כתב: ניר סמואל

לכל רמה  אורך המסלול: 34  זמן: 6 רמה
נוף מדהים המסלול מתאים למשפחות דבל טרקים מסלול לא מעגלי מאפיינים
פק''ל קפה      מומלץ
נשאיר רכב אחד בירוחם או ב"חניון הצבעים" במכתש ונצא לדרך מקיבוץ שדה בוקר. איך מגיעים
מסלול חביב זה מציג לראווה את המכתש הגדול במיטבו .רכיבה
פסטורלית בין הרי חתירה משמשת כמתאבן. המסלול מסומן היטב
ומתאים מכל הבחינות למתחילים אך גם רוכבים מנוסים יהנו מנופיו
עד מאוד.

נצא משדה בוקר ונרכב כ8 ק"מ על הכביש לכיוון ירוחם. נחלוף על פני היישוב הקהילתי החדש חלוקים. אחרי שגמענו את המרחק נראה מימין לדרך שביל ג´יפים רחב ומסומן היטב בשלט "מעלה אברהם" מכאן ועד סוף הטיול נעקוב אחרי סימון השבילים האדום.הדרך תיקח אותנו בקילומטרים הראשונים לצד מתחם צבאי גדול ונטוש למראה (האם כאן מוחבאים חייזרי רוזוול הישראלים?) מספר שיפועים תלולים אך קצרים למדי (לא להבהל) ורכיבה בנוף הגבעי הקסום מנוקד בגמלים ונאקות...

השארו על השביל ותגיעו לשפת המכתש ולתצפית מרהיבה, האנדרטה לזכר אברהם קריניצי וחטיבת הצנחנים שפרצה את הדרך. מהתצפית בולטים גוני האדום ורוד של המכתש. חובה לעצור ולפרוס פק"ל קפה.

מכאן מתחילה גלישה מטריפה אל תוך המכתש וככלל עד לסיום המסלול מדובר במגמת ירידה, אז תהנו. תוואי הדרך בתוך המכתש צולח אותו לאורכו דרך גבעות קטנות ויפות: עליות , ירידות, עליות ,ירידות, אתם יודעים את ההמשך. מעט לפני הכביש, משמאל לדרך גזעי עצים מאובנים והמהדרין יוסיפו צמרות(צריך לרדת קצת מהשביל).

הגעתם לכביש? מכאן אפשר לרכב לירוחם בעליה (למה בעצם?), לתפוס טרמפ ולהביא משם רכב או לפנות ימינה עד לחניון החולות הצבעוניים.

תהנו!

הר הנגב, הנגב הצפוני והמערבי איזור

אל המכתש הגדול דרך מעלה אברהם
המלצות נוספות. מאת: ציגי אבני
בתאריך: 14/10/2009   שעה: 17:41
רכבנו 3 רוכבים בחול המועד סוכות 2009.
רכב אחד החנינו ליד מפעל הזכוכית בירוחם.
רכב שני בחוות בודדים "הרועה", כק"מ דרומית לכניסה לשביל עם השילוט "מעלה אברהם" (כשני ק"מ צפונית לכניסה לישוב מרחבעם). בעלי החווה מאוד אדיבים. יש לבקש מהם רשות להשאיר את הרכב בחווה.
למעשה יש רק קילומטר אחד של רכיבת כביש.

טיפים למסלול:
1. להצטייד ב-4 ליטר מים כל אחד לפחות.
2. המסלול חשוף לגמרי - לרכוב מוקדם או במז"א נוח.
3. הירידה למכתש מסוכנת - לא להתבייש לרדת חלקים ממנה ברגל.
4. העליה מהמכתש בכביש לירוחם תלולה מאוד אך לא יותר מדי ארוכה וחוויתית - יש להיזהר ממכוניות.

סה"כ מסלול מדהים ביופיו!

