הרים - אתר האופניים הגדול בישראל

כתבות > מדור מאונטיין ביק אקשן ישראל
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

   לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!
   רוכב/ת בשעות הערב המאוחרות
   רק עם זריחת החמה
   החום לא עוצר אותי
 
 

''יבבן משקל'' - לא שם של חיה
קרדיט: מגזין MBAction ישראל
הועלה על-ידי: 
דרור סופר לאתר של דרור סופר
7/4/2007, 16:09

                

   

המהדורה הישראלית של מגזין MBAction היוקרתי.
לחצו כאן להזמנת מנוי.





שם: דיוויד גלסמן

גיל: 45

עיסוק: איש שיווק ומכירות בחברת תוכנה



אופניים זה שריטה עמוקה. מסתבר שגם בתוך הענף עצמו יש נישות, אשר עוד מעמיקות אותה. גם מכור אמיתי לאופניים ישפשף את עיניו בתימהון למשמע התופעות שמייד תקראו עליהן. כשעולים אל דירתו המטופחת והנעימה של דיוויד גלסמן במרכז תל-אביב, ההנחה היא שהצורך לטפס ארבע קומות ברגל הוא אשר הניע אותו לבנות אופניים קלים; המציאות היא שונה. דיויד רוכב עוד משנות ה-70. תחילה כביש, אולם עם כניסת אופני ההרים מצא עצמו מתחבר יותר אליהם. צירוף מקרים של גניבת אופניו האהובים, ששימשו גם ככלי תחבורה לעבודה, וסירובו של הבוס שלו לשדרג את תנאי עבודתו עם רכב (ימי טרום הליסינג), הביאו לפשרה בה הסכים המעסיק לרכוש עבורו אופניים.

"הוא לא ידע מה הולך ליפול עליו", מחייך דיוויד. כך גילה את עולם בניית האופניים מחלקים, ובנה לראשונה אופניים מושקעים במיוחד, כאשר בחירת החלקים נעשית בקפדנות על שלדת Klein איכותית. מכאן, הדרך להתמקדות באופניים קלים במיוחד הייתה קצרה. בסך-הכל זה טבעי. מלבד רוכבים אגרסיביים במיוחד על מפלצות ייעודיות, כל רוכב יעדיף מן הסתם לרכוב על אופניים קלים יותר וישמח להוריד מהם משקל מיותר. דיוויד לקח את זה לכיוון קצת יותר קיצוני.

"לבנות את האופניים הכי קלים זו באמת לא בעיה" אומר דיוויד; "קחו תקציב גדול מספיק ותוכלו לרכוש את מיטב החלקים הקלים הקיימים בשוק. החוכמה האמיתית היא לעשות זאת תחת מגבלת תקציב, במחיר הגיוני כמעט לכל אחד". כשיש מגבלה כזאת, נדרש להשתמש במשאב חליפי: זמן. לדיוויד היה לא מעט ממנו. כשנולד בנו לפני קצת יותר מחמש שנים, החליט לעזוב את עבודתו ולגדל את הרך הנולד. שנתיים בבית הביאו את דיוויד, חובב תחביבים, כהגדרתו, לחפש עיסוק בתחום האהוב עליו, אופניים. את הזמן הרב שהתפנה לו הוא לקח לתוך עולם החלקים הקלים: "יבבנות משקל", קוראים לזה כאן. במקור, המונח הוא Weight Weenies.

מדובר בתופעה די אובססיבית, חסרת כל בסיס רציונאלי כנראה. להיות יבבן משקל משמעו תהליך ארוך של מחקר ובילוש, ובעצם "ציד וירטואלי" בלתי נדלה ברחבי הגלובוס. נקודת ההתחלה היא דרך הקהילה, באמצעים אינטרנטיים. יבבני המשקל בעולם כולו דואגים לקיים ולתחזק בסיס נתונים עשיר, אשר רק הולך ומתרחב. כל חלק אשר נתקל בו חבר קהילה, עובר שקילה קפדנית ופרסום של נתון זה יחד עם אפשרויות השינוי של החלק כך שיאבד אולי כמה גרמים נוספים ממשקלו המקורי.

איך עושים דיאטה?

