8 יימים של רכיבת אופנים בבולגריה 24.9 - 1.10.2017
 מאת: מיקי כהן
יצאנו 6 חברים שרוכבים כבר שנים ביחד על אופני שטח והרים בארץ לשבוע של רכיבות בבולגריה. 4 מאתנו כבר היו בבולגריה לרכיבות לפני שנתיים. ל- 2 מאתנו ,כולל אותי ,זאת הייתה הפעם הראשונה. מאחר וגם בפעם הזאת היעד והאזור לרכיבות היה מוכר לאלה שכבר היו שם, בהסתמך על דעתם והיכרותם עם השטח, נראה שהמקום מתאים לכל מי שרוכב איתם בחבורה בארץ. בארץ אנחנו רוכבים רכיבות הרים ושטח לפחות אחת בשבוע ברמות קושי שונות הן פיזיות והן טכניות. היעד לשהייה ולמגורים היה בורובץ, מקום הנמצא באזור הרי הרילה בדרום מערב בולגריה, מרחק של כשעה ורבע נסיעה מסופיה. העיירה בורובץ היא בעצם אתר סקי מאד פופולרי לספורט חורף ובקיץ משמש כנקודת יציאה לטיולים אתגריים על אופנים וטרקים בהרים. בורובץ נמצאת בגובה של 1300 מטר מעל פני הים ומעליה רכס הר מוסלה המגיע לגובה של 2945 מטר ,ההר הגבוה בבלקן. במועד שאנחנו הגענו, השבוע האחרון של חודש ספטמבר 2017 ,המקום כבר היה סגור לכל הפעילויות, העיירה הייתה ריקה ואנחנו היינו כ- 5 ימים האורחים היחידים במלון Iceberg שבו התאכסנו . כל החנויות והעסקים היו סגורים באמצע השבוע פרט לסופרמרקט בודד. יש לציין שבבורובץ לא גרים תושבים ומי שנמצא בו הם הנופשים והאנשים המספקים להם שירותים. כמובן שהעונה מסתיימת ואין פעילות סקי או טיולים, המקום ריק. לפי עדות אחד מחברנו לקבוצה הנוהג לבוא למקום מידי חורף לסקי, הרי שבעונת החורף המקום שוקק חיים ואלפי נופשי סקי מאכלסים את חדרי המלון הרבים, המסעדות והאתרים במקום. ''חבילת'' הרכיבה שלנו שכללה 7 לילות בבית מלון Iceberg 4 כוכבים בבולגריה כולל 3 ארוחות ביום, ארוחות ערב במלון וארוחות צהרים חלקן במלון וחלקן בדרך לפי תוכנית רכיבת האופנים. החבילה כללה גם הסעות ,העברה משדה התעופה בסופיה ובחזרה, ,הקפצות'' לרכיבות כולל נשיאת האופנים ,ליווי והדרכה ב -6 ימי רכיבה. מחיר החבילה הזאת בחדר נפרד עלותה הייתה 340 יורו לכל משתתף. השכרת אופנים ליום עלתה עוד 14$ למשך 6 ימי השכרה. לחבילת האירוח הזאת יש להוסיף גם את עלות הטיסה בבולגריה אייר מחיר של 285$. חבילת האירוח ותפעולה, ההדרכה והשגת האופנים בוצעה על ידי קוסטה הבעלים של קוסטה בייק. קוסטה הוא ספורטאי ידוע בבולגריה, מדריך סקי ובעל בתי ספר לסקי , משמש כמפעיל תיירות סקי ותיירות אתגרית למספר חברות תיירות ישראליות. קוסטה למעשה אירח אותנו בבולגריה, השיג בעבורנו את האופנים ורכב אתנו כל הימים. קוסטה, הכי חשוב לציין, מדבר עברית שוטפת ונראה שהוא מאד אוהב את הרוכבים והנופשים מישראל. לקוסטה אתר באינטרנט kostabike.co.il האתר הוא בעברית. הגענו לסופיה בבקר ה 24 לספטמבר 2017. בשדה חיכה לנו רכב