מסלול מעולה + כמה הערות מאת: אוהד
בתאריך: 10/11/2007   שעה: 14:23
הציון הוא ארבעה הרים
יצאנו שלושה חבר'ה בסוף אוקטובר, היה מזג אוויר מצויין.
נסענו בשני רכבים - אחד החנינו בקצה המזרחי של ירוחם (ליד המפעל הגדול) ונסענו ליישוב משגב-עם בדרך מירוחם לשדה בוקר, שם החנינו את הרכב השני והתארגנו.
התחלנו את הטיול ביציאה צפונה לכניסה למעלה אברהם, וביציאה מהמכתש לקחנו טרמפ לירוחם, לרכב הראשון (אפשר גם להחנות את הרכב הראשון ביציאה מהמכתש..).
המלצות:
* לנסוע עם שני רכבים כמו שתארתי.
* זהירות רבה בירידה למכתש.
* 4 ליטרים מים כ"א לפחות.
* העליה מהקצה הצפוני של המכתש לירוחם קשה מאד ומיותרת למי שמחפש בעיקר אדרנלין.

תהנו!

מסלול מדהים אך לא קל מאת: דרור פרנג'י
בתאריך: 15/5/2006   שעה: 01:23
בחרתי בגרסה המעגלית, רכב בירוחם ,ירידה על הכביש דרומה ומזרחה לשביל לכיוון מעלה אברהם,
הנוף מדהים ופסטורלי והשביל טרשי חלקו עם קטעים קשים לרכיבה ( תוצאות החורף )
הירידה למכתש אינה קלה ודורשת מיומנות טכנית ובלמים תקינים !!!
השביל במכתש יפהפה וצבעוני במיוחד
העליה לירוחם קשה ומתישה לאחר רכיבה של כ-4 שעות,
אני מצטרף לרעיון של רכב הממתין ביציאה מהמכתש !!!
התחלתי את המסלול יחסית מאוחר במטרה לראות את המכתש לפנות ערב ( מראה מדהים אולם לא מומלץ לרכב בחושך ,לא סימפטי, במיוחד שאתה לבד, )הגעתי לכבחש בחושך מוחלט !! מלבד מראה המכתש הרעיון לא היה מוצלח במיוחד !
לסיכום , מסלול מומלץ מאוד ,לא למתחילים , להתחיל מוקדם ו ל א להיכנס לחושך , רכיבה בקבוצה !

תיהנו !!

מסלול מומלץ! מאת: אילן מושלי
בתאריך: 4/2/2006   שעה: 18:30
בחרנו בגרסה המעגלית של המסלול שהסתכמה ב-42 ק"מ.את הרכב השארנו בחניון קטן סמוך לש"ג של ביסלמ"כ ('450' לצנחנים שביננו).היתרון הוא כניסה מהירה יחסית לשטח (תוך כ-15דקות רכיבה/כ-5 ק"מ) וצמצום החשיפה ל"בעלי החיים" האוחזים בהגה ונוסעים כמו מטורפים (גם בשבת בבוקר). מקריאת שאר התגובות ומנסיוננו בשטח היינו מגדירים את המסלול ברמת קושי בינונית בשל אורכו ועלית הכביש לירוחם,וברמה טכנית בינונית בהתייחס לירידה במעלה אברהם.השביל החוצה את המכתש לאורכו 'זורם' ומהנה לרכיבה. מומלץ לעצור במקומות בהם רואים שכבות סלע צבעוניות.העליה בכביש לכיוון ירוחם אינה קלה אחרי רכיבה של מס' שעות אבל אינה בלתי אפשרית.גם שם צריך להזהר מאלה שהמושג "תרבות נהיגה" לא מוכר להם... לסיכום: מסלול מהנה ומומלץ המשלב נוף מדברי יפה ורכיבה 'זורמת'.
אילן ויניב.

מסלול מדהים! מאת: מתניה
בתאריך: 6/11/2005   שעה: 22:48
א. מומלץ לרוכבים מיומנים בלבד. את מעלה אברהם כדאי לרדת בזהירות. חילוץ מהמקום אינו פשוט אם אין לך קשרים בבית ספר למכי''ם.
ב. מומלץ לעשות את המסלול עם קבוצות קטנות בחברת רוכבים שיודעים לשתוק. בנוסף לנופים המדהימים, הכיף של הטיול הוא השקט של המידבר.
ג. כדאי להתעדכן בתחזית ולבחור ימים עם ראות טובה. במיוחד בתחילת החורף.
ד. אם מתחילים בירוחם, כדאי לקפוץ ולראות את החלמוניות שפורחות כמעט על הדרך.

