הרים - אתר האופניים הגדול בישראל

כתבות > מדור טכני
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

   לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!
   רוכב/ת בשעות הערב המאוחרות
   רק עם זריחת החמה
   החום לא עוצר אותי
 
 

ההיבטים החוקיים והמעשיים של העמסת אופניים על רכב פרטי, וסקירת היתרונות והחסרונות של סוגי ההעמסה המקובלים
מאת:  איתן ברמן לאתר של איתן ברמן
12/1/2008, 08:57

                

   

 לשון החוק 
תקנה 85:
(א) לא יוביל אדם מטען ברכב או עליו ולא יניח לאחר להובילו כאמור, אלא אם מבנה הרכב על כל חלקיו ואבזריו מתאים להובלת המטען בבטיחות וכאשר -
(1) המטען אינו חורג -
(א) מחוץ לדפנות הצדדיים ואיננו גורם להרחבתם ובאין דפנות לרכב - מחוץ לצדי הקרקעית המיועדת למטען, ובאין קרקעית - מחוץ לרוחב הכולל של הרכב;
(ב) יותר ממטר אחד מחוץ לנקודה הקיצונית ביותר של החלק הקדמי והאחורי של הרכב כפי שקבעם יצרן הרכב, ובלבד שבמטען שאורכו חורג עד מטר אחד מן החלק הקדמי או האחורי של הרכב - יהיה המטען יחידת אורך אחת ואם היו שתי יחידות לא יפחת אורך כל אחת מהן מ-6 מטרים
(2) המטען מסודר באופן –
(א) שגובהו מפני הדרך ועד הנקודה הגבוהה ביותר של המטען אינו עולה על -
1) 2.50 מטר - ברכב שמשקלו הכולל המותר עד 1500 ק"ג.
2) 3.00 מטר - ברכב שמשקלו הכולל המותר מ- 1501 ק"ג עד 3500 ק"ג.
3) 3.50 מטר - ברכב שמשקלו הכולל המותר מ- 3501 ק"ג עד 8000 ק"ג.
4) 4.00 מטר - ברכב שמשקלו הכולל המותר מעל 8000 ק"ג.
(ב) שהמטען או מכסהו לא יחסום ולא יגביל את שדה ראייתו של הנוהג ברכב מלפניו ולצדדיו, לא יסתיר מעיני הנהג את מראות התשקיף, למעט כאשר הרכב שמוביל את המטען מלווה כל העת על ידי רכב אחר ולא יחסום את הכניסה לתא הנהג והיציאה ממנו;
(ג) שהמטען או מכסהו לא יסתיר מעיני עוברי דרך אחרים את הפנסים, לוחיות-הזיהוי, מחווני הכיוון או המחזירורים של כלי הרכב; וכל סימון אחר למטרת בטיחות;
(3) חלוקת המשקל של המטען של הרכב וסידורו מאפשרים הובלת המטען בבטיחות וביציבות;
(4) המטען, מכסהו ומכסה הרכב, מחוזקים היטב באופן שלא יישמטו ולא יתרופפו עקב הנסיעה או מחמת הרוח;

תקנה 88:
(א)היה מטען חורג מחוץ לחלק הקדמי ביותר של הרכב, יסמן המוביל את המטען בקצה החורג כאמור, בין בזמן תאורה ובין שלא בזמן תאורה, במשולש.
(ב) היה מטען חורג מחוץ לחלק האחורי ביותר של הרכב, יסמן המוביל את המטען בקצה החורג כאמור, בין בזמן תאורה ובין שלא בזמן תאורה, במשולש.
(ג) המשולשים האמורים בתקנות משנה (א) ו-(ב) יהיו כאמור בחלק ג' בתוספת השנייה ויוחזקו תמיד במצב נקי.
(ד) הוראות תקנה זו יחולו בין אם הרכב נמצא בתנועה ובין אם הוא עוצר, עומד או חונה.