שהוביל אותנו לבורובץ. באותו יום ראשון הייתה בבורובץ תחרות מאד מעניינת של Down hill באופנים. מאות מתחרים ירדו במדרונות תלולים של הסקי באופני דאון היל במהירות מטורפת. העלייה בחזרה הייתה במעליות הסקי שהעלו גם את האופנים. זה היה בעצם היום האחרון באותו שבוע שראינו שהעיירה הזאת שוקקת חיים. בסיום יום ראשון העיירה התרוקנה וכך עד סוף השבוע הבא. החדרים במלון היו נעימים ומרווחים . למרות שמזג האוויר כבר היה די קריר, במיוחד לנו, ההסקה והחימום לא הופעלו במלון. המלון סיפק לכמה חדרים מפזרי חום שגם עזרו ליבוש בגדי הרכיבה שנרטבו בגשם. במלון בריכה מחוממת והיה נעים לרחוץ ולשחות בה אחרי ימי רכיבה קרים ורטובים. הארוחות היו, יחסית לאוכל של בתי מלון, טעימות ומגוונות, למרות שהיינו האורחים היחידים במלון ברוב הימים וחלק מהימים אכלנו 3 ארוחות במלון. מחוץ למלון לא היה כמעט מה לעשות, העיירה הייתה ריקה, העסקים מכווני התיירות היו סגורים ובלילה גם תאורת הרחובות הייתה חלקית. הבידור הלילי שלנו היה מידי ערב אחרי הארוחה לצאת לטייל במעלה הרחוב הראשי התלול של העיירה עד סופו ולחזור למלון. אז נאספנו באחד החדרים, מועדון חדר 9 קראנו לו, שתינו בירה ואוזו, אכלנו קצת נשנושים שקנינו בסופר מרקט היחיד וסיפרנו סיפורים. למרות שהיינו חבורה קטנה לא היה משעמם וידענו להעסיק עצמנו בהנאה. ביום שני בבקר קוסטה הביא לנו 6 זוגות אופנים ויצאנו ליום הרכיבה הראשון. רכיבת יום שני: אחרי כל ההתאמות של האופנים כולל מספר מרכיבים שהבאנו מהארץ, כמו פדלים, אוכפים, גריפים וכד' יצאנו לדרך. השטח ברובו מאד הררי ומיד נפגשנו בו כשיצאנו מהמלון בבורובץ לכיוון מעלה הדרך הסלולה עד שנכנסנו לשביל פתלתל בתוך יערות עבותים. הרכיבה מאד מגוונת, עולים ויורדים אבל מגמת הרכיבה היא במגמת עליה. הכיוון היה אתר ביער בשם הסלע השחור. לאחר רכיבה די רצופה של כמעט שעתים הגענו לסלע השחור. הסלע השחור הוא מצוק סלע המתרומם בגובה של כ-130 מטר מעל ערוץ הנחל שמתחתיו בתוך נוף הררי מיוער. צמחית היער הייתה כבר בחלקה בתחילת השלכת והזכירה בגווניה הרבים את ה''קיץ האינדיאני'' ביערות צפון אמריקה. הסלע השחור מהווה אתר זיכרון לאומי בבולגריה מאחר ומהסלע הזה בשנת 1944 ,אחרי הכיבוש הסובייטי קומוניסטי של בולגריה, הושלכו חיים אל מותם עשרות מתושבי האזור שנחשדו על ידי הקומוניסטים כבורגנים עשירים, היו ביניהם סוחרים, בעלי עסקים וחקלאים עשירים. מעל המקום כיום מתנוסס צלב שחור ומידי שנה נערכים שם טקסי זיכרון ורבים מהאזור עולים לרגל למקום. המקום מרהיב ביופיו ובעוצמת הטבע שבו. וואו אמיתי כשמגיעים. משם המשכנו בדרך היער והשדות לכפר שצ'פוצ'נה. הכפר הזה הוא כפר מאד אוטנטי שמתקיים ברציפות מאז 1525. במקום עשינו הפסקת