כתב: Shimon Koren

מתקדמים  אורך המסלול: 65-70 ק"מ  זמן: 7-10 (תלוי ברמה) רמה
נוף מדהים הרכיבה במסלול מסוכנת דבל טרקים מסלול לא מעגלי מאפיינים
     עונה: חורף ואביב שעה: מוקדם בבוקר מומלץ
מחנים רכב אחד (התחלה) במצפה רמון ורכב שני (מאסף) בחניון עין עבדת (פונים למדרשת בן גוריון, פונים ימינה לפני השער ויורדים כל הדרך עד לכניסה לשמורת עין עבדת) איך מגיעים
הקדמה:
זהו טיול חורף מדהים לחובבי הנגב ורכיבות ארוכות (כ 65 ק"מ). אני רכבתי אותו כבר שנה שלישית ברציפות ומוכן לעוד. אין כאן סינגלים אך רוב הרכיבה מאד טכנית – מדרגות סלע, תעלות שצצות משום מקום וכ"ד ולכן במפורש לא מומלץ למתחילים או לבעלי כושר מתחת לבינוני.

הטיול אינו מעגלי ולכן כדאי לדאוג להקפצה ממדרשת בן-גוריון חזרה למצפה רמון או "לפזר רכבים" – אחד במצפה רמון ושני בחניון של עין עבדת (מתחת למדרשת בן-גוריון). ישנה אומנם אופציה "לבנות" מסלול מעגלי אך לא אפרט אותה מחשש לטביעות משפטיות – סאדו/מאזו אמיתי (עשיתי את זה פעם ומי שמעוניין שישאל אותי...).

הטיול כולו עובר על רמת המדבר בכוון כללי בירידה, לרוחב ערוצי הנחלים. היתרון – אין "דשדשים" (כמו שפוגשים בשפך הארוצים). החיסרון – הרבה "תפירות" מאטה/מעלה כולל עליות שצריך לדחוף (חיסרון אמרתי, כל אחד יחליט לבד). כל הדרך מסומנת היטב בסימון שבילים (מפות 17 ו 15) למעט מקומות קצא"א ביצעו לאחרונה עבודות תשתית.

!!! חשוב לזכור!!!:
1 - כחצי מהמסלול עובר במקומות קשים לעבירות גם לג'יפים, מה שמצמצם אפשרויות חילוץ - חשבו על זה לפני שמשחררים דרופ פראי (ויש למכביר). רשמית זהו שטח אש... אך לא נתקלתי בשום דבר המזכיר/מסמן זאת (כמו ש"א 100 בדישון לדוגמא).
2 – גם בחורף המדבר חם מאד. אני ממליץ על 5 ליטר מים לאדם לפחות (לא כולל קפה).
3 – בחורף מחשיך מוקדם, מומלץ לקחת פנס קטן למקרה שנתקעים בחושך – כל הקטע האחרון בהחלט רכיב לאור הפנסים. כמו כן, זכרו שאיך שהשמש יורדת, נופל אליכם קור כלבים – קחו בגד חם לרכיבה והשאירו בגד חם ברכב הממתין בסוף המסלול לטובת אלו שימתינו לאיסוף.

מסלול (מתואר כולו בקו צהוב במפות מצורפות- Follow the yellow brick road, Toto)):
מתחילים ממצפה רצון (מחנים בחניון ליד תחנת דלק על כביש הראשי) ורוכבים לאורך מצוק המכתש – סימון שבילים שחור. עד מעלה מחמל, הקטע קל מאד לרכיבה ומזמין לתת בראש – זכרו כי יש עוד 2/3 מסלול לפניכם ושמרו כוחות (3 כפול 20 לא שווה 60 ברכיבה ארוכה!). כשפוגשים במעלה מחמל, לא יורדים אלא ממשיכים עם "השחור" שסוחב לאורך קצא"א (כל הזמן עושים שם עבודות – נא לשמור על התווי).

אחרי כ 2 ק"מ על קצא"א (אם רכבתם יותר, פספסתם), פוגשים סימון שבילים "אדום" ורוכבים עד למעלה נח – כאן מקום טוב לתצפית ומנוחה קלה (עם יש רוח חזקה או שמש קופחת, ניתן להמשיך עוד כ 1 ק"מ ולמצוא ערוץ נחמן למנוחה). חשוב – עם יש בחבורה כאלה שהחליטו שכל זה לא בשבילם, ניתן לרדת את מעלה נח (בזהירות) ולחכות ל"חילוץ" בחניון בארות (20 דקות ברכב ממצפה רמון).

במעלה נח נפרדים מה"האדום" (יורד למכתש) וממשיכים עם "הכחול" לכוון בקעת אבו-טריפה – המסלול כל הזמן יורד ועולה ומזמן מדרגות סלע מאתגרות להפליא ועליות בשיפוע בלתי אפשרי (כל הקטעים הקשים הם קצרים – ניתן ללכת ברגל בלי פגיעה אנושה באגו). "הכחול מושך בכוון כללי מעלה דרך אחד המקומות היותר יפים בנגב בקעת אבו-טריפה עד שפוגש פיצול למסלול אדום (כוון כללי – אין אורחות – ניתן לבקר אך לדעתי לא שווה).