המכתש הגדול מאת: tal
בתאריך: 22/3/2005   שעה: 11:46
בוצע כמסלול מעגלי מירוחם. רכבנו כ 10 קמ' על הכביש דרומה עד לפנייה מזרחה על השביל האדום. שתי נקודות עניין נוספות בדרך:

-מצד ירוחם - מצד רומאי/נבטי כקמ' אחד דרומית לירוחם

-חורבת הרועה - מצדית/נקודת ישוב מתקופת בית ראשון, כ1 קמ' מזרחית על השביל האדום, 100מ' דרומית לשביל

יער המאובנים (הוזכר קודם),על השביל האדום, כ 500מ' לפני החיבור לכביש המכתש, כ50 מ' שמאלה (צפון מערב) לשביל.

תצפית הר ארדון. כביש משובש העולה ימינה לתצפית, מייד לאחר העלייה מהמכתש לכיוון ירוחם. תצפית למכתש ובנוסף, מעט מזרחה לאזור התצפית, ריכוז מאובנים על הסלע

מסלול מעגלי מורחב - מדהים מאת: Yoram Rozen
בתאריך: 17/12/2004   שעה: 08:04
באמצע דצמבר ביום בהיר וקריר רכבנו למעשה
את המסלול של אלי סט כמעגלי. המסלול דומה
מאוד למתואר כאן אך במגמה הפוכה. התוספת
בין שדה בוקר למעלה אברהם שונה מהמסלול המתואר כאן אך היא היתה החלק היפה ביותר
בטיול.
החננו בתחנת הדלק שליד צריף בן גוריון.
רכבנו על הכביש לירוחם ולמכתש ומשם
על פי התיאור של סט (חתירה). סה"כ 62 ק"מ
בחמש וחצי שעות וסה"כ הטיפוסים 960 מטר. תמונות ב

מסלול נהדר מומלץ מאוד מאת: טימי
בתאריך: 11/12/2004   שעה: 15:10
רכבנו שלושה חברים לפני שבוע היה נהדר
ישנו בחאן השיירות ורכבנו דרך השטח עד ירוחם.
בסביבות 45 ק"מ.
מסלול מסומן היטב שמסתיים בעלייה נחמדה אין מה לחשוש במיד אפשר ללכת ברגל.
מצער היה לראות גיפים שנוסעים בשבילים לא מסומנים.
בקיצור לכו על זה.

טימי

מסלול טוב ויפה מאת: נדב מנדלוביץ'
בתאריך: 20/8/2004   שעה: 15:53
אני עשיתי את הטיול עם חבר, בצורה מעגלית, יצאנו מוקדם בבקר (6:30) בשל החום, השארנו את הרכב במרכז המסחרי של ירוחם ויצאנו לכיוון שדה בוקר, על כביש 204. לאחר כ 12 ק"מ פנינו שמאלה ונכנסנו לשביל (אדום-לבן-אדום), נסענו עוד כ 10 ק"מ עד לתצפית של מעלה אברהם על המכתש הגדול, ירדנו אל המכתש דרך מעלה אברהב וחצינו את המכתש לאורכו כ 11 ק"מ עד שהגענ ולכביש מס' 225 משם עלינו חזרה לירוחם, העליה קצת קשה אך קצרה, סיימנו את המסלול במרכז המסחרי של ירוחם.
סה"כ לקח לנו 4 שעות כולל 2 עצירות לאוכל ומנוחה, משלול מומלץ מאוד, החלק היפה ביותר הוא חציית המכתש!