צהרים קצת יותר ארוכה ואכלנו מהצידה שהבאנו אתנו והתרעננו במי המעיין הזורמים משוקת (סביל) ישן. משם התחלנו לרכב יותר במגמת ירידה לכיוון הרי הפלמה, פארק רידו וירדנו לכיוון העיר סמוקוב העיר הגדולה (45000 תושבים) של האזור. בסמוקוב חיכה לנו האוטובוס עם עגלה להובלת האופנים ובכך סיימנו את יום הרכיבה הראשון שלנו. עשינו מסלול של 35 ק''מ ובו כ -600 מטר של טיפוס מצטבר. רכיבת יום שלישי: כשהתעוררנו ליום הרכיבה השני, ביום השלישי בשבוע, התעוררנו לבקר מאד גשום. גשם כבד ירד והוא העמיד בספק את יכולתנו לרכב בגשם כזה. כשקוסטה הגיע למלון בבקר הוא אמר שאחרי בדיקת התחזית ותפרוסת הגשם יש מקומות שהגשם הרבה יותר חלש ויש סיכוי שמקומות אלה הוא לא יורד. בנוסף הטמפרטורה מאד ירדה עד כדי 4 מעלות. ברור שגשם וקור כזה מציב אתגר חדש לרכיבה. החלטנו לצאת. התלבשנו במיטב בגדי הרכיבה החמים ומונעי הגשם, העמסנו את האופנים על העגלה ויצאנו לדרך. אחרי חצי שעה כאשר ראינו שהגשם במקום מאד נחלש ירדנו בכביש 6206 ומשם בשבילי היער שנכנס לפארק רילה התחלנו מטפסים. האזור הזה הוא הלב של הרי הרילה. עלינו עד לאזור יבורובפולנה. בהמשך רכבנו בעליה כשבמורד זורם נהר האיסקר עד שהגענו למלוביץ שגם הוא אתר סקי. אחרי מנוחה קלה וסחיטת הבגדים הרטובים מהגשם, המשכנו לעלות ואז נתקלנו בקושי מיוחד בשביל. מפלסי דרכים פעלו בשביל הרכיבה ותוך כדי הכשרתו למעבר כלים לכריתת עצים גרמו שהדרך תהיה בוצית ודביקה. לא הייתה ברירה אלא לדווש ולפעמים ללכת בבוץ עד סוף השביל. בהמשך ירידה מאד תלולה בכביש. ירדנו עד הכפר מג'רה ועברנו בדרך היורדת גם את העיירה גורדצה שהיא העיירה הגדולה באזור הזה של הרי הרילה. בכפר הזה סיימנו את היום השני לרכיבה בגשם שוטף עברנו כ 30 ק''מ ו700 מטר של טיפוס מצטבר. ובהקפצה ממונעת חזרנו למלון רטובים מגשם ומבוץ. כאן המקום לציין שפרט לדקות הראשונות של הרכיבה כל משך המסלול ירד גשם ומקומות שונים הוא גם היה מאד חזק וזאת בנוסף לטמפרטורה מאד נמוכה של 4-6 מעלות.. כל השכבות הביגוד לא עזרו למנוע מחדירת הרטיבות עד הגוף המזיע כך שנרטבנו מבפנים בזיעה ומבחוץ ממטחי הגשם החזקים. יום לא קל אך מאתגר, בסיומו אמבטיה חמה וארוחת צהרים משביעה במלון. רכיבת יום רביעי: התעוררנו בבוקר יום רביעי ליום גשום נוסף. ההרים והיערות סביב בורובץ היו עטופים בעננים והראות הייתה אפסית. בחוץ הטמפרטורה הייתה מאד נמוכה והתקרבה לאפס. ברור שביום כזה לא מתאים לרכב. החלטנו עם קוסטה שהיום הגשום הזה ינוצל ליום טיול לאחת האטרקציות התיירותיות העיקריות של בולגריה שנמצא במרחק נסיעה וביקור ליום אחד, מנזר רילה השוכן בהרי רילה מרחק כשעתיים נסיעה מבורובץ. קוסטה העמיד לרשותנו את המיניבוס בו השתמשנו גם בימי