כתב: אפיק ליפשיץ
  ,   ,

בינוני  אורך המסלול: 27  זמן: 3-4 רמה
טיפוס קשה מסלול מעגלי מאפיינים
נקודת ההתחלה, וגם הסיום, היא רחבת החניה של הר הרצל. 10 דקות נסיעה מהכניסה לעיר על שדרות הרצל, 2 דקות מעין כרם על כביש 386. איך מגיעים
הערה: רוב הטיול קל-בינוני, אבל ארוך, והעלייה מנחל שורק לכיוון הר חרת קשה ותלולה בכמה מקומות.

0.00: התחלה בהר הרצל. רוכבים בכביש עם השילוט לעין כרם.
0.45: בהתפצלות של דרך עפר ימינה, עוזבים את הכביש ופונים עם דרך העפר אל תוך נחל עין כרם. כשמגיעים לואדי, פונים שמאלה ומתחילים בירידה ארוכה ומהירה על דרך עפר לכיוון עין כרם.
1.75: הדרך עוזבת את הואדי, עולה לכיוון עין כרם והופכת לכביש כשנכנסת לתוך השכונה. רוכבים לכיוון הכביש הראשי בעקבות הסימון של שביל ירושלים.
2.35: מגיעים אל הכביש הראשי 386 שעובר בתוך עין כרם. פונים ימינה לכיוון צומת כרם.
2.80: ממש לפני היציאה מעין כרם, פונים ימינה לרחוב שנקרא "עמק התימנים". בהתפצלות הבאה פונים שמאלה לרחוב "דרך שורק" וממשיכים עד סוף הרחוב.
3.55: הכביש נגמר והופך באופן מפתיע לסינגל, שהופך מהר מאוד לדרך עפר. ממשיכים כל הזמן ישר. משמאל - נוף יפה של עמק נחל שורק.
4.45: הדרך מגיעה אל נחל רבידה ואל פיצול דרכים. לא פונים ימינה או שמאלה אלא עולים ישר לתוך מושב בית זית, לרחוב עין כרם.
5.05: מי שרוצה יכול לפנות פה שמאלה, לבקר בעקבות הדינוזארים שנמצאו פה. ממשיכים ישר, לכיוון היציאה מבית זית.
5.55: צומת T ביציאה מהמושב, פונים שמאלה בירידה לכיוון מוצא.
6.60: ממש לפני שמגיעים לכביש ת"א-י-ם מתפצלת שמאלה דרך עפר לכיוון נחל שורק. פונים בה.
6.80: מתחברים לסימון הכחול של שביל ירושלים, ופונים שמאלה. מכאן ועד הסטף נרכב עם הסימון הזה. רוכבים לאורך הגדה הצפונית של נחל שורק.
8.00: קצת לפני מאגר בית זית פונה הסימון ימינה ומתחיל לטפס במעלה ההר, ואנחנו איתו.
8.45: העלייה הופכת לתלולה בהרבה ומפותלת. אנחנו בכמה מקומות היינו צריכים לרדת מהאופניים... גם אחרי שהפיתולים נגמרים אנחנו ממשיכים לטפס בתלילות על ההר מתחת לבתים של מעוז ציון, וממשיכים ישר למרות כל הפיצולים לשבילי אופניים אחרים שנראים מפתים ("גבעת האוניברסיטה")
9.95: סוף העלייה. פונים שמאלה ומתחילים בירידה מתונה ומהירה על שביל הר חרת. הדרך הזאת היא דרך נופית ונהדרת, והיא מפצה על העלייה הקשה.
11.85: צומת T, ממשיכים לפי הסימון.
12.25: עוד צומת. הירידה המתונה מתחלפת בעלייה מתונה.
13.30: ממש כמה מטרים מכביש 395 הדרך הופכת לשביל צר, שמטפס לכיוון מעגל התנועה של הסטף בצמוד לכביש ולבסוף יורד אליו במדרגות, שבהן צריך לרדת מהאופניים.
13.85: מעגל התנועה של הסטף. זה אמנם לא חלק הכרחי מהמסלול, אבל אפשר לפנות פה לסטף לבקר בו, או לרכב להר איתן ולהוסיף עוד 8 ק"מ למסלול (או 16 או 24...) בכל מקרה, מי שמסיים - פונה עם כביש 395 לכיוון ירושלים. הירידה ארוכה ומהירה מאוד, אבל צריך להיזהר - לכביש אין שוליים!!
16.65: נחל שורק, סוף הירידה. ממשיכים עם הכביש.
16.95: פונים שמאלה לכיוון ביה"ס חקלאי עין כרם, ומיד אח"כ ימינה, בדרך עפר העוברת בתוך נחל שורק.
18.30: מיד אחרי שעוברים את סכר בית זית פונים בדרך עפר ימינה. הדרך מטפסת אל בית זית ומתחילה להקיף את המושב ממערב.
19.00: חיבור לכביש. רוכבים (שוב!) לכיוון היציאה מהמושב.
19.65: צומת ה-T שהיינו בה בהתחלה... הפעם פונים ימינה ומתחילים לטפס לכיוון ירושלים.
20.55: עוד צומת T, מעל לבית זית. פונים שמאלה, וממשיכים לטפס. זו עלייה ארוכה ומתישה בתוך יער ירושלים, אבל היא יחסית לא תלולה, ואפילו יש כמה מקומות לעצור, לנוח, להסתכל על הנוף ולבדוק כמה כבר טיפסנו.
23.65: צומת T, איזור התעשייה של גבעת שאול. שמאלה, ומיד לאחר מכן ימינה.
24.00: רחוב כנפי נשרים. פונים פה שמאלה, וברמזור הבא ימינה.
24.75: שכונת בית הכרם, דרך מרדכי איש שלום. פונים פה ימינה לכביש הנופי שעוקף את השכונה ממערב. הסוף כבר קרוב...
25.70: הכביש נכנס אל שכונת יפה נוף ומתחיל לטפס אל הר הרצל. רק עוד מאמץ קטן! בשדרות הרצל פונים שמאלה להמשך הטיפוס. עוברים את הכניסה התחתונה ליער ירושלים ואת הכניסה התחתונה להר הרצל, ממשיכים לטפס, ובסופו של דבר...
26.60: מגיעים חזרה לרחבת החניה של הר הרצל. היה שווה לא?

ירושלים והסביבה איזור
מבואות ירושליים (9) מפת ס"ש

מירושלים לסטף דרך בית זית, וחזרה
אפשרות נוספת מאת: יעקב
בתאריך: 3/10/2013   שעה: 00:50
אפשר להגיע לסטף גם בדרך אחרת, שאורכה 10 ק"מ: ירידה מאיזור התעשייה של גבעת שאול בדרך הרומית עד למוצא, עלייה לרמת מוצא והגעה לסטף(כמו במסלול הנ"ל)וכאמור ניתן להוסיף את המסלול המעגלי של הר איתן (8 ק"מ).
חזור: ניתן פשוט מאוד לרכב עד למחלף הראל ושם לעלות על אוטובוס עם תא מטען (סופרבוס) ולשים את האופניים בתא מטען.
האוטובוסים העירוניים בקסטל ובמבשרת לא נותנים להעלות אופניים לאוטובוס (מנסיון..)