כתב: עודד כהן

בינוני  אורך המסלול: 28 ק"מ  זמן: 3 שעות רמה
נוף מדהים טיפוס קשה דבל טרקים מסלול מעגלי מאפיינים
     עונה: כל השנה מומלץ
מצומת פרדיס נוסעים צפונה בכביש הישן לכיוון חיפה. אחרי כ- 6 ק"מ יש פניה שמאלה עם שילוט לחוף הבונים. הדרך עוברת מעל הכביש המהיר בגשר צר. אחרי הגשר הדרך פונה שמאלה, ומייד מסתעפת ימינה לשביל כורכר. פןנים אל שביל הכורכר. אחרי כמה עשרות מטרים על שביל הכורכר מגיעים לצומת T. נוסעים ב T שמאלה (דרומה) לאורך מסילת הרכבת עד שהדרך חוצה את המסילה. מייד אחרי המפגש עם המסילה, יש פינת מרגוע ומקום חנייה. איך מגיעים
על האזור:
דרום מערב הכרמל (מזיכרון עד נחל מערות) הינו גירסה "לייט" של הכרמל: פחות הררי, וגם פחות מטויל, מממקומות כמו הר שוקף. אין בו כמעט שבילים מסומנים. השיפועים המתונים והיער הדליל במקצת מאפשרים למצא פה הרבה שבילים שהם משהו בין דרך עפר לסינגל. למרות שהנקודה הגבוהה ביותר היא ברום 200, עוברים פה הרבה עליות וירידות.
המסלול מתחיל ומסתיים בחוף הבונים, ואפשר (ומומלץ) לרכב בסוף לחוף היפה הזה ולתפוס שלווה באחד המפרצונים.
כדאי להביא ציוד ים; להשאיר אותו במכונית, לשימוש בסוף המסלול המעגלי.

על המסלול:
לקחתי למסלול זה את קבוצת ה"שנטי" ואת EZ-rider , וקיבלתי תגובות נלהבות. המסלול חמקמק ביותר, לכן כדאי להדפיס אותו ולעקוב אחריו בתשומת לב.
תחילת המסלול נועדה "לברוח" מרצועת החוף, שהינה מלאה בתעלות, גדרות, ומחצבות. רוכבים דרומה כ 3 ק"מ על דרכי עפר לאורך המסילה ובשדות, ואז פונים מזרחה לעבר הכביש הישן חיפה – ת"א. מעבר לכביש מתחיל הטיפוס. נעלה בדרך לבנה המקיפה את המחצבות מדרום ומטפסת לרום 100 מ'. כאן מתחיל האזור ההררי המיוער, הממשיך עד אזור יוקנעם. בכל השטח העצום הזה יש רק שני מושבים (כרם מהר"ל ועופר). נתגלגל מזרחה בשבילים מסולעים, נקיף את מושב עופר ממזרח, ונרד צפונה לוואדי מהר"ל. הירידה מעופר לוואדי מהר"ל היא בהחלט חוויה. נחצה את הכביש לכרם מהר"ל צפונה, ונטפס על צידו הצפוני. יש כאן "דרך נוף חוף כרמל" – דרך לבנה, אזורי פיקניק והרבה מטיילים. אחרי טיפוס של כ 1.5 ק"מ נתגלגל למצפה עופר – מגדל תצפית עם נוף נהדר על רצועת החוף. נרד לכביש וניסע דרך הכביש לחוף הבונים.
הערה חשובה: אם יש סכנת בוץ (אחרי גשם קל אפילו), מוטב להתחיל את הטיול מצומת עופר, ליסוע דרומה 2.8 ק"מ, לנקודה E (רואים משמאל לכביש שיבר כחול לבן עם שלט "יחידת אספקת מים העמקים").

