כתב: משה שגיא

מתקדמים  אורך המסלול: 350 רמה
מסלול לא מעגלי מאפיינים
     עונה: אביב וקיץ מומלץ
את המסלול עשיתי לפני שנה עם חבר. אביב באמת עונה מומלצת, אלא אם נפלת על אפריל המשוגע - כמוני. יומיים ראשונים אפופים ברוחות חזקות, גשם ומה לא. כמעט חזרנו אבל הכבוד מנע מאיתנו...אז הנה המסלול שהורכב מכמה מסלולים ברשת ובספר "חוצה ישראל".
- את הלילות בילינו בחאנים שמפוזרים לאורך המדבר

ערד_אילת:תכנון מסע
יום שבת 15/04/2006 מפה 11
• לפני צומת ערד לפנות ימינה מכביש 31 לאזור התעשיה, ממשיכים עד למנחת ערד
ומשם מתחילים. עולים על הירוק.
• עןברים דרך הר קינה, הר יהל (611 מ') יש ממנו תצפית על הרי מואב ומדבריהודה.יורדים בירידה מתונה לכיוון דרום, צמוד לצינור הגז הישן. השביל מתעקל חדות שמאלה וימינה, ויורד לערוץ נחל כפוי.
• מגיעים לצומת עם שביל כחול. פונים ימינה לכיוון מערב על ערוץ נחל חימר עד ממפגש עם שביל ישראל – פונים אליו שמאלה.לבקר במערת נחל חימר וטומילונוס.
• ממשיכים דרומה לאורך נחל דימונה עד כביש 25 .
• אופציונאלי : בנקודת נרקיסים פונים שמאלה לכיוון מעלה גדוד
• מכביש 25 ממשיכם מערבה ופונים שמאלה לממשית
• חניית לילה בחוות הגמלים (בכניסה לחורבות ממשית, 5 ק"מ מזרחית לדימונה.

יום ראשון 16/04/2006 מפה 15
• מנחל ממשית דרומה על שביל ישראל דרך הר רותם עד כביש 225 . לבקר בקניון החולות הצבעוניים.
• עולים ימינה לכיוון ירוחם ופונים שמאלה לאדום. נכנסים למכתש הגדול
• מעלה אברהם – עבירות קשה
• ממשיכים עד לכביש ופונים שמאלה לכיוון שדה בוקר. לעבור בסופר של המדרשה לקנות שתיה/אוכל
• להמשיך דרומה על הכביש עד חאן השיירות בסמוך לכניסה הצפונית לעין-עבדת

יום שני 17/04/2006 מפה 15/17
• מחאן השיירות חוזרים צפונה על הכביש עד שדה בוקר ושם ימינה לשחור (לכיוון מנחת שדה בוקר
או חזרה לקבר בן גוריון ומשם על האדום עד לכחול. פונים שמאלה וחוברים לשחור
פונים ימינה למעלה צין
• אפציונלי : ימינה על הכחול לעין עקב תחתון לרחצה באגם וחזרה.
• מעלה צין.
• מגיעים לצומת : שמאלה לירוק ממשיכים עד למעלה עין זיק. גיחה לעין שביב
• חוברים על השחור – 2 קמ בערוץ צר בנחל זיק
• מפגש שבילים עם הכחול(ציר הנפט)- יש אלה אטלנטית
• ממשיכים על השחור עד שמצד שמאל יש חיבור לשחור – מעלה הנחש הצמא. ממשיכים ישר לירוק
• מגיעים לצומת משולטת
• אפציונלי : פונים שמאלה לשחור ואחרי חצי קילומטר שוב שמאלה לכחול שיביא אותנו לנחל חווה. התפצלות בסוף מעבר צר- פונים שמאלה לגבי-חווה. ממשיכים בערוץ קניון נחל חוה עד למפל . חוזרים חזרה לשחור.
• ממשיכים על השחור עד מעלה מחמל. פונים שמאלה לירוק למצד מחמל. תצפית על המכתש הגדול. ממשיכים למעלה מחמל.
• מתחברים לשחור- ציר הנפט עד חניון בארות.

