הרים - אתר האופניים הגדול בישראל

כתבות > מדור טיולים בארץ
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

   לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!
   רוכב/ת בשעות הערב המאוחרות
   רק עם זריחת החמה
   החום לא עוצר אותי
 
 

זהו אחד המסלולים האטרקטיביים ביותר בנגב לאופני הרים ובו קטעי רכיבה נפלאים לאורך הדרך המקורית של הנבטים
מאת:  אופן אחר לאתר של אופן אחר
9/5/2002
בור נקרות מקורה מתקופת הנבטים.
                

מאפייני הרכיבה: פיזי קשה,טכני קשה,מסלול לא מעגלי.
אזור: יומני מסע
מיקום: נגב
אורך המסלול: 89
אורך המסלול בשעות: יומיים
מקומות לינה מומלצים: חניון לילה הר ארדון או בחניון המוסדר - חניון בארות.
אוכל: יש להצטייד ב 5 ליטר מים ליום
   

 כך כותב הירומינוס מקרדיה על הנבטים  
(1) "הם חיים באוויר הפתוח, ומולדתם היא המדבר, שאין בו נהרות והמעיינות בו מועטים, העשויים לספק מים לצבאות עוינים. מנהג בידם שלא לזרוע זרע, לא לשתול עצי פרי, אין בהם שותים יין ואף לא יבנו בית. ואם ימצא אחד מהם העושה כדברים האלה - דתו למות. הם שומרים מנהגים אלה בקנאות כי הם סבורים שבני האדם העושים כדברים האלה, וכדי לשמור על הרכוש בידם, עשויים להיכנע בקלות למצוות בני האדם החזקים מהם. קצתם מגדלים גמלים והאחרים מגדלים כבשים, שאותם הם רועים במדבר. יש שבטים ערביים רבים הרועים במדבר, אולם הנבטים עולים על כולם בעושרם, גם אם אין מספרם עולה על עשרת אלפיים נפש. מפני שרבים מהם רגילים להוליך אל הים לבונה ומור וכן תבלים יקרים ביותר, שאותם הם מביאים מן הארץ המוכנה ערב המבורכת". מתיאור מדהים זה של הנבטים, הם מצטיירים כנוודים בני המדבר אשר הכירו היטב את הדרכים ומקורות המים וכן הוא מאזכר את שליטתם בסחר הבשמים.

 ביומיים הבאים 
ביומיים הבאים נעבור לאורכה של דרך זו בקטע בין עבדת למואה שבערבה. הנתיב העיקרי של הדרך הוביל מדרום תימן, דרך המדבריות האדירים של ערב הסעודית, אל אזור דרום ירדן - ואדי רם ואחר פטרה ולבסוף בחמשת הימים האחרונים השיירות חצו את הנגב ופרקו את סחורתם בנמל עזה. כדי להעביר את שיירות הגמלים נבנתה מערכת של תחנות דרך מיצדים ובורות מים שאבטחו את הנקודות הקריטיות בדרך, וכן אפשרו מנוחה ומזון למובילי השיירות ולבעלי החיים. שיירות דומות של גמלים חוצות עדיין אזורים בסהרה בניז´ר כאשר הן מובילות מלח אל הערים בקצה המדבר (2). שיירה כזו מונה כ- 500 גמלים ובעבר לפני שמקורות חיצוניים של מלח הפכו זמינים הגיע המספר הכולל של הגמלים בשיירות המלח ל30,000 -. שיירות גמלים שנעו בנתיב דרך הבשמים עברו בסך הכל מרחק של 1,500 ק"מ במשך כ65 - ימים. כיצד הם ניווטו ? האם אותם גמלים נעו לאורך כל הדרך או שהם התחלפו בקטעים השונים של הדרך, כיצד הוכשר אחראי השיירה ? מה השיירות נשאו בדרך חזרה ? כל אלה הן שאלות שיתעוררו במהלך הטיול ואין להן מענה חד משמעי.

