כתב: עודד כהן
  ,   ,   ,   ,   ,   ,   ,

בינוני  אורך המסלול: 20 ק''מ  זמן: 3 שעות רמה
נוף מדהים טיפוס קשה מסלול מעגלי מאפיינים
בצומת יוקנעם פונים לאזור התעשייה (שמאלה אם באים מזיכרון, ימינה אם באים מהצפון). ברמזור הבא (אחרי 30 מ') – פונים שמאלה, נוסעים עד ביח"ר אוסם (המבנה הראשון שנפגוש, משמאל). כאן מחנים את האוטו, ומתחילים לפדל (נקודה A במפה המצורפת). איך מגיעים
וואדי רקפת משתרע במשולש יוקנעם – דליית-אל-כרמל – צומת אליקים. הוא מתחיל ליד דליית-אל-כרמל, בחורבת כרך, ומתחבר בצידו הנמוך לוואדי מילך. ממערבו הרכס המוביל מצומת אליקים לדליית-אל-כרמל, ממזרחו קרן הכרמל (המוחרקה). עומק הוואדי – כ 200 - 300 מ' יחסית להרים המקיפים אותו. האזור מכוסה בחורש אלונים טבעי, יער אורנים, ומטעי זיתים. זהו אזור יפה ובתולי, ומטויל רק מעט. המסלול יוצא מיוקנעם (רום 90 מ'), מטפס למוחרקה (רום 475), עובר לצידו השני (המערבי) של וואדי רקפת, וחוזר ליוקנעם.

( כתבתי כאן את קריאות הספידומטר שלי, לעזור בניווט.)
נרכב בהמשך הכביש שבאנו בו (מערבה), עד ביח"ר כתר. שם הכביש נגמר ובמקומו ממשיכה דרך עפר. נמשיך בה.
0.75 – היכן ששביל העפר מתחבר חזרה לכביש, יש פנייה ימינה לשביל קצר המטפס בשיפוע חד. (אף פעם לא הצלחתי לעלות את כולו ברכיבה – תמיד הסוף שובר אותי).
0.85 – סוף השבילון, פונים ימינה, ומתחילים טיפוס מתון ומתפתל על ההר בדרך סלעית.
1.47 – מתחברים לדרך רחבה יותר המטפסת אל ההר. לוקחים שמאלה. כאן מתחיל הקטע הקשה (מתחיל בעדינות, מתחזק בהמשך).
2.00 – נק' B- עוברים מתחת לקו מתח; יש הסתעפויות ימינה ושמאלה, ממשיכים בדרך העולה ישר. מתחילים לראות את וואדי רקפת.
2.80 – נק' C - תצפית על כל עמק יזרעאל, התבור, רמת מנשה.
4.17 – D - התחברות לדרך נוף כרמל (דרך כורכר לבנה ונוחה). לוקחים ימינה.
5.10 – מקום מצויין להפסקה – עץ משמאל לדרך, עם משטח נוח מתחתיו. טיפסנו 250 מ', נשארו עוד 135 עד המוחרקה... אז למי שנגמר הכח, כאן המקום לעצור לרגע.
ממשיכים לטפס, מתעלמים משבילים היורדים ימינה.
6.25 – E - התחברות לכביש. לוקחים שמאלה (כביש קצר אבל תלול!)
6.50 – מגרש חנייה. לוקחים שמאלה למינזר.
6.92 – המוחרקה!!!. כדאי לנוח ולצפות על הנוף.
יורדים חזרה בכביש שבאנו.
7.33 – חזרה למגרש החנייה התחתון, פונים שמאלה לכיוון דליה.
7.70 – F - ירידה שמאלה לדרך עפר סלעית. הדרך מתפתלת, יש כמה שבילים מטושטשים היוצאים ימינה ושמאלה, לכן אפרט.
7.90 – גדר בקר.
8.24 – G - מגיעים לגדר של מיכלאת בקר, השביל נעלם זמנית. שוברים שמאלה לכיוון כמה לוחות פח עומדים. מאחורי הפחים הדרך צצה שוב (סותמים את האף, שטח ממוקש...) הדרך כבר יותר סינגל מדבל.
9.06 – H - הסתעפות. לוקחים שמאלה, אל ירידה חזקה מרוצפת בדרדרת אבנים. כדאי לרדת מהאופניים וללכת כ- 50 מ'.
9.36 – אחרי ירידה נחמדה, השביל מתיישר, ממשיכים ישר
9.52 – I - התחברות לדרך נוף כרמל – פונים ימינה.
13.77 – J - חבירה לכביש דלית-אל-כרמל – אליקים. נפנה שמאלה.
14.87 – בצד שמאל של הדרך, בין השיחים, יש שער בקר. (קל לפספס אותו). עוברים אל השביל שמעבר לשער, פונים ימינה. אם לא מוצאים, לא נורא – עוד כמה מאות מטרים בהמשך הכביש מגיעים לשלט של קילומטר 26, שם יש כניסה ברורה שמאלה אל השביל הזה (וגם שביל מסומן אדום).
15.10 – הסתעפות שמאלה, למטה – נרד בה. (אם הגענו דרך הכביש – ממשיכים ישר למטה עם השביל האדום)
15.31 – K - הצטלבות שבילים, פונים ימינה לתוך מטע זיתים. השביל ממשיך על קו גובה על שפת וואדי רקפת.
16.40 – N - משטח קטן עטור עצי זית על שפת הוואדי. שני שבילים יוצאים ממנו בצידו הימני: השביל הימני עולה לחירבת חרמש, והשמאלי יורד בשפת הוואדי. ניקח את השמאלי (על הימני – אכתוב במסלול אחר).
מנקודה זו נאבד כ-130 מ' גובה, בדרכי עפר המתפתלות על שפת הוואדי.
17.20 – משיכים ישר בירידה.
17.50 – יורדים במזלג שמאלה. ממשיכים עד מכשול בקר M, שאחריו פונים שמאלה. השביל מתפתל בין מטע זיתים מימין ויער משמאל.
18.34 –P – חבירה לדרך סלולה (קל לפספס היציאה), פונים בכביש ימינה. כביש זה מגיע לכביש זיכרון – יוקנעם. כמה עשרות מטרים לפני שהוא מתחבר לכביש זיכרון – יוקנעם, יש פנייה שמאלה לכביש פנימי. זהו שריד של הכביש הישן שעבר כאן, והיום הוא לא משמש כמעט לכלום, אך נראה שעדיין מתחזקים אותו. מקום אידאלי ללמד ילד ליסוע באופניים.
20.45 – חזרנו לביח"ר כתר, משם ניסע חזרה לאוסם.
הכרמל וחוף הכרמל איזור
יוקנעם מקום
כרמל (4) מפת ס"ש

