כתב: רמי לשם

מתקדמים  אורך המסלול: 30 ק''מ  זמן: 4-5 שעות רמה
מקורות מים עתיקות נוף מדהים טיפוס קשה מסלול לא מעגלי מאפיינים
     עונה: כל השנה מומלץ
  • מכביש מספר אחד פונים במחלף הראל לכיוון ביה"ח הדסה עד לכיכר עגולה.
  • למסלול מעגלי פונים לסטף ומשאירים את הרכבים בחניה.
  • למסלול לא מעגלי משאירים את האופניים וממשיכים לצומת כרם שם פונים ימינה ונוסעים עוד כ 2.5 ק"מ, אחרי עיקול שמאלה מחנים את הרכבים בחורשת זיתים מצד ימין של הכביש ליד המדרגות העולות לסטף.
איך מגיעים
  • חוזרים לצומת הכניסה של הסטף, פונים בעיגול ימינה ונצא ליד מחסום הברזל לפני הפניה לצובה.
  • אחרי המחסום ישנו שביל הפונה ימינה בעליה.
  • נעלה בו ונעקוב אחרי הסימון הירוק.
  • השביל בקו גובה, עד עין צובה, להלן מעין מס 1.
  • המקום משוחזר ומטופח, ואם איתרע מזלכם ותמצאו את אחד ממפעילי המקום תוכלו להיכנס לניקבה של המעין, אם לא קיראו את ההסברים על הניקבה, כל המעיינות שנפגוש בטיול הם מסוג זה שמאוד נפוץ בהרי י-ם.
  • חוזרים לשביל הירוק ורוכבים בו עד למרגלות תל צובה, שם פונים שמאלה בכביש וימינה לתל.
  • הדרך מטפסת בתלילות משהו ואת החלק האחרון צריך ללכת אבל התצפית מלמעלה שווה את זה.
  • חוזרים לכביש ונפנה ימינה לכיוון הקיבוץ, חוצים את הקיבוץ עד לצומת הכניסה, שם חוצים בזהירות את הכביש פונים שמאלה ומיד ימינה לדרך עפר לבנה עם סימון ירוק, הדרך מתחילה בעלייה קצרה ואח"כ ירידה ארוכה מאוד עד לנחל שורק.
  • הדרך ברמה טובה ואפשר לרכב מהר, כדאי לשים לב לנוף.
  • לאחר כ 2.5 ק"מ בעיקול הדרך מצד ימין שילוט לעין טייסים להלן מעין מס 2.
  • מעיין שכבה ומסביבו בוסתן קטן ובריכת דגי זהב (שלא היו מתושביה הטבעיים).
  • לפני שהפך לאתר הנצחה נקרא המעין עין אגוז על שם עץ האגוז הגדול שנמצא בכניסה.
  • ממשיכים עם הדרך הירוקה עד לנחל שורק.
  • חוצים את הנחל על גשרון.
  • פונים שמאלה לסימון אדום, חוצים בזהירות רבה את הכביש וממשיכים עם הסימון לנחל רפאים רוכבים לאורכו במגמת עליה קלה בדרך מוצלת ונעימה.
  • לאחר כארבעה קילומטרים פיצול דרכים, לוקחים את השמאלית המסומנת בכחול.
  • עולים בעליה קשה גם פיזית וגם טכנית אבל לא נורא ארוכה, עד לפיצול דרכים.
  • מומלץ לנוח בסוף העליה ואז לפנות ימינה בדרך סלולה המסומנת בשחור.
  • עולים עם הדרך בעליה מתונה, לשטח פתוח וממשיכים הלאה, כשחוזרים ליער, כ 400 מטר אחרי העיקול ימינה שלט עץ קטן המפנה שמאלה לעין סעדים, עוקבים אחריו למעין (מס 3) הנמצא בתוך שמורה קטנה עם שרידי מבנים רבים.
  • הנביעה לא חזקה אבל הסביבה מאוד נחמדה ואפשר לעצור לקפה.
  • ממשיכים עם השביל שהגענו איתו עד לחירבת סעדים עוברים (אפשר גם לרכב דרכה) את החירבה ומחפשים פניה שמאלה עם סימון של שביל ישראל.
  • השביל נהפך מהר מאוד לסינגל חביב ביותר, לא טכני באופן מיוחד המציע נוף יפה ורכיבה מוצלת. לאחר כקילומטר שני מעיינות (4 ו 5) צמודים הנקראים עיי עמינדב.
  • כדאי לעצור כאן, ליד השני לשכשך רגליים ולשתות קפה.
  • ממשיכים עם הסינגל עד שמגיעים למעיין נוסף (6) עין עוזי ומיד אחריו עוד אחד (7) עין תמר.
  • מעין עוזי ירידה קצרה במדרגות כשהאופניים לצידנו עד לדרך רחבה, בה פונים ימינה. ורוכבים בה כקילומטר וחצי עד לכביש הכניסה לאבן ספיר, פונים שמאלה ורוכבים בירידה עד לשער המושב.
  • 20 מטר לפני השער בדרך עפר תלולה ימינה, ושמאלה לכביש הלולים של אבן ספיר.
  • רוכבים עד לפניה הראשונה ימינה ופונים בה.
  • אחרי מאתיים מטר פניה שמאלה עם שלט הכוונה למנזר יוחנן במדבר.
  • עוקבים אחרי השילוט עד למנזר, אם הוא פתוח אפשר להכנס פנימה ולנפוש בגן היפה והקריר ובו מעיין (8).
  • חוזרים מהמנזר כ300 מטר ופונים שמאלה לדרך עפר שהופכת לסינגל בהמשך עד לכביש נחל שורק.
  • חוצים את הכביש ורוכבים על הדרך הירוקה עד למדרגות לכיוון הסטף.
  • כאן יש ארבע אפשרויות:
    1. השארתם פה את הרכבים וכאן אתם מסיימים.
    2. עולים עם האופניים במעלה המדרגות. זה קשה אבל בסוף יש את שני המעיינות של הסטף (סטף וביכורה) שאפשר לרחוץ בהם אם הבאתם בגד ים. מהמעיינות ממשיכים בכביש עד לכניסה.
    3. בתצפית מהסטף ראיתי שיש שביל שעולה על השלוחה מזרחית לסטף ומתחבר לדרך הירוקה כ 300 מטר לפני המדרגות, פניה ימינה בסיבוב. אם אתם מהזן שמוכן לנסות.
    4. על פי המפה ישנה דרך שמטפסת על השלוחה דרומית למדרגות. יש להמשיך עוד כקילומטר עם הכביש ובדיוק בעיקול לפנות ימינה. עוד פעם – רק למי שמוכן לנסות.

