנה עוד כשני אינץ' מעבר לשישה שהובטחו לנו. גינות סלעים אימתניות ודרופים מזדמנים פשוט נעלמו כאילו כלל לא היו שם. הכל בזכות עבודה מדהימה של המתלה האחורי והמהלך הארוך של ה-66.
פניות: בסיבובים פתוחים וסגורים בירידה האופניים המשיכו לשדר את אותה הרגשת אחיזה דביקה לקרקע, מה שגרם לנו להעיז יותר ולהיכנס לתוך הסיבוב מבלי להאט לפניו גם במהירויות גבוהות. מובן שלזוג צמיגי ההיי-רולר המעולים היה חלק בלתי נפרד בתהליך ההדבקה.
הקשיחות של המשולש האחורי יחד עם ה-66 הקשיח מאוד מלפנים, גרמה לאופניים להגיע במדויק למקום שהתכוונו אליו. למרות זווית הראש הקיצונית לא הורגשה איטיות מיוחדת בסיבובים צפופים ומהירים.
מעצורים: על העצירה מופקדים, כאמור, זוג מעצורי פורמולה עם פאסון נשכני במיוחד. לאחר תרגול קצר המעצורים התגלו כמאולפים ועבדו נפלא. כוח עצירה מדהים ויכולת שליטה טובה (או, בלעז, מודולציה שופרא דשופרא). באחת הרכיבות עף לו פתאום באמצע ירידה עצבנית ציר הידית של המעצור האחורי, מה שהשאיר אותנו לרגע ללא מעצור אחורי במהירות לא סימפטית. למזלנו זה נגמר בטוב, ואלתור פשוט פתר את הבעיה. במפגש אקראי עם רוכב בשטח המשתמש במערכת אחרת של אותו יצרן, זוהתה אצלו אותה בעיה. לדעתנו, זה משהו שמצריך בדיקה של היצרן.
טיפוס: כמו שמקובל בארצנו הקטנה קצרת השבילים, בסוף גם צריך לטפס קצת. אוי, כמה מפתיע. בעלייה, הסיפור השתנה מעט. קחו בחשבון שאנו מתייחסים לאופניים בעלי נטיית פרירייד גם ככאלה שיש לטפס איתם (מי אמר מיר"ב?). יש מספיק דוגמאות לאופניים בעלי נתונים דומים שעושים איתם הכל. מטפסים לאט, אבל מגיעים למעלה בדיווש. אם עד כאן נהניתם,עצרו רגע, עשו הפסקה קלה. בקרוב תתחילו לסבול.
ה-6.20Supreme  יכולים להשתלב בקטגוריית מפצחי העליות הטכניות הקצרצרות. דגש חזק על הקצרצרות. טיפוסים טכניים עתירי אלמנטים ומדרגות הם בהחלט כוס התה או יותר נכון כוס היין האדום של ה-Supreme. גם כאן המתלה מדביק את הגלגל האחורי למדרגות,  ואלמנטים טכניים קורסים מול שלדתנו ללא כל בעיה. התנאי הוא, כמובן, שמדובר בעלייה קצרה. רצוי גם, כמובן, שבסופה ימתין לנו כוח  עזר עם מיכל חמצן.
שלדת ה-Supreme המאובזרת בבולם 170 מ"מ, מוט כיסא חתוך ללא אפשרות הגבהה נורמלית בצירוף זווית ראש ומשקל מכובד - לא מיועדת לטיפוסים ממושכים. בתצורה כזאת האופניים לא תוכננו ואינם רוצים (או צריכים) להתנגד לכוח המשיכה. מהר מאוד הבנו שאין טעם. מי שלוקח אותם As Is, שיתמקד בירידות. אלה אינם אופני אול-מאונטיין. זו אינה בעיה. זו המציאות.


 עת לסיכומים 

ה-6.20Supreme  הם, ללא ספק, אופניים מעניינים ביותר בהיצע האופניים הארצי. בסופו של יום היו לנו מעט בעיות עם הגדרת הייעוד של השלדה. היצרן אמנם מגדיר אותם כאופני פרירייד, במיוחד ב-setup הזה, אבל חלק מהדגמים האחרים נכנס בהחלט להגדרות המקובלות היום לאול-מאונטיין. שלדה במשקל 3.6 ק"ג, בולמי אוויר וזווית מתונות (ניתן לשנות את זווית הראש – ורסטיליות כבר אמרנו?) מגדירים על הנייר אופני שבילים מעולים. ה-6.10Supreme  מוצעים עם מפרט קל יחסית ומשקל מוצהר של 16.3 ק"ג, והיצרן אף מרחיק לכת עם דגם ה-TEAM המגיע למשקל 15.9 ק"ג. מדובר על מספרים הגיוניים לחלוטין לאופני פרירייד/אול-מאונטיין מודרניים.
כאופני פרירייד, לעומת זאת, תהיה ל-6.20Supreme  בעיה להתמודד במרוץ האינצ'ים אחרי אופני פרירייד מקובלים המצוידים במהלך מתלה ארוך בהרבה.
החל בשנת הדגם הקרובה ההגדרות, כאמור, משתנות בסמנטיקה (Mini DH), אך  בפועל לא מדובר בשינויים מהותיים בשלדה. קומנסל מדגישים בבירור כי מטרתם בשינוי השם היתה להבהיר את ייעוד האופניים, אולם נראה כי בהחלט הצליחו לבלבל אותנו מחדש. מצד אחד הם מציגים את הדגם כ"אופני ההרים האמיתיים" ומייעדים אותם לשטח מתגלגל (גם טיפוס), אבל באותה נשימה מזכירים דווקא רוכבי דאון היל בתחילת דרכם או דהירה במורד של פארק אופניים הררי.
כשמגיעים לשורה התחתונה, ההגדרות לא ממש משנות ובאמת כדאי לשים אותן בצד ולהתרכז בביצועים. מדובר על אופניים מעולים עם מתלה אחורי גאוני המבריק ביכולותיו בקטעים טכניים וביצועי out-of-bounds. האופניים יתאימו לרוכב הפרירייד הממוצע, הסולידי יותר, שיצליח להתעלם ממרוץ האינצ'ים. לחלופין, רוכב אול-מאונטיין עם נטייה להשתוללות קיצונית ימצא גם הוא את מבוקשו ב-Supreme, בתנאי כמובן שיתאים בגודלו לאחת משתי המידות המוצעות ויבצע שינויים קלים במפרט המקורי לטובת שיפור יכולת הטיפוס של האופניים. לדוגמה, החלפת הבולם הקדמי לבולם אוויר או בולם קפיץ במשקל נמוך עם מהלך משתנה ובנוסף מוט כסא טלסקופי (מגיע כסטנדרט בדגמי 2007). כך או כך, אלה אינם אופניים המתלבשים לקטגוריה כזו או אחרת בצורה קלאסית, מלבד קטגוריה אחת ברורה: פאן אמיתי, כל הדרך למטה, בטיסה בסינגל.