יוקנעם - מוחרקה - וואדי רקפת
תיאור מפליא גם אחרי 5 שנים מאת: עירן רואמי
בתאריך: 9/8/2008   שעה: 17:34
הציון הוא שלושה הרים
התחלת המסלול קשה ביותר דרדורת רבה המקשה על הרכיבה. רוכבים בלי כושר או טכניקה יצעדו את כל העליה ברגל נראה לי שעתיים...
יש אפשרות קצת מסוכנת בנק'P לעלות על הכביש ולרדת במהירות לכיוון צומת יוקנעם.
אך חשוה להחנות את הרכב בכניסה לאזור התעשייה ולא להמשיך עד מפעל כתר.

שדרוג קל מאת: ארז יונאי
בתאריך: 7/3/2008   שעה: 13:19
בתחילת המסלול במקום לפנות ימינה בדרך עפר המתחבת לכביש ניתן להמשיך עוד כ-900 מטר על הכביש ולפנות ימינה (יש בפניה כמה אקליפטוסים) לאחר כ-20 מטר מזלג שבו פונים ימינה ומגיעים לעליה טכנית המתחברת לנקודה B מתחת לקו המתח הגבוה.
המסלול מומלץ בחום בעיקר בעונה זו(באביב)

מסלול מצוין! מאת: אורי
בתאריך: 9/9/2007   שעה: 18:04
הציון הוא ארבעה הרים
רכבנו את המסלול בשבת, זהו בהחלט מסלול מצוין ברמת קושי פיזי בינונית, טכנית אינו מתאים למתחילים. חלק גדול מהמסלול מוצל כך שאין בעיה לגלוש לכיוון שעות הבוקר המאוחרות.
באיזור מכלאות הבקר התברברנו אבל פשוט צריך להמשיך לעקוב אחרי דרך העפר הסלעית שיורדת מהכביש לכיוון הירידה, גם אם צריך לעקוף את המכלאות ב"אוף פיסט".

תודה לתיאור הדרך המעולה!!! מאת: יוסי
בתאריך: 11/8/2007   שעה: 13:53
הציון הוא ארבעה הרים
כל הכבוד לעודד על ההשקעה. הפירוט מעולה והמפה ברורה. העליה הקשה היא רק 3 ק"מ רצופי בולדרים, אח"כ זה מתיישר,ובהמשך עולים בדרך נוף כרמל שהיא רחבה ונוחה.במכלאת הבקר-פשוט תמשיכו לאורך הגדר- כשהמכלאה מימינכם.
יופי של מסלול-מתנה לשבת!