"העמק האדום" - מבט מראש הר ארדון
"העמק האדום" - מבט מראש הר ארדון

 התחלת הטיול 
כדאי להתחיל את הטיול במרכז המבקרים היפה שבעבדת ולתאם הקרנה של הסרט "הנבטים ודרכי הבשמים" כדי להיכנס לאווירה המתאימה. ממרכז המבקרים נמשיך דרומה בדרך עפר העוברת בסמוך לשטחים החקלאיים של חוות אבן-ארי. בחווה זו נערכו מחקרים על שיטות החקלאות הקדומה בנגב (שלפיתוחה הנבטים תרמו רבות). נושא זה של חקלאות מי נגר במדבר הוא נושא מעניין בפני עצמו, שבטיול זה לא יהיה זמן להיכנס לעובי הקורה, אך אזכיר שני דברים. האחד קטע מספרו של מיכאל אבן ארי "המדבר המתעורר" בו הוא מתאר כיצד עלה הרעיון לשחזר חווה חקלאית (3) בשבטה ע"י ליזל אשתו של אבן ארי: "?תפסיקו כבר עם התיאוריות שלכם ! אתם הרי חוקרים של מדעי הטבע העורכים ניסויים. מדוע אינכם בוחנים את האמיתות של התיאוריות שלכם ומשחזרים למטרה זו את אחת החוות? הרעיון הכביכול פשוט של ליזל הלם בו כברק. היינו כמחושמלים. איש מאתנו לא העלה על דעתו אפשרות כזאת. מיד נעלמה עייפותנו כלא היתה והתחלנו מתייעצים היכן נוכל לאתר חווה שתתאים למטרת השיחזור". מרחק קצר אחר הפנייה להר מחייה מציין שלט "כרמי עבדת" את הפנייה למקום התיישבותם של שתי משפחות המתכוננות לגדל כרמים ולהפיק יין, כפי שנעשה בעבר ע"י הביזנטים באזור עבדת.