ירושלים והסביבה איזור
סטף מקום
מבואות ירושליים (9) מפת ס"ש

שמונה מעיינות בהרי ירושלים מהסטף וחזרה
כמה הערות על המסלול ועל הערות קודמות מאת: ש_ח
בתאריך: 11/9/2007   שעה: 22:43
ראשית - מסלול מדהים. הרבה כיף. תאור המסלול מדויק ולא מתברברים. בכל זאת, כמה הערות על התלבטויות שהיו לנו, לפי סדר הופעתן בתאור המסלול
* חוזרים לצומת הכניסה, ופשוט חוצים את הכיכר לצידה השני, בערך שעה 11 שלנו, בין הכביש למבשרת לכביש לכוון צובה. ה"פונים ימינה" קצת מבלבל כי זה לא ממש ימינה אלא פשוט לחצות את הככר.
* בעין טייסים לא להסתפק בבריכה, אלא לעקוף אותה משמאל אל המעין עצמו בתוך ניקבה.
* המעבר בנחל שורק, בסוף הירידה הארוכה, פתוח, ועביר ברכיבה. נכון לספטמבר 07, המים לא מגיעים לפדלים וניתן לחצות ברכיבה בקלות. לא צריך לעשות מעקפים והארכות כמתואר באחת ההערות (זה היה כך בעבר, אבל הדרך שופצה. ח"ח לקק"ל)
* אחרי שחוצים את הכביש, מטפסים בקליות. הפניה לעליה הקשה בכחול היא בערך 3.5 ק"מ מהכביש (אפילו קצת פחות) והיא ברורה. את הקושי אפשר להקל אם נשים לב באמצע החלק התלול והדרדרתי לחורבות מוסתרות משמאל לשביל בתוך הצמחיה. ניגש לשם - זה בית בד המוגדר "עתיק" אבל לדעתי הוא עתיק רק מתקופת הישוב הערבי שלפני קום המדינה. ניתן להיכנס, להנות, ו...לנוח קצת. אח"כ ממשיכים בכחול, איפה שהוא יש פיצול לא מסומן בצבעים (לדעתי) שמאלה בירידה, אבל אנחנו נמשיך ימינה בעליה, עד להשתלבות עם השחור כמתואר במקור.
* על השחור אחרי כמה ק"מ יש צומת שבילים של 4-5 שבילים, משולטים. זה לא ה"שטח הפתוח" שמתואר על השחור (למרות שזה גם כן שטח פתוח), נמשיך ישר ואחרי עד כמהק"מ יש משמאל קרחת יער וחניון עם שרידי מדורות. 400 מ' אח"כ השילוט והפניה לחירבת סעדים.
* השביל התלול ימינה לפני אבן ספיר הוא זה שממש 20 מ' מהשער, עם שילוט של דרך פרטית והפניה לשביל אחר למעונינים להגיע לעין חנדק. אותו שביל אחר הוא גם כן ימינה, 40 מ' מהשער ומשולט "לעין חנדק". כאמור אנחנו יורדים בזה הצמוד לשער.
* בתוך המושב יש שילוט לא בולט למנזר, תעזרו גם בשילוט למסעדה אלאמורה, בעיקר בפניה החדה ימנה מהכביש הראשי של המושב.
* יש מים בחניון הצמוד לחירבת סעדים