הרכיבה וכמובן שהיה צורך להוסיף סכום מסוים עבור השימוש ברכב ובנהג. קוסטה לא יצא אתנו ועשינו את הדרך בעזרת הנהג שלנו איצ'ה שהיה מאד ידידותי ומשתף פעולה. הביקור במנזר היה בהחלט כדאי והוא מומלץ לכל המטיילים בבולגריה. במנזר שכולל כנסיה מעוטרת בציורים מההיסטוריה של הנצרות וההיסטוריה והמיתולוגיה של בולגריה, מוקפת מבנה עצום מאד מרשים של מגורי הנזירים. למרות העננות הנמוכה והודות להתבהרויות חלקיות ניתן היה גם להבחין בנוף ההררי המיוער של שמורת רילה. בדרך חזרה למלון נסענו דרך פרברי סופיה כדי להיכנס לחנות הגדולה של דקטלון כדי להשלים ציוד רכיבה שהיה דרוש עקב מזג האוויר הקר וגם לנצל את המחירים המאוד זולים של ציוד ספורט ואופנים בחנות זאת. לקראת ערב חזרנו למלון בהחלטה שלמחרת היום אנחנו נמשיך ברכיבות. יום חמישי : עדין היה מעונן וקר אך הגשם פסק והיה ויצאנו לרכיבה. הטיול תואר על ידי קוסטה כטיול בין הכפרים והאגם הגדול. הרכב הקפיץ אותנו לתחילת המסלול בכפר דוספיי משם רכיבת שטח עד הכפר ריובו משם המשכנו דרך הכפר שירוקי דול, למצ'טקה והגענו לאגם איסקר הגדול שהוא האגם הגדול ביותר בבולגריה. רכבנו כ 5 ק''מ לאורך האגם ואז טפסנו עד העיירה זלוקוצ'נה (פרוש השם בבולגרית כלב רע) ושם סיימנו את הרכיבה. רכבנו 36 ק''מ גובה מצטבר בטיפוס 360 מטר. בסיום הרכיבה ארוחת הצהרים הייתה בעיר סמוקוב. בדוכן אוכל ובו גריל אכלנו קבאב בולגרי טעים שנצלה לנגד עיננו מלווה בסלט ירקות טרי ולחם לבן שמזמן כבר לא אכלנו כמותו בארץ. הגענו למלון בבורבץ בסיום יום רכיבה שהיה בנוף כפרי כולל אגם ומקווי מים, דרכים בוציות אך עבירות, יום רכיבה מוצלח ומהנה ביותר. יום שישי: מזג האוויר היה שוב סגרירי וקר אך נעים לרכיבה. הוקפצנו לתחילת המסלול לכפר גובדארצ'י. הרכיבה הייתה באזור לקטישקה רילה. אזור של גבעות נמוכות שבהמשכן טיפוס ארוך אם כי לא תלול עד לגובה של 1400 מטר. לפתע מתגלה לפנינו מתחתנו כשאנו בגובה של כ 600 מטר עמק גדול ובו מספר כפרים ועיירות בהן היעד שלנו העיירה ספרבה בניה ובה הגייזר המפורסם וספא של מים מינרלים השופעים ממעיינות חמים. הירידה לעמק מאד תלולה ולאורך של 6 ק''מ יורדים כ600 מטר בשביל בעל עיקולים חדים ושיפועים תלולים. במקצת מאותם עיקולים הרשתי לעצמי (לפחות אני) לעשות בהליכה. היו מקומות פחות משופעים ותלולים וניתן היה לרדת במהירות. בסוף הירידה יש עוד כמה ק''מ של רכיבה מישורית דרך הכפר ספרבו וממשיכים עוד מעט עד לספרבה בניה העיירה עם הגייזר המפורסם. בעיירה אכלנו צהרים בפארק של הגייזר. קוסטה הביא לנו כמה מאפים של בורקס בולגרי חם וטעים ממולא בגבינה, תרד וקרם מתוק לקינוח. ישבנו על הדשא בצענו מהבורקס ושתינו בירה. הנאות של אחרי הרכיבה. אך בכך לא סיימנו. המשכנו