הרים - אתר האופניים הגדול בישראל

כתבות > מדור מאונטיין ביק אקשן ישראל
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

   לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!
   רוכב/ת בשעות הערב המאוחרות
   רק עם זריחת החמה
   החום לא עוצר אותי
 
 

אופני Santa Cruz Superlight משלבים אלגנטיות וקסם. הסיפור האמיתי
מאת:  איל  לאתר של איל
18/2/2007, 08:33

                

   

המהדורה הישראלית של מגזין MBAction היוקרתי.
לחצו כאן להזמנת מנוי.



החודש בחרנו לבחון את הגרסה האחרונה של ה-Superlight, אופני הקרוס-קאנטרי שהכניסו את חברת סנטה קרוז לספרי ההיסטוריה של ספורט אופני ההרים; הדגם שהיה אמור להיעלם כאשר החלה החברה לשלב בדגמיה את מתלה ה- VPP (Virtual Pivot Point) המתוחכם. ההצלחה המיידית של הדגם הראשון בעל שיטת השיכוך החדשה, אופני ה- Blur XC, הייתה אמורה להיות המסמר האחרון בארון המתים של אופני הסופרלייט המיושנים, אולם הסיפור האמיתי שונה לגמרי.
בסנטה קרוז גילו כי חלק נכבד מלקוחותיה נשארו נאמנים לפשטות והנאמנות של אופני מרוץ עם מתלה ציר יחיד בני עשור. בתגובה, שמרו על מתלה המונושוק החצי-אקטיבי והעיצוב הקלאסי, ועיצבו מחדש כל היבט אחר באופניים. אם הביצועים תואמים את המראה, ישמרו הסופרלייט על כבודן הרב גם בעשור הקרוב.

מעל מכשולים: בכל הקשור לעליות טכניות ומעבר מכשולים, הדגם החדש טוב בהרבה
מעל מכשולים: בכל הקשור לעליות טכניות ומעבר מכשולים, הדגם החדש טוב בהרבה

 הסופרלייט במבט ראשון 


את צמד הצינורות הישרים, המאונכים בזרוע המתלה האחורי, בין הבולם לציר היחיד אטום-המיסבים, החליפו צינורות מעוקלים ומעודנים. תומכות שרשרת גבוהות והעדר חיזוקי מתכת מאחורי צינור הכיסא, משאירים מספיק מקום לצמיגים הרחבים ביותר שרוכב שבילים יכול לבקש. הם גם מסייעים להיפטר כמעט לחלוטין מרעשי השרשרת. אוהבי הסופרלייט ייאלצו להיפרד לשלום ממעצורי ה- V-Brakes שלהם, כיוון שהאופניים מקבלות מעצורי-דיסק בלבד, אך ישמחו לגלות כי פרט לחצי אינץ' נוסף באורך הצינור העליון, דגם 2007 נשאר נאמן לגיאומטריה המקורית.

חלק גדול ממאפייני השלדה משרתים מטרה אחת או יותר -  דבר המקנה לסופרלייט מראה מטעה של אופניים פשוטים ונקיים. בצד השמאלי, יוצר הדרופאאוט המרשים תושבת קשיחה למעצורי הדיסק, ובצד הימני משתלבת אוזן-מעביר-אחורי-מתחלפת מסיבית למדי. נקודת החיבור של חלקה העליון של הזרוע האחורית מעניקה קשיחות ויוצרת את תושבת הבולם האחורי. החריץ בתושבת הבולם העליונה מאפשר גישה לכבלים ולצינורות המחוברים בביטחה לחלק התחתון של הצינור העליון. שלדת הסופרלייט אמנם מורכבת ממספר חלקי אלומיניום, אך החיבור בין האלמנטים כה זורם עד כי ניתן לחשוב שהאופניים מורכבים מפיסה מעוצבת אחת ויחידה.

מדובר, כאמור, באופניים בעלי תכנון "דו שימושי". מכונת מרוצים מחד, אולם תוצר אגרסיבי מספיק לספוג רכיבות פחות "רכות". כדי לעגן את אופי התכנון, מצורפת חבילת מכלולים חזקה למדי - מערכת הינע Shimano XT וגלגלי DT Swiss XR 4.5D קלים מוכיחים כי עדיין מדובר באופני קרוס קאנטרי, בעוד הכידון המוגבה (רייזר) וצמיגי- Kenda Nevegalהאגרסיביים מראים כי בסנטה קרוז הבינו שאופני סופרלייט רבים יפלו לידיהם של רוכבי שבילים. עם ארבעה אינץ' מהלך מלפנים ומאחור, הסופרלייט מתאימים היטב גם מבחינת יעילות הדיווש הנדרשת מאופני מרוץ וגם מבחינת יכולת שיכוך גבוהה לרכיבת שבילים רצינית.