לא מומלץ בשיא הקיץ מאת: יותם ברניס
בתאריך: 29/7/2006   שעה: 16:34
עשינו את המסלול הבוקר - קבוצת רוכבי תלתן (כבוד!!!) בפעם השנייה.

חלק גדול מהמעיינות יבש בעונה זו, בחול המועד פסח היה טוב בהרבה (אבל מלא מטיילים...).

מסלול נפלא, ממליץ לא להתעקש על המעגליות ולהשאיר כלי רכב למטה - שתי דרכי הטיפוס די מגעילות.

עוד מעיין באזור מאת: תמר
בתאריך: 9/4/2006   שעה: 16:57
עוד מעיין בדרך- באבן ספיר בפניה הראשונה (ממש בכניסה למושב) במקום לפנות להמשיך ישר עד שמגיעים לשביל עפר הפונה שמאלה למעיין בשם עין אשקף- מעיין יפיפה שלצערי, בגלל החורף העלוב רק הבריכה הקטנה מלאה (צריך לחפש אותה בין העצים, פשוט חפשו את הנביאה) אך האזור יפיפה ואפשר להגיע ממש עד למטה אם הרכב.

מסלול מעיינות מאת: tal
בתאריך: 19/4/2005   שעה: 11:44
מסלול יפיפה, לביצוע בכל ימות השנה, אם כי העדיפות, כמובן, לאביב.
כדי להשלים את ביקורי המעיינות ניתן לקנח במעיין נוסף, מאד מרשים - עין חנדק הנמצא על כביש הגישה הישן לאבן ספיר, מתחת למנזר יוחנן במדבר. על המעין מגן סכר עתיק מתקופת בית שני. מהמעין ניתן לרדת לאפיק נחל שורק דרך שביל חביב, היורד מהמשך כביש הגישה הישן דרך מבנה שומרה עתיק לנחל שורק.
עדיף, כפי שנאמר לפני, להתחיל את המסלול בעליה מחניון סטף התחתון. בכל אופן, במקום להשתמש במדרגות ניתן לעלות או לרדת בשביל 4X4, רכיב כולו, שקצהו התחתון כ400 מ' מהמדרגות במורד נחל שורק והמתחבר למסלול סובב הר איתן, אל הכביש הקצר המוביל למחלבת הגבינות. כך ניתן לבצע את כל המסלול ללא ירידה מהאוכף.

מסלול מדהים + מסלול עוקף מדרגות מאת: ינון שחם
בתאריך: 6/3/2005   שעה: 09:25
עשינו את המסלול ביום שישי 4/3, היה מדהים גם המסלול וגם הפריחה לאורכו. ירד עלינו מעט גשם מה שיצר מעט בוץ ומדרונות חלקלקים, אבל זה לא נורא. כשעלינו את מדרגות הסטף גילינו מלמעלה דרך חדשה שנפרצה (סימון שחור) שעולה לסטף ממזרח דרך הוואדי שבין הר חרת לסטף. הדרך מתחילה כ200 לפני המדרגות, מתפתלת ומגיעה למעין הסטף. משם ניתן לחצות את המתחם לכיוון מערב ולעלות בכביש לחניון הסטף העליון.

