הרים - אתר האופניים הגדול בישראל

דרוג:4.75
סובב ציפורי שם המסלול
הטרמפיאדה של 'סובב ציפורי'
היכנסו לטרמפיאדה אם ברצונכם לקבל הצעות לרכיבה במסלול זה.
  ,   ,   ,   ,   ,   ,   ,

לחץ כאן לכניסה\יציאה מהטרמפיאדה

הוסף טיול >>
בינוני  אורך המסלול: 28 ק''מ  זמן: 3 שעות רמה
עתיקות מסלול מעגלי מאפיינים
פק''ל קפה      עונה: כל השנה מומלץ
כביש 70 בצומת יגור צפונה לכוון שלומי. בצומת זבולון (רמזור שני אחרי יגור) פונים שמאלה לכוון קריית אתא. נכנסים לקריית אתא וברמזור השלישי (אחרי שכונת רבי קומות) ימינה. ממשיכים לפי השילוט לכוון חוות הצופים/רמת יוחנן. חולפים על פני קיבוץ אושה וקיבוץ כפר המכבי ופונים ימינה ממש לפני השער של קיבוץ רמת יוחנן (לקבוצות גדולות מומלץ לחנות במגרש הכורכר שמול השער בגלל מצוקת חניה בהמשך הדרך). עוקפים מפעל תעשיה ומגיעים אחרי כ 500 מ' למחנה קרוואנים קטן שלידו גם שער הכניסה לאכסניית הנוער "חוות הצופים".
זה המקום להשאיר את הרכב, לפרוק את האופניים ולהתארגן לנסיעה. נ.צ. 1616, 2438 (רשת ישראל ישנה)
איך מגיעים
אם זמנכם בידכם אפשר להכנס לחוות הצופים ולטפס לגגו של בניין האבן הגדול שעל ראש הגבעה לתצפית על עמק זבולון, הר הכרמל וגבעות הגליל המערבי (שמייד נדווש במורדותיהם). זה גם המקום לציין שזהו ערש ההתיישבות היהודית בעמק זבולון. ראשוני רמת יוחנן התאכסנו בבית האבן הזה בשעה בה בנו את בתיהם הראשונים על הגבעה שמצפון בראשית שנות ה-30 של המאה שעברה.
מכאן נדווש במורד הגבעה לכוון דרום מזרח. השביל מתפתל לאורך שני ק'מ בינות פרדסים וגבעות חורש טבעי ומגיע לנקודת המפגש בין כביש 70 ונחל ציפורי (נ.צ. 1627, 2426). עוברים במעבר רכב מתחת לכביש וחוצים את הנחל (ההרפתקנים יכולים לחצות את הכביש במעביר המים של נחל ציפורי עצמו, כדאי רק לזכור שהזרימה בנחל בחדשי הקייץ מורכבת בעיקר משפכי הכפרים באזור נצרת).
כהערת אגב אציין שניתן להתחיל ולסיים את המסלול גם בנקודה זו אבל רצוי להמנע מכך מאחר ואין ירידה מסודרת מכביש 70.
נוסעים כ2.5 ק'מ לכוון דרום מערב בדרך העפר המקבילה לכביש 70 משמאלו. פונים שמאל בהתפצלות (1608, 2415) לכוון הכפר איבטין. אחרי כקילומטר פוגשים את כביש 7513 ונוסעים לארכו דרום-מערבה עד הפניה שמאלה לכפר חסידים (שימו לב שלא לפנות לישוב רכסים). בכפר חסידים פונים שמאלה (דרום מזרחה) ב"אין כניסה" השני (1586, 2401) וחוצים את הכפר לארכו (כק'מ ומחצה) עד שהכביש הסלול מסתיים בשער הכניסה ל"כפר הנוער הדתי". מכאן ממשיכים כמה מאות מטרים בדרך העפר לכוון דרום מזרח ופונים במזלג שמאלה-מזרחה לכוון מטעי האבוקדו (1598, 2381).
לאחר כקילומטר על הדרך הלבנה (שמתעקלת בעצלתיים דרומה) פונים שוב שמאלה-מזרחה (1604, 2379) בסינגל חקלאי דרך מטעי האבוקדו במעלה הואדי. שימו לב שהאדמה השחורה נוטה להיות בוצית וטובענית לאחר גשם ודרך כורכר אין.
במזלג הואדיות (1611, 2381) פונים ימינה וממשיכים כקילומטר וחצי בעליה מתונה שהיא משהו בין סינגל לדאבל זרוע אבנים. כדאי לציין שבקטע מסלול זה אנו נמצאים על תוואי "שביל ישראל". העליה הולכת ומתלילה ובסיומה עוד "פוש" אחרון ואנו פוגשים שוב את כביש 7513 (1626, 2384). נוסעים צפון-מערבה לאורך הכביש כ-500 מ' ופונים לדרך עפר המתפצלת ימינה לעבר ראש הגבעה (1622, 2390). ממשיכים צפונה על קו פרשת המים לעבר תצפית מרהיבה על העמק (1624, 2403 ועל התעשייה הפטרוכימית של מפרץ חיפה). קפה? מי שאוהב קפה בפסגה - זה המקום. מי שאוהב "פינות חמד" שייתאפק עוד כמה דקות.
מכאן גולשים צפונה דרך הכפר "חוואלד" לכוון נחל ציפורי עד שמגיעים לשביל הגישה לכפר "ראס עלי" (כביש 4112 במפת ס'ש). ממשיכים בשביל מזרחה כקילומטר וחצי לכוון "טחנת הנזירים" או "הטחונה השניה" בפי המקומיים (1650, 2411) תוך שאנו עולים שוב על תוואי "שביל ישראל". כמה מילים על המקום לפני שנמשיך הלאה: כביש 4112 מטפס במעלה גבעה תלולה בואכה "ראס עלי". כשנגיע לפסגה נראה מצד שמאל שרידי טחנת קמח ("הטחונה הראשונה") שהופעלה בעבר במים. הטחנות פעלו מאמצע המאה ה-19 עד ראשית המאה ה-20 (כשנהיה פשוט יותר לקחת את הקמח לחיפה לטחנה חשמלית). מי שמתעניין יכול עדיין למצוא את אבני הריחיים בתוך המבנה. המים שהניעו את האבנים זרמו בתעלה ("אקוודוקט") מנקודות גבוהות יותר לאורך הואדי. דרך העפר שממשיכה מ"ראס עלי" לכוון טחנת הנזירים נוסעת ממש על תוואי התעלה (שהמשיכה להזרים מים עד שנות ה-60 של המאה שעברה עד שנקברה תחת זחלי הדחפור כשהרחיבו את הדרך). ובכן - אם דיברנו על זרימה - כאן המקום לציין שאותה דרך מן הטחונה הראשונה לשניה, למרות שהיא נראית כאילו היא בירידה מן הגבעה לכוון הואדי היא למעשה עליה מתונה (שהרי אנו נוסעים על שרידי אקוודוקט נגד כוון הזרימה).