 פרטים טכניים 

Commencal Supreme 6.20
ארץ ייצור – טיוואן
מחיר בארץ –19,317 שקלים
יבואן – גלגל אופניים 04-6388977
משקל – 18.3 ק"ג
גודל שלדה  - S/M
גובה ציר מרכזי –   350 מ"מ
אורך תומכות שרשרת – 438 מ"מ
אורך צינור עליון – אין נתוני יצרן
זווית ראש –  66.3 ,67.3  , 68.3
זווית צינור כיסא –  68/73
בסיס גלגלים –  1118 מ"מ
מהלך מתלה (קדמי) –  170מ"מ
מהלך מתלה (אחורי) –  150מ"מ
חומר השלדה – אלומיניום 7005
מזלג –  Marzocchi 66VF2
בולם –  RP3 XV High Volume  FOX
חישוקים –  SUN Single Track
צמיגים –  Maxxis High Roller 26x2.5/26x2.35
צירי גלגלים –  COMMENCAL 12/20 מ"מ
מעצורים –  Formula K-18
ידיות מעצורים – Formula ORO
קראנק –  Race Face ATKAS AM double X Type
ידיות מעבירים –  Sram X7
מעביר קדמי –  Shimano Deore
מעביר אחורי –  Sram X9
שרשרת –  KMC X9
קסטה –  Sram PG-990
פדלים –  ללא פדלים

 נספח: טיפים לעתיד 


הצלחנו לקבל כמה טיפים, דווקא לשנת 2008 - שנת השינויים הגדולה בקומנסל כבר בשלב זה, כשנה וחצי לפני יציאת דגמי 2008, מקס קומנסל וצוותו מספרים לנו מה יקרה:


Furious - שלדת פרירייד טהורה מבית היוצר של המלך סדריק גרסייה - או כפי שקומנסל מגדירים אותה: שלדת משחקים אולטימטיבית. 180 מ"מ מהלך וחתימה של CG המלך!

Meta 6 - שלדת אול-מאונטיין בהשראת Rémy Absalon. לטענת קומנסל, הוא פשוט אוהב את ה-Meta בעלי 160 מ"מ של מהלך מתלה ומשקל נמוך מאד לקטגוריה. השלדה מעידה על מילוי צורך שאינו מתמלא על-ידי שלדת ה-Supreme לאופני אול-מאונטיין קלאסיים יותר, קלילים יחסית, היכולים גם לטפס באמת בצורה נוחה ויעילה ויחד עם זאת מצוידים במהלך ארוך, כמקובל היום.

The Doctor - שלדת 100 מ"מ לקרוס קאנטרי עם מתלה ה-Contact System. המענה של קומנסל לעכברי ה-XC.


קרדיט: אריק פלדמן
 
 נשק קרוס קאנטרי איכותי...
נשק קרוס קאנטרי איכותי Southridge 96er Special – הכי תפור אישי שיש להמשך
 רכיבה אגדית: Salsa Ala Carte...
רכיבה אגדית: Salsa Ala Carte זה הולך לכאוב באגף המתלים, אבל בכל מה שנוגע לפניות וכוח רכיבה, סביר מאוד שאף אחד לא יוכל להתקרב אליכם להמשך


לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של איל ...
 לתצוגת פורום
גוף אגרסיבי בעידון צרפתי
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
 1/4/2008 :15:49 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  תומר עקביוב ללא תוכן  קומנסל- החברה הכי טובה בעולם. נקודה


[ ]
לפרסום זה יש: 1 הודעות

לדרוג הכתבה יש לבחור בין הר אחד לחמישה הרים
פצצה 5 4 3 2 1 חלש 
מספר מדרגים: 18    דרוג כללי: 3.33

––––– אודות הרים  –––  יצירת קשר  ––––  רשימת הדיוור  ––––  תנאי שימוש
אומניבייס בע"מ 2001 - 2019