בתחילת הדרך נרכשה השלדה (35% מעלות הפרויקט כולו). דיוויד שם ידו על שלדת סקוט G-Zero Strike 10. מדובר על תקופה בה קרבון היה אקסקלוסיבי באמת ובכל מקרה קיים כמעט אך ורק בשלדות זנב קשיח. כאן מדובר היה בשלדת שיכוך מלא, עשויה קרבון. אוצר של ממש, במיוחד אם נזכיר לכם כי הרעיון לכל הפרויקט היה שמירה על תקציב סביר. מכאן מתחיל תהליך ארוך של איסוף החלקים. מדובר בירידה לרמת הבורג, תוך שמירה קפדנית על המשקל. האינפורמציה על החלקים באה מתוך בסיסי הנתונים של הקהילה,  המכילים גם את המידע על מחיר צפוי לכל חלק. עיקר הזמן מושקע בחיפוש, כאשר הזירה העיקרית לציד היא eBay. תוך שלושה חודשים עמדו אופניים מורכבים. בשלב הראשון מדובר במשקל של קצת מעל 9 ק"ג. נחמד, אבל לא משהו יוצא דופן, לפי דיוויד. במהלך השנה לאחר מכן עסק בגילוח משקל נוסף. מעבר למשקל הרכיבים ניתן גם לבצע מבחר שינויים פיזיים בחלקים, לשם הפחתת גרמים נוספים: החלפת כל הברגים לקלים יותר, מאלומיניום או טיטניום, כרסום מתכת מיותרת מכלובי הפדלים (Corratec) ומהפלטה הגדולה, פירוק מנגנון הנעילה מהבולם הקדמי ועוד כיד הדמיון. כשמצוידים בסבלנות וידע, החיפוש יכול להניב תוצאות מעולות של "מציאות" וחלקים במחירים נמוכים משמעותית ממחירם הרשמי. התהליך כלל לא מעט ניסוי ותעייה. בעיקר בגלל שהרבה פעמים מדובר בחלקים לא מוכרים או פופולאריים אשר אין עליהם מידע רב, וגם כי במשך הזמן ניתן להשיג חלקים חליפיים, קלים או מתאימים יותר. כך נבנה לו לאיטו מחסן מכובד של חלקים. כדי לממן חלק מהפרויקט החל דיויד לסחור בחלקים המיותרים, מוכר אותם ברווח לפעמים. חלקים אחרים הרכיב על שלדת Schwin תחרותית עבור אופניים קלים לאישתו, שמשמשים היום להסעת בנם אל הגן (ראיתם פעם אופניים עם כיסא אחורי וגלגלים של ספינרג'י???).