תאור המסלול, כולל מרחקים בק"מ:
יוצאים מנק' A. רוכבים חזרה אל פסי הרכבת וחוצים אותם. מייד אחרי ההצטלבות נעלה על שביל עפר המוביל דרומה לאורך המסילה.
0.79 – נק' B – פנייה מזרחה (שמאלה) המובילה למעבר מתחת לכביש המהיר. עוברים, ומגיעים לקצה המערבי של עין איילה, ליד גינת קקטוסים מרשימה. ממשיכים דרומה בדרך עפר לאורך השדות.
2.69 – נק' C, שוברים שמאלה לשביל חקלאי נוח באמצע השדות, ההולך מזרחה.
4.27 – נק' D – צומת T – לוקחים ימינה, על שביל כורכר.
4.39 – שביל הכורכר פונה שמאלה, אנו נפרדים ממנו וממשיכים ישר על דרך פחות ברורה.
4.69 – הגפנים משמאל כמעט נגמרות. שוברים שמאלה (ברגל), חוצים תעלה אל עבר הגפנים, ונוסעים ישר מזרחה עד הכביש הישן.
5.23 – נק' E – מגיעים לכביש הישן, חוצים אותו, ליד שיבר כחול-לבן עם שלט "יחידת אספקת מים העמקים". יש לחצות את השדה שממזרח לכביש (150 מ' רוחבו). בתלות בעונה, יכול להיות שם בוץ או קרקע חרושה, ויש צורך לחצות ברגל. מעבר לשדה יש שביל כורכר.
5.41 – מגיעים לשביל הכורכר, פונים שמאלה.
5.60 – כעשר מטר לפני קידוח "חוף כרמל 2" נכנסים ימינה, למרות שלא רואים שביל ברור. אחרי 20 מ' רואים עלייה חדה וקצרה מחומר מחצבה. מטפסים בה (ברגל).
5.67 – דרך לבנה, של המחצבה. פונים ימינה. אחרי 30 מ' יש מזלג - לוקחים את השמאלי המטפס. אחרי טיפוס של כ 700 מ' בנוף מחצבות משמים, מתחילים תצפית יפה על רצועת החוף (נק' F). זהו, נחלצנו מרצועת החוף.
6.63 – לוקחים פנייה עולה ימינה.
6.80 – מתחברים ל"ברך" של שביל גדול יותר, ממשיכים ישר-שמאלה.
7.12 – צומת T, לוקחים ימינה.
7.31 – מתעלמים משביל מסתעף ימינה.
7.44 – בנקודה זו יש שביל מסתעף ימינה. מלפננו (לפני שפונים ימינה) רואים ירידה חדה, אחריה עלייה חדה. הפנייה ימינה תחסוך לנו "עימות חזיתי" עם הירידה והעלייה (לא מומלץ לנסות).
8.10 – נק' G – מימין מתחבר שביל נוסף; משמאל אין שביל, אבל יש כניסה לוואדי רדוד. נכנסים שמאלה לוואדי, נוסעים על קרקעיתו, על הסלעים החשופים. קשה, אבל לא מדי.
8.48 – מתעלמים משביל מימין.
8.59 – שביל עולה חצי-ימינה, עולים עליו. כאן נגמרת הנסיעה על קרקעית הוואדי המסולעת, ואנו חוזרים לשביל.
8.85 – צומת. מקום טוב להפסקה. ממשיכים ישר, לתוך חורשת אורנים.
9.22 – לוקחים הסתעפות ימינה.
9.39 – מגיעים למטע זיתים.
9.58 – צומת T, לוקחים ימינה. אנחנו על שביל ישראל (נק' H).
9.78 – הצטלבות. פונים שמאלה. עוברים משמאלנו את מושב עופר, עוברים כמה עליות וירידות בגבעות עופר בחורש ומטעים.
12.96 – הצטלבות, פונים ימינה.
13.18 – צומת T – פונים שמאלה. שביל מאוד נוח. (הימני מוביל לבת שלמה).
13.77 – נק' J – השביל מתפתל ימינה, אנחנו נרד שמאלה לדרך פחות טובה, המתחילה לעלות צפונה. לקחת אוויר, כאן מתחילה עלייה לא קלה, המקיפה את עופר ממזרח.
14.59 – נק' K – אזור הפסגה, איזה נוף! רואים את עמק מהר"ל, ואת כל ה"בפנים" של הכרמל עד האוניברסיטה ועד המוחרקה. מכאן מתחילים לרדת בפיתולים לכיוון עופר. ממש לפני מחסום הכניסה לעופר פונים ימינה. אח"כ הדרך עוברת בין שדות, חממות וחורש טבעי.
17.45 – השביל מתעקל קלות ימינה. ממשיכים איתו, מתעלמים משביל היוצא שמאלה.
17.61 – צומת T, פונים שמאלה. אחרי 30 מ' ממשיכים עם השביל היורד ימינה.
17.81 – נק' N – גדר בקר, ואחריה מזלג דרכים. לוקחים את השמאלי היורד, שמתחיל את הירידה הנהדרת לוואדי מהר"ל.
18.11 פרה...
18.32 צומת T, פונים שמאלה. יורדים עד המטעים בתחתית וואדי מהר"ל, מגיעים ל T, פונים שמאלה.
19.90 – נק' M – מתקן של קק"ל. אפשר למלא מים. יוצאים לכביש לכרם מהר"ל, פונים ימינה.
20.46 – יורדים מהכביש שמאלה, ל"דרך נוף חוף כרמל" (יש שלט). מתחילים טיפוס ארוך, עד הפסגה.
21.91 – צומת בפיסגה. מכאן עוקבים אחרי השילוט "אל מגדל התצפית".
23.00 – יש ירידה שמאלה לכביש מס' 4. אם נמאס, אפשר לקצר; אם לא, ממשיכים ישר למגדל (עוד 300 מ'). כדאי לעלות לראש המגדל – נוף נהדר.
כדי לחזור לחוף הבונים פונים אחרי המגדל ימינה, ובסוף הירידה שוב ימינה. הדרך תיקח אותנו לכביש מס' 4. שם פונים שמאלה, ואחרי כמה מאות מטרים מגיעים לכניסה לחוף (יש שילוט לחוף הבונים ולצומת עופר)