מכאן, להדק חגורות – "האדום" יורד בירידה מתונה אך ארוכה לכוון בקעת צינים עד לפסי הרכבת (לא לבנות שהיא תעצור!). הירידה מאד מהנה אך נא לשים לב לתעלות שצצות משום מקום – זה לא הזמן ולא המקום לצלילות מעל הכידון (HOP BUNNY קל בדרך כלל מספיק). כשמגיעים לפסי רכבת, זה הזמן לנוח כי עוד כ20 ק"מ לפניכם.

מכאן הכוון הכללי הוא בקעת צין וישנם הרבה דרכים להמשיך. לא ממומלץ להמשיך עם "האדום" למראת שנראה יותר קצר – רוב הרכיב היא על דשדשים וחול (חוויה מתקנת). במקום זאת נפנה ל"כחול" (גם כן קטע דשדשי, אך קצר בהרבה). "הכחול" סוחב לאורך נחל צינים עד שפוגש בסימון שבילים שחור – אתו נמשיך (סוף קטע דשדשים). "השחור" ממשיך עד שמתמזג עם "האדום" (שאותו עזבתם מפחד בפני דשדוש עמוק בחול). עם "השחור" רוכבים עד דרך עפר שדה-בוקר – עין זיק (סימון ירוק). מצד שמאל רואים את מעלה זיק .... לא, לא מטפסים אותו אלה רוכבים עם "הירוק" לכוון שדה-בוקר, עד שפוגשים שלט המפנה לעין עקב ("הכחול") - אם נשאר זמן וכוח (בספק) כדאי לבקר. עם "הכחול" ממשיכים לחניון של שמורת עין עובדת.

תיהנו......

הר הנגב, הנגב הצפוני והמערבי איזור
מצפה רמון, בקעת אבו-טריפה, בקעת צין מקום
הנגב התיכון (15) מפת ס"ש

מצפה רמון לבקעת צין דרך בקעת אבו-טריפה
מסלול מדהים ומומלץ מאת: יובל
בתאריך: 4/4/2012   שעה: 22:28
רכבנו (היינו שניים) את המסלול בשבוע שעבר.
שמעון מדייק מאד בכל מה שהוא כותב.
כללית עד עין אורחות לקח לנו כ- 4.5 שעות (שעתיים עד מעלה נוח, שעה עד הפנייה לעין אום צלח, שעה עד הצומת לכיוון בקעת צין או הערבה ועוד כחצי שעה עד עין אורחות - עין אורחות אינו שווה את הכניסה אליו) לאחר מכן היתה רכיבה מעייפת כנגד הרוח, סה"כ עם הפסקות לקח כ- 10 שעות.
המסלול דורש כושר אך לא להיבהל, כדאי לצאת אליו אך באופן מחושב ומושכל.
הדרך מסומנת ומאד ברורה, אין כמעט מקום לטעויות למעט בבקעת צין כשפונים מערבה לפני מסילת הרכבת, ישנה דרך כבושה ורחבה עבור משאיות של המכרה עליה רוכבים כ- 200 מטר ולכן קל להתבלבל ולהמשיך בדרך זו ולא להיכנס להמשך המסלול למרות השילוט.
אנחנו לא פגשנו אף אחד עד בקעת צין כך שבמקרה וקורה משהו סיכוי סביר שתהיו לבד במשך שעות.
בשום אופן לא לצאת במזג אוויר חם, בשבוע שעבר היה מזג אוויר מדהים כמו מזגן המלווה אותך ועדיין צרכנו 5 ליטר מים כל אחד.
בקיצור, חווייה (= סיוט שנגמר :) ) ומאד מומלץ.
אני עוד אחזור לשם.

יובל

לדעתי יש טעות מאת: אדם
בתאריך: 18/6/2010   שעה: 12:41
מסלול יפה מאוד ולדעתי קצר יותר, אך אין מצב שיהיה שם רכבת בגלל התווי ההררי.

הוו מיי גוד מאת: גיל
בתאריך: 7/12/2004   שעה: 15:36
שמעון בגללך כמעט ואבדתי כמה חברים טובים
אנחנו פיצלנו את המסלול לשתיים ביום הראשון יצאנו ממיצפה וירדנו במעלה מחמל למכתש לחניון בארות. היום הראשון מאוד רגוע וכייף לא נורמאלי נוף מדהים ונסיעה באיזי.ביום השני יצאנו מחניון בארות לכיוון מעלה מחמל לאחר כמה קילומטרים ישנה הפניה למעלה מחמל וכאן למעשה מתחיל יום ארוך מאוד וקשה מאוד השביל חולי ודי מעייף לאחר העליה במעלה מתחיל הקטע הקשה ביותר שהןא הציר הכחול לביקעת אבו טרייפה
למעשה לקח לנו מתחילת היום ועד השביל האדום ותחילת הירידה כמעט 4 שעות עם הפסקה אחת קצרה.שהגענו לפניה לשביל האדום
היינו כולם מותשים לחלוטין. ועוד רובו של הציר לפננו לסיכום הגענו בשעה 5 ורבע בערב עם אור אחרון גמורים לחלוטין לכן אני לא ממליץ למי שלא רוכב מאוד מאוד רציני להכנס לציר הזה אני קצת מתקשה להאמין שלקח לכותב המסלול 6 שעות ממצפה לשדה בוקר.לנו היום השני לקח מ 8:30 בבוקר
ועד 5:15 בערב כמעט ללא הפסקות .
לסיכום מסלול מדהים אבל אל תנסו אותו עם אתם רוכבים של סופי שבוע.