כתב: eduardo oxman

בינוני  אורך המסלול: 18.2  זמן: 2.5 רמה
נוף מדהים מסלול מעגלי מאפיינים
פק''ל קפה      עונה: כל השנה מומלץ
נוסעים ברכב מצומת דמון לכוון עוסיפייה על 672. לאחר נסיעה של כ-1300 מטר מול מגרש מכוניות למכירה, מצד ימין של הכביש ישנו שלט חום המראה על כניסה לנחל חיק (סמו"ש ירוק ושביל ישראל). לאחר המעקה יורדים מהכביש ימינה וחונים בצל האורנים. זו נקודת ההתחלה והסוף.

מצ"ב מסלול במפה של 1:50000, אך זה לא מספיק מפורט. מומלץ להצטייד במפת SHVILNET 1:20000 של פארק הכרמל. המסלול להלן מפורט מאד אך יש להצטייד במפה בבוא מועד וללמוד את הציר, ויש צורך בניווט שטח.
איך מגיעים
מקום חניית המכונית לצל האורנים ליד מסעדה "בית קפה קטן". כאן מאפסים את מד המהירות.
ק"מ 0.0 - מהאוטו רוכבים במורד הנחל לאורך שביל ישראל וסמו"ש ירוק.
ק"מ 0.05 - מסעף - פונים שמאלה בדרך הפחות ברורה (מסומנת ירוק).
ק"מ 0.38 - מסעף - ממשיכים ישר.
ק"מ 0.66 - מסעף - ממשיכים ישר.
ק"מ 0.93 - מסעף - סמו"ש ירוק פונה שמאלה לשביל רגלי. אנחנו ממשיכים ישר.
ק"מ 1.14 מסעף T. פונים שמאלה ומתחברים שוב לשביל ישראל וסמו"ש ירוק.
ק"מ 1.58 מסעף מזלג Y - סמו"A ירוק הופך לשביל רגלי במרכז המזלג וממשיך במורד הנחל. אנחנו לוקחים שמאלה ומטפסים עליה בריאה.
ק"מ 2.0 - מסעף T - פונים ימינה (אנחנו באוכף).
ק"מ 2.03 - מסעף T לדרך ברורה. פונים ימינה ורוכבים על שולחן ההר בגובה של 470 מ'.
ק"מ 2.35 - מסעף (רואים פנייה שמאלה) אנחנו ממשיכים ישר.
ק"מ 2.40 - מסעף - ממשיכים ישר לדרך ללא מוצא לתצפית נוף ושדה מטעים (שקדים אולי). בבוקר שאנו עשינו את המסלול היה ערפל, אך אמור להיות נוף יפה - אם לא, עמכם הסליחה.
ק"מ 2.80 - שער למטע מראה לנו על סוף הדרך. אם יש נוף יפה מפה, ספרו לי. חוזרים בדרך שבאנו עד למסף שהוזכר בק"מ 2.35.
ק"מ 3.22 - הגענו למסעף שהיינו בו בק"מ 2.35, פונים ימינה, שוב לדרך ללא מוצא.
ק"מ 3.3 - מאה מטר לאחר הפנייה, פונים שמאלה לדאבל לא כבוש (במפת שביל נט מופיע כסינגל), ורוכבים על גב ההר באותו קו גובה.
ק"מ 3.5. - מסעף T - פונים ימינה בירידה (הדרך שפנינו אליה היא הדרך שמתחילה במסעף בק"מ 2.35 – הסתכלו למעלה שמאלה ותזהו אותה). הירידה הינה ירידה טכנית בתוך יער עבות – תיווכחו בהמשך.
ק"מ 4.1 – צומת דרכים – 100 מטר לפני הגעה לוואדי, צומת: ימינה למעלה, שמאלה למעלה והדרך האמצעית ממשיכה ישר לתוך הוואדי אל עבר 2 מבנים המשמשים מכלאות בקר. מולינו מהעבר השני של הוואדי אנו רואים דרך לבנה שעולה – זה המשך הדרך שלנו.
חוצים את הוואדי ישר.
ק"מ 4.5 – חצינו את הוואדי, לאחר עליה של 20-30 מטר, עיצרו והסתכלו אחורה אל עבר הירידה הטכנית שזה עתה סיימתם: נכון יער עבות? ממשיכים לעלות בעליה מתונה לכוון צפון מזרח.