מסלול מדהים מאת: אופיר
בתאריך: 3/1/2005   שעה: 21:56
עשיתי את המסלול בשישי שעבר עם קבוצה אקראית שהזמינה אותי לרכב איתם
(להלן הקבוצה של ארי). היה מדהים. המסלול מהיפים שיש. העלייה בסוף נהדרת ויש שביל שניתן לרכב בו למעלה. אין צורך להשאיר מכונית למטה- כל הכיף הוא בטיפוס - ועדיף בסוף.

למה לטפס את מדרגות הסטף כשאפשר לרדת אותן..... מאת: אלון ה.
בתאריך: 6/11/2004   שעה: 23:08
הצעה למי שמעונין לבצע מסלול מעגלי ולוותר על הסיוט של טיפוס מדרגות הסטף בשלב של סוף המסלול.
אנחנו החננו את הרכבים בגשר נחל רפאים (אפשר גם בחניון נחל שורק מה שמאלץ רכיבה חזרה לשחור שממנו מתחילים לטפס למעלה-אבל זה טוב לחימום שלפני הטיפוס).
מהגשר מטפסים בדיוק את אותו מסלול בשביל השחור אבל...הפוך. עולים עד לעין טייסים,צובה,תל צובה,יורדים לעין צובה,עיינות הסטף,ואת המדרגות הנוראיות פשוט...י ו ר ד י ם. משימה של 10 דקות רבע שעה ואפילו התווכחנו למי יש אומץ לרדת ברכיבה. (אף אחד לא הסכים). משם עליה לאבן ספיר ולמנזר,עליה לעין סעדים והירידה המטורפת לנחל רפאים וחזרה לרכבים. היתרון בביצוע המסלול בדרך זו היא בעובדה שאת הטיפוס העיקרי והקשה (מגשר רפאים לצובה) מבצעים בשעות הבוקר הקרירות-לא מטפסים את הסטף-ולסיום יום קשה של רכיבה יש לנו את הירידה המדהימה לנחל רפאים. חלוקת משאבים יותר הגיונית לדעתי.
בכל מקרה מסלול משובח שלא מותיר יותר מדי כוח לנהוג הביתה חזרה.

מסלול מומלץ XC למתקדמים מאת: Nir Israeli
בתאריך: 30/9/2003   שעה: 19:49
כמסלול מעגלי אפשר לחנות בחניון ליד המדרגות העולות לסטף תמיד עדיף עליה בהתחלה מאשר בסוף.(מומלצת העליה בשביל הג'יפים 700 ממערב לחניון העליה קשה לא להתייאש)
שעות הפתיחה של עין צובה 11:00 עד 17:00
מנזר יוחנן במדבר סגור משעה 12:00 עד 14:30

תיקון טעות מאת: אבי
בתאריך: 28/9/2003   שעה: 20:35
בהערות שלי על המסלול, חלה טעות קטנה אך משמעותית:
בצומת ה-T , במפגש עם נחל סורק, יש לפנות שמאלה ולא ימינה ! ! !

הערות נוספות מאת: אבי
בתאריך: 27/9/2003   שעה: 09:43
רכבנו אתמול 2 רוכבים, להלן מס' הערות נוספות:
1. בירידה לנחל סורק יש להיצמד למסלול הימני ביותר, גם בפיצול האחרון. כיום "הגשרון" כבר איננו ניתן למעבר, רגלי או רכוב. לעומת זאת המסלול הימני מאריך מעט את הדרך, אך הוא מוביל לצומת Tבה יש לפנות ימינה. הפנייה מובילה לגשר מסודר ויציב, המוביל בהמשך השביל למפגש הנחלים סורק - רפאים.
2. מומלץ להגיע עם יותר מרכב אחד, כך שיהיה ניתן להחנות את אחד מן הרכבים ברחחבה הממוקמת מימין לכביש שבתחתית המנזר.בכך חוסכים את הטיפוס הרגלי לסטף התחתון, על עשרות (או מאות) מדרגות גבוהות, עם האופניים על הכתף,באמצע היום, לאחר טיול לא קל - תאמינו לי, זה היה הקטע הקשה ביותר בכל הטיול (בעצם הקטע הקשה יותר היה לעמוד במנזר, לצפות אל הירידה והעלייה ממול אל הסטף, שהוא יותר גבוה מהנקודה שהמנזר נמצא בה ולדעת שעכשיו צריכים לעשות זאת כדי להגיע אל האוטו . . .).
3. בהצלחה - מסלול נהדר ! ! !

