כתב: שחר שטייף

בינוני  אורך המסלול: 27 ק''מ  זמן: 5 שעות רמה
מקורות מים נוף מדהים טיפוס קשה סינגלים מסלול מעגלי מאפיינים
     עונה: כל השנה מומלץ
התחלת המסלול בחניון האגם. טיפוס מכביש 4 - צומת אורן לכיוון בית אורן. לאחר נקודה בה הכביש גולש בתלילות וחוצה גשרון צר פונים ימינה בצומת T ולאחר כ 300 מטר חונים בחניון. איך מגיעים
מחניון האגם רוכבים מזרחה בערוץ נחל אורן. תחילת המסלול בסימון אדום דרך סבך שיחי פטל (ובחורף גם זרימת מים). לאחר היציאה מהסבך הסינגל מתפצל - האחד מטפס שמאלה על צלע ההר לכוון "מחצבות קדומים" והשני ממשיך לאורך הערוץ והופך בהמשך לסימון ירוק. ממשיכים לאורך הערוץ, חולפים (בזהירות) מתחת קשת אבן עתיקה ולאחר עוד כמה מאות מטרים מוצאים עליה תלולה בשביל ג'יפים שמאלה לתוך היער.
לפני שנטפס - מומלץ לקפוץ לביקור קצר בעין אלון ובבריכה שלידו (מליאה בחורף ובאביב) שנמצאים כ 200 מטר במעלה הואדי.
מכאן מתחיל טיפוס תלול למדי בדרך יער. יש להקפיד לפנות שמאלה בכל הצמתים שנפגוש בדרך. השביל מתעקל סביב ערוצו של נחל דמון ולאחר עוד כמה מאות מטרים של טיפוס אנו מגיעים לצומת הכניסה לקיבוץ בית אורן.
חוצים את הכביש בזהירות ופונים ימינה בדרך עפר שנמשכת צפונה בסימון שבילים אדום. זוהי תחילתו של מסלול נחל כלח שמתואר כבר בסיפורי דרך אחרים. מדובר בסינגל יפהפה שחוצה את ערוץ נחל כלח עם תצפיות מדהימות לים ולנופי חורש וסלע. הסינגל מטפס בתלילות לצפון מזרח לכיוון חניון קק'ל אבל לפני שאנו מגיעים לחניון, ממש לאחר מעבר פשפש בגדר, אנו פונים שמאלה, צפונה, בסינגל שממשיך בסימון שחור, דרך תחנת האכלה לנשרים, ומסתיים לאחר כק'מ אחד בכביש (לא לטעות בתחנת ההאכלה כאילו היא ה"כביש" אלא להמשיך עם הסינגל צפונה אל מעבר לתחנת ההאכלה).
עם הגעה לכביש פונים ימינה ומטפסים כמאה מטר לצומת T. בצומת אנו ממשיכים ישר מזרחה לתוך סינגל שמטפס, תוך התעקלות דרומה, לכיוון מצפור נוף. זו נקודה נאה להפסקת נשנוש ואפילו קפה אבל העליות להיום עוד לא הסתיימו. מהמצפור מטפס כביש לכיוון צפון. לאחר כמה מאות מטרים פונים בצומת T ימינה וממשיכים עם הכביש שמטפס לחניון קק'ל נוסף. במקום ברזיה וניתן למלא מים. מעלינו מתנוססת אנטנת השידור של רום הכרמל ואנו מטפסים מהחניון לכיוון צפון מזרח במגמה להתכנס לדרך העפר שעוברת מדרום לכביש המחבר בין חיפה לעוספיה. הדרך לוקחת אותנו בסמוך למסעדת "בוסתן הכרמל" ומשם לחניון קק'ל שבסמוך לכביש. משם אנו ממשיכים בסינגל קצר במקביל לכביש ומגיעים בסופו של דבר לצומת דמון - הפניה לכיוון כביש-4 ובית אורן.
אמיצי הלבב יכולים להמשיך מכאן לסיבוב מעגלי של סינגל בית היערן - מה שיוסיף עוד כ 45 דקות למסלול. תיאור מסלול בנפרד.
מצומת דמון אנו יורדים לכיוון נחל אלון בסימון כחול. הסינגל בנחל אלון מתואר בסיפורי דרך אחרים. תחילתו תלולה והמשכו תלול פחות אך משולב בדרופים בגבהים שונים. מסלול מעניין ואתגרי, אבל רכיב ברובו גם לבעלי זנב קשיח.
הסינגל של נחל אלון מסתיים בבקעת אלון בשביל שמוליך מזרחה לאורך נחל אורן. אנו פונים מזרחה ולאחר כ 500 מטר מתפצל ימינה, דרומה, שביל בסימון שחור. אנו פונים ימינה ונצמדים לדרך העפר שעולה על ההר במספר עיקולים (הסימון השחור מטפס על צלע ההר ואינו רכיב). הדרך תלולה ודרדרתית בחלקה ולא צריך להתבייש לעשות את חלקה ברגל. לאחר סיומת תלולה במיוחד פוגשים צומת T ופונים בה ימינה, מערבה, לכיוון פסגת הר שוקף. השיפועים מכאן מתונים יותר ולמעט שני קטעים קצרים תלולים ודרדרתיים (בעיקר בקייץ) ניתן לרכוב אותה לכל אורכה. במהרה אנו פוגשים את סימון שביל ישראל ובצומת T פונים שוב ימינה - מערבה ולאחר 400 מטר מגיעים למפגש בין הסימון הכחול שעולה מכיוון עין אלון לסימון האדום עימו באנו. זו תחילתו של הסינגל של הר שוקף, שבחלקו העליון הוא מהווה גם חלק משביל ישראל. על הסינגל אין צורך להרחיב מילים. מומלץ להנמיך אוכפים וליהנות. ישנן מספר נקודות בירבור לאורך המסלול וחשוב להקפיד לשמור על הסימון האדום. הסינגל מסתיים בחניון האגם ובלי ששמנו לב הספקנו לעשות ארבעה מסלולי סינגל שונים ביום אחד.
הכרמל וחוף הכרמל איזור
שוקף מקום
כרמל (4) מפת ס"ש