ק"מ 4.8 – צומת דרכים בסוף העליה – ממשיכים ישר בירידה תלולה וטכנית לעבר הוואדי (מולנו נראים הבתים הראשונים של עוסיפייה).
ק"מ 5.0 – מסעף בתחתית הוואדי – ממשיכים ישר ומתחילים לטפס לכוון הבתים.
ק"מ 5.05 – מסעף: פונים שמאלה בעליה ליד הבתים (הבתים מצד שמאל שלנו – לא לפנות ימינה בירידה!!).
ק"מ 5.2 מסעף T – ממשיכים ישר למעלה בין הבתים מצד שמאל ויער אורנים מצד ימין.
ק"מ 5.4 – מפגש עם דרך אספלט. עצור!! בצד ימין רחבה עם פסולת בנייה. תסדירו נשימה תוך התבוננות בנוף הנשקף מנקודה זו. לאחר שנהניתם מהנוף, שימו לב כי ליד דרך האספלט יש דרך עפר ששומרת על גובה בצלע ההר. זו הדרך שלנו, אך קודם לכן, מאה מטר במעלה דרך האספלט, נמצא מקאם עבו עבדאלה – מקום קדוש לדרוזים. כאשר אנחנו ביקרנו שם, היה מוקדם בבוקר והמתחם היה סגור. שווה ביקור, אך יש להיכנס למתחם עם לבוש צנוע.
לאחר ביקור במקום הקדוש – חוזרים ויורדים לרחבת התצפית ופונים שמאלה לדרך העפר שהוזכרה קודם.
ק"מ 6.20 – צומת – ישר ושמאלה ושומרים על קו גובה. הבתים של עוסיפייה מצד שמאל שלנו – לא עולים אליהם.
ק"מ 6.70 – מסעף – ממשיכים ישר.
ק"מ 7.40 – מסעף T ומימינו חצר לאספקת עצים להסקה. פונים שמאלה ועולים על כביש אספלט לכוון הכביש הראשי עוסיפייה-דליה.
ק"מ 7.5 – כביש עוסיפייה-דליה. פונים שמאלה בעלייה על הכביש הראשי. זהירות.
ק"מ 7.75 – בפנייה החדה של הכביש הראשי שמאלה, אנו פונים ימינה לכוון צפון מזרח (עוזבים את הכביש הראשי) ועולים בעליה קשה על דרך אספלט לפי שילוט "לקניון אמין כיוף".
ק"מ 8.0 – מסעף – ממשיכים ישר.
ק"מ 8.2 – מסעף T – ימינה ומיד שמאלה ע"מ לשמור על קו גובה. בפנייה הבאה, ימינה לכוון הככר ובה הקניון.
ק"מ 8.32 – הגענו לככר של הקניון (שנראה יותר כמכולת...). בככר פונים שמאלה ומחפשים את השילוט ל-"מגרש הכדורגל" (או שואלים).
ק"מ 8.4 – לאחר הפנייה שמאלה בכיכר, מזלג Y. לוקחים את הזרוע הימנית לכוון מגרש הכדורגל.
ק"מ 8.55 – יורדים בירידה כביש אספלט עם בתים מצד שמאל וחניה לאורך מדרכה מצד ימין. הכביש בהמשך מתעקל שמאלה. לפני העיקול לאחר קיר מעקה נמוך בצד שמאל של הכביש יוצא סינגל של 300 מטר (נראה מרחוק חוצה את הוואדי מצד שמאל), יורדים לסינגל הזה ובעצם מתחברים בחזרה לכביש שבאנו שבינתיים הפך לדרך עפר. (אם פיספסתם את הסינגל – תמשיכו עם הדרך הראשית ותגיעו למגרש הכדורגל).
ק"מ 8.7 – הסינגל מתחבר לדרך עפר. פונים שמאלה על דרך העפר לכוון מגרש הכדורגל.
ק"מ 9.2 – אנו חולפים על פני מגרש הכדורגל שהוא מצד ימין שלנו. ממשיכים ישר אך לאט כי במסעף הבא הלא ברור כל כך, אנו עוזבים את דרך העפר הראשית.
ק"מ 9.4 – מסעף. פונים שמאלה בירידה.