לספא ובמשך כשעה וחצי השתכשכנו במים החמים והנעימים בבריכה הגדולה או בבריכת הג'קוזי הנעימה להרפיית השרירים אחרי הרכיבה. חזרנו ברכב בחזרה למלון ונוכחנו שבאמת סוף השבוע הגיע. המלון היה מלא בנופשים קבוצות מאורגנות שבאו לנפוש בזול בתקופת הפרה סקי בבורובץ. יום שבת (יום הרכיבה האחרון) ביום זה הבטיח קוסטה מסלול ALL MOUNTAIN שכלל עליה תלולה של 6 ק''מ עד סיטניקובו שם ארמון הסקי והציד של מלכי בולגריה. משם ירידות בסינגלים לאורך של כ 15 ק''מ בתוך היער. באותו היום היה קר במיוחד לכך להוסיף את הגובה אליו מטפסים. כל זה למרות הירידה התלולה בחזרה עד לסמוקוב. המסלול לא קל אם כי מעט קצר מאלה שעשינו בימים הקודמים. בשבת סיימנו 5 ימי רכיבה מתוך ה 6 שתוכננו. כפי שכבר נאמר נאלצנו לוותר על יום רכיבה בשל הגשם השוטף. בסיום כמובן ששטפנו ושמנו את האופנים, החזרנו את האביזרים המקוריים וחגגנו במועדון חדר 9 את הלילה האחרון בברובץ. יום ראשון: היום השמיני והאחרון. הטיסה לארץ הייתה מאוחר בלילה. לכן אחרי היציאה מהמלון בצהרים נסענו לסופיה לטיול באתרים ההיסטוריים של העיר. כמובן שהלכנו מכנסיית אלכסנדר נייבסקי דרך הרחובות ההדורים של מרכז העיר לכיוון בית הכנסת הספרדי הגדול. העיר מאד הרשימה אותנו. אני הייתי בה בפעם הראשונה ומרכזה ההיסטורי מאד מרשים ומאוד מגוון מבנייני כנסיות בסגנונות שונים, מסגדים, בתי כנסת, רחובות בסגנון אימפריאלי ועד סגנון קומוניסטי משמים. מסופיה המשכנו לנמל התעופה ובטיסה של בולגריה אייר שיצאה בזמן אחרי שעתים וחצי נחתנו בארץ. למרות המסלולים המאתגרים, הסיכום מאד חיובי, בעיקר משום חווית הרכיבה בארץ אחרת נופים וסביבה אחרת. בהחלט כדאי. כמה הצעות לרוכבים שיצאו בעקבותינו גם אם יצאו לאתרים אחרים בבולגריה: • בהתייחס לכך שגשם ומזג אוויר סגרירי היה מנת חלקנו רוב הימים, חושבני שסוף ספטמבר מאד גבולי מבחינת מזג האוויר. כדאי להקדים לחודשי סוף האביב והקיץ לרכיבה בבולגריה. • רצוי לקחת אופנים מהארץ את האופנים הפרטיים אליהם מורגלים. האופנים שאנחנו קבלנו היו שונים במידות וברכיבים מהאופנים הרגילים שלנו ולכן פרט לקשיים שיש ברכיבה בשטח עצמו האופנים שלא היינו מורגלים בהם הקשו עוד יותר. • אם שוכרים אופנים בבולגריה יש לקבלם יום לפני היציאה לרכיבה בשטח כדי לבדוק היטב ובסבלנות את תקינותם המושלמת. • המסקנה שלי היא שהמסלולים והשבילים של השטח ושל ההרים בבולגריה הם יותר מורכבים ומאתגרים מאלה שבארץ ויש לקחת זאת בחשבון בתכנון הרכיבה. קוסטה התאים זאת ליכולת שלנו אך יש להיזהר מיהירות לא משתלמת.
נפתח ב: 10/10/2017

לעמוד הבית של אתר הרים
הרים > בלוג
 מיקי כהן
...

שילחו לי הודעה

בלוג זה נצפה  2910 פעמים
בלוג ריק - אין בבלוג זה עידכונים.