טוב, הסבר כזה ארוך ומשכנע צריך, מן הסתם, לערוך על כוס קפה. את זו אין מקום טוב יותר לעשות מאשר ברחבת האבן של "טחנת הנזירים" או בצל התאנה במעיין הקטן הנובע לצד הואדי כ-50 מ' ממערב לטחנה (המים טובים לשתיה בחורף. בקיץ לא ברור מה השפעת הביוב הזורם בנחל על הרכב מי המעיין).
נחתם? שתיתם קפה? אכלתם משהו? התרשמתם עמוקות מהסיפור? זה הזמן להמשיך בדרך. אם לא שמתם לב טחנת הנזירים נמצאת בצידו הצפוני של הנחל ואפשר לצלוח את הנחל בחרבה על גשרון אבן מול הטחנה. ברגליים יבשות נמשיך בתוואי "שביל ישראל" עם אופנינו על כתפינו בטיפוס מזרחה על צלע הגבעה עד שנגיע למדרגת סלע שאיננה אלא שרידי התעלה שהובילה את המים לטחנת הנזירים מאזור "בריכת הסוסים" (המוכרת גם בשם עין יבקע). נג'עג'ע בסינגל מזרחה על שרידי התעלה עד שנפגוש דרך עפר לבנה המטפסת מהואדי צפונה לכוון האוכף. נטפס כ-300 מ' בדרך הלבנה - העלייה תלולה ומותר לדחוף את האפניים ברגל. לקראת סוף העליה הדרך הלבנה הופכת לכביש סלול. באוכף (1658, 2415) נפנה ימינה-מזרחה ונמשיך בטיפוס לעבר מרכז הכפר הבדווי. במרכז הכפר (מרכז חלוקת דואר וטלפון ציבורי) נפנה שמאלה ונמשיך קצת פחות מקילומטר צפון-מזרחה בכביש (שהופך במהרה לדרך לבנה) עד שנגיע לכביש הגישה להרדוף (1669, 2410). נמשיך 200 מ' מזרחה לאורך הכביש החדש ונפנה שמאלה צפונה לכוון עדי בכביש הישן (כביש 7912). הכביש מתפתל בין הגבעות בכוון כללי צפון-מערב. לאחר כקילומטר וחצי על הכביש נפנה שמאלה-מערבה לכוון יער קריית אתא (יש שילוט 1665, 2425). בפאת היער נפנה ימינה ונקיף את היער (ואח הר חרבי שעליו הוא נטוע) מצפון כנגד כוון השעון. לאחר ק'מ וחצי נגיע למטע זיתים. זה הזמן להתרשם מגזעי הזית העבותים שמספרים לנו משהו על גיל העצים. מי שעוד לא שתה קפה - זה מקום יפה לקפה, אבל הסוף כבר קרוב כך שבאמת לא מוכרחים. נו... טוב... לפחות חטיף...
ממשיכים עוד 200 מ' הלאה לאורך פאת היער ומגיעים לדרך לבנה (1649, 2442). אם יש זמן וחשק אפשר לדווש ימינה לכוון מערת רבי יהודה בן בבא. זה הזמן לשלוף את הכרך של "ספר האגדה" (נראה אותכם סוחבים אותו על הגב כל הדרך...) ולספר את סיפורו של הרב שבחר דוקא את הנקודה הזו, בין תחום השבת של שפרעם לזה של אושה המקראית, להסמיך בה לרבנות עד שתפסוהו הרומאים ונעצו בגופו לא פחות משבעים לונכיות ברזל. אם חשבתם שבזאת תמה ההיסטוריה המקראית של המקום - טעות בידכם. חוזרים בדרך הלבנה לכוון דרום ומטפסים לתוך היער לכוון הר חרבי. בערך באמצע הדרך לפסגה עוצרים, יורדים מהאפניים ומחפשים את אבן תחום השבת של אושה המקראית. מצאתם?
ממשיכים לטפס בדרך (שהפכה בינתים לכביש סלול) עד קו פרשת המים (1647, 2438) ופונים ימינה לכוון צפון מזרח על כביש קק'ל שמתפתל בתוך היער עד ליציאה מן היער שם נפגוש שוב את כביש 70 (1638, 2448). נוסעים שמאלה דרומה בדרך העפר המקבילה לכביש כ 500 מ' עד למעבר הרכב השני מתחת לכביש 70 (1636, 2443). עוברים מתחת לכביש, חוזרים 100 מ' אחורה ועוברים (זה הזמן לעבודת צוות) גדר ברזל גבוהה. ממשיכים על הדרך הלבנה לכוון דרום מערב ומטפסים לכוון הגבעה שממערב. על גבעה זו עמד עד 1948 הכפר "כסאייר" שמבתיו לא נותר זכר. במבט מזרחה, מעבר לכביש 70, נראה את חורבות הכפר "הושא" העומד במקומה של אושה המקראית וננטש אף הוא ב 1948. במבט צפונה נראה (ביום טוב) את ראש הנקרה. מבט מערבה מגלה את נוף מפרץ חיפה והכרמל. מגבעת כסאייר נמשיך (תוך מעבר גדר בקר) בדרכים חקלאיות בין מטעי אבוקדו מערבה כ 500 מ' לעבר מצבת זכרון לנופלים בקרב על רמת יוחנן (1630, 2442). במקום קיר הנצחה וסיפור הקרב.
משם נגלוש לכוון רמת יוחנן, ניסע לאורך סככות הרפת עד מגדל המים, שם נפנה דרומה ולאחר כ 500 מ' נגיע לנקודת ההתחלה.
מי שעוד לא שתה קפה, או שרוצה עוד ספל, מוזמן אלי (1619, 2445).
תאור המסלול
הגליל המערבי והגליל התחתון איזור