 בתוך הרכב 
הדרך הטובה והבטוחה ביותר להובלת אופניים היא בתוך הרכב, כשהם מעוגנים היטב כדי למנוע פגיעה שלהם בנוסעים בזמן תאונה או תמרון פתאומי (כמו בלימת חרום). בכל רכב פרטי אפשר להכניס זוג אופניים אחד לפחות לאחר פירוק שני הגלגלים. ברוב רכבי המיני אפשר לקפל את הספסל אחורי ואז להכניס שניים ואפילו שלושה זוגות. ברכב 'משפחתי' ומעלה אפשר בדרך כלל להכניס זוג אופניים אחד מאחור, לאחר פירוק הגלגל הקדמי בלבד. ברוב המכוניות בצורת "סטיישן" אפשר להכניס עד ארבעה זוגות אופניים מאחור, בפירוק גלגל קדמי בלבד. במכוניות "סטיישן" בעלות ספסל המתקפל בשני חלקים (בד"כ - 60%/40%) אפשר להוביל במעט מאמץ שלושה רוכבים על אופניהם ותיקיהם. דרך זו אינה דורשת כל השקעה כספית, אלא מעט תשומת לב בפעמים הראשונות - איך והיכן למקם את האופניים, וכיצד לעגנם.

יתרונות:
האופניים מוגנים יותר מפני גניבה, תאונה קלה, פגעי מזג האויר.
עלות אפסית.
אין שינויים באוירודינמיקה וברעש הרוח.

חסרונות:
ברוב המכוניות הפרטיות מחייב פירוק חלקי של האופניים (לפחות גלגל קדמי).
עלול לגרום ללכלוך - או התעסקות עם כיסויים לריפודים.
בעת תאונה או אפילו רק בלימת חרום האופניים או חלקיהם עלולים לעוף על הנהג או הנוסעים.
האופניים תופסים את מקום הרוכבים.

 על הגג 
מתקן כלשהו לעיגון האופניים, המורכב על גגון.
מחיר הגגון הוא ההתחלה, ומחיר מערכת עיגון לזוג אחד מתחיל מכמאה וחמישים שקלים, ומטפס... כל זוג אופניים מצריך מתקן עיגון נפרד.
ישנם מספר סוגי מערכות עיגון:
• מערכות בעלות זרוע האוחזת בשלדת האופניים – לא מתאימות לכל שלדה.
• מערכות המקבעות את גלגלי האופניים, כך שנמנעת תלות במבנה השלדה. מתקנים כאלה גם מאפשרים, על פי רוב, הובלת אופניים כבדים - מעל 17ק"ג.
• מערכת המחייבת פירוק גלגל קדמי, ושימוש במתקן דמוי שחרור מהיר של גלגל לעיגון המזלג. נפוץ בקרב אופני כביש – אבל יצרני בולמים מסויימים אוסרים שימוש בבולמיהם במתקן כזה(!!!).
מערכת המעגנת את האופניים במהופך, כשהכידון מחובר אל הגגון – פתרון מעולה לדעתי, שגם מונע לחלוטין את רעידות הכידון ברוח:


יתרונות:
מאפשר הובלה של עד חמישה זוגות אופניים.
מונע לכלוך פנים הרכב משמן ובוץ.
מפנה מקום בתוך הרכב לרוכבים וציודם.
העמסת האופניים מהירה יותר, ועיגונם נוח יותר.
אין כל בעיה חוקית עם מתקן שהורכב בצורה נכונה.