בור הנקרות מבט מבפנים. דרך הפתח נכנסו המים אל הבור.
בור הנקרות מבט מבפנים. דרך הפתח נכנסו המים אל הבור.
הדרך מתחילה לטפס ולאחר קטע תלול אנו מתחברים לתוואי של דרך הבשמים העובר על שלוחה צרה, כאשר מתחתנו האפיק של נחל דבשון (ואדי עסל). ההתחברות היא באזור של בית קברות בדואי עתיק. דרך הבשמים בקטע זה היא רחבה ותחומה בשני צדדיה באבני שפה. כנראה שבשלב מאוחר יותר בקטע זה נעו גם מרכבות. הדרך ממשיכה בכיוון כללי דרום-מזרח וחוצה את רמת עבדת כאשר היא מטפסת במתינות. בדרך נחלוף על פני פיצול ונבחר בנתיב השמאלי. מדרום לנו קמר בולט החוצה את הנוף המתון של רמת עבדת, זהו קמר שנוצר, כתוצאה משבר גיאולוגי ונקרא שבר סעד - נפחא. נחלוף על פני שלדות ישנות ונרד אל הדרך הראשית שעוברת למטה בנחל נפחא באזור הלשב"יה (מבנים המשמשים את צה"ל לאימוני לוחמה בשטח בנוי). מהלשב"יה נמשיך כ2 - ק"מ נוספים ונחלוף על פני הפניה ימינה לדרך עפר המטפסת במעלה נחל עקב ונגיע לדרך עפר לא ברורה המסתעפת ימינה, זהו המשכה המקורי של הדרך הנבטית, ולא הדרך הממשיכה לנחל חוה. כדי לזהות פניה זו ולא לטעות, יש לשים לב שהיא לפני העליה של הדרך לכיוון השלוחה של נ.ג.688 , כלומר מרגע שהתחלת לטפס חלפת על פני הפניה. במפת הסימון דרך זו אינה מסומנת כדרך אלא כשביל הפונה לכיוון נ.ג.674 . ברגע שנתחיל לרכב נזהה מיד שאנו על הדך הנבטית - דרך שבקטע הראשון מופיעות אבני השפה. קטע זה של הדרך הנבטית המקורית יוביל אותנו אל ציר הנפט דרך מיצד גרפון. זהו קטע רכיבה הכולל רכיבה טכנית ושוב מדגיש את הקרבה בין האופניים לגמלים שנעו בנתיב זה. הדרך מטפסת בתחילה ואחר יורדת לאפיק יובל של נחל חוה. כאן השביל פחות ברור ונסחף בקטעים מסוימים. הואדי מתעקל ולפני עיקול חד צפונה נזהה את השביל המטפס לאוכף קטן המפריד בין אגן הניקוז של הואדי שרכבנו בו עד עתה לבין נחל גרפון. מהאוכף השביל יורד אל מיצד גרפון. מיצד גרפון- מבנה קטן ששמר על המעבר באוכף זה. אזור זה כמעט ואינו מטוייל משום שהוא רחוק מדרך הג´יפים. נרד לאפיק ונמשיך כ400 - מטר עד שנזהה שביל המטפס ימינה ויוצא מהואדי. אנו חייבים כל הזמן לזכור שזו היתה דרך לגמלים עמוסים והם לא נעו באפיק זרוע הבולדרים, אלא תמיד חפשו את הנתיב הנוח. מהאוכף הדרך ירדה מזרחה בשביל שניתן לרכב בו ללא בעיות, ויוביל אותנו למחשוף אבן חול אדומה בעלת צורות מעניינות. אלו מחשופים גיאולוגים בני כ5 - מיליון וע"פ מנחם מרקוס (4) מחשופים אלה שייכים ל"תצורת חצבה" שהופעתה כאן ברמת עבדת היא נדירה. מיד לאחר המחשוף של אבן החול נזהה מרחוק מעין בד המתנופף ברוח וכשנתקרב אליו נזהה שזהו קבר שייך בדואי. נרד מקבר השייך אל דרך העפר הנמשכת דרומה לאורך צינור הנפט. זהו קטע רכיבה מתיש הכולל עליות תלולות מאד. דרך העפר נמשכת בקו ישר ללא שום הגיון. דרך זו תוביל אותנו לצומת דרכי עפר. שמאלה לכיוון מעלה נח ובקעת אבו טריפה וימינה לכיוון מצפה רמון. נמשיך ימינה כ500 - מטר עד לפניה שמאלה של שביל המסומן בירוק. שביל זה יוביל אותנו לעבר מיצד מחמל ולתצפית נפלאה על מכתש רמון. מיצד מחמל אבטח את אחת מנקודות התורפה הבעייתיות ביותר בדרך הבשמים, המעלה מתחתית המכתש אל הרמה שמצפון למכתש. הנבטים הכשירו את השביל למעבר גמלים ובנו במקומות מסוימים לאורך המעלה קירות תמך. בחפירות שנערכו במיצד נמצאו חרסים מהמאה הראשונה לספירה וכן שני מטבעות מן המאה השלישית לספה"נ מימי הקיסר גליאנוס. (5)
התצפית מראש מעלה מחמל היא לעבר הר ארדון ובקעת מחמל וניתן לזהות את מעלה נח היורד בפינה הצפון מזרחית של המכתש. את קרקעית המכתש חוצה דרך עפר טובה שהיא המשכה של דרך הבשמים.

את הקטע העליון של המעלה יש לרדת הזהירות ובהליכה ואחר כך ניתן לרכב את כולו עד לקרקעית - קטע רכיבה יפה מאד. כאשר נסתכל אחורה נוכל לראות את ההבדלים בין הנתיב הנבטי החכם לבין הנתיב המודרני של מעלה מחמל הברוטאלי והפוצע את קיר המכתש.

האפשרויות ללינה במכתש הן שתים. האחת בחניון לילה הר ארדון, שהוא חניון ללא שירותים נוספים והשניה בחניון בארות שהוא חניון המציע מקלחת, אירוח בדואי ושירותי לינה מסודרים, אך בחגים יש להביא בחשבון שהוא עמוס במטיילים. לאלה המעונינים לשמר את החוויה המדברית מומלץ לישון בחניון לילה הר ארדון, הממוקם מתחת להר ארדון וצופה לעבר הנוף המקסים של בקעת מחמל.