כוכב אמיתי: סנטה קרוז ציידו את אופני המבחן שלנו בבולם  RockShox Reba Team
כוכב אמיתי: סנטה קרוז ציידו את אופני המבחן שלנו בבולם RockShox Reba Team

 הסופרלייט החדשים על השביל 


בסנטה קרוז ישמחו לשמוע כי האופניים מתפקדים כאופני קרוס קאנטרי מהרמה הגבוהה ביותר, אולם נעיז ונאמר כי הסופרלייט החדשים אף מתעלים על דגם ה-Blur בהיבטים רבים.

ראשית, לסופרלייט אותה תחושת ישיבה טבעית ומאוזנת שהתענגנו עליה כאשר בחנו את ה-Blur XC וה-LT, וחולקים את אותה תחושת ביטחון בהיגוי - הסלחני לטעויות - המעודדת רוכבי סופרלייט לדחוף חזק יותר בקטעים טכניים. אולם, נדמה כי הסופרלייט ירשו מעט קסם שפסח על אחיהם בעלי מתלה ה-VPP.

יכולת דיווש: הסופרלייט יככבו במסלול המטיח ברוכב כל שילוב אפשרי של עליות, ירידות, פניות וסוגי שטח שונים. מתלה הציר היחיד של הסופרלייט, בין אם הוא תוצר של תכנון או של גורל, מבטיח תאוצה חזקה וחדה בדיווש ללא קשר ליעילות פלטפורמת הבולם. בנוסף, השיכוך הפשוט של סנטה קרוז שומר על יעילות דיווש עם מיגוון בולמים רחב. הודות לבולם ה-  Fox RP23 מאחור וה- RockShox Reba מלפנים, ניתן לעבור משיכוך אחורי רך ביותר למצב דיווש יציב ויעיל בסיבוב חוגה פשוט. השלדה החדשה קשיחה באופן ניכר מהסופרלייט המקוריים, כנראה בזכות שינויים בזרוע האחורית וציר בקוטר 20 מ"מ. רוכבים חזקים בעליות שהיו רגילים למעט גמישות בדגם המקורי, לא יצליחו להתעלל בדגם החדש אלא אם ישקיעו מאמץ מיוחד.

פניות: הקשיחות הנוספת מעניקה לסופרלייט יכולת פנייה טובה יותר, דבר הבא לידי ביטוי בעיקר במהירויות גבוהות בהן שומרים האופניים על קו מדוייק בסוגי שטח שונים. האחיזה הטובה של צמיגי ה-Kenda  Nevegal גרמה לשני הגלגלים לעקוב בצורה שווה ואיפשרה החלפת קווים באמצע פנייה במקרה הצורך. ההיגוי צפוי בצורה נפלאה. במהירות נמוכה גילינו כי הצמיג הקדמי אחז בכל מצב אפשרי. פניות חדות (סוויצ'בקים) היו משחק ילדים - אפילו את אלה המסובכות יותר, עם מדרגות בנקודות הפחות נוחות, ניתן לעבור על-ידי תפעול פשוט של הכידון והשמעת רעשי מנוע של אופנוע לפי בחירה.

בפעולה: כל הדעות על מערכת השיכוך של הסופרלייט היו חיוביות. אהבנו את בולם ה-RockShox Reba Team, שהפגין ביצועים מעולים בשטח קשה למרות מהלך של ארבעה אינץ' בלבד. הודות לפלטפורמת ה-"Motion Control"  הניתנת לכיוון ואפשרות הנעילה, הצלחנו לאזן את קשיחות בולם ה-RP23. פלטפורמת הדיווש האחורית של הסופרלייט שודרגה הודות למיקום הפעיל-למחצה של ציר הזרוע האחורית. כך, כיוון הבולם האחורי למצב ה- ProPedal האמצעי מבין השלושה האפשריים הספיק בהחלט כדי לשמור על שיכוך קשיח תחת דיווש בלי להקריב את הרגישות למהמורות. הרכיבה על הסופרלייט החדשים חלקה בהרבה מאשר בדגמים הקודמים. היכולות החדשות של האופניים מאפשרות לרוכב להפנות את תשומת הלב מבדיקת הדרך וזיהוי מכשולים למשימות חשובות יותר, כגון בחירת קווים או דיווש יעיל יותר.