הלל והערות מאת: איתמר
בתאריך: 31/7/2003   שעה: 23:07
בשבת שעברה רכבנו 2 רוכבים ורוכבת את המסלול המתואר. יפה ביותר ומפתיע בשפע המעיינות לאורכו ביחוד מעל למושב אבן ספיר.
להלן מספר הערות:
1.אחרי החורף הגשום האחרון חלו מן הסתם מספר שינויים בתוואי הקרקע לאורך המסלול. ה"גשרון" אותו חוצים אחרי עין טייסים לפני כביש נחל שורק מנותק מן הדרך. יש לחצות על אבנים חלקלקות מאוד בזהירות רבה! כמו כן הכניסה לסינגל בשביל ישראל אחרי חירבת סעדים בלתי ניתנת לרכיבה. נוצרו שם מדרגות גבוהות מאוד ויש לרדת בזהירות.
2. התיאור של הדרך לוקה באי דיוקים. נחל רפאים מסומן בסימון שבילים אדום. ביציאה ממנו עוברים לסימון שבילים כחול ואחרי העלייה התלולה יש לפנות שמאלה על הכחול ולהמשיך איתו עד לצומת השבילים ואז לקחת את השחור לכיוון עין סעדים.
3. אפשר להמשיך אחרי עין עוזי ועין תמר עוד על דרך המעיינות (יש סימון משולט) לכיוון דרום מזרח. יש מספר מעיינןת נוספים, ולרדת ממנה לדרך הרחבה המתוארת במסלול ממש על כביש הכניסה למושב.
4.בפנייה לכיוון מנזר יוחנן הקדוש במדבר יש שלט "אלאמורה" שם יש לפנות.( נמצאת כ700-800 מ' אחרי העליה על כביש הלולים.
5. תיאור העלייה למעיין הסטף מבכיש נחל שורק עדין ביותר.בעונה זאת בשעות הצהריים לטפס עם האופניים עלינו זאת קריעת תחת אמיתית.אם רוצים לצאת מחניון הסטף עפ"י התיאור הכתוב כדאי מאוד להוריד רכב אחד לבכיש נחל שורק לקרהת המדרגות וע"י כך לחסוך את סחיבת האופניים למעלה.

מנזר יוחנן הקדוש במדבר הוא פנינת חמד וכדאילבקר בו ביקור נוסף.

חוץ מזה כפי שכתבתי המסלול יפהפה. מומלץ מאוד

זה מסלול שלא כדאי לפספס מאת: רון נ
בתאריך: 27/6/2003   שעה: 18:04
אני רוכב הרבה באזור, ורק כשקראתי את המסלול (וגם רכבתי לאורכו), גילית מעיינות שמעולם לא הייתי בהם.

המסלול מומלץ לכולם!

כל הכבוד מאת: מנולו
בתאריך: 6/4/2003   שעה: 11:24
שנים אני מטייל במקומות האלה ואף פעם לא חשבתי לחבר אותם. מסלול יפה מאוד עם קטעים טכנים.

המעיין התשיעי מאת: SARIGR
בתאריך: 11/8/2002   שעה: 20:05
הציון הוא ארבעה הרים
לקראת סוף הירידה מעין טייסים לנחל סורק, אם שומרים על המסלולל הימיני ביותר, כמה עשרות מטרים לפני נחל סורק נראה מימין טרסות ועצי זית עבותים. באחת הטרסות מסתתר בור מים צוננים ובו דלי עם חבל.
הערה: הבור אינו נגלה לעין והחפץ בו יאלץ לחפשו.
ניתן ומומלץ לעצור להתרעננות.

שם קובץ
קבצים אותם שמרו חברי האתר
סוג הסבר הרחבה
קבצים המיוצרים על ידי האתר באופן אוטומטי
8wellspring.twl טורבו סידי אחלה מסלול,
הטיפוס חזרה לסטף קשה וכדאי מאוד להשאיר רכב למטה, אנחנו טיפסנו אותו עם הגיפ.
מצורף קובץ המסלול שעשינו בפועל.