נעל נחל נקרות בקטע שבין מכתש רמון לבור נקרות
נעל נחל נקרות בקטע שבין מכתש רמון לבור נקרות

 מחניון לילה הר ארדון לצופר - 43 ק´´מ 
מחניון הלילה הר ארדון נדהר על הדרך הראשית החוצה את אפיקו של נחל רמון ונפנה שמאלה לכיוון עין סהרונים, ומיצד מחלת או מיצד שער רמון. מיצד זה שוכן על גבעה נמוכה בקרבת עין סהרונים שסיפק בעבר את המים. מיצד זה שימש תחנת לילה לשיירות הגמלים והוא בנוי בהתאם. חדרים בהיקף וחצר פנימית במרכז. במקום התגלה תנור לאפיית לחם.
מהמיצד תצפית יפה לעבר המשך נחל נקרות והר סהרונים ונחל גוונים. ניתן באופק לזהות את הבתים של מצפה רמון על המצוק הצפוני של המכתש. עין סהרונים הוא מעין שנביעתו בחורף חזקה מזו שבקיץ שבו הוא מעין תמיל´ה.
המשך הדרך היא במעלה שנקרא "מעלה דקלים" היורד אל אפיק נחל ארדון. דרך הג´יפים ממשיכה באפיק נחל נקרות, ואילו אנו נמשיך לאורך הנתיב המקורי של דרך הבשמים שלא עובר בערוץ. נפנה בשביל המטפס שמאלה (שתי חביות הצבועות שחור לבן הן ציון דרך לשביל). לאחר טיפוס רגלי הדרך מתרחבת וערמות אבנים קטנות בשוליים מעידות על פעולת הסיקול שנעשתה כאן בעבר. קטע זה הוא קטע רכיבה מדהים עד לירידה למיצד נקרות וההתחברות שוב עם דרך העפר. השביל מסומן בשחור - סימון די אקראי, אך לא קשה לעקוב אחר הנתיב הוא נמשך בכיוון כללי מזרח ומתקרב למצוקים שמעל קניון הנקרות. כדאי לסטות מהשביל ולהגיע לתצפית מעל קניון הנקרות. נחל נקרות, ואדי א-סיק, יוצר בקטע זה קניון יפה שבקרקעיתו דרך הג´יפים. נמשיך עם השביל ונרד בו בזהירות. את הקטע העליון ברגל ואחר ניתן לרכב במורד עד למיצד נקרות. שוב אי אפשר שלא להתפעל מחכמתם של הנבטים, שבחרו להעביר את השיירות ברמה שמעל האפיק. כדאי ללכת רגלית ולבקר בבור נקרות. בור זה נמצא כ400 - מ´ דרומה למיצד ושביל ברור מוליך אליו. הבור נבנה בערוץ קטן ומעליו תקרה הנשענת על שלוש קשתות. המבנה שוחזר ע"י רשות העתיקות והוא נסתר מן הדרך הראשית. מי שלא הכיר אותו, לא היה מבחין בבור זה מן הדרך. המים שנקוו בבור שימשו את האנשים ששהו במיצד . הבור טויח כדי שהמים לא יחלחלו וחלק מטיח זה עדין נשמר. ממיצד נקרות נעלה לדרך עפר בגדה הדרומית של הערוץ. דרך זו אינה עוברת בערוץ אלא מעט מעליו ומאפשרת רכיבה יחסית נוחה. לאחר כ4 - ק"מ נגיע למפגש של נחל נקרות ונחל צרורות. דרך הבשמים ממשיכה ימינה במעלה נחל צרורות אל קצרה. מיד בפניה משתלשל לו מקיר המצוק - סהרון משולשל, צמח ממוצא סודני. הדרך עולה במתינות בנוף המזכיר את הערבה ומגיע לעליה תלולה וקצרה אל השלוחה עליה נמצאת קצרה, התחנה הבאה בדרך הבשמים. מקצרה נוף נפלא אל הערבה ואל הרי אדום שמאחוריהם מסתתרת פטרה. באזור הקרוב נראה את הפסיפס שיוצרות שכבות הקרטון והצור שהתקמטו באופן מוזר. מקצרה נדהר מטה ונפנה ימינה בצומת ולאחר טיפוס קצר, שוב דהירה במורד אל אפיק נחל קצרה, שנקרא בקטע זה נחל עומר. בדרך נזהה תופעה מעניינת של קימוט כמו אצבע בשכבות הסלע. הדרך בנחל עומר יפה והנחל יורד בנפתולים אל הערבה. לאחר הפיתול השני נזהה מעלה קצר המטפס בקיר השמאלי של הואדי. נטפס למעלה. גלי אבנים פזורים בסביבה. מכאן נמשך שביל נחמד שיוביל אותנו אל מואה שניתן לזהות אותה. כמו כן, תצפית יפה אל החממות של צופר ואל הדקלים היפים של המלון העתידי שקלוד ללוש מקים בקרבת מואה.