מסלול חובה לכל אוהבי טבע ועליות כביש...לא למתחילים מאת: נתי גלבוע
בתאריך: 1/4/2004   שעה: 19:13
הלכנו על המסלול המעגלי כפי שעשו עידו ואוהד(מגיעם מכיוון על כביש ירוחם לכיוון שדה בוקר הבסיס (1 מתוך 3)נמצא כ 8.5ק"מ אחרי ירוחם. האישור מהש"ג להשארת הרכב ארך די הרבה זמן...בכל אופן המסלול מהנה ומאתגר. כמסלול מעגלי וגם כלא מעגלי - בשום אופן לא מתאים לכל רמה! העלייה לירוחם אחרי המכתש היא חוייה משכרת... בכל אופן לא לפספס את העצים והצבעים בצד ימין לפני הכביש של ירוחם. לא לבנות על טרמפים הכביש די נטוש...
נראה בדיעבד כי המסלול של רלף כמעגלי הוא החסכוני ביותר בק"מ.
לסיכום לקח לנו 4.5 שעות כולל הפסקת קפה ועוגיות - מסלול חובה עם עלייה בסוף (לירוחם) כמו שצריך!

בקלות! מאת: יהודה י
בתאריך: 1/3/2004   שעה: 18:30
אנחנו קבוצת הרוכבים מברעם :
יצאנו ממדרשת שדה בוקר פנינו בשביל המוליך למעלה אברהם : השביל בכלל לא קל לא לרוכבים ולא לאופניים :מהתצפית אל המכתש אי אפשר לרדת על האופניים אלא לסחוב אותם לצידנו : המדרגה המפחידה היא המכשול העיקרי : בהמשך צריך לתרגל החלפת הילוכים מהירה אחרת נתקעים באמצע העליה :
הגענו מוקדם בצהריים ופנינו דוקא ימינה לעבר עין ירקעם : אתר מדהים : חזרנו את כל הדרך כולל העליה (צריך לתת לה שם הולם} הפיצוי היא הירידה לירוחם :בצומת רכבנו אל מאגר המים היפה (האם הפכו אותו למאגר ביוב?) אפשר להגיע עד הסכר המרשים: אנחנו ניסינו להקיף את כל המאגר וגררנו את האופניים בין סלעים וטרשים : מאתגר ולא מומלץ למרות שנהנינו : לאחר שביל קצר לכביש מתחנו שרירים ברכיבה מהירה חזרה למדרשה : משך הטיול -11 שעות עם מנוחות קצרות :

מסלול מעגלי? לא ממש... מאת: עידו ואוהד
בתאריך: 24/2/2004   שעה: 19:17
הציון הוא ארבעה הרים
הידד לרוכבים!
זה עתה חזרנו מהמסלול והיה נהדר.
מסלול משובח, נוף יפה, ירידות מהירות, גמלים בדרך... מה עוד אפשר לבקש?
את הרכב החננו בחניה של בסיס צבאי (באישור הש"ג) לא הרחק מנקודת ההתחלה על כביש ירוחם- שדה בוקר (גם חוסך קילומטרז' מיותר אם ברכב ואם באופניים וגם מובטח שלא "יטופלו" ברכב...
חלקו הראשון של של המסלול, מהכביש ועד אנדרטה על שם אברהם קרניצי (תחילת הירידה במעלה אברהם) הינו בעיקר בעליה מתונה (כשבעה ק"מ). לאחר מכן- ירידה תלולה למדי במעלה אברהם. סעו בזהירות- הירידה כוללת מספר "מדרגות".
חלקו השני של המסלול חוצה למעשה את המכתש הגדול לאורכו עד לכביש העולה לירוחם וזהו קטע יפהפה, מישורי ברובו ולא קשה. שימו לב לאבני הבזלת השחורות ולמרבצי החול הצבעוני. ממש חגיגה של צבעים!
אנחנו, שהגענו ברכב אחד, ושנשאר כאמור בנקודת ההתחלה, החלטנו לרכב חזרה על הכביש.הספקנו לרכב בעליה בדיוק 100 מטר ועברנו להליכה על שפת הכביש. העליה קשה ביותר, ולא מומלצת בייחוד לאחר כשעתיים של רכיבה קודמות. כאמור- את העליה עשינו ברגל (כשני ק"מ) וחזרנו דרך ירוחם לכביש ירוחם- שדה בוקר, ולרכב תוך כדי רכיבה על הכביש.
מומלץ שלא, ואנחנו חוזרים- לא לעשות מסלול זה מעגלי כפי שעשינו אנו אותו.
העליה לירוחם קשה ומתישה מאוד. המלצתנו הינה לארגן רכב איסוף בקצה המסלול.
מסלול זה (מעגלי) אינו קל ולדעתינו אינו מתאים למשפחות ולרוכבים לא מיומנים. סה"כ- 42 ק"מ (20 ק"מ נסיעה בשטח, 22 ק"מ חזרה על הכביש). סה"כ- כ-6 שעות כולל עצירות מנוחה וקפה. המסלול מסומן כולו באופן ברור בסימון שבילים לבן-אדום-לבן.
נסענו, רכבנו, נהננו וחזרנו מותשים מאוד מאוד-אך גם בהחלט מרוצים.
עידו ואוהד