חסרונות:
יקר במידה משמעותית (מערכת לכל זוג אופניים נוסף מעל 100 שקלים).
פירוק והרכבה ארוכים יותר, ובדרך כלל מחייבים שימוש בכלי עבודה.
מוסיף גובה לרכב שיש להתחשב בו (בד"כ אין בעיה בכבישים, אבל חניונים תת-קרקעיים מחוץ לתחום...).
מוסיף התנגדות אויר משמעותית הגורמת לרעש רב ותוספת משמעותית לתצרוכת הדלק (ההערכות נעות בין 10% ל 30%). ניתן לפתרון באמצעים שונים, חלקם לא זולים.
על פי רוב נשאר באופן קבוע על גג הרכב, מה שהופך את בעית הרוח לקבועה.
המחיר: הגגון הזול ביותר שראיתי עולה 200 ש"ח. אמצעי עיגון (פס) הזול ביותר ששמעתי עליו עולה מעל 100 ש"ח. מכאן המחירים עולים בלבד, ואפשר להגיע למחיר של אלפי שקלים למערכת לארבעה זוגות אופניים.

צילם ניב גולן
צילם ניב גולן

 מתקן אחורי 

הנפוץ ביותר – מתקן מתכונן המונח על חלקו האחורי של הרכב, ונקשר בשש רצועות: 2 כלפי מעלה, שתיים לצדדים, שתיים לחלק התחתון. רובם מגיעים עם נקודות עיגון לשלושה זוגות אופניים, אבל התחושה היא שהזולים שבהם לא יעמדו לאורך זמן בנסיעה עם שלושה זוגות של אופני הרים.

יתרונות: קטן וקומפקטי. פירוק והרכבה נוחים ומהירים יחסית. מאפשר הובלת עד שלושה זוגות אופניים. מונע לכלוך פנים הרכב משמן ובוץ. זול משמעותית מגגון באיכות דומה. מפנה מקום בתוך הרכב לרוכבים וציודם.

חסרונות: ברוב המתקנים אין לסמוך על אמצעי העיגון הקיימים, ויש לאלתר אמצעי עיגון יעילים יותר. בליטה לאחור שלא תמיד מודעים אליה. כל בעיה של אי שמירת מרחק שהיתה יכולה להיגמר באנחה וללא נזק, עלולה להסתיים בנזק ואף הרס לאופניים. עלול להיגרם נזק קוסמטי לרכב ולאופניים. עלול להיווצר חיכוך ואף מכות במקרה של העמסת יותר מזוג אופניים אחד. קשה לעמוד בכל דרישות החוק (מצוטט במפורט למעלה): האופניים צריכים להיות מעוגנים היטב אל המתקן ואל הרכב, והאמצעים המגיעים עם רוב המתקנים אינם מספיקים. בנוסף, על המתקן להיות מסומן במשולש מחזיר אור ביום ובלילה, גם אם אין עליו אופניים, וגם בזמן חניה!! המחיר: החל מבערך 200 ש"ח ומעלה.

 

        
     
ישנם מתקנים המיועדים להרכבה על בסיס תפוח גרירה, עם עיגון נוסף. היתרונות הם שהתפוח מיועד מלכתחילה למשקל כבד, ושישנו ממילא חיבור לאורות אחוריים ברכב. במאמץ לא גדול אפשר להוסיף את מספר הרכב על המתקן ומשולש מחזיר אור, והנה עמדנו ברוב דרישות החוק.  


 סיכום 
משטרת ישראל איננה מציקה יותר מדי למובילי אופניים, ורבים מאוד מתעלמים מדרישות החוק בעניין זה. כדאי לקחת בחשבון שגם אם לא נתנו לכם דו"ח במשך עשרים השנים האחרונות, מספיק ששוטר כלשהו יחליט שהוא מתלבש על הנושא, ויהיה לכם קשה מאוד לבטל את העניין בבית משפט בטענה ש"תמיד נסעתי כך".

ישנם גם שיקולים מעשיים שונים, שאת חלקם (או רובם) הבאתי כאן. כדאי להקדיש מעט מחשבה לנושא - לפחות חלק קטן מהמחשבה שהקדשנו ל"איזה אופניים לקנות".