נחל עמר - קימוט חריף בשכבות הצור.
נחל עמר - קימוט חריף בשכבות הצור.
מואה היא שוב חניון לילה על דרך הבשמים. מואה היא אתר גדול וכדאי לעלות בשביל המסודר אל המצודה. במקום נחשף בית בד, ולמטה נזהה מבנה דומה לזה שמיצד שער רמון ובו גם נתגלה בית מרחץ. באזור מואה מעיינות שכתוצאה מרעידות אדמה מיקום נביעתם הוזז צפונה. השרידים הארכיאולוגים מעידים שבמקום התקיים ישוב קבע ולא רק תחנת לילה לשירות. ממואה נמשיך צפונה ונעבור ליד אתר המלון של קלוד ללוש ואחר נמשיך עם דרך העפר אל כביש הערבה ואל הכניסה למושב צופר.

 מידע נוסף 
מקורות :
1. אדוני המדבר, אברהם נגב,1983 .
2. National Geographic, גליון 10, מארס 1999
3. המדבר המתעורר, מיכאל אבן ארי, תשמ"ח.
4. טיולי ישראל, דרום, מנחם מרקוס,1988 .
5. האנציקלופדיה החדשה לחפירות ארכיאולוגיות בארץ ישראל, כרך 3, עמ´1992 ,1057 .

הערות :
1. קלטת הוידאו "הנבטים ודרכי הבשמים" ניתנת לרכישה בעבדת בגרסה עברית או אנגלית.
2. מספר הטלפון של מרכז המבקרים בעבדת הוא :07-6550954
3. מספר הטלפון של חניון בארות הוא :050-375265
4. כמו כן, יצאה לאור מפת תיירות של דרך הבשמים בקנ"מ של 1:250,000 בהוצאת המנהלה לפיתוח התיירות בנגב. מפה זו ניתן לרכוש בפונדק ליד צריף בן גוריון.

מפה 1
מפה 2
מפה 3
מפה 4
המסלול באדיבות "אופן אחר" מדרשת שדה בוקר.
 
 ממצפה סיירים ליטבתה דרך מעלה צאלה...
ממצפה סיירים ליטבתה דרך מעלה צאלה מסלול הלוקח אותנו לביקור בשמורת בולבוסים באזור מצפה סיירים לירידה מדהימה במעלה צאלה, מבאר מלחן לערבה. להמשך
 אל דרום הנגב...
אל דרום הנגב מסלול הלוקח אותנו לקניון הלבן, הר צניפים, בקעת עובדה ומעלה זוגן להמשך


לפורום טיולים
לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של אופן אחר...
 לתצוגת פורום
לאורכה של דרך הבשמים הנבטית - מעבדת לערבה
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
 15/11/2009 :17:46 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  itzik agami עם תוכן  תיקון קטן
 8/1/2013 :22:08 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  yaniv babayoff עם תוכן  דרך הבשמים , האם ישנה הקלטה ל gps
 30/6/2007 :13:26 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  erez elya עם תוכן  FIRE ZONE
                        משתמש אנונימי  דנה עם תוכן  עם אחי וחבריו


[ ]
לפרסום זה יש: 4 הודעות

לדרוג הכתבה יש לבחור בין הר אחד לחמישה הרים
פצצה 5 4 3 2 1 חלש 
מספר מדרגים: 46    דרוג כללי: 3.69

––––– אודות הרים  –––  יצירת קשר  ––––  רשימת הדיוור  ––––  תנאי שימוש


אתר הרים הוקם על ידי דרור סופר כפרוייקט קהילתי ללא מטרות רווח
בשנת 2010 האתר עבר למצב "טייס אוטומטי" וככזה הוא אינו מתוחזק באופן עקבי
הוצאות תחזוקת האתר באדיבות אומניבייס בע"מ 2001 - 2024

הצהרת נגישות