אני ביצעתי את המסלול מעגלית מאת: victor
בתאריך: 13/2/2004   שעה: 14:50
הציון הוא שלושה הרים
השארתי רכב בירוחם , נהנתי מהירידה על הכביש אל המכתש הגדול (50 קמ"ש ++ בקלות)

ואז נכנסתי לשטח , למרות שהמסלול לא היה מרהיב במיוחד , הגחתי מהשטח אחרי מעלה אברהם וחזרתי על הכביש חזרה לירוחם

מסלול מדהים - ואפילו אפשר לשפר ולהפוך אותו למעגלי מאת: ralph
בתאריך: 28/4/2003   שעה: 01:36
זהו אחד המסלולים הטובים ביותר בארץ. משאירים רכב בירוחם, רוכבים על הכביש הראשי (כביש 204) (או בדרכי העפר המקבילות לו) דרום-מערבה לכיוון שדה-בוקר. לאחר כ-5 ק"מ על הכביש פונים שמאלה לדרך עפר טובה ורחבה מאוד שיורדת דרום-דרום-מזרח לכוון מתחם צבאי. כשהדרך מסתיימת בפינה הצפון-מזרחית של המתחם, מאתרים מעין שביל עיזים מכוסה צמחייה דלילה ששובר שמאלה בואדיון ומייד מטפס על שלוחה המקבילה לגדר המזרחית של המתחם. השביל טרשי ומעט טכני ומטפס בשיפוע בינוני על שלוחה. לשים לב לא לרדת שמאלה מהשלוחה לואדי. לאחר כ-2 ק"מ מגיעים לפינה הדרום-מזרחית של המתחם. יורדים ימינה (דרום-מערב) 20 מטר ומייד שמאלה 50 מטר (מזרח) לתוך ואדי המתרחק מן המתחם. רוכבים בשביל טוב בואדי רדוד כ-5 ק"מ עד שמתחברים בפנייה שמאלה לסימון שבילים אדום של המסלול המקורי. בסוף המסלול המקורי מטפסים על הכביש לירוחם (כביש 225) הטיפוס הנ"ל אורך כשעה עם עצירות ואינו קשה במיוחד בתנאי שלא חם מדי. מצ"ב מפה של הדרך מכביש 204 עד לשביל האדום.

היה נהדר מאת: מיקי רוזנטל
בתאריך: 30/3/2003   שעה: 14:31
נסעתי לבד וחזרתי על האופניים לשדה בוקר דרך העליה היפה לירוחם. המסלול נפלא. התאור מצוין. אבל זה לא מסלול משפחתי. אני לא ממש מתחיל ובכול זאת הלחתי בחלק מן הירידות. נכון: העליות קצרות. עכשיו גם הפריחה משגעת ויש שפע של צפורים.

שם קובץ
קבצים אותם שמרו חברי האתר
סוג הסבר הרחבה
קבצים המיוצרים על ידי האתר באופן אוטומטי
המכתש הגדול.plt GPS קובץ אוזי, בשל גשם לא סיימנו את העליה לירוחם ותפסנו טרמפ אבל במזג אויר טוב היא אפשרית
yeruham-avraham2.jpg מפה מפה של הדרך מכביש 204 בצפון עד לשביל האדום בדרום (שבו פוגשים את המסלול המקורי)
trip-hamachtesh-hagadol.jpg מפה מפה כללית של האזור (כולל המסלול)