והתוצאה...כרסום מתכת מיותרת מכלובי הפדלים (Corratec) ומהפלטה הגדולה

לאחר שנה של עבודה הצליח דיוויד לגלח עוד כ-800 גרם מהאופניים, לאיזור ה-8.3 ק"ג. תחשבו על זה שאופני שבילים של היום שוקלים לעיתים כמעט כפול מהמשקל הזה. ברמות האלה, המאמץ להוריד משקל נוסף הוא יקר ביותר, ועלות הפחתת כל גרם בשלב הזה מגיעה כבר ל-2-5 דולר. הערכת המחיר לאופניים הסופיים שהכילו כמה חלקי “after-market” (נדירים ויקרים – מיוצרים בסדרות קטנות מאוד) הייתה כ-35,000 ש"ח. עלות הפרויקט בפועל היתה מעט מעבר לשליש סכום זה. מכובד מאד! יחד אנחנו יושבים ליד המחשב ומציצים באתר light-bikes.com שם הוביל דיוויד זמן מה בראש מצעד אופני השיכוך המלא הקלים. היום הוא כבר מחוץ לעסק, ולמעשה זנח את התחביב האינטנסיבי. אנו מסתכלים על מפרט האופניים הנמצאים היום בראש הדירוג. דיוויד מחייך ופוסל: "רואים מייד שהבחור הזה משקר במשקל. הנה, הוא בכלל לא הכניס את האוויר בצמיגים ואת משקל הגריז על האופניים...". הוא מספר לי סיפור שממחיש את הדקדקנות בהתעסקות עם כל גרם בודד: "בזמנו השתמשתי בצמיגים קלילים של קונטיננטל המיובאים על-ידי DAA (קנונדייל). כל פעם שהיה מגיע משלוח, תמיר אשל היה מרים אליי טלפון מייד. הייתי מגיע אליו לחנות עם המשקל הדיגיטלי הפרטי שלי, שמכוייל לרמת עשירית הגרם. התיישבתי מול ערימת הצמיגים, ושקלתי אותם אחד אחד. לעיתים היו פערים של 70 גרם בין צמיגים. ככה הייתי משיג ראשון את הכי קלים". למרות הכל, המסקנה היא שבסופו של דבר אין טעם להרכיב אופניים כאלה שהרכיבה עליהם אינה פרקטית. אם הצמיגים הדקיקים מתפוררים במגע הראשון עם השטח, או הגלגלים מתפרקים - הבנייה מאבדת את הבסיס הרעיוני שלה. בסופו של דבר, דיוויד מצא כי כדאי לוותר על חלקים מסוימים, גם אם קלים במיוחד, על-מנת שלא לשבש את חוויית הרכיבה. האופניים כמובן משמשים אותו לרכיבות בשטח. לאחר כל שינוי הוא מקפיד לתחזק גיליון אקסל מפורט ועשיר המכיל כל חלק, ולו הקטן ביותר, הנמצא על האופניים. הגיליון אוצר מידע על משקלו, עלותו ופרטים כלליים של כל חלק. פרקטי או לא, את משקל האופניים חייבים לדעת בכל רגע נתון.



כרסום מתכת מיותרת מכלובי הפדלים (Corratec) ומהפלטה הגדולהסיפורו של כיסא

אחד החלקים אשר הורדו מהאופניים של דיוויד מטעמי פרקטיות היה אוכף של ax-lightness. מדובר באוכף קרבון, בהתאמה אישית ובעבודת יד, מוזמן בהתאם למשקל הגוף וסגנון הרכיבה. המתנסים נשבעים כי מדובר באוכף הנוח בעולם. המשקל דמיוני: 75 גרם, אבל כך גם העלות (מגיעה ל-400 יורו), וזמן ההמתנה 3-6 חודשים. אחרי חודשים של חיפוש נמצאה ההזדמנות ב-eBay, במחיר מציאה של 150 דולר. לאחר כמה רכיבות החל דיוויד להבין כי החשש מנפילה על האוכף העדין והיקר וגרימת נזק לא שווה את משקלו. היות והחברה הגרמנית אינה מייצאת לארה"ב, קל היה למצוא יבבן משקל אמריקאי ששמח לשלם עבורו כ-100 דולר יותר מעלותו המקורית לדיוויד.


 


קישורים:

האופניים של דיוויד: www.light-bikes.com/bikegallery/BikeListing.asp?id=46

MTBR פורום Weight Weenies ב -: forums.mtbr.com/forumdisplay.php?f=49

האתר של יבבני המשקל:  weightweenies.starbike.com

חברה לייצור חלקי after-market קלים: www.ax-lightness.de/englisch/products.htm



קרדיט: מגזין MBAction ישראל
 
 הדבר הכי טוב אחרי שיכוך מלא...
הדבר הכי טוב אחרי שיכוך מלא אופניים כתרבות (או: הילוך יחיד למתקדמים) להמשך
 האופניים שזכו לאמונו של אלוף...
האופניים שזכו לאמונו של אלוף על אופני Gary Fisher Race Day Procaliber, שתכנן ג'רמי הורגן-קובלסקי, אלוף מרוצי הקרוס קאנטרי האמריקאי להמשך


לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של דרור סופר...
 לתצוגת פורום
המרדף אחרי כל גרם
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
לדרוג הכתבה יש לבחור בין הר אחד לחמישה הרים
פצצה 5 4 3 2 1 חלש 
מספר מדרגים: 47    דרוג כללי: 3.27

––––– אודות הרים  –––  יצירת קשר  ––––  רשימת הדיוור  ––––  תנאי שימוש
אומניבייס בע"מ 2001 - 2019