עדכון וחיזוק מאת: אביב שחר
בתאריך: 27/5/2007   שעה: 02:18
הציון הוא ארבעה הרים
כמו שחלק ציינו העליה קשה מאד לא רק בגלל האורך והתלילות, אלא גם בגלל שהיא רצופה אבנים והקטע הוא טכני.
בנקודה G חשוב להדגיש שהשביל מוביל לפינת הגדר, אבל, חשוב להדגיש שיש לשבור ימינה, לאורך הגדר עד לפינה הבאה (20 מטר) שם ממשיך השביל ומקיף את המכלאה מימין. זה לא ברור מההסבר או התיקונים כאן. לאחר מכן, נצמדים לשביל ולאיות רואים את גדר המכלאה הלבנה בדיוק כשהוא שובר שמאלה.
הק"מ ה-17.50 מגיע בסוף הירידה וזה לא מזלג אלא T שבו פונים שמאלה.
בסה"כ מסלול חוויתי, מאתגר אבל בהחלט לא למשפחות. לי הוא לקח שעתיים, בלי הכניסה למנזר.

חשוב להדגיש מאת: GOLAN
בתאריך: 20/5/2007   שעה: 10:17
הציון הוא ארבעה הרים
רכבנו במסלול בשבת האחרונה. הדיוק של סיפור הדרך מעורר הערכה!!
לגבי קושי - רכבתי במסלולים נוספים המוגדרים "בינוני", והחלק הראשון של המסלול הזה היה הקשה ביותר. מדובר בעלייה קשה בדרך סלעית תוך לחימה בענני זבובים שעוטפים אותך מכל כיוון לאור ה"אוצרות" שמשאיר הבקר שמסתובב באיזור. בקיצור - ההתחלה קשה, ההמשך משתלם!

נוף מדהים, טיול כיף. (אך ללא קושי טכני) מאת: צחי בר סלע
בתאריך: 27/11/2006   שעה: 13:19
הציון הוא ארבעה הרים
דבר ראשון, אני מצטרף לכל המחמאות.
העליה לא נוראה, יש קטעים מתונים / שטוחים יותר ולא חייבים לעצור עד המוחרקה.

הערות (מעודכנות) למסלול:
איזור נק' G - יש גדר, השביל פונה שמאלה ולא נעלם. לוחות הפח כבר לא עומדים אלא נפלו מזמן (מתחת לעץ בודד)
נק' H - דרדרת כבר לא נוראית, בהחלט ניתן לרכב.
נק' 14.87 - כ-1100 מטרים מנקודה J, כאמור, יש בצד הדרך מימין קטע קצר של גדר ביטחון מתכתית לרכב. עצרו 5 מטרים לפניה והביטו שמאלה. שם שער הבקר.
נק' P - כבר קשה מאוד לפספס. רואים בבירור את הכביש מהשביל.

החיסרון היחידי (די משמעותי מבחינה אישית) הוא שניתן לעשות את כל המסלול, מתחילתו ועד סופו עם כל רכב כבישטח עירוני. אולי בכמה קטעים קצרים של אבנים זו תהיה נסיעה איטית למדי אבל השאר יכול אפילו להיות במהירות גבוהה יחסית.
טכנית - זה טיול משפחות.
משאר הבחינות - טיול משפחות נפלא!! :)

מסלול נחמד מאוד מאת: ליאור
בתאריך: 25/9/2006   שעה: 22:11
מסלול נחמד מאוד. העובדה שמתחילים בעליה קצת מעיקה, אבל לא מדובר בעליה נוראית מדי ואפילו מעט טכנית כדי שהיא לא תשעמם.

חוצמזה, התיאור מאוד מדויק. חוסר הדיוק היחידי שמצאתי- נקודה G- המכלאת בקר שם, אך השביל סתם מתעקל לו בכיף שמאלה, בלי שום ברבורים ו"סינגליות". הוא נשאר כמו שהוא, עד להתפצלות ולירידיה המעט-דרדרתית.

תודה על המסלול.

טיול יפהפה וסיפור דרך מדוייק להפליא מאת: איל
בתאריך: 18/6/2006   שעה: 00:21
טיול יפהפה וסיפור דרך מדוייק להפליא.

לחובבי עליות מאת: יוסי גז
בתאריך: 2/6/2006   שעה: 09:34
העלייה למוחרקה ארוכה אך יש בה קטעים מתונים שמאזנים את הקושי.
סיפור דרך מדוייק להפליא.
מעבר בקר ביציאה מכביש אלייקים הרוס בחלקו, ויש לדלג מעל הגדר שצמודה אליו.