נחל אורן, כלח, אלון ושוקף - סינגל בריבוע
מסלול מדהים לרוכבים מנוסים מאת: אורי *
בתאריך: 12/1/2007   שעה: 22:03
וואו!! אחד המסלולים הטובים והמגוונים שרכבתי בהם; עליות עבות, ירידות מטורפות, סינגלים מדהימים וקטעים טכניים שיורידו הרבה רוכבים מהאופניים... להנאה מושלמת, מומלץ לרוכבים בינוניים++. אין בעיה מס' ימים לאחר הגשם אך כמו שנאמר להיזהר מהחלקה.
אם ארצה לבחון זוג אופניים, אקח אותם למסלול הזה, וזה בעצם אומר הכל

אחלה של סיבוב מאת: צחי
בתאריך: 3/10/2004   שעה: 16:51
שלושה מסלולים מצויינים, לדעתי מעולים לכל רוכב שיודע את יכולתו (ולא מנסה לרדת דרופ של מטר בפעם הראשונה). וגם בינוניים לא ירדו פעמים רבות מהאופניים.
הערות פרקטיות:
1. למרות שהנוף מנחל כלח מדהים לקראת השקיעה, במקרה זה רוב העליות (מהחניון עד דמון) הן בצד המערבי של הכרמל ואינן מוצלות, ולכן יהיה כדאי להתחיל בקיץ בבוקר.
2. בחורף המסלולים גם כן מעולים, אפילו שעות בודדות לאחר גשם, ללא בוץ רב ועם הרבה אחיזה, רק שראוי לשים לב כפליים לא להחליק בנסיעה על סלעים לחים (בעיקר בעליה מהגשרון באמצע נחל כלח ועד תחנת ההאכלה, כמה מקומות בנחל אלון הדורשים נסיעה על סלעים גדולים בציפוע צד...זהירות גם ברגל(!) ובסוף שוקף לקראת החניון.)
3. קיצורים לנקודת הסיום: מצומת דמון ירידה בלבד בכביש, ולאחד נחל אלון ניתן להמשיך ימינה (מערבה) עד החניון. להשתמש בקיצורים רק כשחייבים: ההפסד בהנאה גדול...

זהירות מאת: Shimon Koren
בתאריך: 3/10/2004   שעה: 11:47
דרך נחמדה "לתפור" 3 סינגלים, אבל.... מאד היתי נזהר לשלוח רוכבים ברמה בינונית(-) לתוך נחל אלון. היה לי נסיום כזה ואנשים סבלו מאד!