יום שלישי 18/04/2006 מפה 17/19
• מחניון בארות חוברים לדרך באדום למצד סהרונים. בצומת פונים ימינה לכחול לעין סהרונים. משם עולים על הירוק וחוזרים לציר הנפט – לשביל השחור.
• אופציונלי : בצומת ממשיכים על האדום למעלה דקלים. בנחל נקרות פונים ימינה לכחול ונכנסים לפרסת הנקרות. מהכחול חוברים לירוק וחוזרים לציר הנפט – לשביל השחור
• ממשיכים דרומה. צריך לעלות על כביש 40 להימנע מכניסה לשטחי אש. חולפים על פני אנדרטה
• חולפים על פני פניה שמאלה לכחול (קניון ברק)
• אפציונלי : פונים שמאלה לכחול לאורך נחל נחם. פונים ימינה לאדום לקניון ברק וממשייכם אתו לקניון ורדית עד שמגיעים לכחול – לנחל ציחור
• קצת אח"כ יש פניה ימינה לאדום ושמאלה לשחור. פונים שמאלה לכיוון צוקי פארן. ממשיכים על נחל פארן עד לצומת עם הכחול – פונים ימינה ונכנסים לנחל ציחור. חוצים את רכס מנוחה בפרוזדור צר כ- 5 ק"מ עד לכביש 40 .
• מכאן ממשיכים לשביל ישראל דרומה לצד הכביש 14 ק"מ עד לשיטים

יום רביעי 19/04/2006 מפה 19 / 20
• משיטים ממשיכים 14 קמ על שביל ישראל עד לצומת שיזפון (הצטיידות בפונדק של נאות סמדר)
• אופציונלי : גיחה לנאות סמדר וחזרה לצומת
• מצומת שיזפון ממשיכים לכביש 12 לאילת דרך בקעת עובדה
• אחרי 5 קמ פונים שמאלה לכיוון שחרות.
• אופציונלי :אחרי כ- 4 קמ פניה שמאלה לשחור לראות את הדיונות הלבנות . מסלול מעגלי של 3 קמ . שמחזיר אותנו לשביל ישראל
• בדרך יש מעגל אבנים קדום. אתר ארכיאולוגי מוכרז.
• קצת אחר כך , סמוך לבסיס עובדה פונים משביל ישראל ימינה לשחור לבקעת עובדה
• חוברים מהשחור לירוק במגמת טיפוס מהבקעה
• פונים שמאלה לשביל כחול וממשיכים עד לאלה אטלנטית ומשם באר מילחן – מים מליחים שאינם ראויים לשתיה
• ממשיכים על הכחול , אחרי 500 מטר צומת עם שביל ירוק. ממשיכים על הכחול עוד כ-2 ק"מ ופונים שמאלה לאדום לצוקי תמנע.
• אחרי 4 קמ מגיעים לראש מעלה מילחן (עבירות קשה)
• יורדים על האדום עד לכניסה של פארק תמנע
• עולים על כביש גישה ונכנסים בשער (קיים הסדר בין הפארק לוועדה לשבילי ישראל ) פונים מיד שמאלה לכביש המוביל לחניה של מרכז המבקרים – ממלאים מימיות.
• אפוציונלי : ממשיכים על שביל ישראל "המסלול הגיאולוגי", יורדים לערוץ נחל תמנע.
עליה תלולה למצוק ואח"כ שוב לבמת תמנע . יורדים לכיוון האגם המלאכותי
• חוזרים לכביש, וממשיכין עד לשילוט לעמודי שלמה משמאל. פונים שמאלה ואחרי עמודי שלמה חוברים לשביל ישראל וממשיכים למאהל.

יום חמישי 20/04/2006 מפה 20
• מהמאהל מגיעים לאגם ועולים על שביל ישראל. חוצים את הכביש שמוכיל למכרות, ואח"כ אפיק של נחל, וממשיכין לכיוון הרי חכליל.
• מגיעים למזלג וממשיכים ישר עד למחסום ברזל. חוצים אותו ואחרי 300 מטר מגיעים להתפצלות. ממשיכים על השמאלי ואחרי 200 מטר פונים שמאלה לכביש שמוביל לביש אילת הישן.