רקע
ברשותי אופני Specialized Enduro Pro 2007 מאובזרות לרכיבת AM. בין היתר בבולם קידמי Fox Talas 36 בעל ציר 20 מ"מ וגלגלים חזקים עם חישוקי Syncros DS28 (בארץ יותר מוכרים יותר המקבילים הזהים שלהם שמיוצרים באותו מפעל עם אותו מפרט בדיוק – Halo Freedom) וצמיגי Maxxis Minion DHR 2.3 אחורי ו-WTB WeirWolf 2.5 קידמי. רוב הרכיבות שלי בשטח מתאימות לאופיים של האופניים וכוללות טיפוסים רבים וירידות רבות המאופיינות בחלקן מאלמנטים טכניים רבים (גינות סלעים, שורשים, דרופים, דרדרת וכד') ובחלקן מקטעים מהירים ותלולים. כבר מספר שנים שאני רוכב עם האופניים במסלולים מגוונים ללא קושי מיוחד ומרוצה מאוד הן מהתנהגות האופניים והן מהתאמתם לי כרוכב. בעקבות השתתפות במספר מירוצי הרים (XC ו-Trail) שבהם למשקל (בעיקר של הגלגלים והצמיגים) יש משמעות גדולה החלטתי לשדרג גלגלים לגלגלי XC קלים(כמובן שרק לשימוש בתחרויות וליתר רכיבות האימונים, הכושר וכמובן ההנאה להשתמש בגלגלים הרגילים והחזקים). במשך מספר ימים עברתי על אתרים רבים ומגוונים בכוונה להבין את ההבדלים בין הגלגלים השונים המשמשים לתחרויות XC ובפורומים לקבלת חוות דעת גולשים, שכל אותם ימים לוו בחיפושים באתרי מכירה אחר סט גלגלים חדש למטרה זו כמו גם בחיפוש אחר רכיבים לבנייה עצמית (חישוקים, חישורים וטבורי אופן). כל זאת במטרה למצוא את הגלגלים הקלים והחזקים ביותר שאוכל במסגרת התקציב שהגדרתי לי. היו לי חששות מגלגלים מיד שניה אבל החלטתי לחפש גם שם ולשמחתי הרבה לאחר זמן קצר מצאתי ביד שניה גלגלי XC טיובלס של שימאנו (WH-MT65 – רמת SLX) במחיר טוב לטעמי שהגיעו עם קסטה בגודל זהה למה שיש לי בגלגלים הישנים ברמת XT. מתוך ידיעה ברורה שהגלגלים מגיעים עם צירי שחרור מהיר (בדגם זה גם בקדמי וגם באחורי) לא היססתי ורכשתי אותם מתוך כוונה להשתמש בעיקר בגלגל האחורי בתחרויות (שאיתו אין בעיות התאמה לאופניים כפי שהם) ולהשאיר את הגלגל הקדמי כספייר במידה ואצטרך להחליף חישוק באחורי שיהיה בשימוש. לגלגלים הוספתי צמיגי טיובלס דקים, דיסקים לבלמי דיסק וחומר אוטם נגד נקרים.