ק"מ 9.45 – ימינה לתוך סינגל "האצטדיון" – סמו"ש שחור, ובמפת שביל נט הסינגל מסומן בצבע ירוק המראה על הרמה הקלה של הסינגל. (עיצרו מידי פעם לאורך הסינגל ותהנו מהנוף – הדרך הלבנה שנראת למטה למטה מתחתנו היה "דרך נוף כרמל" שאליה אנו נגיע). מי שלא מעז לרכב את הסינגל, בק"מ 9.4 ימשיך ישר בירידה עד לחניון בית השומר.
ק"מ 10.5 – חניון בית השומר – הפסקת קפה ליד שולחנות קק"ל. לאחר הפסקת הקפה, ממשיכים צפונה על דרך נוף כרמל (סמו"ש ירוק) לכוון נשר והאוניברסיטה.
ק"מ 11.5 – מסעף. דרך נוף כרמל חוצה סמו"ש אדום שהוא השביל שבא מעוסיפייה בתוך אפיק נחל יגור. ממשיכים ישר בירוק על דרך נוף כרמל. היעד הבא שלנו: חניון בית היערן, שאליו אנו נטפס.
ק"מ 12.4 – תצפית נוף בעיקול שמאלה בדרך נוף כרמל בסוף העליה. מפרץ חיפה פרוס לפניכם. עשו לכם טובה ועיצרו להסדיר נשימה ולהנות מהנוף.
ק"מ 13.4 – מסעף ראשון שמאלה מנוף כרמל, בעליה משובשת, אנו פונים שמאלה ועולים (מי ברגל, מי ברכיבה).
ק"מ 13.6 מסעף – פונים ימינה.
ק"מ 13.8 מסעף – ממשיכים ישר תוך כדי עליה.
ק"מ 14.1 מסעף – ממשיכים ישר תוך כדי עליה.
ק"מ 14.2 מסעף – ממשיכים ישר תוך כדי עליה, ובק"מ 14.4 חוצים את שביל ישראל.
ק"מ 14.7 – מסעף Y – פונים שמאלה חזק ב-180 מעלות ועולים.
ק"מ 14.8 – הדרך שלנו מתעקלת ימינה ועולה (דרך נוספת יוצאת ישר – אנו פונים ימינה עם עיקול הדרך ועולים).
ק"מ 15.6 – מסעף (דרך יוצאת ימינה מהדרך העיקרית) אנו ממשיכים ישר ועולים.
ק"מ 15.9 עד ק"מ 15.95 – צומת דרכים כפולה (הצומת התחתונה של בית היערן). ממשיכים ישר בעליה שבהמשך מתעקלת ימינה ושמאלה.
ק"מ 16.3 – צומת "בית היערן" – ובו הבית שבימים יפים יותר הוא ידע הופעה מכובדת מוקפת גדר עצים. שולחנות למנוחה נוספת. בית היערן הוא ארץ הסינגלים של הכרמל ואפשר לבלות בו יום שלם. במפת שביל נט, מפה מוגדלת עם תאור הסינגלים של אזור זה.
ממשיכים ישר לכוון הכביש הראשי חיפה-עוסיפייה (אנו נחלוף על פני הרבה מסעפים שלא פרטתי כאן).
ק"מ 17.0 – לאחר הבתים הראשונים של עוסיפייה, מפגש עם כביש אספלט. פונים שמאלה (קטע זה מסומן שביל ישראל).
ק"מ 17.3 – מסגד מצד שמאל שלנו – ממשיכים ישר.
ק"מ 18.0 – כביש חיפה-עוסיפייה – חוצים בזהירות ואנו בנקודת ההתחלה.
ק"מ 18.2 – סיום ליד המכוניות.

הכרמל וחוף הכרמל איזור
כרמל (4) מפת ס"ש

סובב עוספיה
לא היה פשוט מאת: עינת
בתאריך: 17/10/2010   שעה: 20:43
היה מאוד לא פשוט למצוא את הדרך.
מהתצפית לא מצאנו את המשך הדרך והיה ממש קשה.
איזור מדהים, אבל נורא קשה לעקוב אחר התיאור של המסלול.

חסר בפתיחה תאור החוויה מאת: טובי
בתאריך: 12/8/2008   שעה: 09:35
אדוורדו שלום יופי של פירוט כדי שאנשים ירצו לצאת למסלול בפתיחה צריך למכור להם את המסלול לפרט מה הולכים לראות, נופים וישובים