כדאי לסיים בחוף הבונים. לרוכבי אופניים הכניסה חינם.
הכרמל וחוף הכרמל איזור
כרמל (4) מפת ס"ש

חוף הבונים - עופר - וואדי מהר"ל
חברת הגז לישראל מניחה קו באמצע המסלול מאת: בני מקובסקי
בתאריך: 3/6/2007   שעה: 22:16
שימו לב, בקילומטר 7 ואילך (היכן שמתוארת ירידה ועלייה אימתנית) ישנן עבודות תשתית להנחת קו גז (עצום) שמשבשות את הטופוגרפיה. הצומת בנק' 8.85 ממש נמחקה וצריך לעבור מעל הצינור כדי להמשיך. ממליץ עם היציאה מהוואדי לפנות ימינה עד שמגיעים להצטלבות עם שביל ישראל.

טיול נהדר עם נופים מרתקים מאת: עמי הררי
בתאריך: 5/12/2006   שעה: 18:11
הציון הוא ארבעה הרים
עשיתי את הטיול בתקופת החורף וממש נהנתי. האיזור ירוק, יפה, מרהיב ממש. קצת "התברבנו" אז עשינו מעל 30 ק"מ אבל למרות זאת היה מהנה. לא לוותר על העלייה בסוף למצפה עופר, מקום מקסים. תהנו.

זהוי לבאים מצומת עופר מאת: יעקב חן
בתאריך: 2/12/2006   שעה: 17:33
לבאים מכיוון צומת עופר דרומה נקודת הזיהוי טובה יותר היא קידוח כרמל 2 הניראה מהכביש כבנין מגודר בלב כרמים מאחוריו העליה לשביל הלבן של המחצבה.
הערה בנקודה G לא לצריך לרדת בואדי המסולע ניתן לעקוף אותו עם שביל הממשיך שמאלה בחיבור עם שביל מימין כמתואר.

נכון ל 9 מאי 2006 מאת: שוקי יואב
בתאריך: 9/5/2006   שעה: 16:33
מעולה! קודם כל, כל נקודות הציון מדוייקות ונכונות. תודה לכותב.

מסלול מצוין מאת: שחר
בתאריך: 19/5/2005   שעה: 22:50
תהנוג של מסלול המשלב כמה סוגי נוף המסלול מגוון מאוד ומשלב מעט מכל דבר ממולץ בחום

מסלול חמקמק מאת: נטלי ואדיר
בתאריך: 7/8/2004   שעה: 10:22
באמת מסלול חמקמק, אנחנו פיספסנו ועשינו טיול משלנו...אולי רלוונטי רק עם מד מרחק. בכל אופן, ממש לא מומלץ לחנות את הרכב באותה נקודה שצוינה, המקום מבודד ולנו פרצו את הרכב, עדיף לחנות או במושב הבונים או בחוף הבונים בעלות של 20 ש"ח ולחסוך כאב ראש....

אחלה מסלול מאת: Aviad
בתאריך: 18/11/2003   שעה: 10:09
הציון הוא ארבעה הרים
מסלול טוב מאוד עם נופים מרהיבים של מישור החוף

מסלול חביב וזורם מאת: אלי
בתאריך: 12/11/2003   שעה: 13:00
נהדר כרכיבה המשלבת בתוכה מרחק לא קצר עם לא מעט עליות וירידות מעט טכניות.
גולת הכותרת - המצפור של יער עופר נמצא מעל מרכב מיר"ב ולכן אפשר לשלב רכיבה טכנית משובחת לפני סיומו של הטיול.