סעו בזהירות

 הבהרה חשובה 
המידע מוגש כשירות לבאי אתר הרים. הכותב מסיר מעצמו כל אחריות לגבי נכונות ועדכניות המידע המובא להלן. כל העושה שימוש כלשהו במידע הזה עושה זאת על אחריותו, ואין לו ולא תהיה לו כל טענה או דרישה כלפי הכותב. בכל מקרה של ספק כדאי ומומלץ להתייעץ בעורך דין לענייני תעבורה, המעודכן בשינויים.
 
 ביובית משודרגת עם LightGrade אינטגרלי...
ביובית משודרגת עם LightGrade אינטגרלי ביובית משודרגת עם LightGrade אינטגרלי להמשך
 מדריך: סינגל ספיד בחמש דקות ואזיקון אחד...
מדריך: סינגל ספיד בחמש דקות ואזיקון אחד איך לקבע את המעביר האחורי להמשך


לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של איתן ברמן...
 לתצוגת פורום
העמסת אופניים על רכב פרטי
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
 13/2/2008 :20:31 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  דובי שוורץ עם תוכן  אופני טנדם על מתקן
 16/7/2008 :10:04 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  נעם עם תוכן  ניתן להעמיס אופני טנדם על רכב גבוה במאונך.
 16/7/2008 :18:23 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  דובי שוורץ עם תוכן  מנשא לטנדם
 16/7/2008 :10:08 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  נעם ללא תוכן  תמונה נוספת
 13/2/2008 :22:35 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  לואי ע עם תוכן  יש לי גם אופניים דיי גדולות
 14/2/2008 :16:20 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  דובי שוורץ עם תוכן  תודה
 13/2/2008 :20:39 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  דרור סופר עם תוכן  רק על הגג
 14/2/2008 :16:33 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  דובי שוורץ ללא תוכן  תודה
 11/2/2008 :20:28 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  Eldad Kresh עם תוכן  העמסה של אופניים
 12/2/2008 :09:54 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  איתן ברמן עם תוכן  זה נכון רק באופן כללי
 20/1/2008 :23:19 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  לואי עיסא עם תוכן  לפרק גלגל קדמי
 15/1/2008 :22:56 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  שון אבני עם תוכן  הבהרה חשובה
 15/1/2008 :19:46 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  dor goldstine עם תוכן  תוספת קלה
 19/1/2008 :15:44 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  David Lorintsy עם תוכן  לוחית רישוי תקנית ב-50 ש"ח
 20/1/2008 :06:36 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  איתן ברמן עם תוכן  הבעיה היא שיש עוד סעיפים...
 20/1/2008 :17:37 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  David Lorintsy עם תוכן  טוב, זו רק תמונת אילוסטרציה
 20/1/2008 :19:20 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  איתן ברמן עם תוכן  אז לא הבנת טוב
 20/1/2008 :22:56 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  David Lorintsy עם תוכן  רק ציינתי שאפשר לקנות בזול לוחית רישוי תקנית...
 21/1/2008 :09:26 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  איתן ברמן עם תוכן  הלשון אמורה להראות שאני טמבל
 21/1/2008 :16:28 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  צחי בר סלע עם תוכן  ולפעמים הפתח כ"כ גדול...
 21/1/2008 :10:06 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  David Lorintsy עם תוכן  תודה
 17/1/2008 :10:52 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  איתן ברמן עם תוכן  מרבית השוטרים אינם יודעים בעצמם את החוק...
 17/1/2008 :18:17 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  רמי רזיאל עם תוכן  מניסיון מר
 20/6/2009 :12:31 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  shai aflalo עם תוכן  ברוך הבא למועדון


[ ]
לפרסום זה יש: 24 הודעות

לדרוג הכתבה יש לבחור בין הר אחד לחמישה הרים
פצצה 5 4 3 2 1 חלש 
מספר מדרגים: 49    דרוג כללי: 3.16

––––– אודות הרים  –––  יצירת קשר  ––––  רשימת הדיוור  ––––  תנאי שימוש
אומניבייס בע"מ 2001 - 2021