יש לקרוא את תנאי השימוש לפני השימוש במערכת.

סובב ציפורי
המלצות ודרוגים
 הוספת הצעה\ביקורת
אין לטפס על גג המבנה בחוות הצופים מאת: צופה
בתאריך: 8/7/2010   שעה: 17:25
הציון הוא חמישה הרים
מדובר במבנה מסוכן, אשר לפני מספר שנים התקבלה החלטה כי אסור לטפס עליו, אנא מכם הימנע מלטפס על המבנה.

40 ק"מ לפחות מאת: דורון
בתאריך: 9/11/2003   שעה: 21:50
הציון הוא ארבעה הרים
אני מדדתי 35 ק"מ על הGPS וזה אחרי שקיצרתי את המסלול ב5 ק"מ (התחלתי וסיימתי ברכסים)

מסלול קשה אך מעולה

תיקון שגיאה מאת: שחר
בתאריך: 13/10/2002   שעה: 23:22
הציון הוא חמישה הרים
אחרי העליה לקו פרשת המים בהר חרבי פונים ימינה לכוון צפון-מערב, ולא צפון-מזרח כפי שהקלדתי בטעות.

מסלול - קבצי המסלול
חשוב: אין הנהלת האתר אחראית לתכני המסלולים ולתכני הקבצים המצורפים!
בהורדת קבצים מהרשת מומלץ להשתמש בתוכנת אנטי וירוס!
 הוספת קובץ

אוזי אקספלורר
OZI.PLT
sovev zipori טורבו סידי קובץ נווט טור בו CD4

המפות במדור זה הופקו באמצעות טורבו CD 4.0.