|
Specialized Enduro Pro
|
תיאור הבעיה
כצפוי הגלגל האחורי התאים מיד לאופניים ולא היו בעיות בהרכבתו. יחד עם זאת בימים הראשונים לאחר הרכישה הייתי מוטרד מכך שיש לי גלגל XC קדמי שלא בשימוש, והחלטתי שאני חייב למצוא דרך להשתמש גם בגלגל הקדמי ולו רק בשל הרצון שלי להתאמה בין מראה שני הגלגלים שמורכבים על האופניים. שהרי מבחינת השפעה על הרכיבה, למשקל הגלגל המניע (כלומר האחורי) נתח נכבד הרבה יותר. מאחר וטבור הגלגל הקדמי לא ניתן לשינוי לציר אחר (20 מ"מ שיש בבולם שברשותי) כפי שיש בטבורי אופן של חלק מהחברות (כמו Hope Pro 2), האפשרויות שעמדו בפניי היו לרכוש בולם נוסף או למצוא פתרון להרכבת הגלגל עם ציר 9 מ"מ שחרור מהיר לבולם עם ציר 20 מ"מ. |
גלגלי שימאנו WH-MT65-6BOLT
|
הדרך לפתרון
מחיפושים ברשת מצאתי שיש חברות בולמים שאת בולמי ה-AM/FR/DH שלהן שבמקור מגיעים עם ציר 20 מ"מ מספקות לקונים עם מתאמים להרכבת גלגלים בעלי ציר רגיל 9 מ"מ. לדוגמא RST Storm – ניתן לראות את המתאם בתחילת עמוד 10 במדריך למשתמש - http://www.rst.com.tw/UploadFile/EN/FILE/20130313184552875_2013%20OWNER'S%20MANUAL%20(AIR%20FORKS).pdf
|
RST Storm - Adapter for Quick Release
|
הייתי מוקסם מהרעיון שכן לא יצא לי להיתקל במתאמים כאלו בעבר, הרי יש לא מעט חברות שמייצרות ציר טבור האופן יכול להשתנות ע"י מתאמים מ-20 מ"מ המקורי ל-9 מ"מ ציר רגיל או ציר 15 מ"מ, אבל לא בכיוון ההפוך. מה שהקסים אותי שאותו מתאם לבולם של חברה מסוימת יתאים לכל הגלגלים הקדמיים בעלי ציר שחרור מהיר 9 מ"מ (שמתאימים לבלמי דיסק כמובן) מאחר אין סטנדרט אחיד לציר 20 מ"מ בין חברות הבולמים השונות, התחלתי לחפש ברשת אחר מתאמים כאלו לבולמי Fox כמו זה שברשותי אך לא נחלתי הצלחה מרובה בעניין. |
הפתרון שלי
החלטתי שאני מייצר מתאמים כאלו. ביצעתי מדידות בעזרת מד זחיח (קליבר) של הבולם באזור הציר (ציר הבולם, רגלי הבולם, המרחק בין הרגליים - חיצוני ופנימי) ושל הגלגל שקניתי באזור הציר ושרטטתי ב-PowerPoint את החלקים הדרושים עם כל המידות. |
תכנית מקורים עם מידות
|
מאחר והמידה החיצונית של רגלי הבולם גדולה מציר שחרור מהיר קידמי מקורי (100 מ"מ) בדקתי התכנות שימוש בציר שחרור מהיר אחורי (135 מ"מ) מה שהסתבר כמתאים (ללא האום הסוגר מאחר וישנה אפשרות לבצע הברגה באחד מהם בזמן הייצור שתחליף את הצורך באום) בעזרתו האדיבה וייעוצו של אחי אביחי שהוא מהנדס מכונות שמתמחה בתכנון חלקי מכונות ביצעתי תיקונים גם למידות (הוספתי טולרנסים) וגם לקצוות החלקים (שלא יהיו חדים). |
תכנית מתוקנת עם מידות
|
אביחי הציע לייצר את החלקים מנירוסטה (ע"מ לשמור על עלות יחסית נמוכה לעומת אלומיניום תעופתי תו"כ שמירה על חוזק גבוה). הוא התנדב להביא הצעות מחיר ממספר מומחי עיבוד שבבי ליצור החלקים וביום למחרת הודיע שהחלקים כבר מוכנים. שמחתי מאוד וכשקיבלתי את החלקים הרכבתי ובדקתי. את התוצאה כמו גם את החלקים אתם יכולים לראות בתמונות. |
שני חלקי המתאם וציר שחרור מהיר
|
שני חלקי המתאם וציר שחרור מהיר מחוברים
|
מתאם שמאלי בתוך רגל הבולם
|
מתאם ימני בתוך רגל הבולם
|
ציר שחרור מהיר מחובר למתאם המורכב בבולם
|
גלגל XC מורכב על המתאמים שמורכבים לבולם ומחובר עם ציר שחרור מהיר
|
|