טיפים לכוונון: כמה מספרים מדוייקים, לאלה מביניכם שתוהים לגבי כיוון הבולמים. את קפיץ האוויר בבולם הקדמי כיוונו ל- 115 psi בחיובי ו-100 psi בשלילי, עם חמישה קליקים בחוגת הפלטפורמה וארבעה קליקים פנימה (לסגירה) בחוגת הריבאונד. את הבולם האחורי כיוונו ל-126 psi עם ידית ה-RP23 במצב האמצעי, ושלושה קליקים פנימה לכיוון ה-Rebound. לרוכב הממוצע שלנו, במשקל 72 ק"ג, נתונים אלה סיפקו רכות מתאימה כדי לשכך כל מהמורה אותה צפוי למצוא במסלול ממוצע, עם מספיק רזרבה להתמודד עם מדרגות אבן ושקעים מזדמנים.


אלטרנטיבה משופרת: דרופאאוט אחורי מסיבי, אליו מתברגת אוזן מעביר חזקה
אלטרנטיבה משופרת: דרופאאוט אחורי מסיבי, אליו מתברגת אוזן מעביר חזקה

 האם יש סופרלייט בעתידך? 


לאורך המבחן השווינו את הסופרלייט 2007 לשני אחייניו ממשפחת הקרוס קאנטרי של סנטה קרוז: הסופרלייט המקוריים, ואופני ה-Blur VPP. אין ספק כי הסופרלייט החדשים מסוגלים לעמוד ראש בראש מול שני הדגמים הללו, וכי אופניים קלילים וזריזים אלה יהוו בחירה מוצלחת לרוכבים תחרותיים הרוצים ליהנות, להתאמן ולהתחרות על זוג אחד.

ההשוואה האמיתית, שמתאימה באמת לאישיות וליכולת של הסופרלייט החדשים, היא מול ההקלר. כל מי שחווה את הקסם שבהיגוי אופני ההקלר הכל-יכולים וארוכי המהלך, תהה בסתר מה היה קורה אילו הצליחו סנטה קרוז לשמור על איכות הרכיבה ולהוריד את משקל האופניים לטווח ה-11.7 קילוגרם. התוצאה תהיה אופני שבילים קרוס קאנטרי מדהימים. ובכן, הנה הם לפניכם.


 נתונים טכניים 

מחיר:  3495 דולר (כפי שנבחן)
ארץ ייצור: טייוואן
משקל: 12.11 ק"ג
גודל שלדה שבחנו: 17.5 אינץ' (מדיום)
גובה ציר מרכזי: 11.75 אינץ'
אורך תומכות שרשרת: 16.6 אינץ'
אורך צינור עליון: 23 אינץ'
זווית ראש: 23 מעלות
זווית צינור כיסא: 73 מעלות
מרווח עמידה (Standover): 28 אינץ'
בסיס גלגלים: 42 אינץ'
מהלך אחורי: 4 אינץ'
מהלך קדמי: 4 אינץ'
חומר השלדה: אלומיניום
בולם קדמי:  RockShox Reba Team
בולם אחורי: Fox RP23
חישוקים: DT Swiss XR4.5D  
נאבות: DT swiss 340
מעצורים: Avid Juicy 7
קראנק: Shimano XT
ידיות הילוכים: Shimano XT RapidFire
מעביר אחורי: Shimano XT
מעביר קדמי:  Shimano XT
גלגלי שיניים קדמיים: Shimano XT (44\32\22)
קסטה: Shimano XT (11-34)
פדלים:  Shimano M520 (לא כלולים)
 
 טיטוס בהזמנה אישית...
טיטוס בהזמנה אישית בנייה ידנית של אופניים בהתאמה אישית לאדם אחד ולכל שביל: Titus Moto-Lite Exogrid Custom להמשך
 גוף אגרסיבי בעידון צרפתי...
גוף אגרסיבי בעידון צרפתי יש דבר זה, ''אופני בוטיק'': Commencal Supreme 6.20 להמשך


לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של איל ...
 לתצוגת פורום
מחזירים עטרה ליושנה
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
 26/2/2007 :15:57 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  גילעד סיטון עם תוכן  im inlove with my bike...  [תמונה]


[ ]
לפרסום זה יש: 1 הודעות

לדרוג הכתבה יש לבחור בין הר אחד לחמישה הרים
פצצה 5 4 3 2 1 חלש 
מספר מדרגים: 18    דרוג כללי: 3.72

––––– אודות הרים  –––  יצירת קשר  ––––  רשימת הדיוור  ––––  תנאי שימוש
אומניבייס בע"מ 2001 - 2019