מסלול חביב, להזהר מכלבים תוקפניים בדרך נוף כרמל מאת: חגי
בתאריך: 19/5/2006   שעה: 18:52
הציון הוא ארבעה הרים
על דרך נוף כרמל מעט אחרי שעלינו עליה מתחת למוחרקה, רעה לו עדר עיזים עם מספר כלבי בדווים (אחד מאיתנו שעבר שם בשבוע שעבר ראה את אותה חבורה), הם כמובן נבחו עלינו (לפי הנוהל הידוע) אבל לרוכב השני בקבוצה (רכבנו במרחק אחד מהשני) התקרבו שניים מהם (לבנים גדולים) הוא אפילו לא שחרר רגל מהפדלים מאחר יציפה לנביחות בלבד, ואחד מהם נשך אותו נשיכה עמוקה למדיי מעל הקרסול

חוצמזה מסלול חביב - מצטרף להמלצה על הסינגל האדום

הצעה לשינוי במסלול מאת: אמנון שחם
בתאריך: 29/4/2006   שעה: 11:57
הציון הוא ארבעה הרים
תוספת שמשביחה את הטיול - אחרי המוחרקה להגיע לדרך נוף כרמל דרך חירבת כרך וסינגל מדהים וזורם בנחל רקפת.
כמו כן יש אפשרות להמשיך משם לחירבת סומק והר סומק לבעלי כושר טוב. המסלול נהיה יותר מגוון ויפה

לא קשה במיוחד מאת: אייל נחמיאס
בתאריך: 3/12/2005   שעה: 19:56
התחלנו לרכב בשעה תשע בבוקר, מזג האוויר היה בעדנו, המסלול מדהים, ההסבר מצויין, העליות מגניבות ורק שיורדים אותן מבנים את גודל המאמץ, לכן ממולץ בחום למי שאוהבים עליות.
אנחנו המשכנו גם לכיוון עוספיא ובחזרה.
נ.ב. מומלץ שותף לרכיבה דוגמת השותף שלי שמשאיר אבק בעליות

התחלת המסלול קשה מאוד מאת: עוזי רובינשטיין
בתאריך: 13/9/2005   שעה: 20:04
העליות הרבה יותר קשות ממה שנכתב...
בתור רוכבים עם כושר סביר ומעלה, העליות בהתחלה ממש קשות - 7 ק"מ רצוף של טיפוס בלתי נגמר.
אמנם הנוף בפסגה ובדרך מחפה על הכל וסיום המסלול מרגע שמגיעים למוחרקה מגניב, אבל קחו בחשבון את הקושי בהתחלה.
העליה יכולה לקחת גם שעתיים כך שכדאי להתחיל מוקדם בבוקר בקיץ.

מסלול מדהים מאת: yuval
בתאריך: 14/12/2004   שעה: 13:06
חלק מהעליות מאוד קשותץ
שווה לעשות את ההפסקה ה ראשונה במוחרקהץ

קשה אבל שווה מאת: ליאור
בתאריך: 12/9/2004   שעה: 21:54
הציון הוא ארבעה הרים
ההתחלה מאוד קשה. 7 ק"מ רצופים של עליות בקרקע לא נוחה לרכיבה.
מהמוחרקה המסלול הופך להיות הנאה צרופה, הרבה ירידות בנוף משגע, וגם קצת עליות בשביל הכושר.
בסה"כ אחלה מסלול, למרות שאני הייתי מעדיף להתחיל אותו מהמוחרקה (לא מעגלי)

משגע מאת: zohar
בתאריך: 30/5/2004   שעה: 12:36
יופי של מסלול.
העליה למוחרקה קשה אך לא קשה מידי כיפית ונשקפים ממנה נופים משגעים.
הקטע העובר בחורבת כרך בעייתי מאוד לניווט בעיקר לאור העובדה כי הדרכים מאוד ברורות בניגוד לסיפור הדרך אבל מובילות למקום אחר. אנו אילתרנו ברכיבה דרך ואדי סלעי שסופו בהליכה/ התדרדרות דרך ערוץ צר וחלקת בקר עמוסת צואה אל דרך נוף כרמל.
חובה לטייל עם מפת סימון שבילים בעיקר בגלל קטע זה.
את שער הבקר על כביש דליה - אלייקים פיספסנו כמובן אך השביל האדום ברור ונחמד.
הירידה אל נחל רקפת נפלאה.

קשה אבל שווה מאת: צח
בתאריך: 15/5/2004   שעה: 11:34
לעודד כל הכבוד
בתור רוכבים מתחילים היה לנו קצת קשה.
חלק קטן מהמסלול עשינו ברגל בעליות הקשות.
אבל הירידה מחפה על זה.
לסיכום קשה אבל שווה.

יותר לכיוון בינוני גבוה מאת: אלי
בתאריך: 29/4/2004   שעה: 17:50
מסלול מעולה שמשלב רכיבה אתגרית (ויותר) עם נופים מרהיבים מדויק ומפורט.
רק כמו שנאמר בכותרת בלי כושר סביר המסלול יהפוך לקשה.
אז תתאמנו וצאו לדרך.

מסלול יפה במיוחד בעונה הזו של השנה מאת: רן
בתאריך: 29/3/2004   שעה: 11:03
ומצטרף לשבחים לכותב שדייק עד רמת המטר.